Multikopterit.net keskusteluforum

Kosteudelta suojaaminen

Aloittaja sape, maaliskuu 02, 2016, 09:19:32 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sape

Asiaa on käsitelty moneen otteeseen mutta ei löytynyt omaa topicia. En tiedä onko tästä jutun  juurta omaksi topiciksi mutta kokeillaan. Moni tuntuu käyttävän plasti dipiä, rubber compia tai vastaavaa nesteteippiä elektroniikkaosien suojaukseen kosteudelta. Itse päätin kokeilla perinteistä suojalakkaa ja tuntuu sekin toimivan. Joskin ei ole vielä kokemusta miten toimii pitkässä juoksussa. Jos jollain on kokemuksia vulkanoituvasta teipistä niin kai niistäkin voi kokemuksia jakaa tämän otsikon alla.

Onko muilla hyviä tai huonoja kokemuksia suojalakasta? Tässä jotain ajatuksia mitä itsellä tuli mieleen
+lakkaspray kuivuu nopeasti
+lakkaspray on nopea levittää
+lakkaspray tunkeutuu hyvin pieniin rakosiin
+lakan läpi voi juottaa jos tarvii muutella/korjailla jotain. Tosin käytännön testissä parempi rapsuttaa ainakin enimmät vanhat lakat pois mutta se on helpompi irroittaa kuin kumimainen suoja
- liittimet yms. kohdat pitää suojata hyvin ennen sprayausta koska lakka tunkeutuu hyvin pienistä rakosista
- lakan hankauskestävyys ehkä huonompi kuin kumissa, ehkä??
- spray on sotkuisempaa hommaa ja vaatii sopivat tilat
- tarkkuutta vaativat levitykset onnistuisi paremmin pensselillä

Tässä lakka mitä itse kokeilin
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2604&productID=8471

Samppa

Miten lakan poisto onnistuu esim. virranjakolevyltä tai muualta juotosten päältä? Tänään tuli itsellä vastaan tilanne että piti vasta suojatulta (liquid tape) virranjakolevyltä juottaakin yksi komponentti irti ja vaihtaa toiseen. Nuo plastidipit yms. on hyviä kun repäisee vain suojan pois ja tekee muutokset ja sitten uusi suoja päälle. Lakan kanssa mahtaa olla hankalampaa?

Rollerah

Tuota PRF-202:a itsekin suihkuttelin PDB:lle ja kameran levylle. Tosiaan ainakin sen kameran kanssa saa olla tarkkana, kun tuntuu aika helposti livahtavan linssiyksikön ja piirilevyn väliseen rakoon ja sieltä pahimmillaan edelleen sensoria kohti. Tuo on elektroniikan suojaukseen tarkoitettua ja läpijuotettavaa. Tavallisen askartelulakan kanssa on varmaan pakko rapsutella lakka irti ennen juottamista.
Rubbercompissa on se hyvä puoli, että värillisen mömmön kanssa on helppo nähdä, että mihin kaikkialle ainetta on tullut sotkettua.

robofly

Mulla on ollut uus kopteri mielessä ja sen mukana kunnollinen kosteussuojaus. Käytiin lentämässä pari päivää sitten 3n miehen kesken ja kaikki taisivat kärsiä sulavasta lumesta ja sen aiheuttamista ongelmista. Mulla yhdessä vaiheeassa kopteri tippui kenttään ilman mitään varoitusta,  esc vaan sammui. Toisella miehellä katkesi fpv kuva 20m päässä, ilmeisesti siksi koska kolmannen kopteri lähetti häiriöitä hangesta. Tämä on koettu aikaisemminkin. Kaveri on torpannut kopterinsa kevyeesti lumeen ja muilla yhtäkkiä pimenee videot,  wtf?!

Idea onkin rakentaa seuraavaksi oma runko joka olisi tiivis ainakin lumelta ja vesiroiskeilta. Elektroniikka tietenkin suojataan kumispreilla tai dipataan. Niin että lentäessä voisi unohtaa toimintahäiriöt jos laskeutuu lumeen tai märkään heinikkoon. Monta kertaa on jo käynyt niin että, on jouduttu lähtemään kotiin kuivaamaan vehkeitä ensimmäisen akun jälkeen.

