Multikopterit.net keskusteluforum

Taranis Radio : linkkejä aloittelijalle

Aloittaja rotomoto, kesäkuu 22, 2014, 12:00:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MikeK

Pitää säätää äänet kohdilleen, et tietää lasit päällä missä mennään ;) Ja mineillä kisaamisen treenaamiseen voi käytää laskuria :D

https://youtu.be/euzCiY4aU1Y
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

VERTICAL


[/quote]
Tai vertikaali lupas et tulee kohta.
http://www.verticalhobby.com/kauppa/radiolaitteet-lahettimet-ja-moduulit-c-40_41.html?page=2&sort=3a
[/quote]

Tuli jo ja kohta taas menneet :)   Nyt uusilla kestävämmillä alusalkuilla ja 2015 firmiksellä, eli jos vanhoja vastareita haluat käyttää, niin kannattaa tilata ohjelmointijohto mukaan, että saat vanhat päivitettyä.

bk_t

Hemmetti nyt tuli paniikki, päivitin eilen Taraniksen 2.0.9.2 firmikseen toivossa että auttaisi toimimattomaan usb:hen. Toivottavasti kaikki koput ei nyt ole lentekielossa. Pitää testa heti kun pääsee kotiin.

Usbiin ei auttanut, veikkaan jo että pitää avata radio ja juotto hommiin alkaa....

Tässä taas huomaa että vaikka suomikaupassa on hieman kallimpaa, niin takuu toimisi huoletta... En itse ainakaan aijo lähettää omaa kiinaan.

Ps. Toimisikohan Companion sd kortin kautta? Eli usb jäisi pois. Silloin oma ongelma olisi pitkälti ratkaistu.

MikeK

Mä en ole oikein päässyt sinuiks ton Companionin kanssa. Tottunu nakuttelemaan kaiken manuaalisesti ja sillä linjalla jatkanut.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

jinx

Sama homma. Eipä tule ongelmia vaikka pitäisi kentän laidalla jotain muutoksia tehdä, kun ei tarvitse koneeseen saada kiinni.
En ole companionia edes koittanu.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Jantunen

Onko kellään käytössä noita optiona saatavia telemetriapalikoita,barometri,gps jne?
Omaan quadiin kiinnostaisi saada tuo gepsipalikka koska se näyttäisi koordinaatit(jos karkaa) lisäksi korkeuden ja nopeuden.
Sitä vain mietin että saako ne näkymään suoraan radiossa ja en mielellään rupeaisi sekoilemaan tuon companionin kanssa,pysyn kaukana kunnes tulen sinuiksi tuon radion kanssa.

JaniJL


Lainaus käyttäjältä: Jantunen - maaliskuu 25, 2015, 10:38:30 IP
Onko kellään käytössä noita optiona saatavia telemetriapalikoita,barometri,gps jne?
Omaan quadiin kiinnostaisi saada tuo gepsipalikka koska se näyttäisi koordinaatit(jos karkaa) lisäksi korkeuden ja nopeuden.
Sitä vain mietin että saako ne näkymään suoraan radiossa ja en mielellään rupeaisi sekoilemaan tuon companionin kanssa,pysyn kaukana kunnes tulen sinuiksi tuon radion kanssa.

Moikka, minulla on X8R vastarin s-porttiin kytketty jännitemittari. Sen konfiguroimiseen ei tarvita companionia, radiosta naputtelin suoraan hälytteleen ja lukemaan kennojännitettä 15s välein kun CELL<3,6v. En usko että noihin muihinkaan (gps, baro jne) tarvitsee companionia.


JaniJL
MR2 FPV Ninjas
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

bk_t

Ei tarvitse companionia noi muutkaan, frskyn kamat toimii taraniksen (frsky) kanssa.

Mulla kanssa tuo jännitemittari. Erittäin tyytyväinen siihen, eikä hintakaan ollu paha

Waxwing

#68
Lainaus käyttäjältä: bk_t - maaliskuu 25, 2015, 10:59:57 IP
Ei tarvitse companionia noi muutkaan, frskyn kamat toimii taraniksen (frsky) kanssa.

