Multikopterit.net keskusteluforum

kuvauskopteri karkasi kampissa (KKK)

Aloittaja rotomoto, tammikuu 22, 2015, 03:04:26 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


IleFPV

Rehellinen galluppi;

Kuinka moni meistä soittaisi, tuon flyaway phantomin löydettyään, noille pullakahvien toivossa?

Vai laittaisitko joillain satasilla myyntiin/pitäisit itse?

;D
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

MikeK

Jos on gp kiinni, taskuun ja multin päällä hyppisin tasajalkaa...
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Certi

Ja kuvaajan nenän vois joku niistää prkl. Mikä on kun ei turvallisuudesta huolehdita?!

nimim. 20 vuotta lentäviä RC-vehkeitä harrastanut

Mupteri

#4
Lainaus käyttäjältä: IL3 - tammikuu 22, 2015, 03:18:04 IP
Rehellinen galluppi;

Kuinka moni meistä soittaisi, tuon flyaway phantomin löydettyään, noille pullakahvien toivossa?

En ainakaan palauttaisi omistajalle. Yleisen turvallisuuden nimissä. Ehkä perustaisin Twitter-tilin kuvareportaasia varten, kun lekalla murjon laitetta. Samalla voisin tarinoida lentopaikan valinnasta, lentotaidosta ilman GPS:ää ja vaikka vähän ruuhkaisista radiotaajuuksistakin.

trosendahl

#5
Toisaalta... asioilla on myös toinenkin puoli - mä näkisin tuon itse enemmänkin vain valitettavana vahinkona. Joka toisaalta voisi sattua kenelle tahansa. Seuraavassa muutamia omia ajatuksiani kolikon toiselta puolelta.. ;)

Meinasin itse hankkia Phantomin joskus ja aika pitkään harkitsinkin moista. Sen laitteen taipumus karkailla vaan arvelutti. Yritin etsiä netistä ja Youtubesta vastausta siihen, että onko karkailuissa ja kummallisissa tempauksissa kyseessä käyttäjän vika vai laitehäiriö ja tottapuhuen molempia näytti olevan. Laitehäiriöiltä vaikuttavien karkaamisten ja putoamisten määrä oli kyllä sen verran suuri, että en uskaltanut moista itselleni hankkia.

Aika monella videolla näkyy, kun kesken lennon laite kaatuu johonkin suuntaan ja jatkaa siinä kohti tonttia, kuten: https://www.youtube.com/watch?v=m22qzGKk5MQ.

Sain itse samanlaisen efektin joskus aikaan kun leikin Multiwiin I2C-GPS -viritelmällä ja onnistuin kaatamaan softan lennossa. Moottoreihin jäi ne tehot mitkä kaatumishetkellä oli tilattu ja varsin nopeasti laite kellahti videon Phantomin tavoin kyljelleen ja jatkoi turpeeseen.

Phantom ei ole RC-lennokki, vaan valmis ilmakuvaukseen myyty tuote. Se, mikä minua DJI:n vekottimissa häiritsee, on se, että liian herkästi syyllistetään laitteen käyttäjää. Mahdollisuudet vaikuttaa laitteen lentoon ovat hyvinkin olemattomat siinä vaiheessa kun härvelin prosessori on vetänyt itsensä jojoon. Kun laitteita myydään kuluttajaelektroniikkana, ilmakuvaushärvelinä joka on helppo lentää, mielestäni sen syyttävän sormen pitäisi mennä enemmän laitteen valmistajan suuntaan, todellinen tuote kun ei vastaa sitä mihin se on myyty jos lopputulos on karannut kuvauskopteri. Tuotteen ostaneelta käyttäjältä ei mielestäni voi olettaa olevan pohjatonta tietämystä laitteen teknologiasta tai 10 vuoden kokemusta näiden lennättämisestä, jos hänelle on myyty Phantomin kaltainen tuote. Lentopaikan valinnastakaan ei voine moittia, sillä myyty laite on tarkoitettu juuri tuohon.

Pitää tosin muistaa, että Phantom ei suinkaan ole ensimmäinen kuluttajakäyttöön suunnattu drone. Ensimmäinen oli Parrotin AR.Drone, iPhonella ohjattava Phantomin kokoluokkaa oleva quadrotor. Erittäin vakaa ja helppo laite löysi tiensä kuluttajien ohella yliopistoihin ym. tutkimuslaitoksiin robotiikka- ja konenäkötutkimuksiin. Se, mikä erottaa Phantomin ja AR.Dronet, on se, että Parrotin vekottimet oli oikeasti suunnattu kuluttajille. Ne oli helppoja ja turvallisia lentää. Painat nappia, drone loikkaa metrin korkeuteen ja odottaa siinä kunnes haluat siltä jotain. Tai laskeutuu kun akku väsähtää.

Toki niissäkin oli karkaamisongelmia, mutta mikäli kevyt vaahtomuovinen laite johonkin mäjähti, se lähinnä harmitti vain laitteen omistajaa. Itse olen saanut AR.Dronelta näpeilleni useasti, sen 10A moottorit on varustettu nopeudensäätimillä jotka pysäyttävät moottorit heti jos ropeli osuu johonkin ja pehmeää muovia olevat potkurit joustavat. DJI:n Inspire herätti huomiota mm. sonarilla ja alaspäin tuijottavalla "Optical Flow" -kameralla, jonka avulla Inspire paikoittaa itsensä sisätiloissa. Ihan kiva, AR.Dronessa nämä oli jo viisi vuotta sitten - 300 euron hintaan. AR.Dronea pystyy ohjaamaan iPhonella, Android-laitteilla, PC:llä, Macilla, tarvittaessa myös lennokkiradiolla - kyseessä on todella monipuolinen laite edulliseen hintaan, jonka vuoksi ihmettelen, miksei se harrastajien parissa ole saanut kovinkaan suurta suosiota.



Tässä yksi esimerkki mitä ko. härpäkkeellä voi tehdä. Kirjoitin Pythonilla laitteelle kuvassa näkyvän softan ja oppiva konenäköalgoritmi (CMT) pitää hiirellä videostreamista lukitun kohteen keskellä ja ajaa dronea. Anytime, DJI... ;)

Phantom olisi kiva saada kokeiltavaksi pitkäaikaiseen testiin, ehkä sillä saisi selvitettyä että onko vika käyttäjässä vai  laitteistossa. Motonetissä oli moinen tarjouksessa alta neljän sadan, joskin hirveästi ei viitsisi laittaa siihen rahaa kyllä kiinni, sillä mulla on mystinen antimidas-taipumus saada tekniset laitteet kettuilemaan... ;)

Ajatuksia? ;-)