Multikopterit.net keskusteluforum

Yuneec Typhoon H

Aloittaja jasakuva, toukokuu 10, 2016, 08:53:52 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jasakuva

Maailmalla tuota Yuneec Typhoon H kopteria odotetaan jo kovasti ja toimituspäivää spekuloidaan paljon. Suomessakin on kuulemma ennakkovarauksia tehty "ihan mukavasti". Itsekin olen laitteesta enemmän kuin kiinnostunut, mutta en ainakaan vielä ole tilannut tai ennakkovarannut. Aiemmin on ollut vain omavalmisteisia koptereita, mutta nyt säätämisinto vähissä. Olisko tässä Yuneec Typhoon H -keskustelusäikeen aloitus. Kopterihan vaikuttaa mielenkiintoiselta kuudella moottorilla, ylös nousevilla laskutelineillä, ympäri pyörivällä gimbalilla ja ennen kaikkea ohjain on melko erilainen. Onkos kukaan täällä tilannut tai ennakkovarannut Typhoon H ?

Nurffe

Ei ole tilattu, mutta hienoa demoahan tuosta on aiemmin julkaistu

https://www.youtube.com/watch?v=feZ7yRpg4UE&feature=youtu.be

Ainut vaan että tuossa yksi ilta tuota ihmetellessä kävi ilmi että nuo avoidance ominaisuudet ovat "optional" (lue: maksaa ekstraa). Missään ei kuitenkaan kerrota kuinka paljo ekstraa sensorit tuohon maksaa

Itse tuossa videon demossakin haisee huijaus. Huomaa multikopterissa olevat valkoiset heijastinpallot. "Ulkodemo" taas oli leikattu miten sattuu eikä siitä nyt mitään irti saanut. Saa nähdä mitä sieltä tulee, kaikkea hurjaa on luvattu ja nyt vain odotellaan lopputulosta

jasakuva

Kyllähän tuo aika arvoitus vielä on. Se Intelin RealSenseä käyttävä osuus on tosiaan lisämaksullinen ja ainakin Kyöshon hinnastossa tällä hetkellä 459 €. Ja sisänavigointikin (aika turhalta kuulostava) on kanssa lisämaksullinen palikka. Kameran irroitettavuudesta ja liittämisestä käsigimbaliin kuten Q500 koptereissa on kanssa ristiriitaista tietoa, mutta ei sitä ainakaan Yuneec mitenkään mainosta. DJI:hän on riitauttanut Yuneec:in ratkaisuita olemaan DJI:n patentteja loukkaavia. Ainakin tuon Typhoonin toimitukset on ollut pahasti myöhässä.

Tosiaan esteradalla lennettyssä domossa kopterissa on niitä vaaleita palloja, jotka voisi hyvin kuvitella olemaan jotakin ulkoisen konenäön avusteita...

trosendahl

#3
Mulla on ollut tuommoinen parisen viikkoa, keräillyt vähän kokemuksia ja tuntumaa laitteesta... 8) Tajuttoman hyvä kokonaisuus, aika tekniikasta käyttäjätukeen asti. Kilpailevista tuotteista ei löydy vastaavaa. DJI:n Inspire pääsee melkein lähelle, mutta vain melkein...  :D Kirjoittelen tästä vekotuksesta jutun lähiaikoina forumille, mutta sitä odotellessa: voin lämpimästi suositella!  :)

NikuZai

Mukava tietää, että joku on jo hommannut tämän, olen nyt pari päivää yrittänyt kuolannut tämän kopeterin perään. Eli onko juttua tästä kopterista tulossa kohta puoliin? Olisi kiva lukea tarkempi arvostellu ja saada tietää enemmän kokemuksia kun verkko tuntuu olevan täynnä ristiriitasta tietoa. Esim. millainen videokuva tuossa kopeterissa on? Youtubissa aika monta videota, missä Phantomia kehutaan ja sekä ylistetään mutta tätä haukutaan. Kuinka pitkä videolinkki sekä akkukesto tuossa oikeasti on? Olen jo jonkin aikaa harkinnut tämän hankkimista ja mietin olisiko se kumminkin tuo Pro-versio. Hinta ero ei ole huima tämän Advancen ja Pron välillä ja siinä saisi mukana 2 akkua ja kantorepunkin. Tosin, en tiedä onko nuo Pro version Real Sense tekniikka hintansa väärti. Mitä mieltä te olette?

Vähän offtopicia, mutta kuinka kestäviä nämä RTF-kopterit ylenssä on? Onko se arpapeliä, että lentääkö sillä hyvin esim. 50 akkulista tai monta sataa? Jos oletetaan, että ei törmäille ja lentää hyvällä säällä, ts. kuinka iso riski näissä on, että tulee jokin moottoririkko ilmassa? Onko täällä kellään jokin vakuutus koptereille vai vaan sillä oletuksella, että lentää niin kauan kun lentää. Itse ainakin luulisin, että jokin vakuutus olisi hyvä jo hommata tuon hintaiselle kopterille?

jasakuva

Nyt parikymmentä lentoa takana ja tullut aika paljon tuota härveliä tutkittua. Ihan pikaisesti mutuama kommentti.
+ lentää tuulella ja puuskaisella kelillä hyvin varman oloisesti ja reagoi pahoihinkin pyörteisiin nopeasti ja tarkasti
+ kokonsa puolesta näkyy kauempaatakin hyvin, vaikkakin kärjissä olevat ledit saisi olla pari kertaluokkaa kirkaammat
+ runko erittäin tukevan oloinen
+ ympäri pannaava gimbal on ihan kätevä
+ Curve Cable Cam -toiminto on kätevä ja toimii tarkasti ja reittipisteisiin saa määritettyä myös kameran asennon
+ näyttö lähettimessä (tabletti) joten ei voi unohtaa ottaa mukaan

- softiltaan erittäin keskeneräinen
   - kamera hidas ottamaan yhteyden
   - kamera buuttaa itsensä (ehkä softaissue, mutta muitakin teorioita on)
   - CCC voisi käyttää kameran panorointia tehokkaammin
- kameran kuvassa viivettä aivan siinä rajalla, että liikaa. Liikaa ainakin aktiivisempaan FPV lentämiseen, mutta eihän tuota siihen ole tarkoitettukaan
- ei saa kytkettyä GPS moodia pois kesken lennon (ATTI -moodille)
   - pari kertaa olen rittänyt laskeutua hyvin tarkasti pieneen alueeseen ja ei meinaa onnistua jos GPS vähän epävakaa
- hitaasti ja tarkasti lentäminen erittäin vaikeaa, toivottavasti korjaantuu tulevissa firmiksissä
- ei karttatoimintoja
   - ei näe kartalla kopterin sijaintia
   - ei voi tehdä kartan päällä ennalta määritettyä lentoreittiä. Kopterin softa ja lähetinkin antaisivat kartan päällä ohjelmoitavaan reittiin mahdollisuuden, mutta ei ainakaan vielä ole. Itse olen kokeillut tehdä reitin Ardun Missinon Plannerillä ja sen tiedoston editoimalla Typhoon H:n ymmärtämään muotoon. Onnistuu.
- kokoontaitettuna aika iso, leveyttä olisi saanut n. 5 cm pienemmäksi järkevämmällä laskutelineiden linjauksella

Paljon miinuksia ja aikaisemmin pelkästään DIY vehkeitä tehneenä olen ollut melko pettynyt toteutuksen nykytasoon. Yuneec olisi voinut tehdä tuosta paljon paremman ja valmiimman, peruskonsepti antaisi mahdollisuudet vaikka mihin. Ehkä toi WiFi olisi pitänyt tehdä kuten DJI, eli lähetin tukiasemaksi jolloin siihen voisi kytkeytyä mm. tabletti tms. Itse kameran kuvan laadusta en oikein osaa sanoa muuta kuin että ei se nyt ihan päätä huimaava ole ja maailmalla on ollut jonkun verran virheellistä fokusta noissa kameroissa.

Kaikenkaikkiaan ihan kelpo peli. Jos Yuneec tekee softat valmiiksi ja vähän kehittääkin, on tosta tulossa ihan hyvä kopteri. Suurin pelko on se, että ovat nyt niin pulassa sen Intelin Real Sensen kanssa, että eivät saa perussoftien kehittämiseen tarpeeksi paukkuja ja kopterin ja ST-16 - ohjeimen softat jää puutteelliselle tasolle. Tossa on nyt vähän näytön paikka Yuneecilla.

NikuZai

Jasakuva, kiitos hyvästä yhteenvedosta ja ajatuksista. Suurin osa ongelmista / huonoista puolista vaikuttaa olevan softa puolella, mikä sinänsä on hyvä juttu koska niitä voi ylenssä helpommin jälkeen päin korjata firmiksellä.

