Multikopterit.net keskusteluforum

Uusi jäsen? Täällä voit esittäytyä forumin muille käyttäjille!

Aloittaja IleFPV, elokuu 03, 2014, 05:40:33 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleFPV

Tervehdys kaikille!
En löytänyt mitään erillistä "itsensä esittely"-topiikkia niin ajattelin heittää tätä kautta morot porukoille.

Eli olen hyvin uusi uav/multi harrastaja ja aluksi löysin koko harrastuksen youtuben TBS-videoiden kautta ja sittemmin päädyin kopterit.nettiin.

Tämä foorumi tosin sopii itselleni paremmin, kun muutenkin uutena harrastajana valtavasti uutta opittavaa, osia, termejä jne, niin tällä foorumilla jää sitten noi perinteiset helikopterit pois = vähemmän turhaa informaatiota.

Olin jo youtube videoiden jälkeen marssimassa kauppaan hakemaan Phantomia, kunnes luin opastuksia kopterit-foorumilla ja päädyin hankkimaan halvemman ja pienemmän laitteen opettelua varten. Mikä osoittautuikin Ihan hyväksi vinkiksi :)

Nyt on tullut alkukeväästä lähtien lajin parissa touhuttua ja tähän asti se on ollut lähinnä foorumeiden selailua ja termien, laitteiden, slangin ja tekniikan sekä osien opettelua.

Ensimmäiseksi multikseni hankin Nine Eaglesin Galaxy Visitor 2:sen RTF pakettina Suomesta. Sillä syttyikin kova innostus tätä harrastusta kohtaan ja eka kopteri menikin lopulta sitten  kokemattomuutta ja varomattomuuttani noin kymmenen lentokerran jälkeen tuulenpuuskan mukana lähimetsän latvustoon. Käteen jäi vain ohjain ja ylimääräiseksi jäi laturi ja pari akkua. Sitten ajattelin että kun ohjain jo löytyy, niin tulee halvemmaksi ostaa sama kopteri osina (bnf-versiota ei ollut saatavilla) kiinasta ja kasata uusi itse. No niin päätin sitten tehdä. Osat tulivat paljon halvemmiksi kuin Suomesta ostettuna ja niitä odottelin parisen viikkoa. Osien saavuttua selvisi että Suomessa myyty ohjain ei toimi aasiasta tilatun vastaanottimen kanssa, joten sitten tuli tilattua uusi ohjainkin vielä samasta puljusta (banggood). Tilasin jokaista tarvitsemaani osaa vain yhden kappaleen ja lopulta selvisi että olin saanut yhden "väärän" moottorin, joten sen "oikean" hain taas Suomesta kolminkertaisella hinnalla kun oli kova hinku päästä taas treenaamaan. Loppujen lopuksi olisi ollut helpointa ja halvinta tilata vain sama RTF paketti tuolta aasiasta, mutta opinpa ainakin kasaamaan tuon ja ylipäätänsä tuntuu että paljon tulee opittua asioita tämän uuden harrastuksen kanssa ns. kantapään kautta :)

Tuolla on nyt sitten tullu kuvausta ja lentämistä harjoiteltua. Tosin nyt on yhden torpin jälkeen taas lähdössä uusi runko tilaukseen..

Lisäksi on tullut hankittua muutama muukin "lelutason" multi. WLToysin V272 eli semmoinen 4,5cm x4,5cm nano isolla ohjaimella. Tuolla lähinnä harjoitellut lentämistä, leijuttelua ja suuntia.

Sitten tuli hankittua WLToysin V262 bnf-versio, jota ohjataan myös tuolla V272:n ohjaimella. Tuo on semmoinen isompi styroksilla ympäröity härveli (ulkonäkönsä puolesta AR Drone kopio) ja siitä tuli styroksit poistettua lentoajan pitenemisen toivossa, mutta sitten antoi jo ensimmäinen moottori periksi (tyyppivika kuulemma) parin lennon jälkeen, eli seuraavaksi pitäisi siihenkin uusi moottori hankkia.

Neljänneksi leluksi on postissa jo tulossa Hubsanin x4 107D joka on pieni FPV RTF paketti. Kopterissa itsessään siis kiinni kamera ja mukana tulevassa ohjaimessa on näyttö josta sitten jotain pitäisi pystyä näkemään. Kantomatka ei ole hyvä ja kuvan laadussa olisi käsittääkseni hurjasti parantamisen varaa.

