Multikopterit.net keskusteluforum

spektrum sateliittien kantama

Aloittaja Virtanen, marraskuu 26, 2016, 03:59:23 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Virtanen

Hei,

Minulla on spektrum sateliitti paritettuna spracingf3 ohjaimeen. Nyt ajossa n. 200m tuntuu olevan kuoleman raja. Videolinkki toimii ihan hyvin, mutta ohjaus katoaa. Onko tämä normaalia vai onko jotain tehtävissä?

Satti on dsmx ja radio dx18qq. olen tulkannut että protokolla on dsmx 22ms paritus. Muistaakseni optio 5 oli se jolla tämä pariutui (spektrum_sat_bind=5).

Satti on rungon sisällä ja antennit töröttää sivulle....

T: Sami Virtanen
Valkealan perämettä

Picofly

Mulla on Spektrumin satelliittien kantama tyypillisesti noin 600m avotaivaalla. Peitteisessä maastossa kantama voi jäädä kahteensataan metriin jos löhettimen ja vastaanottimen välissä on useampia puita tai esim. maastokumpare. Kantama on paras silloin kun sekä lähettimen että vastaanottimen antennit ovat pystyasennossa.


calicha92

 Bindaa erillisellä vastarilla. Kyllä kantaman täytyy enemmän olla kun 200m

Picofly

Vielä sen verran, että vanhojen dsm2-protokollaa käyttävien satelliittien kantama oli ainakin omassa käytössäni selvästi huonompi kuin dsmx-satelliiittien. Uudet autobinding-satelliitit tuntuvat suht. Hyviltä koska niissä on pidemmät antennipiuhat.

Hyvä muistaa, että ongelma voi olla myös lähettimen päässä.


Virtanen

Tota lähetintä rupesin sitten myöhemmin itse pohtimaan. Mitenköhän en saisi todettua että miten suurella teolla se pelaa?

dsm2 puistovastarit pelaa suurimpiirtein saman kun tämä dsmx.  tosin lennokin pelastaa pienen katkon jälkeen melko helposti. miten olette vastarin sijoittaneet runkoon? Minulla se on rungon sisällä. Pitäisikö ottaa ulos jos runko häiritsee vastaria?

ELFerret

Dsm2 on myös herkempi häiriöille kuin dsmx. Ja jos signaali katoaa, yhteys ei muodostu (ainakaan yhtä hyvin, en muista muodostuiko ollenkaan) uudelleen. Vrt. esim frsky protokolla joka yhdistyy heti takas kun vaan signaalia on... Eikös se ollu niin että se 2 siinä nimessä tulee siitä että on vain kaksi "kaistaa" käytössä. Muissa kun on himpun verran enemmän...