Eilen illalla ku lueskelin enemmän tästä kopterista niin selvisi, että siinä on nuo NFZ-rajote alueet. Minun huonoksi onneksi asun Helsinki-Vantaa lentokentän lähellä  (noin. 5km kentältä) ja noita eri NFZ-karttoja mitä katsoin, niin en saisi edes kopteria ilmaan omassa koti pihassa mikä tuntuu hömöltä koska en kumminkaan lennä korkeammalle 400m tai yli sen jos edes sitäkään. Vaikka tuohon kai oli myös tullut joku firmis Q500-versioon, mikä mahdollistaa lentämisen NFZ-alueilla.


jasakuva



Lainaus käyttäjältä: NikuZai - kesäkuu 30, 2016, 11:58:26 AP
Jasakuva, kiitos hyvästä yhteenvedosta ja ajatuksista. Suurin osa ongelmista / huonoista puolista vaikuttaa olevan softa puolella, mikä sinänsä on hyvä juttu koska niitä voi ylenssä helpommin jälkeen päin korjata firmiksellä.

Eilen illalla ku lueskelin enemmän tästä kopterista niin selvisi, että siinä on nuo NFZ-rajote alueet. Minun huonoksi onneksi asun Helsinki-Vantaa lentokentän lähellä  (noin. 5km kentältä) ja noita eri NFZ-karttoja mitä katsoin, niin en saisi edes kopteria ilmaan omassa koti pihassa mikä tuntuu hömöltä koska en kumminkaan lennä korkeammalle 400m tai yli sen jos edes sitäkään. Vaikka tuohon kai oli myös tullut joku firmis Q500-versioon, mikä mahdollistaa lentämisen NFZ-alueilla.

Missäs päin asut? Ite olen tuota lentänyt lähimmillään tasan 5 km kiitotiestä Martinlaaksossa ilman ongelmaa. Toki pitää muistaa, että se alue 50m korkeusrajalla on täällä aika laaja.

NikuZai

Itse asiassa asun Helsingissä, mutta tulee lennettyä pikku koptereilla oikeastaan vanhempien luonna Tuusulassa kotipihalla tarkemmin ottaen Ruotsinkylässä. Ja sitten toki välillä anopin luonna lähellä Martinlaaksoa

Olisko mahdollista tulla joku päivä katsomaan kopteria ja sen lentoa? :)


IleFPV

Lainaus käyttäjältä: NikuZai - kesäkuu 30, 2016, 11:58:26 AP

Eilen illalla ku lueskelin enemmän tästä kopterista niin selvisi, että siinä on nuo NFZ-rajote alueet. Minun huonoksi onneksi asun Helsinki-Vantaa lentokentän lähellä  (noin. 5km kentältä) ja noita eri NFZ-karttoja mitä katsoin, niin en saisi edes kopteria ilmaan omassa koti pihassa mikä tuntuu hömöltä koska en kumminkaan lennä korkeammalle 400m tai yli sen jos edes sitäkään. Vaikka tuohon kai oli myös tullut joku firmis Q500-versioon, mikä mahdollistaa lentämisen NFZ-alueilla.

Eikö toi 50m korkeusrajoitus ollut koko pääkaupunkiseudun alueela ainakin?

Toki sitten isot NFZ kattavuudet siinä päällä vielä.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Jones

Tulipahan hommattua tällainenkin kopteri kun ennestään on jo Q500:n mutta muutama seikka  ei ole ainakaan minulla hanskassa ja tarvitseisin hieman kokeneimpien neuvoja.

Eli miksi ottamani videot pätkii tietokoneen näytöllä aivan tolkuttomasti eikä kuvan laatukaan ole Q500 tasoa, pitääkö tai kannattaako kuvata millä resoluutiolla tai millaisilla kameran asetuksilla olette päässeet parhaimpaan tulokseen??

Sitten mites tuo taikatikku Wizard toimii ja mitä pitää tehdä ennen kuin se toimii oikeasti ohjaimena.

Typhoon H olen todella tyytyväinen ainakin lento ominaisuuksien puolesta, todella helppo ja vakaa verrattuna Q500:n ja ei niin lelun näköinenkään ;)

rotomoto

2 mahdollista syytä:
Onko valitsemasi muistikortti tarkoitettu HD /4K kuvaa varten ?
Onko tietokone tehoton ?

Jones

Kortti tuli kopterin mukana....kokeilin muuttaa videokuvan 4K:si niin kyllähän se kuvan laatu sieltä sitten löyty, en ottanut kuin lyhyen pätkän mutta ei ainakaan pätkinyt enää näytöllä, eli väärä reso ilmeisestikin syynä. Täytyy testailla lisää.

proffa84

koneen näytönohjain kyykkää... sama oli mun läppärillä, tökki, pikselöity... mut pöytäkoneella mitään hätää. Tarkkuus tulee sit myös siitä näytön tarkkuudesta(ja vieläkin siitä näytönohjaimesta).

Murgo

#14
Konetta veikkaisin myös,  minulla on sama ongelma eli tässä mopoläppärissä eivät Xiaomi Yi:llä kuvatut videot pyöri oikein mitenkään, kun tökkää USB:n suoraan telkkariin niin ei mitään ongelmaa.