Hyvä että aloitit tällaisen ketjun! Itsekkin kuulisin mielellään kokemuksia muilta.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk


Samppa

#4
Mulla on tuossa pienimmässä multissa (diatone et160) alkuperäisen rakentajan tekemänä suht tiivis ylälevy ja muovikuoret laitettu ympärille. Se on kyllä hyvä näin talvilennätyksessä, ei kovin helpolla pääse lumi sisälle elektroniikan pariin. Elektroniikkaakin kyllä suojailin vielä nyt lisää kun vaihdoin FC:n ja yhden noparin. ERC250:ssä ei ole koko kyljen peittävää suojaa ja lunta on ollut kyllä välissä kyytissä ihan mukavasti, vaan ei ole ollut ongelmia silti. Siinäkin on nyt kaikki elektroniikka liquid tapella käsitelty. Alla olevan kuvan kaltaiset olosuhteetkaan ei ole vielä tuottaneeet mitään häröä. Ehkä ennemmin lähtisin vain suojaamaan kaiken elektroniikan noilla pinnoitteilla, kutistesukalla yms. Se on kuitenkin varmempi kuin vahva kotelointi. Kotelointi myös lisää painoa, estää jäähdytystä ja joku oli sitä mieltä että vaikuttaa kielteisesti yawin käytökseen (tekee seinää, eikä päästä ilmavirtaa lävitseen).

Oikosulkumies

Mää tuossa vähäsen dippailin noita omia sähkövehkeitä paremman kosteuden keston toivossa. Tähän mennessä ainoo mille kosteus on tuottanut vaikeuksia (niinku robofly mainitsi) oli tuo karkauspäivän fpv kameran pimentyminen ensimmäisellä akulla. Joten näillä perusteilla suunnittelin nuo kopterin dipattavat kohteet. Eli FC, pdb ja ESCit.
kamerasta ajattelin myöhemmin tiivistellä koteloa. jos se vaikka sillä vaikka helpottus.

Kuvat alla, ESCit on vielä saamassa sukat jalkaan.







Väri väriin ja loput yhteen

MSigma

Löysin yhen vanhan kuvan, missä kopteri on vasta alkuvaiheissa: http://imgur.com/xfb1gWZ

Oon irrottanu ESCien keskeeltä plastidipin, ettei varmasti ylikuumenis ja samoin myöskin Nazen muisteilta oon raapinu pois. Ja on mul tässä ensimmäisissä lennoissa ollut kopteri ihan täysin märkä, eikä ole muun kun kameran kanssa ollut ongelmia. Siihen auttoi, kun pistin kameran taakse, imu reikien päälle eristeteippiä.

HeiQQ

Onko ihmisillä kokemusta plasti-dip/ rubber comp spraystä? Ajaako asiansa vai vaatisko parempi suojaus suoraan tuon "mönjädipin"? Itsellekin täytyisi tehdä kosteussuojaus nykyiseen/tulevaan kun tod.näk lumesta otti naze itteensä.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

IleFPV

Mönjä on parempi.
Esim. Plastidip purkissa.

Mulla on Rubbercompia sprayna ja sitä suihkutin kuppiin ja sieltä sivelin sitten, mutta on liian litkua. Piti verää monta kerrosta ja odottaa välissä kuivumista ja silti lopputulos on todella ohut.
Helpommalla pääset ostamalla tosiaan Plastidippia purkissa.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

HeiQQ

Niin arvelinkin että purkkikama on parempaa. Sitä siis.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

mikkox9x

Spray rubbercomp on ok, jos antaa seisahtaa vähän aikaa kupissa. Aika litkua toi purkkitavarakin on ja saa monta kerrosta vetää, mutta parempi kuin spraykama. Itellä ei ainakaan valittamista.

taski

Spray rubbercomb menee ohuena ikävästi prossun jalkojen alle yms pieniin väleihin, ettei sitä saa siististi pois. Muuten kyllä hyvää tavaraa, mutta siveltävä plastidip on mun suosikki.

Rollerah

Onko FPV-touhuissa yleisenä käytäntönä käsitellä lakalla/plasti dipilla/rubber compilla myös ESC:t ja oletteko vielä vetäneet kutistesukan koko härdellin päälle? Onko odotettavissa ongelmia lämpöjen kanssa kesäkelillä?

IleFPV

Kannattaa vetää ja ei ole kesällä ongelmia.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

mörökölli

Mul on dipillä lääpitty noparit (vanupuikko on aika näppärä levittämisessä) ja teipinpätkä armissa ja nopari sen päällä nippusiteellä kiinni ilman kutistesukkaa.