Multikopterit.net keskusteluforum

Mikä seuraavaksi lähettimeksi?

Aloittaja Andrimus, joulukuu 31, 2014, 08:36:28 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Andrimus

Olis aika hoitaa uus ratio.
lukenut pari päivää tässä turnipsin ja taranniksen juttuja. Mites nämä toimii peruskäyttäjän kädessä?
Tällä tarkoitan vähemmän nörtin kädessä ;)  meinaan osa jutuista menee niin perskeleesti yli.
Entinen mankka on speku ja senkin kanssa välillä hymyilyttää.
Toinen vaihtoehto olis samaa perhettä esim dx9 ja joo ei ole ees samassa hintahaarukassa

IleFPV

#1
Mites Turningyn uus TGY-i10;

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__60358__Turnigy_TGY_i10_10ch_2_4Ghz_Digital_Proportional_Radio_Control_System_with_Telemetry_Mode_1_.html

Toi linkin radio tosin Mode1 ja OpenTX:ää ei käytä..
Mut äkkiseltään ihan näppärän näköinen.

Turningyn 9xR ja tää TGY-i10 taitaa olla vähän Taranista halvempia, mutta mä en tähän enempää puutu kun itse vakuutuin FPV PKS porukan vakuutteluista ja päädyin Taranikseen  ;D

Hyvältä se vaikuttaa omiin kätösiin, ihan hyvä vaan ettei ainakaan ole kooltaan yhtään tota suurempi. Hieman totuttelemista vaativalta tuntuu valikot, mutta eiköhän ne sitten käytön myötä tule tutummiksi.

Yhtään enempää en voi tässä vaiheessa kertoa kun ei ole vielä lentoaikaa takana tolla.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Andrimus

Tuo on ihan uusi tuttavuus. Täytyy surfata vähän netissä ;)

Tahtoisin silti kuulla ihmisiltä noiden turnipsin ja taraniksen käyttäjä kokemuksesta.
Onko se ei nörtille niin vaikea kun kuulostaa ::)

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Andrimus - tammikuu 01, 2015, 01:58:58 IP
Tuo on ihan uusi tuttavuus. Täytyy surfata vähän netissä ;)

Tahtoisin silti kuulla ihmisiltä noiden turnipsin ja taraniksen käyttäjä kokemuksesta.
Onko se ei nörtille niin vaikea kun kuulostaa ::)

edellisessä säikeessä koitinkin jo sepittää, mutta sanotaan sit näin et taranis on ihan järkivalinta kun sitä ei tarvii sit kytkeä koneeseen jos ei nyt väkisin halua eikä tarvii mitään "viritelmiä" tehdä heti. Itse olen yleensä yhteistyökykyinen koneitten ja laitteitten kanssa niin mulle ainakin ollu aika helppo lähestyminen(ja tosiaan se ohjekirjakin löytyy taranikseen, jopa tisoaan suomeksi ainakin osittain käännetynä kopterit.net:stä) vaikka ensikohtaaminen olikin aika shokki(vähän erikoisempi malli mitä luotiin, perinteinen meni kyl ihan helposti).

Ja tosiaan tuolle taranikselle/opentx:lle on kyllä hyvä tukiverkosto, että en kyllä ihan täysin pelkäis sitä ostaa ihan 0-kokemuksellakaan. Lennokit.net, kopterit.net ja täällä multikopterit.net:ssä näin esimerkkeinä  ::)

Petsku

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - tammikuu 02, 2015, 12:24:02 IP
Lainaus käyttäjältä: Andrimus - tammikuu 01, 2015, 01:58:58 IP
Tuo on ihan uusi tuttavuus. Täytyy surfata vähän netissä ;)

