Multikopterit.net keskusteluforum

PKS FPV:n kauden 2016 Fpv Racing säännöt

Aloittaja MikeK, joulukuu 27, 2015, 11:35:12 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ntthhtl

#15
Olemme PKS-porukalla (=reilu kymmenen viimekauden kisoissa ollutta kisakuskia) jatkojalostettu tuota Miken ehdotusta ja tultiin siihen tulokseen että PKS FPV:n kisoja tullaan järkkäämään ainakin kahdessa eri luokassa.

Meidän kisoissa luokat ovat jokamiesluokka, sekä avoin. 160mm tai pienemmille koptereille mahdollisesti oma micro-luokkansa kiinnostuksen ja aikataulun antamien mahdollisuuksien mukaan.

Kaikissa luokissa maksimi videolähettimen teho on 25mW taajuuksilla 5725–5875MHz (eli Fatshark-kanavat). Kanavat vaihtuvat kesken kisan, joten varmista että voit vaihtaa helposti kanavaa kesken kisapäivän.

Jokamiesluokka
Luokan idea on tehdä nopeusrajoitettu luokka, jossa kopterit olisivat mahdollisimman tasaväkisiä, mutta kuitenkin yleisesti saatavilla. Esim. viimekauden kopterillakin pärjää hyvin, eikä välttämättä tarvitse päivittää kerran kuukaudessa uusimpiin komponentteihin.
Tavoitteena on että kisaan saadaan enemmän fiilistä tasaväkisellä kalustolla, eikä torppaukset ole niin rajuja kalustolle.


PS. Rajoitukset saattavat muuttua kauden aikana, joten ei välttämättä kannata ostaa alkukaudella kaappia täyteen potkureita.

Avoin
Avoimessa luokassa ei ole muita rajoituksia kuin maksimipaino ja tämäkin on vain turvallisuuden takia.

VilleN

Pari huomiota ja ajatusta noista:

- Melko korkea tuo minimi paino.
- Tiukka potkuri rajoitus, vauhtia voi rajoittaa ratasuunnittelullakin. Jokaisella on omat mieltymykset potkureiden suhteen, joten eikö alussa voisi olla vapaammat säännöt ja kiristetään tarpeen mukaan?
- Eikö säännöt kannattaisi ottaa melko suoraan isoista kansainvälisistä kisoista? Esim. Drone Nationals Havajilla tai World Drone Prix Dubaissa? Siten suomalaiset pilotit olisivat suoraan valmiita kansainvälisiin kisoihin. dronenationals.com/rules/

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: VilleN - tammikuu 11, 2016, 06:02:56 IP
Pari huomiota ja ajatusta noista:

- Melko korkea tuo minimi paino.
- Tiukka potkuri rajoitus, vauhtia voi rajoittaa ratasuunnittelullakin. Jokaisella on omat mieltymykset potkureiden suhteen, joten eikö alussa voisi olla vapaammat säännöt ja kiristetään tarpeen mukaan?
- Eikö säännöt kannattaisi ottaa melko suoraan isoista kansainvälisistä kisoista? Esim. Drone Nationals Havajilla tai World Drone Prix Dubaissa? Siten suomalaiset pilotit olisivat suoraan valmiita kansainvälisiin kisoihin. dronenationals.com/rules/

Näitä ollaan vetvottu suuntaan ja toiseen. Jos jokkisluokasta tehdään väljempi, niin käytännön ero tuohon avoimeen menee mitättömän pieneksi, eikä ole enää järkeä pitää kahta luokkaa.
Miksikö sitten kaksi luokkaa?
Osa porukasta haluaa viritellä koptereihin äärimmilleen; viilataan jokainen ylimääräinen gramma kopterista pois ja teho\painosuhteet lähentelee 1:15. Sen sijaan normitallaaja perus zmr-kitillä ei ehkä uskalla enää lähteä näiden koptereiden kanssa kisaan, eikä kuitenkaan halua käyttää kopterin virittelemiseen jokaista vapaailtaa. Toisaalta, jos valitsee komponentit oikein, voi akkua ja potkureita vaihtamalla kisata molemmissa sarjoissa. Minimaaliseen X-miniin vähän isompaa akkua ja gopro kyytiin jne..

Vakio luokka "hitaalla" kopterilla pakottaa kuskeja valitsemaan ajolinjansa hyvin, sillä virheitä ei pysty korjaamaan teholla. Avoimessa luokassa mennään kovaa, mutta koska niissä vedetään jo kuskien äärirajoilla maaliin ei tulla yhtä suurella prosentilla kuin jokkisluokassa. Joka heatin jälkeen kopterin korjaaminen ei välttämättä se mitä haluaa tehdä joka kisassa. Vähemän romua, enemmän kisaa.