Näiden jälkeen saa nämä "totuttelulelut" riittää ja seuraavaksi multiksi suunnitelmissa olisi rakentaa itse joku tuollainen 250 kokoluokan raceri :D ja kovasti nuo fpv-lasit sitten kiinnostaisi, mutta babysteps tässä vaiheessa ja nyt yritän tosiaan vasta säästää ja selvitellä tuota seuraavaa hankintaa ja samalla oppia mahdollisimman paljon tästä uudesta mielenkiinnonkohteesta.

Siinä pikainen sisääntuloselitys omasta harrastuksesta.
Tätä foorumia tulen jatkossa varmaan lähes päivittäin selaamaan ja toivottavasti homma lähtee tästä ns. lentoon :D

Vielä iso kumarrus foorumin perustajan suuntaan; hienosti olet jaksanut kirjoittaa ja selvittää asioita rautalangasta vääntäen ja ainakin itse olen kokenut noiden postauksiesi olleen suurena apuna tässä oppimisessa.

Sain kolme viikkoa sitten esikoistyttären, joka kovasti vie aikaa, rahaa ja energiaa tältä harrastamiseltani, mutta kunhan saan yllämainittuja hieman kasaan, niin kovasti kiinnostaisi päästä täällä PK seudulla (Itse asun itä-Vantaalla) muiden harrastajien seuraan turisemaan, kyselemään ja oppimaan. Siitä tiettävästi kipinä vain kasvaa, eli nähdään pian kentän laidalla!

T. IL3 (ile)

Edit. Typoja korjailin ja sisältöä lisäsin viestiini
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

X800

#1
Tervehdys

Pitääpä nyt sitten itsekin esittäytyä. Olen tässä RC-maailmassa varsin uusi urpo. Tuossa viime syksynä kaveri esitteli Claes Ohlssonilta ostamaansa IR-ohjattavaa pikkukopteria, ja pakkohan semmoinen oli itsellekin saada. Ei olisi pitänyt, sillä sen jälkeen homma lähti ihan lapasesta.  :P

Tuossa vuodenvaihteessa tuli kotiin sitten Phantom 2 Vision, jota lennättelinkin urakalla. Tilasin siihen DronExpertin gimbaalin, ja homma pelitti. Lopulta tuolle kävi huonosti, ja se teki Phantomille surullisenkuuluisan flyawayn. Itse Phantom vaikuttaisi olevan vielä lentokuntoinen, mutta gimbaali meni niin pieniksi säleiksi, ettei siitä saa enää kalua (kaikki osat eivät edes löytyneet). Tosin en uskalla Phantomia enää lennättää, koska jotain vikaa siinä täytyy olla, kun tuommoista tekee.

Uusi oli pakko saada, joten käväisin hakemassa kaupasta Walkeran QR X800:sen. Tuo ilmakuvauspuoli erityisesti viehättää, joten ajattelin ostaa hieman vakaamman alustan saman tien. Harkinnassa oli myös DJI:n isompia malleja, mutta DJI:stä jäi vähän karvas maku tuon Phantomin karkailuiden vuoksi. Eli tällä mennään nyt, kunnes uusi on taas syystä tai toisesta pakko saada...

Kuten mainitsin, olen varsin undulaatti näissä jutuissa, ja erityisesti kaikki tähän tekniikkaan liittyvät yksityiskohdat ovat minulle ihan hepreaa vielä. Opettelen vähitellen, mutta pahoittelen etukäteen jo tyhmiä kysymyksiäni. Toivottavasti jaksatte "Mikä" -vaiheeni ja sitä seuraavan "Miksi"-vaiheen :)

Pääkaupunkiseudulla asustelen, ja kattellaan pääsisinkö joskus noihin lennätystapahtumiinkin. Tosin Turun seudulla on mökki, jossa pääasaissa noita lennätän.