Tahtoisin silti kuulla ihmisiltä noiden turnipsin ja taraniksen käyttäjä kokemuksesta.
Onko se ei nörtille niin vaikea kun kuulostaa ::)

edellisessä säikeessä koitinkin jo sepittää, mutta sanotaan sit näin et taranis on ihan järkivalinta kun sitä ei tarvii sit kytkeä koneeseen jos ei nyt väkisin halua eikä tarvii mitään "viritelmiä" tehdä heti. Itse olen yleensä yhteistyökykyinen koneitten ja laitteitten kanssa niin mulle ainakin ollu aika helppo lähestyminen(ja tosiaan se ohjekirjakin löytyy taranikseen, jopa tisoaan suomeksi ainakin osittain käännetynä kopterit.net:stä) vaikka ensikohtaaminen olikin aika shokki(vähän erikoisempi malli mitä luotiin, perinteinen meni kyl ihan helposti).

Ja tosiaan tuolle taranikselle/opentx:lle on kyllä hyvä tukiverkosto, että en kyllä ihan täysin pelkäis sitä ostaa ihan 0-kokemuksellakaan. Lennokit.net, kopterit.net ja täällä multikopterit.net:ssä näin esimerkkeinä  ::)

Lisätään tähän vielä et jos englanti taipuu niin juutuupi on pullollaan ohje videoita taranikselle ja openTX:lle.

Andrimus

No perskele.. Hinta on ainakin kohdallaan jopa Suomessa .
Täytyy viellä tavata noita ulkomaisia saitteja. Noi suomalaiset jotka ylhäällä mainittiin on jo luettu.
Olihan tuo spekukin alussa aivan hepreaa ;D

Nemo

Lainaus käyttäjältä: Andrimus - joulukuu 31, 2014, 08:36:28 IP
Olis aika hoitaa uus ratio.
lukenut pari päivää tässä turnipsin ja taranniksen juttuja. Mites nämä toimii peruskäyttäjän kädessä?
Tällä tarkoitan vähemmän nörtin kädessä ;)  meinaan osa jutuista menee niin perskeleesti yli.

Näistä mulla ei ole kokemusta kuin 9XR:stä, mutta silti suosittelisin ennemmin Taranista. ;D En tiedä sattuiko mulle vaan maanantai-kappale turnigystä, mutta ainakin tämän mekaaninen laatu oli täyttä skeidaa. Kanavat vaelteli miten sattuu ja kun pistin sen osiksi niin työnjäljessä oli kyllä sanomista. :o Mutta korostan että voihan näitä olla ihan hyviäkin kappaleita.

Ekana mankkana mulla oli Devo, mutta sen ohjelmoiminen oli täyttä tuskaa niin siksi vaihdoin turnipsiin. Lisäksi vastarit devoon maksoi yli tuplaten sen mitä turnigyyn jossa FrSkyn moduuli. Työnjälki ja laatu kytkimissä ym. oli kyllä Devossa kohdallaan, ja oli kaikin puolin muuten laadukkaan oloinen. Oma oli Devo 7 joten en osaa sanoa onko muissa Devoissa vähän järkevämpi softa.


VilleN

Sanoisin että Taranis tai Jeti, Jetin hinnalla vaan ostaa melkeen puolenkymmentä Tartsania ;D ;D Taraniksen kanssa pärjää kuka vaan jos aavistuksen viitsii ongelma tilanteissa googlettaa, englantiakaan ei ole pakko täysin ymmärtää jos löytää HD laatuisen videon ja katsoo kuvasta sen mitä ei puheesta ymmärrä. Multillehan tuo on tosi helppo ohjelmoida, kanavajärjestys kohdilleen joko mankasta tai fc:stä ja vipu-armausta ja modeja varten laittaa pari vipua. Niillähän jo fpv-kuski pärjää?

Jantunen

Taraniksen laatu kyllä on hyvä,olen tykännyt.Itsekkin ihan puskista rupesin tuota käyttämään ja kyllä sen oppii sisäistämään kun aikansa räplää ;)
Mitään vaativia miksauksia ei ole tullut kokeiltua,mutta onneksi on aina juutuubi.Open TX:sää en ole vaivautunut laittamaan koska en ole kokenut tarvetta.Kaikinpuolin hintansa väärti.

