Multikopterit.net keskusteluforum

Eka kopu, rahat lopu :P

Aloittaja Rämä, lokakuu 22, 2016, 06:38:55 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JUHHisi

HYVÄ! Budjetti kuullostaa sopivalta aloitukseen. Sitten 2000€ jälkeen ei enään jaksa laskea!  ;)

Kyllä se banggoodin Realacc X210 -kitti hintansa arvonen on. Racerstar 2205 vastaa tehoiltaan DYS MR2205 moottoreita. (youtuben thrust testien perusteella)

Jos välttämättä haluat viimeset tehot saada niin esim.Dys SE2205 tai Emax RS 2205 moottoreiksi. (muitakin toki löytyy)

Yksi asia mikä mielestäni kannattaa heti alussa ottaa huomioon on OSD. Eli data joka näkyy laseissa mikä kertoo akun jännitteen/kulutetut mah.
Nykyjään OSD saa monella tapaa näkyviin:
Perinteisiä "plugandplay" PDB:hen ympättyjä, esim. HUBOSD / PowerOSD.
Kamerasssa itsessän: HS1190 arrow.
Omnibus F3 All-In-One Flight Controller - Betaflight OSD
Joku VTX oli myös missä OSD  ??
MICRO MinimOSD , nämä kuulemma hajoaa helposti.  ::)

OSD avulla säästää akkuja kun ei tule vahingossa ajettua niitä liian tyhjiksi. Samoin lentely on "rennompaa" kun ei tarvitse miettiä että millonkohan akku loppuu.

Se mitä osien "laadukkuuteen" tulee, niin sähköosissa aika se ja sama. Kaikki merkit tuntuu ihan yhtälailla hajoavan.
Nopareita menee, oli ne DYS,KISS,CICADA,LITLEBEE jnejne.. ..toisinaan sitten taas ne ei hajoa.
Dys Sn20A toimi ensimmäiset 8kk, kunnes 2 hajosi heti peräkkäin.
Seuraavaan buildiin hommasin Dys XM30A ja ensimmäinen nopari rupesi tilttailemaan heti ensimmäisen 10 akun aikana.  Ja seurava nopari hajos arviolta 25 lennetyn akun paikkeilla.  :(

Siitä Taraniksen sopivuudesta ei kannata kauheasti ressata. Sen kyllä saa juttelemaan X4R-sb kanssa, oli se sitten mistä vaan hankittu.
Mutta jos helpolla haluaa (niinkuin minä) niin hommaa Radion ja vastarin samasta paikasta esim. EuroRC.

Ensimmäiseksi rungoksi kyllä suosittelen jotain 210-250mm "bussi-runkoa" (tyyliin zmr/nighthawk), vaikka eivät niin muodissa enään olekkaan kun "äXXä-runko" tuntuu olevan IN.  Noi "äxxät" on vaan vähän ahtaita raketaa jos ensimmäistä tekee.

Eli ei muutakun joku setti tilaukseen että pääset hommaan sisälle. Ei sitä ensimmäistä kopteria jaksa kuiteskaan lennättää kun 1-4kk kun jo tekee mieli uutta. Sen toisen voi sitten tehdä "VIIIIMESENPÄÄLLE" osista.   8)


Samppa

#31
Lainaus käyttäjältä: JUHHisi - lokakuu 23, 2016, 03:38:36 AP
OSD avulla säästää akkuja kun ei tule vahingossa ajettua niitä liian tyhjiksi. Samoin lentely on "rennompaa" kun ei tarvitse miettiä että millonkohan akku loppuu.

clip--
Eli ei muutakun joku setti tilaukseen että pääset hommaan sisälle. Ei sitä ensimmäistä kopteria jaksa kuiteskaan lennättää kun 1-4kk kun jo tekee mieli uutta. Sen toisen voi sitten tehdä "VIIIIMESENPÄÄLLE" osista.   8)

OSD asiakin lienee enemmän mielipide- ja tottumiskysymys. Itse taas tykkään racerissa että kuvassa ei ole ylimääräistä infoa vaan voi keskittyä ohjailemaan. Taranikseen voi ohjelmoida äänihälynä tarvittavat akkuhälyt yms. kunhan telemetria pelaa. Jos osd kikkare on erikseen, niin tuo myös turhaa painoa. Integroituna esim. FC:lle, pdb:lle tai vaikka kameraan voisi tulla itselläkin joskus testiin.

Itsekin olen sitä mieltä että eka kopusta ei kuitenkaan tule se täysin huippu. Itse tein ekan kopun viime joulukuussa. Oli Eurorc:n 250 kitti. Se oli erittäin helppo rakentaa ja lensikin hyvin ja oli kestävä. Sitten ostin täältä foorumilta valmiiksi kasattuna pienemmän. No heti alkuvuodesta jo alkoi raksakärpänen purra ja rakensin 210 X:n (Epiquad) joka on vieläkin käytössä ja paras runko mitä mulla on. Tekniikkakin vielä menee vaikka ei enää uusinta olekaan. Tuon jälkeen on tullut vielä raksattua parikin kopua lisää. Eli jos innostut kunnolla tästä, niin jonkin kuun sisään sulla on kuitenkin uutta tulossa ja sitten on jo kokemusta ja näkemystäkin enemmän.