EDIT// Niin... Tuli vielä mieleen, että FPV-lasit olisi seuraavaksi hankinnassa. Niistä kaipaisin vinkkejä. Millainen setti olisi semmoinen, ettei ihan heti tarvitsisi parempia ostaa?

jinx

Ensimmäinen vinkki vasta-alkajille vois olla sellainen, että tässä harrastuksessa et voi hommata juuri mitään, mitä ei jonkun ajan päästä tekis mieli päivittää parempaan... ;D

Mutta laseina toimis hyvin jotkut fatsharkit. Esim. Dominatorit. Niistäkin on tulossa V2 malli, jossa sisäänrakennettu dvr. Itseäkin noi houkuttelis, mutta kaiken muun päivityskierteen kanssa saattaa lompakko olla eri mieltä. ;)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

X800

Lainaus käyttäjältä: jinx - elokuu 08, 2014, 01:11:31 IP
Ensimmäinen vinkki vasta-alkajille vois olla sellainen, että tässä harrastuksessa et voi hommata juuri mitään, mitä ei jonkun ajan päästä tekis mieli päivittää parempaan... ;D

Mutta laseina toimis hyvin jotkut fatsharkit. Esim. Dominatorit. Niistäkin on tulossa V2 malli, jossa sisäänrakennettu dvr. Itseäkin noi houkuttelis, mutta kaiken muun päivityskierteen kanssa saattaa lompakko olla eri mieltä. ;)
Joo, noita Dominatoreja juuri katselin, ja meinasin jo laittaa tilauksenkin sisään, mutta sitten huomasin, ettei ne ole vielä myynnissä. Pitää vissiin malttaa odottaa... :P

Mortumm

Täällä myös uutukainen lajin parissa.

Keväällä minuun istutettiin kipinä veljen ja jo kauan koptereilla lentäneen kaverin toimesta, ensilento tuli hubsanin pikkukopulla eikä muuta juuri tarvittu. Parissa viikossa lähti ensikopterista tilaus, Hoten X valikoitui sillä kertaa. Sen jälkeen on ollut Ladybirdiä ja nyt viimeisimpänä oma rakentama tri rcexplorerin pohjalta.

Värkkäämisen mukavuus ja hauskuus on yllättäny täysin, koko ajan tekee mieli kokeilla jotain uutta...
Tri1,tri2,tri3.... | Hoten X | Ladybird v2 | Rojektiropteri
Devo10 + Devo4

bk_t

Kai tässä itse pitää myös esittäytyä.
Multit alkoi lähinnä kiinnostaa kun netist selailin eri rc-kauppoja windowshopping meiningissä. Lopulta tuli hankittua Walkera qr x350pro verticalista. Kamera ja gimbali lisäksi. Ja sen myötä sit kipinä syttyi kunnolla. Lopullinen niitti oli kun torppasin koko vehkeen anopin järven pohjalle... väitän, ainakin itselleni, että oli joku vika kopterissa. Ketutti niin paljon että muutaman kirosanan jälkeen hain illalla verkkiksestä uuden BNF version sekä tilasin dji f450. Dji lentää jo, mutta ei ihan vielä valmis. Mini OSD puoliksi kasattuna siihen. Muuten ok.

Tietenkin muut lisätarvikkeet kuten fpv kamat hankittuna. Lasejen kanssa en vielä uskalla lentää, sen verran alkutekijöissä vielä. Mutta joskus vielä :)

Mini multi tulee vielä,  se on varma. Mutta jäänee ensi kevääksi.

Ainiin. Kolme kopteria kanssa, pari pienempää ja yksi hieman isompi.

EsaP

 Muutama vuosi sitten ostin kirpputorilta sellaisen vaahtomuovikuorisen kopterin. Muutaman seinään osumisen seurauksena roottorin siivet olivat morjens. Kävin hakemassa vielä toisen ja lopulta sekin oli roskiskamaa. Mielessä on itänyt aina ajoittain multin osto ja viime keväänä törmäsin Youtubessa Hubsaniin. Pakko sellainen oli ostaa. Saksan Ebaysta tilasin hirveällä innostuksella Hubsan X104C kopterin 2Mb:n kameralla. Polte saada multi oli niin kova, etten ymmärtänyt noiden ohjaimien päälle mitään, joten otin mode 1:sen. Tällä sitten opettelin leijuttamista olohuoneessa ja nopeasti rohkeus kasvoi ja kohta kopteri olikin jo vaimon tukassa niin tiukasti, että ei meinannut lähteä irti, vaikka irroitin kaikki potkuritkin. Mökillä päätin ottaa vähän ilmakuvaa ja nostin kopterin puiden latvojen yläpuolelle. Tuuli otti kiinni kopteriin ja juoksin sen perässä ja kadotin sen. Olin ihan varma, että se oli mennyt mereen.  Löysin sen melkein vesirajasta ehjänä.

