Multikopterit.net keskusteluforum

Sampan kalusto

Aloittaja Samppa, helmikuu 22, 2016, 06:35:02 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - marraskuu 10, 2016, 08:50:14 IP
kuten kirjotin, VIDEO ja ÄÄNI   ::)

Luin huonosti. Niinpä se tässä tapauksessa olisi  8)

JUHHisi

Mulla on toi Eachinen Er32 aromipesissä ja huomasin tässä kotona whoopilla lentäessä että signaali häviää paljon aikasemmin mitä FatShark Predator V2.

ER32 ei päässyt kuin yläkerran portaikkoon kun kuva meni niin surkeaksi ettei nähnyt lentää.
FatSharkeilla taasen pysty käymään yläkerran jokaisessa 4 makuuhuoneessa kääyntyilemässä ja kuva oli vielä "lennettävä".

Kokeilin vieläpä paria eri Spiroa ja patukkaa, mutta niillä ei ollu parantavaa vaikutusta ER32.

..tämä siis ihan vaan huomiona kyseisestä kapistuksesta. Hyvin ER32 menee noissa matkustajan laseissa.
(paitsi että eilen 2-v tytär pudotti aromipesät oloh. lattialle ja ER32 irtosi se 2,5mm plugi juotos pädeineen  >:()

Samppa

#122
Olen huomannut hieman samaan suuntaan. Itelläkin oli predatorit aikanaan. Ulkona kun taloa kiertää niin äärikantaman suhteen kyllä aika samaan tapaan suoriutuu nyt tuo er32 mitä predator aikoinaan. Samoissa kohdin talon takana alkaa kuva suttaantumaan pahemmin. Häiriöitä on läpi alueen kylläjonkin verran enemmän. Ja kun esim. ottaa korkeutta multilla niin jostain syystä er32:lla alkaa hyvin nopeaan menemään kuva huonoksi. Aika herkkä on pienillekin esteille. Kokonaisuutena tuo er32 on aivan eri planeetalta erillisen fr632 diversiteettivastarin kanssa joka on mulla nyt noissa aromipesissä. ER32 on enemmän tuollainen suht avoimen alueen ja lyhyemmän kantaman vastari. Vähemmän on nyt tullut käytettyä baseja ja enemmän aromipesiä. Pitää jossain vaiheessa päivittää baset vaikka fatin hd3 laseihin diversiteettivastarilla. Mutta ei ihan hetkeen vielä kuitenkaan. Tai sitten pitää modata tuonne lasien sisään joku diversiteettivastari  8)

Testasin itse asiassa eilen eachine EF-01 kameralla hieman. Tuli tuollainen epähuomiossa tilattua tinywhoop käyttöön kunnes luin että on painava ja ilman häiriösuodatusta. Nyt tulossa on myös TX01, joka menee paikalleen. Noh aikani kuluksi kokeilin kuitenkin hieman kantamia alkuperäisellä antennilla ja sitten vaihdoin siihen "piiska-antennin". Laitoin kameran alakertaan keittiön pöydälle ja lähdin lasien (er32) kanssa kävelemään yläkertaan. Yläkerran aulaan asti kuva oli vielä ihan ok (räpsyjä tuli), mutta kun meni päätymmäiseen kamariin niin meni jo käyttökelvottomaksi. Piiskalla oli aavistuksen huonompi kantama kuin alkuperäisellä, mutta ei mikään kovin radikaali ero. Kunhan saan joskus loput osat ja whoopin ilmaan niin pitää vertailla noita laseja tarkemmin.

MikeK

Mulla on "käsinäyttö" jossa toi er32 vastarina. Silloin kun sain vastarin ja kokeilin perus patukalla basessa, oli kantama aivan naurettava. Nyt tuossa pikkunäytössä kiinni ja itse tehdyllä antennilla ja kuva näkyy todella hyvin. Kisoissa on ollut spotti näyttönä ja kattaa radan siinä missä diversity lasitkin.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Samppa

#124
Onko tuo sun omatekoinen helical tyyppiä? En ole itse kokeillut muuta kuin immersionin spiroa vastarissa. Pitäisi melkein hankkia pieni helical tai patchi

edit: Teinpä aamulla valoisan kelin vertailun Eachine 1000TVL ccd kameran ja HS1177 välillä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669036/RC/EachineCCDvsHS117_valoisa_lowres.mp4

eka 23s eachine ja sitten sama hs1177:lla

MikeK

"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Samppa

Tuo onkin hieman erilainen antenni.. En ole itse moista nähnyt livenä. En äkikseltään löytänyt tietoa onko tuo nyt jonkinlainen ympärisäteilevä vai suunta-antenni vai mikä..? Jos esim. laseihin (ER32 vastari) moista miettisi niin miksi olisi parempi kuin spiro tai normi helical?