Se että kumpi luokista tulee olemaan suosittu jää nähtävästi. Itse ainakin meinaan kisata molemmissa. Jokkiksessa ajetaan viimevuoden ZMR:rällä, joka muuten varmasti jäisi hyllyyn pölyttymään ja uusi kopteri kasataan molempia luokka silmällä pitäen.

mikkox9x

#18
Hyvä idea toi jokamiesluokka, mutta toi paino kans iski silmää. Tarkoittaa varmaan käytännössä, että painoa tasailtas lisäpainoilla. Suosituimmat hiilarirunkoset jää aika helposti ton alle. Esim. EuroRC minit jää alle ton helposti ja reilustikkin varsinki 3s akkujen kans ja ilman kameraa. Suhteessa 4s vehkeisiin 3s:llä lentävät sais lisätä painoa suht paljon enemmän. Oman zmr250:n auw on 540g Mobiuksen ja 1300mah 4s halon kanssa. Motit on vielä 1806 kokoluokkaa, niin suuremmilla moteilla ja näin vähän painavammalla lentävä saa tossakin tehoetua vs että joutuu lisämään painoa.

E: Haen siis sitä takaa, että toi painoraja suosii, enemmän 4s:llä ja 2204-2206 moteilla lentävää. Mutta toisaalta jos se ois matalampi nii voi se tehovehjekin olla kevyt.

Certi

Tulevan kauden PKS-kisoissa on katsastus, jossa nuo säännöt tarkastetaan. Mm. taajuusskannerilla katsotaan lähettimen spektri+tehomittaus ettei tuu kenellekään häiriöitä. Julkaisen jossain välissä jo mitattujen (ja hyväksi todettujen) lähettimien listan, jotta katsastuksessa ei tarvitse kaikkien tulla mittauttamaan laitteitaan. Pistokokein toki testataan ja skannerihan skannaa koko ajan ;)

aprepo

#20
Lainaus käyttäjältä: VilleN - tammikuu 11, 2016, 06:02:56 IP
- Eikö säännöt kannattaisi ottaa melko suoraan isoista kansainvälisistä kisoista? Esim. Drone Nationals Havajilla tai World Drone Prix Dubaissa? Siten suomalaiset pilotit olisivat suoraan valmiita kansainvälisiin kisoihin. dronenationals.com/rules/

Kyllä ja ei, mitään kiveen hakattuja sääntöjä ei noissakaan ole. Yleensä ne ovat myös hyvin löysät, tavoitteena on lähinnä saada niitä kovimpia kisaajia parhaalla kalustolla osallistumaan. Kannattaa huomata, että noissa on lähinnä sponssikuskeja. Pienemmissä kisoissa ja aloittelijoille se ei välttämättä ole hirveän kivaa, jos kalustossa on suuret erot.

Esimerkiksi tuo DroneNationalsin rajat ovat käytännössä:
Max 330mm, Max 4S, Max 6" 2-blade/5" 3-blade.

Droneworlds speksejä en edes löytänyt, puhutaan vain "250 class":sta

MultiGP luokat ovat käytännössä 3S ja 4S:
http://www.multigp.com/page/FPV-racing-classes
Max 305mm, Max 800g, Max 3S/4S, Max 6"
EDIT: Unohtui tästä tuo avoin luokka, jossa rajoituksena vain 800g maksimipaino.

FPVRacing.tv:n luokat ovat hyvin pelkistetyt:
https://fpvracing.tv/guides/beginners#Classes
Rajoitettu: 3S, 5"
Open: ei rajoituksia

RacingFPV luokat ovat aika lähellä näitä ehdotettuja:
http://racingfpv.com/?page_id=10898
Limited:
4 motors, 250mm, 5", 120mm "motor displacement", kv*cell count = max 7500
Unlimited:
4 motors, 250mm
"Ei tää kulje kovempaa!"

Janne K

#21
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - tammikuu 11, 2016, 06:35:06 IP
Hyvä idea toi jokamiesluokka, mutta toi paino kans iski silmää. Tarkoittaa varmaan käytännössä, että painoa tasailtas lisäpainoilla. Suosituimmat hiilarirunkoset jää aika helposti ton alle. Esim. EuroRC minit jää alle ton helposti ja reilustikkin varsinki 3s akkujen kans ja ilman kameraa. Suhteessa 4s vehkeisiin 3s:llä lentävät sais lisätä painoa suht paljon enemmän. Oman zmr250:n auw on 540g Mobiuksen ja 1300mah 4s halon kanssa. Motit on vielä 1806 kokoluokkaa, niin suuremmilla moteilla ja näin vähän painavammalla lentävä saa tossakin tehoetua vs että joutuu lisämään painoa.