Potkureita meni välillä montakin päivässä, kun taidot eivät olleet sitä luokkaa, että olisin saanut pidettyä kopterin ilmassa ehjänä. Akkuja tilasin nipun kiinasta ja sitten oli pakko saada parempi laturi. Jossain vaiheessa sain kuningasidean tyhjentää akun pyörittämällä kopteria ilman roottoreja. Kaksi moottoria paloi ja onnistuin vielä astumaan kopterin päälle, sillä seurauksella, että rungosta tuli vino. Seisoi enää kahdella jalalla. Tilasin uudet moottorit ja aloin tinaamaan niitä. Ihmettelin palaneen muovin hajua ja tajusin sulattaneeni koko roottorin varren moottorin ympäriltä. Oli aika viheltää peli poikki. Tajusin, että pieni kopteri oli ahtaassa olohuoneessa liian vaarallinen mun käsissä ja ulkona taas aivan liian altis tuulelle.

Alusta lähtien olin päättänyt, että etenen tässä hommassa siten, että opettelen ohjaamaan manuaalisesti ja kopterit suurenevat sitä mukaa kun ne pysyvät hallussa. Kesällä homma oli jäissä muiden projektien takia, mutta innostuin taas syksyllä ja aloin katselemaan seuraavaa multia. Ankaran youtubettamisen seurauksena tilasin Nine Eaglesin Galaxy Visitor 3:sen. Tällä kertaa mode 2 ohjauksella. Paketti kesti tulla Kiinasta toista kuukautta, joten mulla oli hyvää aikaa opetella mode 2:sen käyttöä tabletille lataamani Quadcopter-simulaattorin kanssa.

Paketti saapui vihdoin ja yllätys oli suuri. Kopteri oli suorastaan jättimäinen verrattuna Hubsaniin. Ohjeet oli kiinaksi, joten netistä piti ladata engalnninkieliset käyttöohjeet. Olen nyt leijutellut kopteria muutaman akullisen ja tuntuu siltä, että tuo mode 2 on hallussa toimintojensa suhteen. Viikonloppuna olisi tarkoitus käyttää multia ulkona jos kelit sallii.
Tälläinen tarina oman harrastuksen takana.

Oikosulkumies

Kai tässä pitää esittäytyä ku foorumille jouti rekisteröitymään.

Oon jo vähä pitemmän aikaa kuolannu kuvauskopteria ja sitte pienen kuumeilun jälkeen tuli hommattua suomesta tommonen Galaxy visitor 3. Semmonen ku löyty käytettynä ja kaiken pahan päälle kun siinä oli noita kaikkia hienoja ominaisuuksia, kuten että leijunta katto ois 2-3m korkeudessa (ei toimi) korkeuden säilytys (liian hankala mulle, tulee vaan kenttään sillä eikä tehot lähe heti pois), jarruttelu ku päästää kepistä irti (toimii) ja return home (toimii kaiketi jos ei tuule).

Tuon kopterin kanssa vaan joutuu kamppailemaan sen tehon puutteen kanssa, tosin onnistuin minä sen nostamaan reiluun pariin sataan metriin (arviolta) kun tuulet oli suotuisat.

Kopteri on pysyny yllättävän ehjänä, yhtään potkuria ei oo noin kymmenellä lento kerralla menny, kerran se selvis puihin ajosta ku tuuli vei ja nyt vasta tullen puuska heitti sen verkkoaitaan ja se vissiin taivutti vähän kopteria niin että yks potkuri pyörii vähän huonommin ku muut, tosin siihenki pitänee huomenna käyä hakemassa varaosia.. Aina se kuitenki tahtoo tulla vähäsen turhan rujosti alas ku ei voi teholla jarruttaa tarpeeksi laskua.