RCX130:n Eachine CCD kameraan tuli kokeeksi laitettua linssi jossa ei ole IR blokkia. Pimeälento olikin mukavempaa kuin muistinkaan. Alla video joka kuvattu maalla jossa oli oikasti hämärää pihavalojen ulkopuolella. Kaupunkialueella on sen verran valoa joka puolella, että lentää lähes kuin päivälläkin.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669036/RC/RCXH130CF/EachineCCD_sensitive.mp4

JUHHisi

Ei kyllä pahalta vaikuta toi Eachine 1000tvl. Mullakin on tossa yks semmonen ja meinasin sen GEP210 laittaa jahka saan tulostettua sille HS1177 adapterin.

http://www.thingiverse.com/thing:1715354

Samppa

#128
Lainaus käyttäjältä: JUHHisi - marraskuu 13, 2016, 12:08:51 AP
Ei kyllä pahalta vaikuta toi Eachine 1000tvl. Mullakin on tossa yks semmonen ja meinasin sen GEP210 laittaa jahka saan tulostettua sille HS1177 adapterin.

http://www.thingiverse.com/thing:1715354

Kyllä tämä ainakin hintaansa nähden (reilu 10€) on erittäin hyvä kamera. Ei ihmekään että näyttää olevan lopussa nyt varastosta. Olisin varalle vielä yhden pannut tilaukseen..

Nyt kun näitä testivideoita on vähän säällä kuin säällä tullut postattua, niin pannaan nyt vielä yksi josta näkee miten tuo Eachine CCD selviää kirkkaalla auringonpaisteella. Videon loppupuolella kokeeksi kääntelin aurinkoa päin ja pois. Mielestäni tämä hanskaa auringonpaisteen varsin hyvin. Ikinä ei ole kuva mennyt mistään tummaksi tms. Kesällä kirkkaalla paisteella ylivalottaa kauempana olevia kohteita ja esim. seinäpintoja. Suoraan edessä oleva lentolinja näkyy yleensä hyvin

Tämä video ja useimmat muut videot on kuvattu X190 kopulla jossa IR filtteröity linssi. Vain edellisen viestini yövideo on X130 kopulla jossa samanlainen kamera ilman IR filtteriä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669036/RC/Eachine1000TVLCCD_aurinko.mp4

Hämärälentoa IR filtteröidyllä Eachinellä tässä videossa

Samppa

#129
Näyttää näin selkeässä pakkaskelissä toimivan varsin hyvin tuo ER32 vastari immersionin spirollakin. Pakko hehkuttaa että meikä kyllä nauttii tästä talvilennätyksestä pimeällä (keinovalossa). Ihan oma maailmansa verrattuna kesään  8) Värimaailma on lumen ansiosta tuollainen kelmeä, aavemainen ja tuosta filtteröimättömästä linssistä kait johtuen värit on varsinkin kuvan reunoilla paikoin psykedeeliset. Sopivassa ympäristössä kun lentää, niin välissä on fiilis kuin lennättäisi kokonaan eri ulottuvuudessa ;D X130 pyhitettiin nyt iltalentelelyyn. Kameran kulmaa käänsin hieman alaspäin. Vauhtia ei ole niin paljon kuin valoisalla, mutta tulee kikkailtua enemmän puiden oksien väleissä yms. ahtaissa koloissa ja välissä ihan vain nautiskeltua "maisemista".

Samppa

#130
Hieman rauhallisempaa ollut lennättely nyt viime aikoina. Viikoittain nyt kuitenkin on tullut hieman päristeltyä. Goebish modi tuli laitettua radioon ja sen myötä olen H8:a ja E010:aa lennellyt ihan LOSsina. Mukavaa puuhaa sekin. Kamerananosta luovuin, kun ei se kuitenkaan niin mahdottomasti iskenyt.

Tulipa X190:iin kokeiltua Dshottia. Päivitin ensin uusimman betan ja nopareihin 16.6 blheli-s:n. Spracingf3evossa piti nelostmoottori juottaa eri paikkaan (vitosen pinniin) ja hieman muutakin jumppaa piti cli:ssä tehdä että sai kaikki moottorit pyörimään dshotilla. Mutta näyttäisi aika hyvältä nyt yhden testilennon perusteella. Käytössä nyt Dshot600 Spracingf3evo ja  esceinä Racestar RS20A

Samppa

#131
Kevät etenee ja aika hieman kalustoa rukata. Taidan pitää nykyiset rungot (tarkemmin speksit ja kuvat ketjun eka viestissä) koska ovat ihan mieluisia lennellä. Ainakin Epiquad ja pienempi X130 pääsevät työn alle.

