Multikopterit.net keskusteluforum

Omatuotanto hexaan kommentteja

Aloittaja TR, heinäkuu 16, 2016, 06:20:21 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

TR

Hep.

Askartelin hexan runkoa ja kaipaisin vähän kommentteja, että kannattaako tällä jatkaa kuvauskopterin tekoa vai pitäisikö jotain muuttaa?

Materiaalit on joko alumiini/hiilikuituputkea ja 3 mm polykarbonaattilevyä. Kiinnikkeet normi hydrauliikkaputkikiinnikkeitä. Moottoreina DYS:n 930 kv motit, nostovoima 12x3.8 ropellilla 1,2 kg / kpl eli 7,2 kg yhteensä.
Pitää vielä viedä puntariin tuo, mutta ilman moottoreita paino oli 881 g.

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen. :)

hamatiju

En nyt ole mikään insinööri tai mestari sanomaan mikä on oikein ja mikä ei, mutta...
Katselin, että armit on kiinni "vain" kahdella ruuvi/mutterilla?...itse suosisin kyllä vähän syvemmälle runkoon meneviä putkia ja laittaisin viellä toisesta kohtaa samalla tavalla kiinni, teoriassa moottorit voivat heiluttaa armeja eteenkin noustessa ja laskeutuessa, jos kiinnitys löystyy kriittisesti juuri kesken lennon niin lopputulos voi olla lähes mitä vain.
Tietysti riippuen fc:stä hexat pystyvät lentämään vaikka 1-2moottoria olisi pelistä pois, mikä joissain tapauksissa voi pelastaa paljonkin, kokemusta on.

Muuten en keksi tässä kohtaa kommentoitavaa kun projekti noin alussa, ihan komean näköinen runko noin muuten.

TR

En minäkään, siksi osaan kysyä. :D (Pahoittelut oikeille insinööreille)

Tuon saman asian kanssa kävin henkistä kamppailua itseni kanssa, mutta päätin painon vähentämiseksi kokeilla moista. Järkeilin, että tuossa on kuitenkin n. 30 mm tukipintaa mistä putki on kiinni ja kahden "pleksin" välissä puristuksissa. Ja jos koko härvelin paino jää alle 3 kilon, niin se on aika vähän vartta kohden. Luulisin tuon kestävän maitopurkillisen, jos toisenkin vaikka vipuvartta tietty tuossa on. 350 mm armien kokonaismitta.

MikeK

Tärkeintä on ettei varret flexaa ja koko rakennelma on jäykkä. Itse tekisin hiilarista koko hoidon. Alumiini taipuu torpissa ja toi keskiosa murtuu. Tekee suoraan sellaisen mikä kestää.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

hamatiju

Alumiini tosiaan taipuu helposti, siksi itse kiinnittäisin hieman tukevammin...

Sinällään materiaali ratkaisu ei ole mielestäni yhtään huonompi kuin markkinoilla jo myytävät muovi viritelmät, hiilari tietysti olisi keveys-kestävyys suhteeltaan mainio, mutta tietysti hinta ja saatavuus voi tässä määrätä materiaalin.

Lisäksi eipä noilla kuvauskoptereilla yleensä ole tarkoitus tulla maahan rysäyttäen samaan tyyliin kuin fpv-kisa vehkeillä, itse ainakin laskeudun kuvauskopterilla pehmeästi ja hitaasti, torppeja varten sitä ei ole suuniteltu, eipä isommissa ammattilais vehkeissäkään kamerat kestä jos ne rysäyttää kenttään.

TR

Laitoin jo toiset kiinnikkeet ulommaisten sisäpuolelle. Muutama kymmenen grammaa ei tätä vielä kaada, joten parempi niin. :)

Hiilikuitu olisi kyllä ihan ehdotonta, mutta tosiaan syynä näiden käyttöön on se, että tuo jappi eli alumiiniputki maksaa 4€/ 3m salko, polykarbonaattia sai neliön palasen n. 35 €.. Ja löytyy jopa tästä meidän pienestä kylästä suoraan hyllystä. Eli jos ilmassa kestää, niin pari torppia kyllä kärsii vaikka hajoaisikin. Eikä tietty hiilikuitukaan loputtomiin kestä. Ja kameraa en haluaisi särkeä.. Vaikka siihenkin tietty pitää henkisesti varautua. :)


Ves@

Mulla on metrinen octo tehty samantapaisella systeemillä. Tosin keskilevyt on 5mm polycarbonaattia ja varret 22mm kovaa aluputkea.
Ei tuo PC-levy mihinkään murru, epäiliöille tiedoksi  :)
Mulla tosin on kahdet kiinnikkeet keskirungossa per putki, koska laite painaa yli 9kg.
Tuon jappiputken soveltuvuudesta en osaa sanoa, koska kokemusta siitä näissä hommissa ei ole.