Lainaus käyttäjältä: Rämä - lokakuu 23, 2016, 12:03:14 AP
Eli betaflight oli toi beta? Entä cleanflight yms... sit on kaikki one shot yms. Noista en oo löytäny oikein vertailua ja oon hukassa kuten huomaatte.

Eikö se ppm ollu hyvä tapa liitellä fc ja vastaanotin, vai? Tukeeko kaikki x- sarjalaiset sitä?

Betaflight juu, se kannattaa asentaa cleanflightin sijaan racerimultiin. Tai F4 fc:llä toimii myös raceflight, mutta sitä en ole itse käytellyt niin en tiedä onko se vielä voimissaan. Oneshot on jo sitä "vanhaa". Osta Blheli_S nopari, sellaisissa toimii sekä oneshot että multishot. Kannattaa käyttää multishottia. Vastari kannattaa liittää FC:lle sbus- väylällä. On hieman nopeampi digiväylä ppm:ään verrattuna. Näitä voidaan katsoa tarkemmin sitten kun sulla on se kopu kasausvaiheessa ja teet konffia ;)

Oon sitä mieltä että hinta-laadultaan tämä kitti vaikuttaa erittäin pätevältä:
http://www.banggood.com/Realacc-X210-4mm-Frame-w-F3-6-DOF-Racerstar-BR2205-2600KV-Motor-RS20A-V2-Blheli_S-5X4X3-Prop-p-1078120.html?rmmds=home-mid-recommendations Tästä puuttuu vielä kameravarustus.

On "ihan ok" runko, blheli_s noparit, ihan hyvät moottorit ja fc. Jos haluaa nopeasti päästä hommaan sisään eikä hukata suotta rahaa, niin yllä oleva on erittäin hyvä ostos ekaksi kopuksi. Sitten kun tuolla hankkii kokemuksia ja näkemyksiä lisää, niin voi alkaa siinä ohessa kerään jo siihen über-kopuun osasia. Tuolla setilläkin todennäköisesti kyllä ajaa rallia jo ihan siinä kuin viisi kertaa kalliimmallakin. Väittäisin että nykyisin on jo mahdollista kasata liki yhtä hyvin lentävät koput isollakin hintaeroilla. Hintaero näkyy sitten muissa pikku nyanseissa tai katu-uskottavuus arvoissa ;D.

Tuossa mun allekirjotuksessa on linkki omaan kalustoon. Siellä on RCX X130CF, joka on runkona alle kympin arvonen. Kokonaiskustanne on jossain 150-200€ välillä, en muista enää tarkkaan. Kuitenkin kohtuu halpa, mutta lentää äärettömän hyvin. Tykkään tuosta kopusta kyllä erittäin paljon. Tosi kestävä, lentää kuin juna kiskoilla jne. Tehoja ei ole liian kanssa, mutta riittävästi rataralliin. Tällä vain sen halusin sanoa että ei se välttämättä mene lineaarisesti että mitä enemmän panet rahaa sen parempi kokonaisuus. Jossain vaiheessa käyrä alkaa jo taittumaan.

jyrip

Lainaus käyttäjältä: Rämä - lokakuu 22, 2016, 08:19:26 IP
Lentääkö joku Racestar moottoreilla? Onko redbottom 2205 veroiset?

Toi pelkkä frame vois mennä ja noparit ja moottorit HK:sta...

Lentää. Ei ole redbottomin veroiset, mutta ovat halvat. Itse olen nyt suosinut halvimpia mahdollisia osia.

Hobbykingistä ei kyllä kantsi mitään fpv kamoja tilata.
www.youtube.com/mr2fpvninjas
Fpv lentelyä Akaan Toijalassa!

Samppa

Miksei hk:sta kannata fpv osia tilata? HK:ssa on se etu että heillä on EU varasto. Sieltä saa mm. akkuja, yhdet lasit on tullut sieltä ostettua. Ostinpa myös viimesimpään kopuun poikkeuksellisesti moottorit HK:sta (DYS SE2205-2300 race edition). Siinäkai tuo hk toimii kuin muutkin ulkomaiset nettiputiikit. HK:lla paljon tavaraa EU varastollakin jolloin ei tullien yms. kanssa ongelmaa ja tavara tulee muutamassa päivässä. Eli jos nopeasti tarvii jotain jota ei kotimaassa ole, niin HK:n EU varastolta voi saada alle viikkoonkin.

Rämä

Kiitoksia monista vastauksista. Erittäin mielenkiintoista tekstiä olette laittaneet tulemaan. Pikkuisen, vähäsen, alan kallistua tuohon Sampan ehdottamaan Banggoodin settiin. Lähinnä huolettaa, että lentäminen on huteraa, kun jollain toisilla osilla olisi tasaisempaa. Tuo nopari kuulostaa joltain, jolla saa pakettihinnan alas. Käyttääkö joku niitä? Racestarista jo tulikin kommenttia, että voisi olla ok.

