Multikopterit.net keskusteluforum

Miksun kikottimet

Aloittaja Miksu, joulukuu 18, 2015, 12:26:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Certi

Laita ne signaalimaat kiinni sinne FC:lle. SN:t on välillä tosi ronkeleita toimimaan ilman signaalin maata.

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 11, 2016, 03:07:34 IP
Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 11, 2016, 01:30:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 10, 2016, 10:54:24 IP
Yks asia mikä kans mietityttää on se ku nois nopareis on se maa johto sitä ohjelmointia varten mut muutenhan se on täysin hyödytön et voiks sen jättää surutta pois sen ohjelmoinnin jälkeen? Ja pystyyks niit nopareit flashaa ja säätää FCU kautta vai pitääks ne aina flashaa ja säätää sellasel usb pulikalla? Joku mainitsi tuol kopterit.netin puolella et se ohjelmoimista varten oleva maa piuha ois sen takia kierretty sen signaali piuhan ympärille et se minimois häiriöitä, ite taas uskoisin et ne on pyöritelty yhteen siks ku ne on niin pientä johtoo ettei ne irtoo tai katkee tjsp niin helposti ja koska ne menee samaan liittimeen ni ne pysyy nätimmin nipussa. Muutenkin ajattelin lyhentää sitä johtoa ainakin puoleen ettei oo sellasta hirveetä sotkua siellä keskellä.

Ite jättäisin nopareiden signaalipiuhan rinnalle maan. Kyllähän se pelaa ilmankin, mutta voi sillä jokin marginaalinen vaikutus olla häiriöiden suhteen. Ja nimenomaan kun se kulkee kierrettynä signaalipiuhan kanssa koko matkalla. Indusoituvat häiriöt menee maapiuhaa myöten maihin eikä indusoi siihen signaalipiuhaan. En tiedä onko näissä käytännössä moista ongelmaa, mutta mahdollisuuksia kyllä on kun on monenlaista radiovermettä ja noparit tuo omat häiriönsä. Jos piuhaa lyhentää, niin kanssii joko juottaa FC:lle tai hommaa niitä servoliittimiä jotka voi puristaa päähän. Itellä kylläkin vain katkaistu välistä pätkä pois ja juotettu taas päät yhteen kun ei ollut silloin vielä noita servoliittimiä. Nyt ois niitäkin ja voiskin jossain vaiheessa fiksaa nuo omat noparien signaalijohdot.

Sulla on BL20 noparit, joissa on BLheli bootloader. Noiden konffaus pitäisi onnistua FC:n kautta jos FC:n firmis sitä tukee.

Mul on FCUna naze32 rev6. Aattelin vaan et jos ne voi konffaa ja flashaa sun muuta suoraan FCUn kautta ni nappaan ne maakaapelit pois sieltä ni tulee siistimmän näkönen ku siel on 4 johtoo vähemmän. Sit vaa lyhentää ne signaali johdot silleen et ne just ja just yltää siihen FCUlle ettei siel juokse tietkö mitään 10cm kaapeleita sikin sokin. Millast taajuutta muuten nois signaali piuhois menee?

Seuraavan kauden trendi on lisätä vaan piuhoja vaikkei niitä tarttiskaan, ihan vaan ulkonäkösyistä.
Snakepitit on muotia nyt!  ;D
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Miksu

se ois sit palovammaki sormessa, oli aika lämpönen toi 400 astetta :-X

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 11, 2016, 05:01:23 IP
se ois sit palovammaki sormessa, oli aika lämpönen toi 400 astetta :-X

Pitikö sitten ihan varta vasten kokeilla?  :D Hyvä tietää kuitenkin, niin ei itse tarvi

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 11, 2016, 06:11:29 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 11, 2016, 05:01:23 IP
se ois sit palovammaki sormessa, oli aika lämpönen toi 400 astetta :-X

Pitikö sitten ihan varta vasten kokeilla?  :D Hyvä tietää kuitenkin, niin ei itse tarvi

Nokun se mittari meni nollasta neljäänsataan alle minuutissa ni en voinu uskoo silimiäni ni kokkeilin sitte soromella ja kylähä se oli 400 asteine ;D
Vähän ois viel petraamista nois juotostaidoissa mut kaipa ne siit sit karttuu ajan myötä. Nyt saa kelvata kunhan pysyy kiinni ja sähkö kulkee. Nyt pitäs ruveta kattelemaan sitte tota vastarin ja noparien johdottamista tonne FCUlle ja eiks tossa pitäny olla joku jännite muunnin tai säädin juttuki vielä välissä?

