Multikopterit.net keskusteluforum

Simulaattorit

Aloittaja Mupteri, heinäkuu 19, 2014, 06:16:33 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mupteri

Simulaattoreilla pääsee multikopterilla lentämisen makuun edullisesti, eivätkä kosketukset ilmaa raskaampiin kohteisiin aiheuta korjauskustannuksia. Simulaattoreilla voi opetella multikopterin hallintaa lennossa ja ainakin jossain määrin myös harjoitella hankalampia lentoliikkeitä.

Simulaattorin käyttö edellyttää radion yhdistämistä tietokoneeseen ja jotkin simulaattorit vaativat toimiakseen usb-porttiin laitettavan donglen. Se toimii sekä ohjelman kopiointisuojauksena että apuna radion yhdistämisessä.

Itse olen kokeillut Heli-X (demo) sekä Phoenix R/C Flight Simulation -ohjelmia.

Heli-X5 maksaa 50€ ja lisäksi tarvitaan erillinen USB-liitin radiolle. Simulaattorissa on n. 15 multikopteria lennettävänä sekä useita kenttiä. Ohjelmasta on saatavilla myös ilmainen demo, jossa sisältöä on rajoitettu ja ohjelman käyttö keskeytyy hetkeksi 10 minuutin välein. Demo-versiossa on multeista käytössä Phantom, jossa on kaksi lentotilaa.

Phoenix R/C:stä löytyy toistaiseksi 5 erilaista multikopteria. Ohjelman hinta on noin 120€ + mahdolliset sovittimet.

FPV-lento onnistuu myös molemmissa ohjelmissa sillä kameran saa siirrettyä pilotin näkökulmaan.

Oman kokemuksen mukaan ohjaimen tikkujen käytön opetteluun sopivat molemmat ohjelmat, mutta siihen soveltuu jo Heli-X5:n demoversio. Jos vielä sattuu omistamaan FrSky Taranis -radion, jonka voi liittää tietokoneeseen suoraan miniUSB-johdolla (vaatii ohjaimeen version 2 tai uudemman ohjelmiston), niin Heli-X5:llä pääsee ilman kuluja lentelemään.

Onko muilla kokemuksia miten nämä simulaattorit vastaavat oikeaa lennättämistä? Entäpä muut simulaattorit, onko multeja muissa simulaattoreissa mukana ja miten hyvin ne on toteutettu?

MikeK

Jokin aika sitten löysin taas simun koneestani ja hetken lentelin. 9x kiinni ja ilmaan. Omalla kohdalla realistisuus on kaukana kun noilla voi räiskiä menemään miten sattuu. Kokeilin vielä perinteistä kopua ja lentelin sillä inverttiä sekä flippejä ja rolleja. Jotenkin vaan tuntuu fiksummalta, että kokoaa vaikka edullisen oikean 300-450 kokoisen multin ja lähtee sillä step by step hommaa treenaamaan. Jos tulee lipsahdus, maksaa se vaan parin potkurin verran. Enemmän jännitystä ja enemmän onnistumisen tunnetta.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

varis

Ymmärsin, että perinteisten puolella lennetään simuilla koska torpit maksaa sen 200 egeä. Eikä ole helposti lennettäviä nanoja tarjolla.

Meillä kopterit maksaa 200 egeä ja Mikek-henkiset rungot ei käytännössä maksa mitään torpata. Nanoja on tarjolla pilvin pimein ja melkein kaikki ovat helppoja lentää aloittelijalle.

Voi se toimia simullakin, ei varsinaista omaa kokemusta, mutta todellisuus yleensä toimii hieman eri tavalla, riippuen tietysti simun laadusta. Luulen että muista PC-simuista ja peleistä on kyllä ollut itselle hyötyä, suuntien hahmottamisessa on vähän auttanut se kun DCS: Black Sharkissa on lentänyt tiputetusta kamerasta - aika lähellä normi LOS-lentoa. Proximityyn on varmaan noitten tahkoamisesta ollut apuja, mutten ole päässyt kokeilemaan reaalivehkeillä.

Jos haluaa olla Warthox, niin se simu voi olla hyvä rakentamaan rutiinia vaativampiinkin liikkeisiin. Ei niitä nippusiteitä jaksa nysvätä paikalleen ihan joka välissä.

Nurffe

Eipä nää multikikkareet oikein vaadi omasta mielestä simutusta. Sen verta vakaita laitoksia lähtökohdiltaan ja tosiaan jokainen pikku torppi ei vaadi parin tunnin säätämistä

Itse olen nyt vasta oikeastaan simun asentanut kun noita cp-koptereita alkanut ihmettelemään. Se on kun kopterin nupissa on niin paljon kierroksia ja lavoilla alkaa olla jo kokoa sen verta että voi oikeasti käydä kipeää niin on ihan hyvä harjoitella vähä perusjuttuja turvallisesti kotisoffalta. Heli-X demoversiolla olen itse lennellyt jonkun verran ja onhan tuosta ollut paljon apua kopterin orientaatioiden kanssa ja hallinnassa erilaisissa käännöksissä. En tiedä miksi tuntui niin vaikealta alkuun kun multikopteri kuitenkin meni losina ihan välttävästi, mutta normi cp-kopu ei sitten mitenkään

Eli varovasti liikkeelle lähtemällä multikopterien kanssa kyllä selviää. Aloitin itse 450 kokoisella multilla ja ei sitäkään ole tullut kuin pari kertaa torpattua rikki ja niistä jokainen ollut mekaaninen failure.. Kerran lensin koivuun kun vähän suunnat hukku, mutta silloin ei edes hajonnut mitään ;D

jyrip

Jees, nosto. Kyllästyin tyhmiin torppeihin ja ostin(!) Freeriderin uuden version (recharged)

Video liittyy!

https://www.youtube.com/watch?v=1qL9-LNY5uo
www.youtube.com/mr2fpvninjas
Fpv lentelyä Akaan Toijalassa!

Samppa

#5
Huomenna saanen HD3:t, mutta vastarin ehkä vasta ensi viikolla. Tulipa sitten mieleen että jos kokeilisin pitkästä aikaa simulaattoria ihan lasien kanssa. Hetken lueskelun jälkeen näytti että velocidrone niminen simu on nyt paras. Siellä mm. betaflight säädöillä saa vastaamaan paljon omaa multia tuntumaltaan koneen jne. Myös moninpeli kait suht toimiva. Lisenssi 19€, mutta triali löytyy. Pistin heti hankintaan, mutta huomenna vasta testiin. Onko muilla tästä kokemuksia? Ei oo tullut simuiltua, mutta jos tämä tuntuu riittävän realistiselta, niin voi olla että väliin aina voi innostua.

https://youtu.be/ewHdnTiNL3M

Samppa

Nyt kun hieman on tullut testattua, niin pieni pettymys on. Ei tämäkään nyt niin realistinen tunnu olevan ja näytti paremmalta videoissa kuin käytännössä  8) Jotenkin painovoima pitäisi säätää rankemminkin. Melkoinen heliumpallo drone on tuossa