Waxwing

Taraniksesta aloitin kylmiltään pari vuotta sitten. Perusasiat oli helppo oppia. Seuraamalla mm. rc-groupin Taranis-foorumeita löytyi apua monimutkisempiin asetuksiin.
Netistä löytyy useita tosi asiallisia foorumeita Taranikselle.
Ohjeita ja malleja erilaisten asetusten tekemiseen on paljon. Multeille löytyy video- ym. muita ohjeita suoraan eri FC-Taranis -yhdistelmille.

Ehkä tärkein asia on unohtaa kaikki muilla radioilla opitut asiat.

Taraniksessa lähetään asetuksia tekemään tavallaan "pitkästä tavarasta".
Oikeastaan mitään valmiiksi tehtaan suunnittelemia/lukitsemia ominaisuuksia ei ole.
Mm. kanavajärjestys on vapaasti valittavissa, mitä tahansa kanavaa/kanavia voi käyttää mihin tahansa tarkoitukseen, kaikki kytkimet ja potikat voi vapaasti ohjelmoida mihin tahansa tarkoitukseen, jne., jne.
Taraniksessa on äänitoiminnot ja joukko perusääniä vakiona. Niitä voi muokata ja niihin voi itse lisätä omia ilmoituksia, varoituksia, hälytyksiä jne. - vaikkapa suomenkielellä.

FrSkyn tehdasfirmis on OpenTX:ään perustuva tehtaan "modaus", jota ei kovin usein päivitetä. Silläkin pärjää, ellei tarvitse OpenTX-tiimin kehitettämiä uudempia ominaisuuksia.

OpenTX:ää päivitetään jatkuvasti. Sen lisäksi, että OpenTX:ää voi ohjelmoida suoraan radiosta (niin kuin tietysti tehdasversiotakin) ohjelmoinnin voi tehdä OpenTX Companionia käyttäen tietsikalla (PC, MAC, Linux). Jälkimmäisen käyttö ei onnistu kuitenkaan tehdasfirmiksen kanssa.
Companionilla voi mm. simuloida omia konekohtaisia ohjelmia jo ennen asennusta radioon.

Taranis on huomattavasti monipuolisempi radio kuin esim. Turnigyt.
Pojallani on tehdasasuinen  TGY 9X, joka on toiminut OK. Silläkin kyllä pärjää alkuun, tai satunnaistarpeeseen (esim. "Buddy Box).
Nyt sekin kuitenkin vaihtui Taranikseen.

Niin ikään FrSkyn vastarit ja muut kilkkeet ovat huomattavasti edullisempia kuin ns. "merkkituotteiden", ja laatu on hyvä.

Sanat eivät riitä kertomaan....., mutta Taranis on hyvä, edullinen ja toimintavarma valinta.

Taunu

P.S. En saa tästä "mainoksesta" (edes) provikaa!   :o
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

Certi

Lainaus käyttäjältä: Waxwing - joulukuu 18, 2015, 02:54:13 AP

Ehkä tärkein asia on unohtaa kaikki muilla radioilla opitut asiat.
Paitsi jos sun edelliset radiot on olleet Multiplexin paremman pään radioita ;) (OpenTX:n logiikka täysin yhtenevä MPX:n käyttiksen kanssa :) )

Nyt kun tuota omaa X9E:tä on käyttänyt, niin todella tyytyväinen olen. Ainoa mitä kaipaan multiplexistä (Royal Pro) on hieman parempi ergonomia. (tikkujen kierto ja trimmien sijainti)

FrSkyn vastarit on kivan edullisia, ja tuntuvat toimivan hyvin. Tämän takia tulen pitämään FrSkyn radiota jatkossakin  :)

Divi

Laitoin Taraniksen tilaukseen, joulukoodilla tuli hintaa rahteineen 193€ Banggood EU warehouselta sis X8R vastarin. 5-7d oli toimitusaika.