Nyt sitte yllättäen on kuume kasvanu niihin mittoihin, että pitäs alkaa omaa vähä parempaa kopteria suunnittelemaan.. Eli perinteinen kierre taitaa olla alkamassa...
Väri väriin ja loput yhteen

drift

moikka tääl on yks uusi aloittelija ikääkin on mut ei se harrastusta haittaa innostuin viime kesänä noista kuvausmulteista ja lähti sit vähän lapasesta nyt on  nanosta.....vulkanin heksaan mut toi nörttiaika meni multa aikanaan ohi joten tarvis vähän neuvoja ja vinkkejä muilta viisaammilta  asustelen pääkaupunkiseudulla ja mielellään lähtis kattoo mukaan jos tietäis missä porukka lennättää näitä oon innostunut 250 kokoluokan vehkeistä vois kysellä neuvoja yms..terv drift

Petsku

Lainaus käyttäjältä: drift - tammikuu 01, 2015, 09:50:07 AP
moikka tääl on yks uusi aloittelija ikääkin on mut ei se harrastusta haittaa innostuin viime kesänä noista kuvausmulteista ja lähti sit vähän lapasesta nyt on  nanosta.....vulkanin heksaan mut toi nörttiaika meni multa aikanaan ohi joten tarvis vähän neuvoja ja vinkkejä muilta viisaammilta  asustelen pääkaupunkiseudulla ja mielellään lähtis kattoo mukaan jos tietäis missä porukka lennättää näitä oon innostunut 250 kokoluokan vehkeistä vois kysellä neuvoja yms..terv drift

Kannattaa seurata tätä säijettä sitten :) http://www.multikopterit.net/index.php/topic,77.0.html

Ei tosin talvis aikaan hirveesti ole ollut toimintaa, yhtä testi sessiota lukuunottamatta. Josko sitä jossain vaiheessa jaksais raahautua jonnekki...

Hig3n

Tervehdys,

Rekisteröidyin juuri ja halusin lyhyesti esitellä itseni.
Teen elokuva-alalla töitä, erityisesti luontoelokuva puolella. Olen suht usein palkannut eri lentäjiä omiin projekteihin ja nyt pikku hiljaa olen myös itsekin innostunut harrastukseta.

Olen tätä foorumia lukenut ja seurannut aika pitkään. Rakennan parasta aikaa ensimmäista kuvaus quadia ja täältä olen löytänyt paljon hyvää apua ja neuvoja sen toteuttamiseen. Tänään suureksi ilokseni sain vihdoinkin kopterini ensimmäistä kertaa ilmaan.
Juotin viimeiseksi ala-asteessa ja muutenkin tää elektroniikka puoli on ollut tosi hiljainen viimeiset 10 vuotta enkä myöskään tunne ketään joka olisi voinut auttaa minua tässä rakennuksessa. Sen takia halusin rekisteröityä ja kiittää kaikkeja jonka neuvoja ja apuja olen täältä bongannut. Toivottavasti pystyn myös itse tulevaisuudessa auttaamaan muita uusia tulokkaita harrastukseen.
Mahtavaa että tällaisia foorumeita löytyy! =)

Tämän syksyn aikana olen lennellyt Phantom 1:llä. Löysin sen kirpparilta ja se on ensimmäinen lentävä rc laite mitä olen ikinä kokeillut. Tykkäsin tosi paljon Nazan pehmeästä ja vakaasta lentotyylistä. Gopro:ta hieman sillä lennätin mutta tuulen aiheuttaman heilunnan vuoksi halusin jonkun isomman, gimbaalilla varustetun quadin. Päädyin F450 jonka myös löysin käytettynä ja valmiiksi rakennettuna. Siihen ostin DYS smart 3 gimbaalin. Phantomille olin rakentanut kätevän kuljetuslaukun mihin f450 ei enää mahtunut. Sen takia aloitin itse rakentaa taitettavan 450 koko luokan kopterin. Päädyin ImmersionRC Xugong:iin joka on tosi pieni ja kompaktia taitettuna ja lähempää 450 kokoa lennossa. Ajatus on että saisin sen näppärästi tungettua reppuun luonnossa liikkuessani mutta että sillä kuitenkin olis isomman quadin lento karaktäristiikka.

f450 mukaan tuli open pilot oc3d FC:n mihin ihastuin heti. Manuaalinen lento on jotain aivan muuta kun gps lockilla ja parasta on että sitä ei voi laittaa päälle jos panikoi, niinkuin phantomissa. =)

Oc3d:n myötä olen nyt alkanut miettimään pienempää 250 luokan fpv quadia. Hinku olisi kova rakentaa ja lentää sellaista. Olen videoita katsonut ja miettinyt mutten vielä tehnyt päätöstä. Jos joku täällä harrastaa sellaisia Itä-Uusimaan seudoilla niin tulisin mielelläni katsomaan meininkiä. Monitori ja 5,8ghz vastaanotin löytyy jo niin voisin vaikka siltä seurata lentoa.

