Multikopterit.net keskusteluforum

OpenPilot FC:t

Aloittaja MikeK, heinäkuu 18, 2014, 02:11:58 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Certi

Lainaus käyttäjältä: flygari - toukokuu 22, 2016, 12:25:23 IP
Lainaus käyttäjältä: mörökölli - toukokuu 21, 2016, 07:54:06 IP
Älä turhan tuhlaa aikaa, tein moisen tempun eilen, tänään palasin libreen. Lankkuna revo.

Kerro vähän mikä siinä tökkii, ihan mielenkiinnosta kyselen, niin sittenpä tietää.

Mulla on myös Revo kyseessä ja olis tulossa tollaseen HJ-H4 Reptileen, EL-Cheapo II, jota on vähän muokattu, eli keulaan tulossa gimbaali ja Firefly 6S kamera, jahka sen nyt sais nysvättyä kasaan. Yksi Revo tai ainakin OP-GPS tuli jo tuhottua kun oli vääntynyt mainportissa kaksi pinniä yhteen. Toi uus yksilö on toiminut läppärin perässä ja apuvirralla terassin pöydällä muutaman tunnin ilman savuja ja katkoksia ja satelliitit löytyy ihan hyvin, parhaimmillaan oli 12 kpl.

Sen verran uusi harraste tää on mulle, että kaikkea tulee varmasti välillä kyseltyä ja noiden säätöjen kanssa varmasti tulee vielä monta tenkka-poota. Siksi ajattelin jos se dRonin olis ollut helppo ratkaisu. Tähän mennessä tehnyt harjottelu vehkeen eli El-Cheapo I, joka on siis halvoista osista kasattu lasikuitu 250 mini, mutta siinä mulla on kk2.1.

dRoninin koodi on vähän vanhempaa kuin libren. Ja tosiaan jos gepsiä sen revon kanssa meinaat käyttää, kannattaa magnetometrin takia miettiä josko jostain löytäisit V9-plationumin :)
https://forum.librepilot.org/index.php?topic=1454.0

Sitten vielä semmoinen juttu, että kopteri täytyy saada täysin toimimaan ilman gepsiä, sitten vasta lisää tavaraa. GPS:n kanssa sitten INS13 päälle ;)

juhis

Lainaus käyttäjältä: mörökölli - toukokuu 21, 2016, 07:54:06 IP
Älä turhan tuhlaa aikaa, tein moisen tempun eilen, tänään palasin libreen. Lankkuna revo.

Hmm, muakin kiinnostaa, et mikä meni pieleen, mullakun täysin päinvastaiset kokemukset. Toki pitää paikkansa, että GPS-moodit ei ole dokumentoitu järin tarkasti, mutta samaan aikaan, dRonin:ssa tapahtuu paljon, ja toi on yks osa-alue, joka tulee paranemaan varmasti. Selkeesti en ole myöskään yksin mielipiteeni kanssa:

https://forum.dronin.org/forum/d/7-gps-w-external-mag-testing

mörökölli

Lyhyesti: kopu lensi oikein nätisti ilman avustuksia -> levelmoodi toimii hyvin. Gps:n kun otti mukaan sotkemaan soppaa ei hommasta tullutkaan enää mitään, magnetometrin kalibrointi ei tuonut apuja (tein niin koneet seisten kuin käynnissä). Libren kun heitti sisään, pääsin ensin ns toilet bowl efektiin ja siitä fc:n siirto 3 cm kauemmas virtajohdusta niin bowliefektikin katos. Nyt kopu pysyy taivaalla positionholdissa niin että lähettimen voi laskea maahan ja kännyllä kuvata omaa lennättämistään. Tätä en olis missään nimessä edes harkinnut droninilla. Lankkuna siis revo ja gpsnä ubloxin 6 sarjanen. Kopu 450 kokoluokkaa.

juhis

Lainaus käyttäjältä: mörökölli - toukokuu 23, 2016, 04:11:41 IP
Lyhyesti: kopu lensi oikein nätisti ilman avustuksia -> levelmoodi toimii hyvin. Gps:n kun otti mukaan sotkemaan soppaa ei hommasta tullutkaan enää mitään, magnetometrin kalibrointi ei tuonut apuja (tein niin koneet seisten kuin käynnissä). Libren kun heitti sisään, pääsin ensin ns toilet bowl efektiin ja siitä fc:n siirto 3 cm kauemmas virtajohdusta niin bowliefektikin katos. Nyt kopu pysyy taivaalla positionholdissa niin että lähettimen voi laskea maahan ja kännyllä kuvata omaa lennättämistään. Tätä en olis missään nimessä edes harkinnut droninilla. Lankkuna siis revo ja gpsnä ubloxin 6 sarjanen. Kopu 450 kokoluokkaa.