Epiquad:
- FC:ksi vaihtuu Omnibus F4 Pro V3
  *virranmittaus, sisäinen bec, OSD, SD kortti blackbox loggaukseen yms.
- Videotx vaihtuu Trampiin
- Nopareiksi vaihtuu Dys XSD30A
- Mahdollisesti vaihdan Epin ja X190:n moottorit päikseen (tähän tehokkaammat DYS SE2205:t)

Tämän muutoksen myötä saan OSD:n ja hieman lisää infoa kuten virranmittauksen. Noparit vaihtuu hieman jämerämpiin ja Dshot käyttöön. Lisäksi Tramp on tarkotus liittää UARTiin joten pääsen kännyllä räplään vtx:n asetuksia. Myöhemmin Taraniksellakin kunhan lopullinen opentx 2.2 tulee ulos, en jaksa vielä alkaa säätämään sen kanssa. Voi olla että vtx:ää pääsee säätämään myös OSD:n kautta, pitää vielä varmistaa ja perehtyä tarkemmin.   OSD:n kautta pitäisi käsittääkseni onnistua myös mm. pid muutokset yms. Tosin ne hoituu kännyllä ehkä kuitenkin näppärämmin.

RCX X130:
- Nopariksi vaihtuu Dys F20A 4-1 Blheli_s nopari
- Samalla nykyinen PDB lähtee

Tällä muutoksella saan painosta pois jonkinverran ja mm. Dshotin käyttöön. Nykyisin noparit on armeissa aika ahtaasti. Armit vapautuu samalla kokonaan sälästä. Muuten tämä kopteri on ollut oikein mieluisa joten tällä lähinnä tavoite hieman jatkaa elinkaarta ja koittaa laihduttaa lähemmäksi 250g auw rajaa. Jossain vaiheessa vaihtanen moottorit, mutta sillä ei ole vielä kiire.

RCX X190
Tässä vaiheessa ei vielä muuta kuin mahdollisesti eri moottorit. Yksi halpis (10€) F4 FC on tulossa myös yhden tilauksen kylkiäisenä. Voi olla että sitä kokeilen tässä.

Samppa

#132
Epiquadipäivitykseen on saapunut osista jo Tramp (EuroRC) ja Omnibus F4 Pro v3 (UK). Noparit vielä puuttuu. Pitihän se kuitenkin jo hieman testailla miten saan kokoonpanon toimimaan (OSD, telemetriat yms.). Testikokoonpano alla kuvassa. Kuvissa näkyvä PDB ei jää käyttöön vaan lopullisesta kokoonpanosta PDB jää kokonaan pois. Juottelen vain nopareiden johdot suoraan yhteen "runkosyöttöjohtojen" kanssa. Omnibusissa on oma sisäinen BEC joka syöttää FC:n ja vastarin tarvitsemat jännitteet. Tramp saa suoraan lipojännitteen ja Trampin kautta syöttö kameralle.

Testikokoonpano:


Telemetriaa varten piti X4RSB vastariin tehdä modi, jossa sport johdin juotetaan suoraan yhden lutikan koipeen kiinni. Sama juttu kuin useimpien muidenkin F4 levyjen kanssa. Omnibus tuli 3.0.0 beta sisällä ja sen päivitin heti uusimpaan versioon, jolloin tuli yksi UART (yht. kolme) lisää käyttöön. Tulevassa kokoonpanossa tarvitsen kolme UARTia (yksi vastarille, yksi telemetrialle ja yksi vtx:n ohjauksiin). Telemetriat lähti heti pelaan, mutta vastari muuten ei. PPM ja SBUS jakavat saman pinnin ja FC:llä on juotospadit jolla valitaan kumpaa käyttää. Ohjeen mukaan oletuksena on Sbus eikä tarvi juotella, mutta eipä tuo lähtenyt toimimaan kunnes juotin tuon sbus valinnan päälle.