E: Haen siis sitä takaa, että toi painoraja suosii, enemmän 4s:llä ja 2204-2206 moteilla lentävää. Mutta toisaalta jos se ois matalampi nii voi se tehovehjekin olla kevyt.

Päällimmäinen ajatus painon alarajassa oli se, ettei tuohon luokkaan pääsisi kisaamaan 400g AUW Kriegerillä. Tuo 550g asetettiin kun arvioitiin että normi H-runkoinen 250-kopu HD-kameran kanssa olisi vähintään sen verran. Tietysti jos näyttää siltä että suuri osa osallistujista joutuu kikkailemaan lisäpainojen kanssa saadakseen 550g täyteen, voi rajaa muuttaa, mutta mitä alemmaksi sen laskee, sitä enemmän jää taas varaa "hifistelyyn", jota tästä luokasta haluttiin karsia pois.

En ole ihan varma saako 2204-moteilla lentävä tehoetua 1806-motteihin 5030-potkureilla..? Ainakin jonkun satunnaisen thrust-testin mukaan DYS 1806:t antoivat enemmän työntöä GF 5030 -potkureilla kuin SS 2204:t. Eli kun potkurit rajaavat tehot, niin 2204/2206:t saattavat olla ihan samalla tavalla kuollutta lisäpainoa kun se joku mahdollinen lisäpaino kevyemmässä kopterissa.

Jääkö muilla oman kopterin AUW HD-kameran kanssa alle tuon 550g:n?

EDIT: Oma möhkö ZMR Cobran 2206:illa ja paksummilla armeilla + 4S 1300mAh Halko + Xiaomi = 660g, Alien 5" + 2204 + 4S 1300mAh Halko + Xiaomi = 578g

Welho

3S ja 4S pitäis molemmille olla oma luokka ja molemmissa 6"2-blade/5"3-blade paino min 400g max 1000g. Jokaisella on samanlainen mahdollisuus tilata maailmalta itselleen/kalustolleen sopivat rupelit. Radan haastavuudella saa nopeutta tiputettua ja jokainen lentää omien taitojen mukaan et jos joka startissa hajottaa kaluston niin ei voi kun itseään syyttää.

Ei mun mielestä sääntöjä pidä aloittelijoita varten tehdä. Jos aliottelija haluaa tulla kisaamaan nii tottakai saa tulla mut oli kalusto mikä vaan niin ei pärjää kokeneemmille. Itse viime kesänä meinasin tulla aloittelijana kattomaan ja ehkä huvikseen kokeileen kisaamista ihan vain kokemuksen takia ja jos ois jotain vinkkejä saanut tietäen etten mitenkään voi pärjätä kun ei kopu meinaa edes ilmassa pysyä mut ei viittiny lähtä täältä pohjois-suomesta sinne ajaan.

ntthhtl

Missaskohan porukka tuon avoimen luokan?

Urpoloader

Lainaus käyttäjältä: ntthhtl - tammikuu 11, 2016, 07:55:08 IP
Missaskohan porukka tuon avoimen luokan?

Varmaankin :) MultiGP:n avoin luokka on myös miltei identtinen, ainoana erona on 250mw vs 25mw vtx. http://www.multigp.com/page/FPV-racing-classes

aprepo

Itse näkisin niin, että avoin luokka on "formula luokka", jossa ajetaan kovaa. Kuka vaan saa toki osallistua, mutta siellä on paljon isommat vaatimukset kalustolle ja taidolle, jotta pääsee ihan kärkeen kiinni.

Rajoitetussa luokassa ajetaan kanssa kovaa, mutta ei tarvitse ostaa sitä tehokkainta ja keveintä setuppia että siellä voisi pärjätä (muuten kuin toivomalla että muut torppaa). Tehot ja nopeudet on vähän rajoitetumpia, ja samalla kalustokin lienee vähän halvempaa. Todennäköisesti siihen osallistuminenkin voi olla aloittelijalle pienempi kynnys. Sen ei kuitenkaan ole tarkoitus olla mikään n00b luokka, vaan jossa kärjen maksimivauhtia karsimalla haetaan eroja muilta osa-alueilta. Vrt. "no joo sä voitit kaikki avoimen skabat tolla sun 6S koneella, mutta otetaas pari erää vakioluokassa 5030 potkureilla..."
"Ei tää kulje kovempaa!"

mikkox9x

Lainaus käyttäjältä: Janne K - tammikuu 11, 2016, 07:37:42 IP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - tammikuu 11, 2016, 06:35:06 IP
Hyvä idea toi jokamiesluokka, mutta toi paino kans iski silmää. Tarkoittaa varmaan käytännössä, että painoa tasailtas lisäpainoilla. Suosituimmat hiilarirunkoset jää aika helposti ton alle. Esim. EuroRC minit jää alle ton helposti ja reilustikkin varsinki 3s akkujen kans ja ilman kameraa. Suhteessa 4s vehkeisiin 3s:llä lentävät sais lisätä painoa suht paljon enemmän. Oman zmr250:n auw on 540g Mobiuksen ja 1300mah 4s halon kanssa. Motit on vielä 1806 kokoluokkaa, niin suuremmilla moteilla ja näin vähän painavammalla lentävä saa tossakin tehoetua vs että joutuu lisämään painoa.