Ps. Jos jollain on kokemusta 3-axis gimbaalin kiinnittämisestä Xugong:iin niin sanokaa Hep!



Petsku

Lainaus käyttäjältä: Hig3n - tammikuu 08, 2015, 01:04:07 AP
Tervehdys,

Rekisteröidyin juuri ja halusin lyhyesti esitellä itseni.
Teen elokuva-alalla töitä, erityisesti luontoelokuva puolella. Olen suht usein palkannut eri lentäjiä omiin projekteihin ja nyt pikku hiljaa olen myös itsekin innostunut harrastukseta.

Olen tätä foorumia lukenut ja seurannut aika pitkään. Rakennan parasta aikaa ensimmäista kuvaus quadia ja täältä olen löytänyt paljon hyvää apua ja neuvoja sen toteuttamiseen. Tänään suureksi ilokseni sain vihdoinkin kopterini ensimmäistä kertaa ilmaan.
Juotin viimeiseksi ala-asteessa ja muutenkin tää elektroniikka puoli on ollut tosi hiljainen viimeiset 10 vuotta enkä myöskään tunne ketään joka olisi voinut auttaa minua tässä rakennuksessa. Sen takia halusin rekisteröityä ja kiittää kaikkeja jonka neuvoja ja apuja olen täältä bongannut. Toivottavasti pystyn myös itse tulevaisuudessa auttaamaan muita uusia tulokkaita harrastukseen.
Mahtavaa että tällaisia foorumeita löytyy! =)

Tämän syksyn aikana olen lennellyt Phantom 1:llä. Löysin sen kirpparilta ja se on ensimmäinen lentävä rc laite mitä olen ikinä kokeillut. Tykkäsin tosi paljon Nazan pehmeästä ja vakaasta lentotyylistä. Gopro:ta hieman sillä lennätin mutta tuulen aiheuttaman heilunnan vuoksi halusin jonkun isomman, gimbaalilla varustetun quadin. Päädyin F450 jonka myös löysin käytettynä ja valmiiksi rakennettuna. Siihen ostin DYS smart 3 gimbaalin. Phantomille olin rakentanut kätevän kuljetuslaukun mihin f450 ei enää mahtunut. Sen takia aloitin itse rakentaa taitettavan 450 koko luokan kopterin. Päädyin ImmersionRC Xugong:iin joka on tosi pieni ja kompaktia taitettuna ja lähempää 450 kokoa lennossa. Ajatus on että saisin sen näppärästi tungettua reppuun luonnossa liikkuessani mutta että sillä kuitenkin olis isomman quadin lento karaktäristiikka.

f450 mukaan tuli open pilot oc3d FC:n mihin ihastuin heti. Manuaalinen lento on jotain aivan muuta kun gps lockilla ja parasta on että sitä ei voi laittaa päälle jos panikoi, niinkuin phantomissa. =)

Oc3d:n myötä olen nyt alkanut miettimään pienempää 250 luokan fpv quadia. Hinku olisi kova rakentaa ja lentää sellaista. Olen videoita katsonut ja miettinyt mutten vielä tehnyt päätöstä. Jos joku täällä harrastaa sellaisia Itä-Uusimaan seudoilla niin tulisin mielelläni katsomaan meininkiä. Monitori ja 5,8ghz vastaanotin löytyy jo niin voisin vaikka siltä seurata lentoa.

Ps. Jos jollain on kokemusta 3-axis gimbaalin kiinnittämisestä Xugong:iin niin sanokaa Hep!

Tervetuloa vaan sekalaiseen joukkoon :) Näin talvella on pikkasen heikommin lentotoimintaan, mutta kuhan säät tosta lämpiää taas niin porukka kömpii ulos koloistaan suuremmin joukoin ;) Varmaan tota PKS FPV säijettä oot lueskellu? Aika aktiivista on lentely kesäaikaan PK-seudulla. On toki satunnaisia "säätö" sessioita siellä sun täällä talvisinkin, ei vaan kärsi hireesti istuskella ulkona kun on näpit jäässä ja kopteri lumihangessa.

Ite alotin kanssa FPV hommat monitorilla mutta ekan kerran jälkeen vaihtu laseihin, huomattavasti mukavampaa ja parempi fiilis laseissa kun näytössä. Ja jos raahaudut paikalle niin varmasti saat kokeilla lasejakin, ja kannattaakin jotta tietää jatkossa mitkä lasit mahdollisesti sopii omaan kaaliin.