Omnibusissa on sisäänrakennettu OSD ja virranmittaus. Molemmat lähti pelaamaan heti ja tuo OSD on aika hyvin konffailtavissa suoraan Betaflightin konfiguraattorilla. OSD:n kautta pääsee myös muokkaamaan suurinta osaa betan asetuksista. Alla video jossa käydään läpi joitain valikoita. Lopussa myös näkyy miten mulla nyt jännite, virta yms. näytöllä.:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669036/RC/Epiquad210X/Omnibus/PICT0026.AVI

Tykkään nyt jo näiden testien perusteella että tämä Omnibus on aika kuningaslauta. Sisältää kaikki mielestäni hyvät ominaisuudet F4 prossun lisäksi:
- Virranmittauksen anturi, samalla kytkennällä tulee lipon jännitevalvonta ja FC:n oma jännitesyöttö.
- OSD, joka aika hyvin konffattavissa. Lisäksi mulla Taraniksessa yhdestä vivusta tarpeen mukaan kytkettäessä pois vaikka kesken lennon
- SD korttipaikka. Saan käytännössä logattua joka ikisen lennon, joka helpottaa tutkintalautakunnan työtä onnettomuustapauksissa ;)
- Sisäinen BEC. Käytännössä voi tuon ansiosta riisua painoa ja ylimääräistä vikaantuvaa elektroniikkaa jättämällä PDB:n pois kokonaan.

Asensin kännykkään PIDflight ja PIDflightVTx softat. Tai oikeastaan nämä olen asentanut jo aiemmin ja tuota PIDflightia olen käyttänytkin. Oikein näppärä ja simppeli softa jolla on nopea muutella pidejä kenttäolosuhteissa. Tarvitsee OTG- kaapelin kännyn usb- liityntään.

PIDflight:


Mutta nyt testasin tuon pidflightvtx:n myös. Tällä softalla pääsen kännykän avulla muokkaamaan vtx:n asetuksia. Pois jää nappien painelut tai dippien rappaamiset. Erittäin pätevä ja toimiva softa. Myöhemmin kun päivitän Taranikseen opentx 2.2:n, niin pystyn muokkaamaan vtx:n asetuksia suoraan taraniksestakin.





Samppa

#133
Epiquad sai loput kamat sisuksiinsa. Suurin yllätys tuli vaakalla. Laite lihoi tämän rempan myötä n. 50g  :P. 4S 1,3Ah akulla on painoa nyt 550g, kun ennen oltiin karvan alle 500g lukemissa. Vaihdoin tästä ja X190:stä moottorit päikseen. Sen myötä X190 keveni 15g. Näyttää olevan nuo RCX:n moottorit aika paljon keveämmät mitä DYS:t. Mutta ei se kaikkea tuo, isommat ESCit ehkä tuo jonkin gramman mutta muu on vielä hieman auki. Epiin tein "PDB:n" itse. Eli juottelin vain kaikki virtajohdot yhteen. Käytännössä voin nyt viisaana sanoa että ei kannata tehdä tuolla tapaa. Ensinnäkin on työläs ja toisekseen tuli melkoinen jööti siitä paketista johon johdot on juotettu. Alla kuvassa ehkä näyttää vielä paksummalta kun päällä on pari kutistesukkaa joista toinen on hieman väljä ja muutenkin homma vielä kesken/viimeistelemättä. Mutta luultavasti tuo mun virranjakoratkaisukin tuo sen loppuosan painolisästä. Ehkäpä vaihdan jossain vaiheessa ihan normaaliin "tyhmään" pdb levyyn. On tuossa itse juotetussa se etu, että ainkin on johtimissa pinta-alaa ja on melko "varma ratkaisu". On noissa mun runkojohdoissakin ehkä hiukka ylimitoitusta pinta-alan suhteen. Kaikkea pitää kokeilla jotta tietää mikä ei ole järkevää 8)

Muutaman pikaisen koelennon jälkeen tuntuu aika hyvältä tuo laitteisto. Lennot lensin hämärässä joten ei vielä päässyt kunnolla testaamaan, mutta näyttäs lentävän oikein nätisti ja OSD toimii hyvin. Virta-anturi näyttää hieman liian pieniä lukemia. Lennon jälkeen näyttää akusta otetun 850mAh, mutta laturi pukkaa sinne n. 1000mAh. Vasta ladatulla akullakin. Pitää säätää hieman betan asetuksista.


T700

Moikka.
Niin olet ilmeisesti johdottanut ton trampin vtx sähköt suoraan akkujännitteestä. Ohjeessa sanotaan myös että olis hyvä johdottaa suoraan akkuun. Penkkitestissä minkä tein niin kuvassa näkyi pieniä häiriöitä rankalla kaasuttelulla.  Kytkin itse 12v lähtöön ja siihen vielä itse tehty suodatin perään niin kuvasta tuli täysin häiriötön.  itse tässä taas rakentelen uutta Multia ja otin käyttöön tähän sen onnibus f4 ilman virtasunttia. Noparit kykin jakolevyyn jossa virranmittaus nin saa johdotuksen tehtyä siististi.