E: Haen siis sitä takaa, että toi painoraja suosii, enemmän 4s:llä ja 2204-2206 moteilla lentävää. Mutta toisaalta jos se ois matalampi nii voi se tehovehjekin olla kevyt.

Päällimmäinen ajatus painon alarajassa oli se, ettei tuohon luokkaan pääsisi kisaamaan 400g AUW Kriegerillä. Tuo 550g asetettiin kun arvioitiin että normi H-runkoinen 250-kopu HD-kameran kanssa olisi vähintään sen verran. Tietysti jos näyttää siltä että suuri osa osallistujista joutuu kikkailemaan lisäpainojen kanssa saadakseen 550g täyteen, voi rajaa muuttaa, mutta mitä alemmaksi sen laskee, sitä enemmän jää taas varaa "hifistelyyn", jota tästä luokasta haluttiin karsia pois.

En ole ihan varma saako 2204-moteilla lentävä tehoetua 1806-motteihin 5030-potkureilla..? Ainakin jonkun satunnaisen thrust-testin mukaan DYS 1806:t antoivat enemmän työntöä GF 5030 -potkureilla kuin SS 2204:t. Eli kun potkurit rajaavat tehot, niin 2204/2206:t saattavat olla ihan samalla tavalla kuollutta lisäpainoa kun se joku mahdollinen lisäpaino kevyemmässä kopterissa.

Jääkö muilla oman kopterin AUW HD-kameran kanssa alle tuon 550g:n?

EDIT: Oma möhkö ZMR Cobran 2206:illa ja paksummilla armeilla + 4S 1300mAh Halko + Xiaomi = 660g, Alien 5" + 2204 + 4S 1300mAh Halko + Xiaomi = 578g

Juu näyttäs tosiaan pikasen tutkinnan perusteella, että esim. ne 2204 SS:n motit häviää 1806 DYS:lle 5030 Gemfaneille ja jopa 40g  :o, toisaalta 2204 Cobrat taas vetelee 30g enemmän DYS:hin verrattuina. Aika hyvin kummiski taitaa tasottaa noi potkurirajotukset tehoeroja, että ei tosiaan älyttömiä tehoeroja taida saada aikaan mitenkään kikkailemalla.

Että joo, kun pysytään niissä 5030 huiskissa 4s akuissa niin perus 1806 DYS:tin naukuu mukavasti ja varmaan teho ole se ongelma. Mutta voiko 3s lentäjät kilpailla tasaväkisesti samassa luokassa niiden 5045 Bullnosejenkaan kanssa? Ainakaan mun ZMR250, 1806 DYS:llä ja 3s:llä kulje mihinkään niillä 5045 BN -huiskilla 4S verrattuna ;D. Isommilla moteilla varmaan vähän parempi tulos?




Ves@

Onneks on toi avoin luokka missä voi vetää Yber laitteella  :)
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Welho

Lainaus käyttäjältä: Ves@ - tammikuu 11, 2016, 10:06:12 IP
Onneks on toi avoin luokka missä voi vetää Yber laitteella  :)
Eli 2 täysin toistensa vastakohdat olevaa luokkaa tulee. Toinen 3/4S quad 5030 rupeleilla ja toinen hexa 8S niin isoilla 4 lapaisilla ku mahtuu paikoilleen.

Nemo

#29
Mun mielestä oikein loistava luokkajako. Saapahan taas käyttöä noille 5x3 huiskille- ;D

Jos tuntuu että jokkisluokan sisällä on epäreilut rajoitukset, niin ainahan voi sitten siirtyä avoimeen. Jos löytyy sellanen kaveri kuka vetää koko kierroksen noilla jokamiesluokan säännöillä kaasu tapissa ja laitteen maksimi suorituskyvyllä, niin uskoisin että se sälli on jo aika vahvoilla myös avoimessa luokassa.

Mielenkiintoista myös nähdä, minkä kokoluokan laitteet tulee olemaan avoimessa luokassa "se kova juttu". 8)


Edit: Mites jokkisluokan laite, jossa 4045BN:t ja 4S? Taulukko ei ainakaan vielä rajaa sitä pois. Tai tribladet. Sorry mutta luonne on vaan sellanen et noita sääntöjä lukee kun piru raamattua. ;D