Samaa systeemiä oon käyttäny myös tuossa 1540mm heksassa ja hyvin kestää siinäkin PC.
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

hamatiju

Hyvin tuo hexa varmasti lentää, ensimmäiset testilennot varovasti ja luonnollisesti kiinnityksiä kannattaa seurailla ja tarkistaa ennen joka lentoa.
Itsellä iski äskn viellä muuten silmään tuo moottorien kiinnitys, taaskaan ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa tehdä näitä, mutta itse jos tekisin niin tekisin niin että laittaisin moottorin putken päälle ja levyn kiinni neljästä kohtaa, joka kulmista siis.
Ves@n yhdestä viesti ketjusta näet kuinka hänen octoon ja hexaan moottorit kiinnitetty, suosisin itse samaa, aina vähän vakaampi kuin vain yhdestä kulmasta kiinnitettynä...

http://www.multikopterit.net/index.php/topic,71.0.html

TR

Ihan totta. Hyvä pointti, teen vielä tuon muutoksen. Samalla voi vaihtaa vähän kevyemmät pultit, nuo nykyiset painaa sen 20 g / kpl. Muutenkin pitää keksiä painon pudotukseen konsteja, nyt on johdottettu noparien kanssa ja painoa on jo 2,2 kg. Kolmea kiloa pitäisin sopivana noille moottoreille. Johdotuksesta kyllä saa jonkun gramman laihdutettua.

jyrip

Pääsiskö helpomalla kun ostaa kiinasta esim tarotin rungon?
Se on melko identtinen suunnitelmasi kanssa
www.youtube.com/mr2fpvninjas
Fpv lentelyä Akaan Toijalassa!

Ves@

Lainaus käyttäjältä: jyrip - heinäkuu 17, 2016, 12:30:24 IP
Pääsiskö helpomalla kun ostaa kiinasta esim tarotin rungon?
Se on melko identtinen suunnitelmasi kanssa

Suunnittelu ja rakentelu on harrasteen yks hienoimpia osa-alueita ja siitä ainakin tulee tekijälle hyvä mieli,
jos laite vielä kestää jopa ilmassa.
Ennemmin hattua nostetaan sille joka tekee lähes kaiken itse, kuin sille kiinanrungon ostajalle  :)
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

TR

Joo rakentaminen ja pähkiminen se juttu on. Onhan se aika metkaa ajatella, että siellä se meidän sähkökaapelin suojaputki lentää vanhan ämpärin ympärillä.. :D Puhumattakaan rautakaupan myyjän ilmeestä, kun menet ostamaan pc-levyä ja kerrot siitä tuleman kopterin rungon. :)

Lisäksi tieto siitä, että joku pieni kiinalainen ei joudukaan hengittämään hiilikuitupölyä kopterin runkoni vuoksi tukee "teen itse" ajatustani.

Mutta joo, tein moottorikiinnikkeet uusiksi. Oli hyvä, että otitte puheeksi. Tuli paljon parempi ja itseasiassa vielä kevyempi. Kiitos. :)

TR

Tuollainen siitä sitten tuli. Lyhyt leijutus onnistui, mutta jotain on pielessä. Melkoisen epävakaa, tai sitten kärsi omasta turbulenssista, kun en uskaltanut autokatoksessa metriä korkeammalle nostaa heti kärkeen.. Pitää tutkia.

On muuten ensimmäinen kerta, kun pidän Tupperwaren kipoista. Tuli hyvä kotelo nazelle.

hamatiju

Lensitkö gps tilassa?
En tunne nazea niin, mutta tarvitsisiko kalibroida ennen lentoa?
Ja tietysti tuon kokoisessa koneessa voisi olla hyvä nostaa muutamaan metriin niin ei tosiaan matalassa pyörivät ilmavirrat sotke tasapainoa...mutu-tuntumaa...

Mutta muuten voin sanoa, että hienolta näyttää, tollasta se on kun ite tekee, hyvää yritätmutta priimaa pukkaa! :)

TR

Lainaus käyttäjältä: hamatiju - heinäkuu 19, 2016, 10:52:37 IP
Lensitkö gps tilassa?
En tunne nazea niin, mutta tarvitsisiko kalibroida ennen lentoa?
Ja tietysti tuon kokoisessa koneessa voisi olla hyvä nostaa muutamaan metriin niin ei tosiaan matalassa pyörivät ilmavirrat sotke tasapainoa...mutu-tuntumaa...

Mutta muuten voin sanoa, että hienolta näyttää, tollasta se on kun ite tekee, hyvää yritätmutta priimaa pukkaa! :)

Ihan tyytyväinen olen kyllä, kiitos! :) Karvan alta 3 kiloa on painoa pienokaisella, että kevyt kamera vielä mahtuu matkaan..

Ja unohdin kalibroida noparit... Pitänee huomenna kokeilla vaikuttiko lentoon.