Mulla kanssa tuo jännitemittari. Erittäin tyytyväinen siihen, eikä hintakaan ollu paha

Lainaus käyttäjältä: MikeK - maaliskuu 24, 2015, 10:48:49 AP
Mä en ole oikein päässyt sinuiks ton Companionin kanssa. Tottunu nakuttelemaan kaiken manuaalisesti ja sillä linjalla jatkanut.

HUOM!!! Ennen kuin teet mitään muutoksia ohjelmiisi ja/tai lainaat muiden tuotoksia, VARMUUSKOPIOI radiosi sisältö!

Mielestäni hukkaatte joustavan ohjelmointimahdollisuuden jättämällä käyttämättä Companionia.
Se on radiota huomattaaaavasti nopeampi ja kätevämpi silloin, kun tehdään esim. uuden mallin perusohjelmia.
Lisäksi - kun netissä on muiden jo valmiiksi tekemiä omia ohjelmia - saa niistä hyvät pohjat omille ohjelmille.
Edelleen Companionissa on helppo tehdä "pohjia" omista malleissa olevista perusasetuksista ( esim. erilaiset telemetria-asetukset, joita ehkä haluaa pitää samoina koneesta toiseen).
Companionissa voi myös simuloida ohjelmien eri toimintoja ennen asennusta radioon.
Manuaalinen nakuttelu suoraan radioon on paljon kankeampaa kuin näppiksen ja hiiren käyttö. Uskokaa vaan, olen tehnyt molempia.

Companionin avulla saat tehtyä radiosi sisällöstä varmuuskopiot aina tarvittaessa.
Kai haluat säilyttää eri versiot ennen kentällä tekemiäsi muutoksia ja niiden jälkeen?

No, myönnän kyllä, että minulla ei olekaan "merkkiradioiden" käyttökokemusta. Taranis on ensimmäinen 2.4 GHz-radio, minkä omistan.
Ei ole siis tullut opeteltua "oikeita" tapoja tehdä ohjelmia/muutoksia.
Ehkä se on syy siihen, että on helppo aloittaa uuden mallin ohjelmointi Companionilla. Viimeistelyn teen sitten joko tai.
Kentällä toki teen tarvittavat säätötoimet suoraan radiossa. Siellä ei yleensä kai aloitetakaan "pitkästä tavarasta".

Companionin kautta tallennetut eepromit voi toki kopioida suoraan SD-kortin EEPROMS-kansioon. Sitten kortti radioon ja radio bootloader-tilaan.
Sieltä edelleen "Restore EEPROM" valikon kautta valitset haluamasi eepromin ja "ENTER". Siellä on.

Taraniksen/OPENTX:n kanssahan on "hundred ways to skin a cat".

EDIT:
Jos lataat jonkun toisen eepromin, älä kuitenkaan lataa sitä suoraan omaan radioosi. Muuten menee radiosi kalibrointi "sekaisin".
Lisäksi menetät kaikki omat mallisi.
Lataa radiosta oma eepromisi Companioniin. Kopioi vieraasta eepromista vain se malli, minkä haluat ja tallenna omaasi.
Sitten viimeistelet asetukset mieleiseksesi. Kun on valmis lataa eepromisi takaisin radioosi.

HUOM!!! Ennen kuin teet mitään muutoksia ohjelmiisi ja/tai lainaat muiden tuotoksia, VARMUUSKOPIOI radiosi sisältö!
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

bk_t

Mä mielellään käyttäisinkin, mutta kun ilmeisesti USB portti on rikki niin ennen korjauksia ei oikeen voi muuta kun nostaa kädet pystyyn :)

Ja kun on peukalo keskellä kämmentä voi olla paras että tyytyä jo mainioon vakiosoftaan.

rotomoto

Lainaus käyttäjältä: bk_t - maaliskuu 26, 2015, 08:21:42 AP
Mä mielellään käyttäisinkin, mutta kun ilmeisesti USB portti on rikki niin ennen korjauksia ei oikeen voi muuta kun nostaa kädet pystyyn :)

