Multikopterit.net keskusteluforum

Tietokoneet

Aloittaja Murgo, joulukuu 17, 2016, 12:50:01 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Murgo

Nykyinen läppärini on täysi mopo joten olen ruvennut miettimään paremman tietokoneen hankintaa. Koska itse olen alan tietämyksessä taantunut "käyttäjätasolle" eli en tiedä nykykoneiden spekseistä paljon mitään niin ajattelin että täältä varmaan löytyy asiantuntemusta aiheesta ja onhan sen koneen yksi tärkeä käyttötarkoitus kopteriharrastus sekä siihen liittyen videoiden käsittely.

Eli millaisillahan spekseillä (prossu, muisti jne.) ja mistä (pikkuliikkeet/osista kooten/Gigantti, Verkkokauppa yms./ HuutoNet/Tori.Fi yms.) kannattaisi tänä päivänä tällaisen perusharrastajan lähteä konetta hakemaan?

Tarpeet ovat:

- "peruskäyttö" eli nettisurffailu, videoiden katselu jne. pitäisi sujua takkuamatta. Nykyinen tökkii jo näissäkin.

- Vaatimatonta videoeditointia (lähinnä actionkameraotosten yhdistämistä, leikkaamista, ehkä musiikin lisäämistä taustalle yms.) olisi kiva pystyä harrastamaan. Ei tarvitse olla supernopeaa mutta kun tällä nykyisellä meni kolmen n. puolen tunnin otoksen yhdistämisessä yhdeksi tiedostoksi koko yö.  :o

- Pelejä en tietokoneella pelaa ja näyttönä toimii enimmäkseen telkkari eli näytönohjaimelta ei kummia vaadita, emolle integroitu
riittänee. Niissäkin lienee kumminkin nykyään järjestään HDMI-liitin?

- Käyttiksenä Windows koska useimmat käyttämäni ohjelmat (käytän paljon ilmaisohjelmia) toimivat siinä ja siihen on kaikessa kökköydessään tullut totuttua.

- Pöytäkonetta ajattelin koska nykyinen läppäri kumminkin riittää hyvin kenttäsäätöihin ja reissukäyttöön on tabletti.

- SSD lienee tätä päivää massamuistina? Kovin isoa tallennustilaa en tarvitse koska en säilytä koneella elokuvia tms. isoja tiedostoja, nykyisessä koneessa on  450 gigan levy josta käytössä tällä hetkellä 100 gigaa. Tietty pieni SSD käyttikselle+perinteinen kovalevy "varastotilaksi" voisi olla järkevä?

- Bluray-asema olisi kiva olla, toistanevat myös CD:t ja DVD:t? Näitähän toki saa asennettua jälkikäteenkin.

- Budjetti ~500€

Vieläkö tänä päivänä muuten pätee että irto-osista kooten hinta-suorituskykysuhde on ylivoimainen valmiiseen pakettiin nähden? Nykyistä edellisen koneeni ostin kaverilta joka kasasi niitä osista "firaabelina" ja myi HuutoNetissä ja olin siihen hyvin tyytyväinen monia vuosia, vasta XP:n tuen loppuminen pakotti minut siirtämään sen "eläkkeelle" bändikämpän äänityskoneeksi.

Paketissa tosin etuna olisi että niissä yleensä tulee käyttis mukana eli sitä ei tarvitse ostaa erikseen mikä kai on suhteettoman kallista pekettidiileihin verrattuna? Joulun jäkeisistä alennusmyynneistä varmaan "viime vuoden malleja" voisi irrota edullisesti.

Käytettyäkin toki voisi harkita, minulle kun riittänee hiukan "vanhentunut" laitekin kun en tosiaan mitään aivan huipputehoja kumminkaan tarvitse. Ja jos jollakulla on sopiva pönttö ylimääräisenä niin saa tarjota.  :D



Xen

Sanosin melkein että kaupasta uusi, valmis paketti jossa on 2 tai mieluusti 3 vuoden takuu (jonka saa esmes verkkokaupasta kuluttajalle ilmaiseksi). On paljo helpmpi kantaa koko romu sinne tiskille ja sanoa ettei tämä toimi kuin alkaa etsimään viallista osaa. Itse tekemällä saa sellaisen kun sattuu saamaan, halvemmaksi se ei tule paitsi ehkä high-end pään vehkeissä.