Varmaan tarkoitit tuolla Oc3d:llä CC3D:tä ;)

Hig3n

Lainaus käyttäjältä: Petsku - tammikuu 08, 2015, 12:19:43 IP
Lainaus käyttäjältä: Hig3n - tammikuu 08, 2015, 01:04:07 AP
Tervehdys,

Rekisteröidyin juuri ja halusin lyhyesti esitellä itseni.
Teen elokuva-alalla töitä, erityisesti luontoelokuva puolella. Olen suht usein palkannut eri lentäjiä omiin projekteihin ja nyt pikku hiljaa olen myös itsekin innostunut harrastukseta.

Olen tätä foorumia lukenut ja seurannut aika pitkään. Rakennan parasta aikaa ensimmäista kuvaus quadia ja täältä olen löytänyt paljon hyvää apua ja neuvoja sen toteuttamiseen. Tänään suureksi ilokseni sain vihdoinkin kopterini ensimmäistä kertaa ilmaan.
Juotin viimeiseksi ala-asteessa ja muutenkin tää elektroniikka puoli on ollut tosi hiljainen viimeiset 10 vuotta enkä myöskään tunne ketään joka olisi voinut auttaa minua tässä rakennuksessa. Sen takia halusin rekisteröityä ja kiittää kaikkeja jonka neuvoja ja apuja olen täältä bongannut. Toivottavasti pystyn myös itse tulevaisuudessa auttaamaan muita uusia tulokkaita harrastukseen.
Mahtavaa että tällaisia foorumeita löytyy! =)

Tämän syksyn aikana olen lennellyt Phantom 1:llä. Löysin sen kirpparilta ja se on ensimmäinen lentävä rc laite mitä olen ikinä kokeillut. Tykkäsin tosi paljon Nazan pehmeästä ja vakaasta lentotyylistä. Gopro:ta hieman sillä lennätin mutta tuulen aiheuttaman heilunnan vuoksi halusin jonkun isomman, gimbaalilla varustetun quadin. Päädyin F450 jonka myös löysin käytettynä ja valmiiksi rakennettuna. Siihen ostin DYS smart 3 gimbaalin. Phantomille olin rakentanut kätevän kuljetuslaukun mihin f450 ei enää mahtunut. Sen takia aloitin itse rakentaa taitettavan 450 koko luokan kopterin. Päädyin ImmersionRC Xugong:iin joka on tosi pieni ja kompaktia taitettuna ja lähempää 450 kokoa lennossa. Ajatus on että saisin sen näppärästi tungettua reppuun luonnossa liikkuessani mutta että sillä kuitenkin olis isomman quadin lento karaktäristiikka.

f450 mukaan tuli open pilot oc3d FC:n mihin ihastuin heti. Manuaalinen lento on jotain aivan muuta kun gps lockilla ja parasta on että sitä ei voi laittaa päälle jos panikoi, niinkuin phantomissa. =)

Oc3d:n myötä olen nyt alkanut miettimään pienempää 250 luokan fpv quadia. Hinku olisi kova rakentaa ja lentää sellaista. Olen videoita katsonut ja miettinyt mutten vielä tehnyt päätöstä. Jos joku täällä harrastaa sellaisia Itä-Uusimaan seudoilla niin tulisin mielelläni katsomaan meininkiä. Monitori ja 5,8ghz vastaanotin löytyy jo niin voisin vaikka siltä seurata lentoa.

Ps. Jos jollain on kokemusta 3-axis gimbaalin kiinnittämisestä Xugong:iin niin sanokaa Hep!

Tervetuloa vaan sekalaiseen joukkoon :) Näin talvella on pikkasen heikommin lentotoimintaan, mutta kuhan säät tosta lämpiää taas niin porukka kömpii ulos koloistaan suuremmin joukoin ;) Varmaan tota PKS FPV säijettä oot lueskellu? Aika aktiivista on lentely kesäaikaan PK-seudulla. On toki satunnaisia "säätö" sessioita siellä sun täällä talvisinkin, ei vaan kärsi hireesti istuskella ulkona kun on näpit jäässä ja kopteri lumihangessa.

