Multikopterit.net keskusteluforum

Yuneec Typhoon H

Aloittaja jasakuva, toukokuu 10, 2016, 08:53:52 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jones

Millä resolla tuota videoa kannattaa kuvata??

jinx

Ensinnä, kyllä sen kameran pitää toimia millä tahansa resolla sillä kuvaakin, oli se sitten 720p, 1080p, 2.7k tai 4k. Se mikä kameran puolella tulee ensin vastaan, on muistikortti. Jos sen kirjoitusnopeus ei riitä kameran bitratelle, tulee videosta tökkivää. Mutta pääsääntöisesti kyse on yleensä varmastikin koneesta, jolla videota koitetaan katsoa, eli potku ei yksinkertaisesti riitä.

Se, millä resolla pitäisi kuvata, on taas ihan makuasia. Mutta jos haluat croppivaraa valmiiseen fullhd videoon, kuvaa 4k:lla. Jos ei videota tarvitse jälkeenpäin croppailla, voit kuvata pienemmälläkin resolla. Tuohon tuskin on yksiselitteistä vastausta. Itse tulee käytännössä aina kuvattua ihan 1080 laadulla, mä teen rajaukset mieluummin kuvatessa kuin editissä. Toki mulla ei tätä Yuneecia ole, eli kameratkin on ihan eri laitteita.  :)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

M.B.

Lainaus käyttäjältä: jasakuva - kesäkuu 30, 2016, 09:15:58 AP
Kaikenkaikkiaan ihan kelpo peli. Jos Yuneec tekee softat valmiiksi ja vähän kehittääkin, on tosta tulossa ihan hyvä kopteri.
Ei kannata hengitystä pidättää tätä odotellessa. Minulla on ollut Q500+ vajaan vuoden ja siinä on yksi pikku juttu odottanut korjausta koko ajan. Kamera.

Kopteri itsessään on ihan OK, vaikkein panisi pahakseni, jos tuon cable cam toiminnon saisi, vaikka sittten maksullisena päivityksenä tähänkin. Mutta kamera. Siinä on pari pikku vikaa

- optiikka on "pullonpohja" eli still kuvissa on vain keskellä pieni lähestulkoon terävä alue ja reunat ihan suttua - jopa niin, että terävyysalue näyttää hyvin kapealta, mikä taas luo vaikutelmaa siitä, että onkin kuvattu pienoismallia eikä oikeaa elämää (joo, joskus tämä hymyilyttää, mutta enimmäkseen ei)

- videoissa kuvakulma on huomattavasti kapeampi, joten suttureunat eivät haittaa yhtä pahasti

- valotusta ja valkotasapainoa ei voi säätää, edes valotuskompensointia ei ole <- tämä on se pikku puute, mikä pitäisi korjata

Nykyisellään vekotinta on ihan turha lähteä lenttämään aurinkoisena kesäpäivänä. Valotusautomatiikka valottaa varjojen mukaan eli polttaa suoraa auringonvaloa saavat kohteet puhki. Jos puusto tai ruohikko täyttää valtaosan kuvasta, valkotasapainoautomatiikka yrittää säätää kuvan väkisin keskiharmaaksi eli kuva muuttuu ihan violetin sävyiseksi. Pilvisellä säällä touhu on vähän siedettävämpää ja kaikkein parhaiten kamera tuntuu toimivan, kun on lumi maassa. Näitä lumikelejä olikin vallan mahdottomasti, kun rajataan pois ne tammikuun -20°C kelitkin, jolloin en viitsinyt edes lähteä yrittämään...  >:(

M.B.

Lainaus käyttäjältä: jasakuva - kesäkuu 30, 2016, 12:33:15 IP
Ite olen tuota lentänyt lähimmillään tasan 5 km kiitotiestä Martinlaaksossa ilman ongelmaa.
Käyttääkö Yuneec edes karttaa vai pelkästään 5 km etäisyyttä lentokentän koordinaateista? Q500+:lla testattuna lentokieltoalueen raja on keskellä Pitkäkoskea. Viilatehdas, Pyhän Laurin kirkko ja sitämyöten varmaan Pikkukoski, Haltiala... eli käytännössä koko jokivarsi lentokieltoaluetta. Ja sama vielä Malmin kentän ympärillä? (en ole jaksanut käydä testailemassa)

NikuZai

Tuli nyt ennakko tilattua tuo Pro versio. Nyt on odottava ja mukavan innostunut fiilis :). Toivottavasti tulisi nyt elokuun alussa, koska ikävästi alkaa pimeys ja Suomen talvi tehdä tuloa jo syyskuussa.

Saa nähdä millainen reppu sieltä tulee mukana ja miten Realsense toimii oikeasti. Ainakin nuo demo videot Youtubissa, lupaa jopa ihan suht toimivaa konseptia. Tuo NFZ alue mietityttää vielä jonkin verran, että missä sitä oikeasti pystyy lentämään täällä pääkaupunkiseudulla.

Onko täällä muita ketkä on hakinnut tuon Pro version? Ainakin tuo Advance versio vaikuttaa toiminut suht hyvin ilman suurempia ongelmia, mitä nettiä ja keskustelua seurannut.


Maikhell

Uusi keskustelija täällä moi!

Minulla olisi nyt tuo tuloillaan. Tänään haen. Rajalalla oli/on hyvä kampanja tuosta, että saa sen wizard stickin mukaan ja hinta sama kuin Kyosho:lla, jolla on "kopteriviikot". Tuo WS on kuitenkin parin sadan euron arvoinen.

Itsekkin asun aivan Helsinki-Vantaan vieressä, joten mielenkiintoista nähdä, että kuinka toimii.

Vaikkakin DJI:tä arvostetaan ilmeisesti ja ymmärtääkseni enemmän, niin päädyin tähän. Miellyttää silmää enemmän lähettimestä lähtien ja kun androidiin perustuva niin on aika pitkälti kehitettävissä vielä. Joku kaveri oli ottanut jo nopeusennätykset 95km/h uuden päivityksen myötä, kun GPS:n saa otettua kesken lennon pois.

Minulle kuitenkin ensimmäinen multikopteri ja varovasti saa alotella. Kokemusta tosin on helikoptereista ja lennokeista.

Täytynee laitella kokemuksia jahka niitä kertyy.  :)

NikuZai

Maikhell haetko tuon Pro version tänään Rajalasta? Itse tein juuri eilen sinne, oli meinaan niin hyvän oloinen "tarjous". Kyosho on minusta vähän hinnoitellut itsensä ulos kun myy advance versiota Pron hinnalla. Pitäisi varmaan parit vara propellit ja kolmas akku tilata jostain.

Kerro ihmeessä kun kopterin saat ja pääset lentään, että millainen se on, koska mukava lukea fiilistely kokemuksia. Onko lento aika lähellä 20min, niinkuin luvattu

Itse en oikein tuon DJI:n "Apple" fanituksesta pidä vaikka varmasti on pätevä kopteri sekin.

Maikhell

Moi!

Kävin tänään hakemassa sen Advance version 1399€. Ja siihen kuuluu mukana tuo Wizard Stick..siis Rajalan tarjous. Maahantuoja lähettää sen minulle suoraan kotia kun ei ollut pakkauksessa mukana..se oli kyllä tiedossa. Erittäin hyvä asiakaspalvelu Rajalassa!
Kerron kokemuksia jahka pääsen lentämään..kävi nimittäin niin, että asun kuin asunkin NFZ-alueella, enkä enää näin illasta jaksanut lähteä kauemmaksi vaan perehtyä tarkemmin kopteriin ja manuaalin.

NFZ alueisiin on ilmeisesti tulossa jotain muutoksia lähitulevaisuudessa, ettei raja ole 6km lentokentästä vaan jotain muuta. Tietysti lentoturvallisuus edellä mennään eikä kauempana lennättäminen haittaa, mutta olisi ollut mukava tarkastaa rännit kun ei niihin oikein muuten pääse käsiksi kun talon toinen sivu niin korkealla maasta. :)

Mutta näin ensivaikutelma kopterista/ lähettimestä oli että "Wow" ja sen jälkeen että "No huh-huh"! :)

Mutta palaamme astioille.. :)

Maikhell

Noniin, tänään käyty hakemassa pikaseen kopukkaan vähän tuntumaa  ja täytyy sanoa, että aivan mahtipeli!

Helppo ohjattavuus, kamera erittäin hyvä.

Lento-aika on aika liki sen 20min. En kylläkään sekkarista ottanut aikaa.
Ainoa vähän ärsyttävä oli se, kun akun varaus alkaa tippumaan niin ilmoitus/ varoitusteksti näkyy mielestäni vähän liian kauan näytössä..en tiiä vielä saako sitä jotenkin asetuksista vaihdettua.

Eräs herrasmies kävi siinä juttelemassa,oli itsekkin kopteri miehiä eli jos satut lukemaan tätä, niin ota vaikka yhteyttä..siinä lennon aikana en kerennyt paljoa juttelemaan kun piti keskittyä olennaiseen..:D

Raportoin taas kun saan kokeiltua eri ominaisuuksia.

hamatiju

Itsekkin himoinnut jonkin verran tuota typhoon h:ta, isompana kopterina itsellä tällä hetkellä viellä itse rakennettu trooper y6 josta pitäisi hankkiutua eroon ennen uuden ostamista, myyntihinnat näille itse tehdyille tuntuu vain olevan kaikille puoli ilmaisia riippumatta osista joten pitää nyt katsella viellä.

Itseäni kiinnostaa tuosta typhoonista, että pitääkö paikkansa että max.lentokorkeus 400ft/122m?
Entä millainen videokuvan siirto ja laatu laitteessa on?
Onko perinteinen 5.8ghz:n lähetin (paljonko tehoa?) vai jokin erillainen järjestelmä?
Ohjaimen näytön resoluutio, ei vissiin kuitenkaan mikään 4k tai fullHD?
Entä ohjaimen kantomatka?

Olisi kiva jos näihin saisi vähän infoa, jossain välissä sitten voisi omankin hakea kaupasta :)

Jones

Nyt on tullut H:n uusi päivitys ja nyt päästään eroon siitä odotuksesta että kamera saa yhteyden ohjaimeen YES. Onko moni jo päivittänyt sekä ohjaimen että kameran, menikö päivitys OK.

trosendahl

#26
Lainaus käyttäjältä: hamatiju - heinäkuu 30, 2016, 03:48:17 IP
Itsekkin himoinnut jonkin verran tuota typhoon h:ta, isompana kopterina itsellä tällä hetkellä viellä itse rakennettu trooper y6 josta pitäisi hankkiutua eroon ennen uuden ostamista, myyntihinnat näille itse tehdyille tuntuu vain olevan kaikille puoli ilmaisia riippumatta osista joten pitää nyt katsella viellä.

Itseäni kiinnostaa tuosta typhoonista, että pitääkö paikkansa että max.lentokorkeus 400ft/122m?
Entä millainen videokuvan siirto ja laatu laitteessa on?
Onko perinteinen 5.8ghz:n lähetin (paljonko tehoa?) vai jokin erillainen järjestelmä?
Ohjaimen näytön resoluutio, ei vissiin kuitenkaan mikään 4k tai fullHD?
Entä ohjaimen kantomatka?

Olisi kiva jos näihin saisi vähän infoa, jossain välissä sitten voisi omankin hakea kaupasta :)

Moi!