Muistissa 4 gigaa minimi, mieluusti se 8 gigaa. SSD-levy ehdottomasti, 128gb ssd (mieluummin 256gb) + normilevy varastoksi on oikein hyvä yhdistelmä. Videon transkoodauksessa (=muunnoksessa) ei auta kuin raaka laskentateho ja sitä saa rahalla  ::)  Prossun osalta kannattaa etsiä https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php sivustolta prossu ja katsoa paljoko sen Passmark-arvo on. Verrokiksi voi hakea nykyisen läppärin prossu tai joku muu kone/prossu josta on kokemusta. Tuolla budjetilla ei juuri yli 5000 arvoja taida irrota, tehokkaat kotikoneiden prossut huitelevat yli 10k arvoissa. Bluray-asemasta saat varautua maksamaan satasen eikä sitä tule noista pakettikoneista löytymään (ainakaa alle 500e).

Tärkeiden tietojen varmuuskopiointia kannattaa sitten harrastaa, etenki jos ei ole vielä mitään sattunut  ::)

lazyeyes

Tietokoneen ostaminen on kyllä erittäin monimutkainen prosessi. Ostin viime viikolla uuden koneen torista 630€ hintaan jossa oli amd 8320 eli 8x3.5ghz prossu, 7950 näyttis, 8g muistia ja 2terag kovo. En pahemmin pelaile paitsi noita lento simuja ja lähinnä 4k editointia varten ostin. Tiistaina aloitin kattelemaan ja torstaina olin uuden koneen tyytyväinen omistaja. Jäi koko hohkailu vaihe väliin ja luulen että säästin plus vanhan koneen sain kaverille tyrkytettyä. Positiivisen kokemuksen jälkeen voin suositella käytettyä mutta jos ei sopiva osu kohalleen tilaa osat esim. saksasta ja kasaa ite.

HeiQQ

Itse tilasin it-puolen käyneen kaverin avulla Saksasta palikat( paitsi isommat eli näytön ja kotelon) ja sain ensinnäkin 300€ halvemmalla kun Suomesta ja pakettikoneisiin verrattuna todella huomattavan eron suorituskyvyssä. Mutta luulen että halvemmassa hintaluokassa ei etu ole niin merkittävä, oma koneeni tuli kustantamaan kuitenkin yli 1,5k.. Oli kyllä sen arvoistakin, 2v vanha ja pesee edelleen suurimmalla osalla( jos ei puhuta useiden tuhansien koneista) kaupan laitteista lattiaa   8) Mutta joo, alesta varmasti saa hyvän peruskoneen takuulla kun tietää vähän mitä ostaa.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Murgo

#4
[ Mutta joo, alesta varmasti saa hyvän peruskoneen takuulla kun tietää vähän mitä ostaa.
[/quote]

Sitä tässä hiukan koetan tiedustella että mitä kannattaa ostaa eli millä kokoonpanolla peruskäyttö sujuisi takkuamatta muutaman vuoden eteenpäin ja mihin kannattaa panostaa ja mihin ei ja mitä esim. käytetyissä kannatta katsella ja mitä välttää?


Murgo

#5
Olisiko joku tällainen (tai vastaava) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29985/hgbtc/Acer-Aspire-TC-280-poytakone-Win-10 esimerkiksi riittävä? Merkittäviä heikkouksia?

On meinaan osunut kohdalle parikin konetta jotka ovat olleet kaupasta hakiessa käyttökelvottomia kun teho ei riitä edes asennetun käyttiksen ja verkkoselaimen sujuvaan pyörittämiseen. Nykyinen konekin oli sellainen, siksi sain sen halvalla, karsimalla kaiken turhan siitä sai juuri ja juuri käyttökelpoisen. Toinen on joskus ostamani miniläppäri jota en saanut pelaamaan edes Linuxin asennuksella.

Eli haussa olisi kone jonka tällainen troglodyyttikin saisi pelaamaan kunnolla ilman parin päivän optimointitalkoita.

Xen

#6
Se ongelma valmiiden koneiden kanssa on wintoosaan tungetun p*skan määrä, on kaikkea mahdollista ohjelmaa tungettu jotka kaikki on päällä tietysti ja käynnistys kestää ja kestää ja kestää...