Ite alotin kanssa FPV hommat monitorilla mutta ekan kerran jälkeen vaihtu laseihin, huomattavasti mukavampaa ja parempi fiilis laseissa kun näytössä. Ja jos raahaudut paikalle niin varmasti saat kokeilla lasejakin, ja kannattaakin jotta tietää jatkossa mitkä lasit mahdollisesti sopii omaan kaaliin.

Varmaan tarkoitit tuolla Oc3d:llä CC3D:tä ;)

Kiitos!
Olen kyllä seurannut tuota PKS FPV keskustelua ja mielellään tulen mukaan jonakin päivänä. Laseja olisi kiva kokeilla, sen verran kalliita että testaus olisi kiva ennen ostoa.
Joo CC3D:tä tarkoitin! =) olin näköjään hieman väsynyt tuota kirjoittaessa.

Stöne

Terve,

Tässä on viime syksynä kasvanut kiinnostus neliroottoreiden maailmaan, pääasiassa DJIn phantomia katselin alkuun. Sitten kaveri linkkasi videon metsässä pörräävistä 250 kilpureista ja päätin siltä istumalta aloittaa harrastuksen vakavasti. Alkuun mietin vaihtoehtoja sekä käyttötarkoitusta, selailin lähinnä HobbyKingin valikoimaa ja tarjontaa. Viimein Joulun tienoilla löin lukkoon suunnitelman millä saan hankittua itselleni harrastuksen kannalta välttämättömät tarpeet omalle lompakolleni järkevällä tavalla. Ensimmäinen paketti saapui tuoden mukanaan HKn F330 rungon ja Turnigyn Outrunner motit sekä muuta pikkutarvetta, aika nopeasti ne tuli sitten laitettua kasaan. Seuraava paketti on jo matkalla, loput tarpeet kuukauden välein kevään aikana. Härveli pitäisi olla lentokunnossa vappuun mennessä, FPV vermeet sitten kesäksi.

Kiinnostus alkuun on pääasiassa FPV-lentämisessä, mutta syksyllä hankittu GoPro 3+ Black pitää jossain vaiheessa valjastaa myös käyttöön. Vaatiiko se sitten isomman rungon rakentamista vai mitä, katsellaan sitä sitten kun ensin on tämä startteri saatu rakennettua. Ehkä myös pari kertaa rikottua..

Pääasiassa Lahden alueella vaikutan, tulkaa sanomaan "hep" jos täällä päin toimitte ja mukaan mahtuu lisää väkeä!

Furiosity

No morjesta!

Tässä pari päivää stalkannut nyt foorumeita kun tieni tänne toi kopterit.netin puolelta!

Harrastus kauko-ohjattavista alkoi 1.5 vuotta sitten kun tilasin ekat osat HobbyKingiltä ja rupesin sitten rakentelemaan. Aina tykännyt näperrellä ja siksi päädyinkin mieluummin rakentamaan oman, kuin ostamaan valmiin, koska silloin tiedän mitä teen ja miten mikäkin osa toimii, ja osaan myös käsitellä laitetta turvallisesti tietäen miten se toimii. Hirvittää kun porukka ostaa suoraan valmiin kopterin eivätkä kunnolla tiedä miten se toimii ja lopputulos saattaa olla ensimetrien torppaus ja mahdolliset ainevahingot.

Ekana rakensin HobbyKingin Y6 Scorpionin, KK2 FC:llä, ja kun kyllästyin rungon älyttömään vapinaan ja heilumiseen, tilasin siis HobbyKingin H550 Hexacopterin rungon, ja näitä pari tuhottuani, ensimmäinen kun proppi hajosi ilmassa, ja toinen kun ensimmäisessä torpissa hajosi jotain joka aiheutti signaalin katkeamisen, päätin siirtyä pienempään ja nyt on käytössä HobbyKingin H4 Quadcopterin runko ja siinä FC:nä DJI Naza-M Lite. Viimeisimpänä lisäyksenä kunnon jalat, Gimbal Turnigy ActionCamia varten ja FPV tavarat lisätty.

Lentelyä on takana varmaan useampi kymmenen tuntia mutta FPV:llä en ole vielä lentänyt kun osat tuli viime viikolla. Säitä odotellessä, nimimerkillä Helsingissä tuulee...

Kunhan pääsee kunnolla tuohon FPV:n makuun, niin tarkotuksena olisi rakentaa sitten jokin 250 kokoinen mini-racer jolla sitten lähteä metsään puikkelehtimaan :)
Skill is when luck becomes usual.