Vertaan itse devo 4:llä ladybirdin lennättämistä taraniksella eachine h8:n lennättämiseen. On tosiaan muuten H8 todella paljon halvempi. Ladybird lienee myös sitä 'vanhaa' tavaraa mutta niin vain sitäkin täällä suositeltiin ekaksi lentovempeleeksi. H8:lla kierrän olkkaria tosi tasaisesti. Ladybirdillä en edes oikein enää uskalla, kun ei ole propuissa mitään suojaakaan. Uskon, että olisin kehittynyt nopeammin, jos olisin suoraan lentänyt H8:lla. Devo 4 on liian lelu, että sillä mitään laadukasta saisi aikaiseksi. Sama homma H8:n oman ohjaimen kanssa, huh huh. :) Eläköön Goebish!

Haluaisin laadukkaan ja kauniisti lentävän kopun, joka reagoi nopeasti ja jolla voi suoraan ruveta treenaamaan lopullisempia lentolinjoja. Itse kooten, 3s - 4s akulla, jossa tarpeeksi C:tä. Siihen fpv-vermeet ja osd:stä ainakin tähtäin... sen verran olen fps-pelejä tahkonnut, että linjat paranee tähtäimellä välittömästi. Tämän olen todennut esimerkiksi FPVfreeriderillä, jota olen myös aika paljon tahkonnut. Olen laittanut hiiren kursorin keskelle ruutua ja kuin taikaiskusta lennän paremmin. Hehehe.



JUHHisi

Lainaus käyttäjältä: Rämä - lokakuu 23, 2016, 04:17:08 IP
Pikkuisen, vähäsen, alan kallistua tuohon Sampan ehdottamaan Banggoodin settiin. Lähinnä huolettaa, että lentäminen on huteraa, kun jollain toisilla osilla olisi tasaisempaa. Tuo nopari kuulostaa joltain, jolla saa pakettihinnan alas. Käyttääkö joku niitä? Racestarista jo tulikin kommenttia, että voisi olla ok.


Hyvä hyvä. Sitten 3D-printteri hankintaan ja tuolta kattelee lisäosia : http://www.thingiverse.com/search/page:1?sort=relevant&q=realacc&type=things   ;)

Tänään lentelin 5-10 akullista tolla Realacc X210 (20A-esceillä). DAL Triblade 5045bn tuntu liian tehokkailta rata-ajoon, mutta DAL quadblade 5040 oli hyvä!

Rämä

Osaisiko joku selittää A20 ja A30 nopareiden konkreettisen eron kopun lentämiseen 4s akuilla.

Ymmärrän sen, että toinen kestää kovempia sähkövirtapiikkejä.

Rajoittaako A20 piikkejä, vai sulaako jos tulee esim 27 ampeerin virtoja?

jyrip

Lainaus käyttäjältä: Rämä - lokakuu 24, 2016, 12:57:02 AP
Osaisiko joku selittää A20 ja A30 nopareiden konkreettisen eron kopun lentämiseen 4s akuilla.

Ymmärrän sen, että toinen kestää kovempia sähkövirtapiikkejä.

Rajoittaako A20 piikkejä, vai sulaako jos tulee esim 27 ampeerin virtoja?

IMO, ei mitään käytännön eroa :) 20a on pienempi ja mahtuu nätimmin armin päälle jemmaan. Mulla on aina ollut 20a escit.
Ehkä ostaisin 5s kestävät escit nyt.
http://www.banggood.com/Racerstar-MS-Series-25A-ESC-BLHeLi_S-OPTO-2-4S-Supports-Oneshot125-Oneshot42-Multishot-p-1085804.html?rmmds=search
Oisko noi mistään kotoisin?
www.youtube.com/mr2fpvninjas
Fpv lentelyä Akaan Toijalassa!

Rämä

Mistä näkee kiloherzit esceistä, vai näkeekö mistään? Mitä isompi, sen parempi, arvatenkin.

jyrip

Lainaus käyttäjältä: Rämä - lokakuu 24, 2016, 08:35:19 IP
Mistä näkee kiloherzit esceistä, vai näkeekö mistään? Mitä isompi, sen parempi, arvatenkin.

Eipä mistään. Blheli-s on nopein tällä hetkellä.
www.youtube.com/mr2fpvninjas
Fpv lentelyä Akaan Toijalassa!

kj_temmes

Tsekkaas YV... Pistin sulle täydellisen ratkaisun koko hommaan...  :) ;)

JUHHisi

Noh!?? Mikäs täällä on tilanne?

Joko on realacc matkalla vaiko jokumuu setti hankittu?

Rämä

Kiitoksia kysymästä!

Tulossa on, samoin fpv-vehkeet, juotosasemaa ja ties mitä.

Tässä juuri akkuja, laturia ja taranikselle vastaanotinta pähkäilen.