IMO aika vähä tarjoaa rahalle vastinetta tuo paketti. AMD-prossut eivät ikinä ole loistaneet liukulukulaskennassa, tuokin prossu saa vain reilu 5k passmarkissa. Jos käytetty ei pelota, niin vastinetta rahalle löytyy kyllä paljo paremmin, esmes

300e postitettuna:
http://www.ebay.co.uk/itm/HP-Workstation-z210-CMT-Xeon-E3-1240-3-3GHz-8GB-RAM-160GB-SSD-Quadro-2000-/371816350345
- n. 8k passmark eli 50% enemmän potkua mitä AMD:ssa, muuten aikalailla samaa. Tuo teran kovalevy nyt uupuu mutta enterprise tason 2 teranen HDD maksaa 50e

420e postitettuna:
http://www.ebay.co.uk/itm/HP-Workstation-z220-CMT-Xeon-E3-1240v2-3-4GHz-16GB-RAM-256GB-SSD-Quadro-2000-/152358933412
- reilu 9.2k passmark, eli yli 80% enemmän tehoa mitä AMD:ssa, tuplasti muistia ja tuplasti isompi SSD. Se HDD puuttuu tästäki

Mulla on NAS-koneena juuri tuollainen Z210 kyseiseltä myyjältä, ollut kyllä erittäin hyvä. Kysyin tarjouksen quadro2000:n vaihdosta nvs295:een (joka on passiivijäähdytety) ja sain kyllä aika mukavan alennuksen vielä. Naapuri osti kaksi tuollaista ihan pelikoneeksi, hyvin potki. Tietystikkää tuo quadro/nvs-ohjain ei siihen pelaamisen sovellu alkuunkaan. Plussaa noissa on että ne on tehty laatuosista ja poweritki ovat kunnolliset (80 gold tms energiatehokkuus) joten melutki pysyy mukavasti kurissa. Takuu toimii ainakin sen verran että kone toimii ja saa rahansa takaisin toisin ku torista/huutonetistä ostettaessa.

Murgo

#7
Vaikuttaa mielenkiintoiselta, käyttiksestä noissa ei vissiin mainita mitään, saksaa en tosin osaa kovinkaan hyvin. Windows 10 näytti kumminkin Verkkokaupassa maksavan 130€ eli melkoisen kallis mutta eipä nuo silti kohtuuttoman hintaisia olisi vaikka sen joutuisi ostamaankin.

Eli onko tietoa onko noissa winukka asennettuna? Ei taida saada vanhasta koneesta siirrettyäkään, mitään asennuslevyjä ei ainakaan ole.

Edit. ei taida olla käyttistä, lukee että "bereitgestelites betriebssystem: ohne" mikä tarkoittanee ettei ole?

Tuo tehokkaampi alkoi kyllä himottamaan, riittäisi varmaan minulle aika pitkään.

Edit2. Pistin sitten tuon Z220:n tilaukseen. Taitaa kumminkin olla hinta/laatu aika kohdillaan vaikka winukan joutuukin ostamaan ja eipähän tarvitse poistaa turhia ohjelmia kun ei niitä asenna.

HeiQQ

Muistin juuri, että saahan noita ihan suomestakin edullisesti käytettynä noita yritysläppäreitä, jotka sopisi sinun budjettiin ja on tehoiltaan ihan kivoja. En vaan kuollakseni muista sivun nimeä, koitan googletella ja linkkaan tänne jos löydän. Useat tutut koulussa ovat ostaneet tuollaisen ja pyörittävät niillä suht ongelmitta raskaahkoja 3D-suunnitteluohjelmia ja muuta-> sinun käyttöösi olisivat varmaan varsin ideaalisia. Ainut haittapuoli niissä on koko, mutta jos ei tarvitse kanniskella konetta niin ei ole ongelma.
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Murgo

#9
Ei kun pöytäkonetta olin hakemassa, läppäri löytyy jo. Tilasin tosiaan tuollaisen HP:n Saksasta, saa nähdä miten äijän käy. Takuutahan tuossa ei ole paitsi tietty Paypal/Ebay-takuu siitä että jos on saapuessa rikki niin rahat saa takaisin. Toisaalta eivät noissa yksittäiset osat kovin kalliita ole jos jotain sattuu hajoamaan, pöytäkoneessa on se hyvä puoli että se on "palapeli" eli osia voi vaihtaa.

Windowsin näköjään saa Jimmsiltä kympin halvemmalla kuin Verkkiksestä. Retail-versio kannattanee ottaa kun ei niin paljon enempää maksa kuin OEM ja voi siirtää koneesta toiseen jos vaikka emolevy kosahtaa tms. ?

DHL:llä tulee joten toimituksen kanssa saa varmaan taas säätää, onneksi on nykyään kiinteä työpaikka niin voi sopia että tuovat sinne.

Xen

Päädyin sitte itsekki tilaamaan ton Z220-mallin, kalliiksi tuli taas kattelu ja linkittely  ::)  Hinnasta lähti 35e kun jätti näytönohjaimen pois, mulla kun on jo valmiina tuossa GTX560-läpyskä. Mielenkiintoista nähdä mikä tuo SSD-levy on.

Murgo

Jaaha, yrittäessäni muuttaa toimitusosoitteen DHL:n sivuilla työpaikalle sain vastauksen että paketin toimittaa Posti mikä on tietty erittäin hyvä juttu, voin hakea sen postista silloin kun minulle sopii. Nuo kuriiripalvelut ovat työssäkäyvälle yksityishenkilölle aina hiukan hankalia kun pitää olla satunnaisena aikana ennalta määrätyssä paikassa vastaanottamassa lähetystä. Useimmat sentään soittavat.

Tilasin retail-Winukan Jimm'siltä USB-tikulla, toivottavasti asennus onnistuu ilman isompia säätöjä. Kaipa kaikki uudemmat koneet jo osaavat bootata USB:n kautta?

Xen

Kone tupsahti postin tuomana kotiovelle. Hyvin oli pakattu, eka pahvissa, sitte kuplamuovissa ja vielä pahvilaatikossa. Sisältä ok kunnossa, hieman oli pölyä ssd-levyn päällä. Tuulettimissa ei ollut pölyä. Powerina 400W:nen, pitäisi olla 90% luokituksella ainakin speksien mukaan.

SSD-levy näkyy olevan Micron C400 RealSSD 256Gb. Aikansa laatulevy ilmeisesti mutta ei pärjää nykyisille eli taitaapa 850evo lipsahtaa tuonne tilalle tuosta pöydältä jahka saa tuon eka testattua. Lämpenis nyt vaa eka koko vehje, aika kylymä loota  ;D

Lainaus käyttäjältä: Murgo - joulukuu 26, 2016, 09:37:58 IP
Tilasin retail-Winukan Jimm'siltä USB-tikulla, toivottavasti asennus onnistuu ilman isompia säätöjä. Kaipa kaikki uudemmat koneet jo osaavat bootata USB:n kautta?
Osaa ne, Z210:een asensin linukan juuri noin. En muista pitikö biossista käydä käynnistysjärjestystä käydä vaihtamassa.

Murgo

Minulla näkyy seurannassa että olisi päivällä koetettu toimittaa ja jätetty saapumisilmoitus, mitään saapumisilmoitusta ei tosin ole postiluukusta ilmestynyt eli ei liene kuski vaivautunut ovelle asti/päässyt edes alaovesta sisään.  :)

Käyn huomenna lähetystunnuksen kanssa postissa kyselemässä, käyttis on vasta tänään lähetetty eli juuri ja juuri saattaa perjantaiksi ehtiä.

Murgo

#14
Nyt kun katselin tuon koneen speksejä niin siinä näyttää olevan näyttöliittimenä DVI-D. Sellaisestahan en edes ole kuullut (kuten sanottu, olen aikalailla pudonnut kärryiltä tietotekniikan kehityksen suhteen), näytössäni on perinteinen VGA-liitin ja telkkarissa sen lisäksi HDMI eli adapterikaupoille pitänee lähteä.

Onneksi pikainen googlaus osoitti että DVI-HDMI-kaapeleita vissiin pitäisi löytyä ihan kodinkoneliikkeistä/Motonetistä/Clas Ohlssonilta jne. Pitää varmaan vaan odottaa että näen liittimen että on varmasti oikeanlainen (uros/naaras). Minun tuurillani yleisesti saatavilla olevat sovittimet ovat väärällä "sukupuolella".  :)

Edit. Jaa, tuolla Ebayssa sanotaan että näytönohjain on Nvidia Quadro 2000 jossa taas kuvahaun perusteella ON DVI:n lisäksi HDMI-lähtöjä kaksikin. Saas nähdä sitten kun rakkineen saan käsiini. Hitto että olenkin pihalla näistä.  :P

Käyttiskin pitäisi Postin seurannan mukaan olla noudettavissa pakettiautomaatista jo illalla joten saapas nähdä pääseekö jo tänään kiroilemaan asennuksen kanssa.  ;D

Edit2. Ei olekaan HDMI vaan jotain DisplayPort-liittimiä. Taas ihan uusi juttu minulle. Miksi nämä pitää tehdä niin vaikeiksi, vaikka miten paljon erilaisia liittimiä. Ennen oli vaan se yksi VGA.  >:( No, sopiva kaapeli löytynee jompaan kumpaan kaupasta. Olisi vaan pitänyt tajuta selvittää hiukan aiemmin niin olisi voinut ottaa Jimm'siltä samantien senkin. Vanhasta tottumuksesta oletin että se VGA löytyisi kumminkin jos ei HDMI:tä.

Käsitinkö oikein että tällaisella: http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/kaapelit-ja-adapterit/F2E4162CP2/belkin-hdmi-dvi-sovitin pitäisi saada HDMI ulos?