Multikopterit.net keskusteluforum

Rungon valmistus...

Aloittaja Andy, syyskuu 27, 2016, 07:35:55 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Andy

Hola!

Tuo 3d printtaus näyttää olevan kovassa nosteessa ja custom osaa alkaa olemaan jo aika monella.
Mietiskellyt tässä notta moniko valmistaa racerinsa tai multinsa rungon itse, piirtää ja jyrsii itse "metritavarasta" tai leikkauttaa Kiinassa.
Tuollahan Kinkkilässä näkyy olevan aikalailla koneistus tarjontaa, ja aika edullisesti.

Onko ollut tarvetta "viilata" uutta valmista runkoa hieman eri malliin, mieleisekseen.

-Andy



MikeK

Todella harva runko on ollut mieleinen ja siksi itse tekemällä saa omaan makuun sopivan. Armattan productionilla on todella sopivat hinnat, hiilarin laatu on loistavaa ja hyvä palvelu. Voi myös myydä omaa runkoaan/osia jos haluaa.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Putte

3d printatuissa rungoissa tahtoo tulla sitä ongelmaa, etteivät kestä kun tehoja tulee lisää. Itte tuli ensimmäiset rungot mallinnettua ja printattua ABS:sta ja ihan ok kestivätkin 3S leijuttelut. Mutta alkoivat aika pian vauhdin kasvaessa paukkua poikki törmäyksissä/vääntyä tehojen alla. Viimeiset jalat alkoivat olla jo rakenteeltaan melko statiikkaa ja paksuutta niin paljon, että päätin suosiolla siirtyä valmiisiin hiilarirunkoihin.

Printtaamalla saa kyllä tehtyä paljon pieniä spessu-osia, kameramountit sun muut. Siihen aivan loisto kampe.

Tuli muutama runko koitettua lentokonevaneria kuiduttamallakin. Lopputulos: törmäyksissä vaneri repeää keskeltä tai menee poikki siitä kohtaa, mihin hiilikuitumatto loppuu. Taas, nättiin ajoon ok tapa, mutta ei ralliin.

Jyrsimällä ei ole runkoa tullu tehtyä, koska menee varsinkin hiilikuidun kanssa melko jytyksi hommaksi. Vesileikkurin ääreen kun pääsisi, niin sillä!

Petsku

Printtaa keskilevyt 3D ulostimella ja käyttää esim zmr:n jalkoja. Yhtään runkolevyä en ole saanut rikki. Ylä decki on hajonnut, senkin huomasin vasta huoltaessa kopteria. Noissa omissa käytän PETG:tä matskuna, tai pla:ta ja petg:tä. Petg on pikkasen elastista joten pla antaa jäykkyyttä lisää siihen runkoon. Eihän noi hiilarille pärjää kestävyydessä mutta ompahan ollu tekemistä :)