Samppa

Mimmonen se sun virranjakolevy on? Oliko siinä sisäänrakennettu 5V regu? Jos ei niin sellasen tarviit syöttään sähöt FC:lle tai vastarille. Ne ruokkii sitten toisensa eli tarvii vain jommalle kummalle

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 11, 2016, 10:34:06 IP
Mimmonen se sun virranjakolevy on? Oliko siinä sisäänrakennettu 5V regu? Jos ei niin sellasen tarviit syöttään sähöt FC:lle tai vastarille. Ne ruokkii sitten toisensa eli tarvii vain jommalle kummalle
Juotin noi noparit tonne Lumenierin PDBlle johon tulee virta suoraan akulta ja sit mul on viel tollanen toinen lankku mis oli muistaakseni 5V sekä 12V regut sekä muutama paikka virran jakamiseen. Ja riittääks se et yhest pinnist laittaa virran sisään toiseen?

Samppa

#22
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 11, 2016, 10:41:56 IP
Juotin noi noparit tonne Lumenierin PDBlle johon tulee virta suoraan akulta ja sit mul on viel tollanen toinen lankku mis oli muistaakseni 5V sekä 12V regut sekä muutama paikka virran jakamiseen. Ja riittääks se et yhest pinnist laittaa virran sisään toiseen?

Meinaatko panna siihen kaks virranjakolevyä? Millainen tuo toinen levy on jossa on nuo regut? Jos sulla on jo siinä Lumenierin levy, niin ehkä kannattaa se 5V tehdä erillisellä ubecilla ja syöttää sitten tulevaisuudessa videovermeet suoraan akulta (jos  voipi). Sitä varten voit juottaa virranjakolevyyn valmiiksi piuhan jst- liittimellä.

Miksu

#23
Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 12, 2016, 07:40:09 AP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 11, 2016, 10:41:56 IP
Juotin noi noparit tonne Lumenierin PDBlle johon tulee virta suoraan akulta ja sit mul on viel tollanen toinen lankku mis oli muistaakseni 5V sekä 12V regut sekä muutama paikka virran jakamiseen. Ja riittääks se et yhest pinnist laittaa virran sisään toiseen?

Meinaatko panna siihen kaks virranjakolevyä? Millainen tuo toinen levy on jossa on nuo regut? Jos sulla on jo siinä Lumenierin levy, niin ehkä kannattaa se 5V tehdä erillisellä ubecilla ja syöttää sitten tulevaisuudessa videovermeet suoraan akulta (jos  voipi). Sitä varten voit juottaa virranjakolevyyn valmiiksi piuhan jst- liittimellä.

Joo siis noi noparit on siel Lumenierin pdb lankulla ja sit mul on sellanen toinen lankku mis on se 5V muunto systeemi mut se on saman kokonen ku toi naze32 ni aattelin stackkaa sen joko siihen päälle tai sit sinne alle ja vetää sielt alhaalta vaan johdot siihen ja siit sit ne 5V sinne FCUlle josta sit ne virrat menee kait ittekseen etiepäin sinne lähettimelle siis vastaanottimelle. Video tsydeemeistä en tiiä viel oikeen mittään ku ei mul ollu varaa ostaa semmosia tähän lähtöön.

Samppa

#24
Jättäsin sen toisen lankun pois ja hommaisin 5V pololun tai esim. tuon aiemmin linkkaamani EuroRC:n becin. Säästäisit painossa ja tilassa. Jos sitä kinkkilevyä ei siis muuhun kytkentään tarvii ku siihen 5V jännitteentuottoon. Pelkästään siihen käyttöön löytyy kevyempiä ja luotettavampia ratkaisuja. Onko se Lumenierin levykin tällainen FC:n kokoinen laitos? Ainakin tässä linkin lumenier PDB:ssä ois valmis paikka Pololulle.
http://www.getfpv.com/lumenier-4power-mini-pdb.html
Jos se on tommonen, niin ois fiksuin ratkasu omasta mielestäni siihen juotella pololu (http://www.getfpv.com/5v-step-down-voltage-regulator.html) ja ottaa se 5V siitä. Jos paat sen kinkki-pdb:n jossa on se 5V regu, niin ois ollut sitten sama jättää se Lumenierin vastaavaa asiaa ajava pdb pois ja juotella noparitkin siihen kinkki pdb:lle. Mutta en tiä onko se Lumenierin pdb sitten tuollanen ku tuossa linkissä.

Tietenkin jos se levy on joku tällanen, niin asia on hieman eri:
http://www.getfpv.com/qav250-power-distribution-board-v1-1.html

Saako siitä kinkki-pdb:stä myös 12V ulos?

Miksu

#25
Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 12, 2016, 07:19:38 IP
Jättäsin sen toisen lankun pois ja hommaisin 5V pololun tai esim. tuon aiemmin linkkaamani EuroRC:n becin. Säästäisit painossa ja tilassa. Onko se Lumenierin levykin tällainen FC:n kokoinen laitos? Ainakin tässä linkin lumenier PDB:ssä ois valmis paikka Pololulle.
http://www.getfpv.com/lumenier-4power-mini-pdb.html
Jos se on tommonen, niin ois fiksuin ratkasu omasta mielestäni siihen juotella pololu (http://www.getfpv.com/5v-step-down-voltage-regulator.html) ja ottaa se 5V siitä. Jos paat sen kinkki-pdb:n jossa on se 5V regu, niin ois ollut sitten sama jättää se Lumenierin vastaavaa asiaa ajava pdb pois ja juotella noparitkin siihen kinkki pdb:lle. Mutta en tiä onko se Lumenierin pdb sitten tuollanen ku tuossa linkissä.

Se Lumenierin lankku on tämmönen.

Toi lankku siis käännetään toisin päin ja sinne isketään spacerit väliin ni noi noparit mahtuu olemaan siellä sit juotan sinne suoraan moottorien johdot nopareihin kiinni sekä signaali johdot nopareilta FCUlle, ne saa pujotettua tuolta välistä näppärästi tonne rungon päälle. Kuten kuvasta näkyykin ni akulta menee suoraan virta tonne "alakertaan" josta se ruokkii noparit ja mosat ja sit juotan tosta lankusta vielä johdot sinne yläkertaan jossa laitan ne siihen kiinalaiseen PDB lankkuun josta taas johdot jatkaa sinne FCUlle. Oisin ostanu tollasen pololun, mutta ku ei niitä saanu mistään, kaikki myi vaan ei oota :-\

Ja jos joku haluu linkkaa jonkun videon tai kuvan miten toi vastaanotin johdotetaan FCUlle ja sit myöhemmin conffataan tietskarilla ni ois tosi kiva, ni menis ainaki laakista kaikki oikein päin (ehkä).

Samppa

#26
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 07:28:26 IP

Se Lumenierin lankku on tämmönen.

Toi lankku siis käännetään toisin päin ja sinne isketään spacerit väliin ni noi noparit mahtuu olemaan siellä sit juotan sinne suoraan moottorien johdot nopareihin kiinni sekä signaali johdot nopareilta FCUlle, ne saa pujotettua tuolta välistä näppärästi tonne rungon päälle. Kuten kuvasta näkyykin ni akulta menee suoraan virta tonne "alakertaan" josta se ruokkii noparit ja mosat ja sit juotan tosta lankusta vielä johdot sinne yläkertaan jossa laitan ne siihen kiinalaiseen PDB lankkuun josta taas johdot jatkaa sinne FCUlle. Oisin ostanu tollasen pololun, mutta ku ei niitä saanu mistään, kaikki myi vaan ei oota :-\

Jees, aloinkin jo epäilemään että se mahtoi olla moinen (täydensin ed.viestiä). Siistiä jälkeä teet , laitappa kuvatuksia jatkossakin kun homma etenee. Noita kaapelisukkia tuli itsekin laitettua tilaukseen iso kasa. Tuli itse kasattua tuo ERC250 periaatteella "äkkiä lentämään". Nyt seuraava on tarkoitus kasata mahdollisimman siististi ja kevyesti.

Mitä oot tuohon pohjaan pannut hiilikuidun päälle?

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 12, 2016, 07:33:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 07:28:26 IP

Se Lumenierin lankku on tämmönen.

Toi lankku siis käännetään toisin päin ja sinne isketään spacerit väliin ni noi noparit mahtuu olemaan siellä sit juotan sinne suoraan moottorien johdot nopareihin kiinni sekä signaali johdot nopareilta FCUlle, ne saa pujotettua tuolta välistä näppärästi tonne rungon päälle. Kuten kuvasta näkyykin ni akulta menee suoraan virta tonne "alakertaan" josta se ruokkii noparit ja mosat ja sit juotan tosta lankusta vielä johdot sinne yläkertaan jossa laitan ne siihen kiinalaiseen PDB lankkuun josta taas johdot jatkaa sinne FCUlle. Oisin ostanu tollasen pololun, mutta ku ei niitä saanu mistään, kaikki myi vaan ei oota :-\

Jees, aloinkin jo epäilemään että se mahtoi olla moinen (täydensin ed.viestiä). Siistiä jälkeä teet , laitappa kuvatuksia jatkossakin kun homma etenee. Noita kaapelisukkia tuli itsekin laitettua tilaukseen iso kasa. Tuli itse kasattua tuo ERC250 periaatteella "äkkiä lentämään". Nyt seuraava on tarkoitus kasata mahdollisimman siististi ja kevyesti.

Mitä oot tuohon pohjaan pannut hiilikuidun päälle?

Joo ite kun en oo vielä päässy lentämään moisella ja ei täten oo sellasta palavaa halua vaan lentää niin ajattelin että kasaan tän ihan rauhassa ja pyrin tekemään siitä nätin siistin näkösen (ei sellasta aikasemmin mainittua snakepittiä). Koska sit ku se on nipussa ja sillä ruvetaan lentämään ni voin kuvitella että viisveisaan siitä jos joku sukka vähän repsottaa tai muuta vastaavaa kunhan se vaan lentää ;D

Maalasin ton pohjan ihan perus mustalla spray maalilla jotta toi hiilikuitu ei johtais sähköä. Pyrin siitä huolimatta vielä suojaamaan kaikki liitokset... jollain? Siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä et millä noita juotoskohtia suojais, mitään kovettuvaa lakkaa tuskin kannattaa sivellä päälle. Plastidippi vois olla mut sitä ei just löydy tosta hyllystä. Sit vulkanoituvaa teippiä vois käyttää esim nopareissa kun ne voi kääriä ympäri siitä mut esim tossa lankussa se ei toimi. Kuumaliima ois aika universaali, en vaan tiiä mitenkä hyvin se pysyy sitte paikoillaan jos ottaa vähän rajumpia ländäyksiä täs alussa.

Samppa

#28
Kyllä se plastidip tai rubbercomp lie on helpoin ja paraskin tapa. Siitä tulee kestävä ja joustava pinta. Ja kun kerran hyvin teet, niin mitäpä tuossa suojauksessa säästämään ;). Mulla on kirkasta plastidippiä mutta panin nyt vielä EuroRC:ltä tilaukseen mustaa. Oli jollain liquid tape nimikkeellä, mutta plastidippiä kuitenkin. Ajatus vielä hieman tehdä muutoksia oman nazen headereihin ja samalla vois sen suojata kokonaan. Näillä loskakeleillä suuri vaara päästä kastumaan.

Onhan tällä litrahintaa, mutta kalliiksi se vehkeiden särkeminenkin tulee. Ja ainakin se paksumpi tavara on riittoisaa. Tästäkin riittänee useampaankin multiin http://fi.eurorc.com/product/8730/plastidip-liquid-electrical-tape-118ml---musta

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 08:06:39 IP
Maalasin ton pohjan ihan perus mustalla spray maalilla jotta toi hiilikuitu ei johtais sähköä. Pyrin siitä huolimatta vielä suojaamaan kaikki liitokset... jollain? Siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä et millä noita juotoskohtia suojais, mitään kovettuvaa lakkaa tuskin kannattaa sivellä päälle. Plastidippi vois olla mut sitä ei just löydy tosta hyllystä. Sit vulkanoituvaa teippiä vois käyttää esim nopareissa kun ne voi kääriä ympäri siitä mut esim tossa lankussa se ei toimi. Kuumaliima ois aika universaali, en vaan tiiä mitenkä hyvin se pysyy sitte paikoillaan jos ottaa vähän rajumpia ländäyksiä täs alussa.

Laita vaan nopareihin kutistesukkaa päälle ja jos lennätät talvella niin plastidippaa ne ennenku pistät kutistesukat. Vulkanoituva teippi on varmaan raskasta vs kutistesukka. Kriittisempää kosteuden kannalta suojata kaikki piirilevyt missä komponentteja, kuten mikropiirejä ym. sekä tietty esc:n ohjaukset ja tarttee tietty ne virransyötötkin suojata, mutta epätodennäköisemmin sitäkautta rikkovuu, jos vähä oikoseen menee kosteuden takia. Ja osat tottakai pitää asentaa niin, ettei pääse vahingossa runkoon koskemaan vaikkei ois mitään ylimääräisiä suojauksia ja noparit pitää olla kutistesukissa, ellei oo nyt sitte suoraan jossain PDB:ssä kiinni.