Fair enough. En tiedä katoitko näitä ohjeita, mutta näillä mä menin, ja hyvä tuli:

https://github.com/d-ronin/dRonin/wiki/User-Guide:-Preparing-for-Navigation

Toi 6-point-calibration pitää ilmeisesti tehdä huolella, tai siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä just magnetomertin kanssa. Mulla meni ilmeisesti 'kerralla kuntoon', koska toilet bowl efektiä ei ole ollut. Aikomuksena on kokeilla myös wikissä mainittua python-skriptiä, minkä pitäis parantaa tilannetta edelleen.

Rehellinen ollakseni, mulla on suunillen yhtä perusteellinen kokemus librestä, kerran kokeilin 250mm kokoisella PIDejä säädellä, mutta ei se ollut hauskaa, ja palasin dRoniniin. Mutta ei mulla oikeesti ole tietoa, kuinka hyvä se on.

mörökölli

Tää taitaa olla perinteinen äiti-tytär jutska :)
Ajetaan sillä millä hyvältä tuntuu.

flygari

Lainaus käyttäjältä: Certi - toukokuu 23, 2016, 10:31:27 AP
Lainaus käyttäjältä: flygari - toukokuu 22, 2016, 12:25:23 IP
Lainaus käyttäjältä: mörökölli - toukokuu 21, 2016, 07:54:06 IP
Älä turhan tuhlaa aikaa, tein moisen tempun eilen, tänään palasin libreen. Lankkuna revo.

Kerro vähän mikä siinä tökkii, ihan mielenkiinnosta kyselen, niin sittenpä tietää.

Mulla on myös Revo kyseessä ja olis tulossa tollaseen HJ-H4 Reptileen, EL-Cheapo II, jota on vähän muokattu, eli keulaan tulossa gimbaali ja Firefly 6S kamera, jahka sen nyt sais nysvättyä kasaan. Yksi Revo tai ainakin OP-GPS tuli jo tuhottua kun oli vääntynyt mainportissa kaksi pinniä yhteen. Toi uus yksilö on toiminut läppärin perässä ja apuvirralla terassin pöydällä muutaman tunnin ilman savuja ja katkoksia ja satelliitit löytyy ihan hyvin, parhaimmillaan oli 12 kpl.

Sen verran uusi harraste tää on mulle, että kaikkea tulee varmasti välillä kyseltyä ja noiden säätöjen kanssa varmasti tulee vielä monta tenkka-poota. Siksi ajattelin jos se dRonin olis ollut helppo ratkaisu. Tähän mennessä tehnyt harjottelu vehkeen eli El-Cheapo I, joka on siis halvoista osista kasattu lasikuitu 250 mini, mutta siinä mulla on kk2.1.

dRoninin koodi on vähän vanhempaa kuin libren. Ja tosiaan jos gepsiä sen revon kanssa meinaat käyttää, kannattaa magnetometrin takia miettiä josko jostain löytäisit V9-plationumin :)
https://forum.librepilot.org/index.php?topic=1454.0

Sitten vielä semmoinen juttu, että kopteri täytyy saada täysin toimimaan ilman gepsiä, sitten vasta lisää tavaraa. GPS:n kanssa sitten INS13 päälle ;)

Kiitoksia jo näistä kommenteista.  :)

Ton V9 gps:n löytäminen taitaa olla jo itsessään haaste, että täytyy katsella noita muita vaihtoehtoja, tai kokeilla sillä OP GPS:llä.
Mitäs jos noita virtapiuhoja kiertää ja vaikka käärii folioon, niin onko sillä suurempaa vaikutusta, vai duunaanko vaan foliosta suosiolla hatun.  ;D

Joo ja tarkoituksena olis saada se nyt ensin lentämään ja toimimaan kunnolla ilman mitään ylimääräisiä hilavitkuttimia, ja gepsikin oli ajatuksena  laittaa myöhemmin vain sen multin holdaamiseen. Tai mistäs sitä myöhemmin tietää jos jotain pientä karttalentoa kokeilisi kentällä ja jos tässä vielä vanha koira oppii, sehän se ratkasee myös aika paljon.

Lainaus käyttäjältä: mörökölli - toukokuu 24, 2016, 09:50:39 AP
Tää taitaa olla perinteinen äiti-tytär jutska :)
Ajetaan sillä millä hyvältä tuntuu.