-Korkeusrajoitusta voi muuttaa PC-softalla
-Videokuvan siirto on toteutettu WiFin yli, laatu on varsin hyvä. Itse kameran tuottama videokuva on hyvinkin laadukasta. Dronen kamera luo oman Access Pointin, johon ohjain yhdistyy. Streamin katselu onnistuu myös muilla laitteilla VLC Playerillä tiettävästi tässäkin.
-Ohjaimen näytön resoluutio ei ole FullHD, 720:ksi sitä joissain näkee sanottavan, en ole itse tarkistanut mitä kuitenkaan on. Kuvaamiseen ja tähtäykseen riittävä.
-Ohjaimen kantomatka on joitakin satoja metrejä ja riippuu paljon olosuhteista. Eurooppaan myyty versio on lähetystehoiltaan rajoitetumpi mitä jenkkiversio, ilmeisesti tylsistä lainsäädännöllisistä jutuista johtuen, joskin firmware-modifikaatiolla saa tietääkseeni lähetystehot nostettua sivistysmaissa käytetyille tasolle takaisin. Lähetystehon rajoitukset ovat tuoneet mukanaan videolinkin pätkimisiä, joita uudessa firmware-versiossa on hieman korjattu. Toimii ihan hyvin kuitenkin.

Kokonaisuutena kuitenkin todella hyvä laite, voin suositella!  8)

Tässä pari videota kuvattuna Typhoonilla:

https://www.youtube.com/watch?v=9icYpHk3Rdg
https://www.youtube.com/watch?v=j0V4iGiE-E4
https://www.youtube.com/watch?v=CRfA-imCJck

trosendahl

#27
Lainaus käyttäjältä: Jones - elokuu 03, 2016, 05:49:52 IP
Nyt on tullut H:n uusi päivitys ja nyt päästään eroon siitä odotuksesta että kamera saa yhteyden ohjaimeen YES. Onko moni jo päivittänyt sekä ohjaimen että kameran, menikö päivitys OK.

Päivitys meni OK, mutta ei merkittävästi paranna WiFin toimintaa. Lennon aikana tapahtuvat videolinkin katkeilut ovat vähentyneet, mutta koipien ylösnoston jälkeen videolinkki on vielä jokusen kerran katkennut.
Jenkkifirmwaren pakotus laitteeseen voisi olla ratkaisu: http://yuneecpilots.com/threads/howto-update-eu-to-standard-version-if-latest-firmware-2-15-is-already-installed.3133/
Takuuasioissa todennäköisesti tulee kyllä tuosta sanomista jos niihin joutuu turvautumaan, samoin lähetystehot todennäköisesti karkaavat radiotekniikan kehitysmaissa sallittujen ulkopuolelle. :)
Tämähän aiheutti myös kilpailevilla valmistajalla harmaita hiuksia. ::)

Päivitys tuo mukanaan kuitenkin muita hauskoja juttuja kuten GPS:n deaktivointimahdollisuuden lennon aikana. Tasaisimmat kamera-ajothan tällä onnistuvat ilman GPS:ää, jolloin lentotuntuma on kuin äärimmäisen hyvin viritetyllä DIY-vehkeellä.

Päivityksen yhteydessä drone tulee bindata uudelleen ohjaimeen, joka tapahtuu keikuttamalla dronen nokkaa alas ja perää ylös käynnistyksen jälkeen pari kertaa, sytyttää (muistaakseeni) keltaisen valon ja ohjain suostuu bindaamaan dronen.

trosendahl

Lainaus käyttäjältä: Jones - heinäkuu 05, 2016, 09:45:45 AP
Millä resolla tuota videoa kannattaa kuvata??

3860 x 2160 (UHD) jos haluat jättää varaa rajaukselle, 1080 (FullHD) jos haluat käyttää 60 Hz kuvataajuutta joka tuottaa pehmeämmät liikkeet.

Tässä video muista kameran asetuksista joita säätämällä kamerasta saa erittäinkin hyvää kuvaa irti:

https://www.youtube.com/watch?v=FCu1W5eJNmM

Jones

Onkos tuossa uusimmassa päivityksessä jokin pahanlaatuinen bugi, uusinta päivitystä ei enää ole Yuneecin sivulla se on ilmeisesti poistettu siltä. Luin jostain ameriikan sivuilta että Eu versiossa olisi jotain ongelmaa. Onko muilla tietoa tästä??