Ja kun on peukalo keskellä kämmentä voi olla paras että tyytyä jo mainioon vakiosoftaan.
ookko varma ettei Tarniksen uusi USB aktivointi hämää sinua.. Itsellä oli vaikeuksia mukautua tuohon uuteen menetelmään.
"3 sormi tervehdys"
http://youtu.be/I1LiSG_C9Qs?t=1m21s

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: bk_t - maaliskuu 26, 2015, 08:21:42 AP
Mä mielellään käyttäisinkin, mutta kun ilmeisesti USB portti on rikki niin ennen korjauksia ei oikeen voi muuta kun nostaa kädet pystyyn :)

Ja kun on peukalo keskellä kämmentä voi olla paras että tyytyä jo mainioon vakiosoftaan.

USB-liitännän toimimattomuus on monilla tosiaan hämännyt.

Epäiletkö, että radion USB-liitäntä on rikki?
Voi vika tietysti siinäkin olla. Niin harva kuitenkaan on esim. RC-Groupin foorumilla sellaisesta ilmoittanut, että pidän TODELLA huonona tuurina, jos se on syynä.

Oletko koittanut tietsikan kaikki USB-portit? Jos et, koeta kaikki käytettävissä olevat portit. Ethän käytä hubia.

Oletko koittanut toisia USB-kaapeleita? Kaikki kaapelit eivät anna virtaa, vaikka nättävätkin samanlaisilta.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

bk_t

Kokeillut kaikki portit omalla sekä vaimon koneella. Kolme eri usb kaapelia kokeiltu.

3 sormi tervehdys tuo just sen ruudun missä on Fw,Eeprom ja exit. Usbin tökkääminen ei tee mitään

Waxwing

Lainaus käyttäjältä: bk_t - maaliskuu 26, 2015, 10:16:21 AP
Kokeillut kaikki portit omalla sekä vaimon koneella. Kolme eri usb kaapelia kokeiltu.

3 sormi tervehdys tuo just sen ruudun missä on Fw,Eeprom ja exit. Usbin tökkääminen ei tee mitään

Sitten saatat olla juuri yksi niistä harvoista, joille on käynyt huono tuuri USB:n kanssa.
Taraniksen USB-liitännässä on valitettavasti ollut muutama kylmäjuotos/ei lainkaan juotosta parissa kohtaa.

Kun otat akun pois pääset kurkkaamaan akkukotelon keskiosasta radion sisään.
Siitä näet, onko USB-liitännän reunoilla olevat jalat kuonnolla juotetut.
Jos ovat, saattaa vika löytyä USB:in vastakkaisen puolen jaloista.

Joudut joka tapauksessa avaamaan radion ja irrottamaan radion takauoressa olevan piirilevyn nähdäksesi toiselle puolelle ja korjataksesi juotokset, jos vika on niissä.

Jos ostit Suomesta ja takuu on päällä, sovi myyjän kanssa toimenpiteistä.
Jos ostit kauempaa, toimenpiteet riippuvat  siitä, keneltä ostit.
EU:n ulkopuolelle ei juurikaan kannata lähettää. Kannattaa mieluummin paikallistaa vika, hommata varaosa(t) ja korjata itse.
Varaosat ovat kohtuullisen halpoja, ja EU:nkin alueelta saa niistä (lähes) kaikki.
Taunu

"Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa"

M

Kokeilinpa pikaisesti OpenTX companionia ja Taranis tunnisti USB:n hyvin. Yritin sitten päivittää uuden firmwaren 2.0.15, mutta sain ilmoituksen että uusi firmware ei ole yhteensopiva nykyisen kanssa. Ilmeisesti minulla on nyt Taraniksessa 2.0.9 (ainakin versio 2.0.9 bootloader). En sitten jaksanut tutkia miksi päivitys ei onnistunut tai miten se olisi pitänyt tehdä.