Mä taidan kyllä kallistua sinne maturen suuntaan.  ;)

Certi

dRoninin firmis näköjään päivää niinkin kauas, ettei koodi tue Nanoa. No, hyvä jos kehittävät :)

juhis

Lainaus käyttäjältä: mörökölli - toukokuu 24, 2016, 09:50:39 AP
Tää taitaa olla perinteinen äiti-tytär jutska :)
Ajetaan sillä millä hyvältä tuntuu.

juurikin näin ;)

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Certi - toukokuu 24, 2016, 11:50:51 AP
dRoninin firmis näköjään päivää niinkin kauas, ettei koodi tue Nanoa. No, hyvä jos kehittävät :)
Kyllähän se koodi on uudempaa, mut kuinkas paljon noita Nanoja on liikenteessä? Tais jäädä aika pienen piirin fc:ksi? Revoja sit taas tulee kokoajan lisää.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

juhis

#279
Lainaus käyttäjältä: MikeK - toukokuu 24, 2016, 03:13:59 IP
Lainaus käyttäjältä: Certi - toukokuu 24, 2016, 11:50:51 AP
dRoninin firmis näköjään päivää niinkin kauas, ettei koodi tue Nanoa. No, hyvä jos kehittävät :)
Kyllähän se koodi on uudempaa, mut kuinkas paljon noita Nanoja on liikenteessä? Tais jäädä aika pienen piirin fc:ksi? Revoja sit taas tulee kokoajan lisää.

Onneks on tää revo mini.

http://www.aliexpress.com/item/Openpilot-Mini-CC3D-Revolution-Flight-Controller-for-Racing-Drone-Nano-Multicopter/32661855575.html


mikkox9x

#280
Lainaus käyttäjältä: juhis - toukokuu 25, 2016, 10:06:00 AP
Lainaus käyttäjältä: MikeK - toukokuu 24, 2016, 03:13:59 IP
Lainaus käyttäjältä: Certi - toukokuu 24, 2016, 11:50:51 AP
dRoninin firmis näköjään päivää niinkin kauas, ettei koodi tue Nanoa. No, hyvä jos kehittävät :)
Kyllähän se koodi on uudempaa, mut kuinkas paljon noita Nanoja on liikenteessä? Tais jäädä aika pienen piirin fc:ksi? Revoja sit taas tulee kokoajan lisää.

Onneks on tää revo mini.

http://www.aliexpress.com/item/Openpilot-Mini-CC3D-Revolution-Flight-Controller-for-Racing-Drone-Nano-Multicopter/32661855575.html

Meneekö tuohon miniin samat firmikset ku normi Revoon? Puuttuvat temetria ym. ylimääräset härpäkkeet taitaa olla ero normi Revoon, mutta tarviiko oman firmikset?


MikeK



Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - toukokuu 25, 2016, 11:49:04 AP
Meneekö tuohon miniin samat firmikset ku normi Revoon? Puuttuvat temetria ym. ylimääräset härpäkkeet taitaa olla ero normi Revoon, mutta tarviiko oman firmikset?

Menee ihan perus Revo softa sisään. Ihan näppärä mini käytössä.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

jinx

Eihän keltään sattuis löytymään Revosta selkeätä kytkentäkaaviota? Sisässä raceflight, kiinni pitäis saada MinimOSD ja sbus vastari. Yksi mikä mua nyt kauheasti epäilyttää on saanko mä sen 5v jostain portista ulos noille, vai joudunko ottamaan ihan kaiken pdb:ltä? Nyt nazen kanssa vastarin virrat tulee fc:ltä ja niin meinasin tehdä tuonkin kanssa, mutta mä en ole kovin vakuttunut ettei vastari paukahda, jos Main-portista sille virrat laitan...

MinimOSD:n saa ilmeisesti laittaa Flex-portin TX ja RX piuhoihin? Vastarin sbus Main-portin RX:ään?

Dokumentaatio on jotenkin käsittämättömän sekavaa... :o

jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Nemo

Mulla on just noin ja toimii, vitosmoottorin pinneistä 5v sisään ja main portista vastarille ja flexi portista osd:lle.

Ja osd on tosiaan siinä flexi portissa, tosin en saanut siitä dataa osd:lle uusimmassa rf:n beta versiossa (BB235?) vaikka portit oli mielestäni oikein ja rx-tx johdot switchattuna. Siinä viimeisimmässä stable releasessa kyllä toimi. Voi olla user error, en ole ehtinyt täysin perehtyä. ;D

jinx

Ok, mennään siis noilla kytkennöillä. Mitään beta versioiden ongelmia ei pitäis tulla eteen, kun ei suostunut fläshäämään. Sisässä valmiiksi 16.3.jotain kun katsoin että uusin stable olis ollut 16.4.jotain, mutta ei vaan tee mitään kun koitti. Ei kai rf -> rf fläshissä mitään bootloader nastoja tarvitse kuitenkaan shortata?
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV