Multikopterit.net keskusteluforum

Uusi jäsen? Täällä voit esittäytyä forumin muille käyttäjille!

Aloittaja IleFPV, elokuu 03, 2014, 05:40:33 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hleskela

Lainaus käyttäjältä: rotomoto - maaliskuu 02, 2015, 09:57:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Hleskela - maaliskuu 02, 2015, 09:12:43 IP
No hei vaan kaikille! Joulukuussa tuli hankittua dji p2v+ laite  ja sillä on nyt kolmisenkymmentä lentokertaa harjoiteltu. Viimeisin kerta olikin se kuuluisa karkauspäivän homma ja nyt laitteesta tulikin projekti jonka kanssa oppii ainakin tinaamaan kylmiä juotoksia :)
uukansa
Kerroppa lisää. Aika outoa leijuntaa, mistä tuo karkaus alkoi ?....Hienosti laskeutui kuitenkin ...Kuinka löysit kopterin ?
Yleensä DJI karkailu on ollut äkillistä syöksyntää. Tässä on kyseessä jotakin muuta?
2:04 control lost ....miten tuo tuntui ohjauksessa ? Näyttäisi siltä  kuin korkealla oleva voimakas ilmavirtaus otti kopterin mukaansa. Tällöin ei ohjaukset vaikuta samalla tavalla kuin normi lennossa. Noissa saa välillä taistella tosissaan.
Moro. Joo jälkikäteen aateltuna en aivan heti hommaa ees tajunnu ja sitten kun tajusin kone luisti sivuttain ja kun se ei totellut millään konstilla ohjausta ennen kuin meni ulos näkökentästä niin hankala on sanoa miten sain sen käännettyä ettei se painunut jokeen. Sekin askarruttaa että se laskeutui sinne metsään omin päin vaikka failsafe moodina oli rth. Se oli käyny metässä selällään varmaan puoli tuntia ennen käryä [emoji16]
Terveisin HL

Hleskela

No enpä ole tuota taulukkoa vielä löytänyt, kiitoksia opastuksesta, homma on varmaankin niin että gps antennin kontakteissa voisi olla parantamista. Kopan vaihto ei varmaan parantanut tilannetta.
Terveisin HL

Hleskela

Lainaus käyttäjältä: rotomoto - maaliskuu 02, 2015, 09:57:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Hleskela - maaliskuu 02, 2015, 09:12:43 IP
No hei vaan kaikille! Joulukuussa tuli hankittua dji p2v+ laite  ja sillä on nyt kolmisenkymmentä lentokertaa harjoiteltu. Viimeisin kerta olikin se kuuluisa karkauspäivän homma ja nyt laitteesta tulikin projekti jonka kanssa oppii ainakin tinaamaan kylmiä juotoksia :)
uukansa
Kerroppa lisää. Aika outoa leijuntaa, mistä tuo karkaus alkoi ?....Hienosti laskeutui kuitenkin ...Kuinka löysit kopterin ?
Yleensä DJI karkailu on ollut äkillistä syöksyntää. Tässä on kyseessä jotakin muuta?
2:04 control lost ....miten tuo tuntui ohjauksessa ? Näyttäisi siltä  kuin korkealla oleva voimakas ilmavirtaus otti kopterin mukaansa. Tällöin ei ohjaukset vaikuta samalla tavalla kuin normi lennossa. Noissa saa välillä taistella tosissaan.
Mitä voisit päätellä siitä 2.04 kohdasta kun kone lähtee luistamaan vasemmalle niin kameran gimbaali ei korjaa kallistusta vaan menee jäykkänä. Kait siinä joku osittainen halvaantuminen on kyseessä? [emoji52]
Terveisin HL

rotomoto

Lainaus käyttäjältä: Hleskela - maaliskuu 19, 2015, 07:06:20 IP
Lainaus käyttäjältä: rotomoto - maaliskuu 02, 2015, 09:57:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Hleskela - maaliskuu 02, 2015, 09:12:43 IP
No hei vaan kaikille! Joulukuussa tuli hankittua dji p2v+ laite  ja sillä on nyt kolmisenkymmentä lentokertaa harjoiteltu. Viimeisin kerta olikin se kuuluisa karkauspäivän homma ja nyt laitteesta tulikin projekti jonka kanssa oppii ainakin tinaamaan kylmiä juotoksia :)
uukansa
Kerroppa lisää. Aika outoa leijuntaa, mistä tuo karkaus alkoi ?....Hienosti laskeutui kuitenkin ...Kuinka löysit kopterin ?
Yleensä DJI karkailu on ollut äkillistä syöksyntää. Tässä on kyseessä jotakin muuta?
2:04 control lost ....miten tuo tuntui ohjauksessa ? Näyttäisi siltä  kuin korkealla oleva voimakas ilmavirtaus otti kopterin mukaansa. Tällöin ei ohjaukset vaikuta samalla tavalla kuin normi lennossa. Noissa saa välillä taistella tosissaan.
Moro. Joo jälkikäteen aateltuna en aivan heti hommaa ees tajunnu ja sitten kun tajusin kone luisti sivuttain ja kun se ei totellut millään konstilla ohjausta ennen kuin meni ulos näkökentästä niin hankala on sanoa miten sain sen käännettyä ettei se painunut jokeen. Sekin askarruttaa että se laskeutui sinne metsään omin päin vaikka failsafe moodina oli rth. Se oli käyny metässä selällään varmaan puoli tuntia ennen käryä [emoji16]
Sulla on varmaan toi GPS antenni siellä sisällä halki. Noita gps antenneja löytyy foorumilaisten kaapeista.... kannattaa kysellä...Multa saat yhden ilmaseksi espoosta....tosi en rupee postailee

herby

Heips vaan kaikille foorumilaisille. Täällä kirjottelee Herby, Vantaan Rajatorpasta. Ikää nuorekkaat 35v. Työtä teen tapahtumatekniikkatalossa A/V-teknikkona. Harrastuksen olen aloitellu lurkkimalla erinäisillä foorumeilla vajaan vuoden, keräämässä tietoa mahd. paljon ennen ekan multsarin ostoa. Nyt kolmisen viikkoa sitten ostin ekan vätkyttimeni, ST250 Pro Quadcopter combon Verticalhobbystä ja ohjaimet ja akut yms EuroRC:ltä ja rekisteröidyin tänne.

Lentoaikaa oon tässä kolmessa viikossa kerinnyt saada mahtavat 6minuuttia.  Laturi paukahti samointein rikki ja ei kauheesti päässyt akkuja latailemaan.Huomenna vissiin postissa uusi laturi haettavissa. Aivan sairaat poltteet saada kopu ilmaan. Tai ainakin yrittämään saada se ilmaan. :) Kyllä tämä harrastus vei syrämmen ja lompakon pojhan heti kun sen ekan throttlen noston teki ja kopu nousi pari senttiä maasta ilmaan.  8)

-Herby

sape

Terve,

Uusi jäsen ja lajin harrastaja ilmoittautuu. Törmäsin juutuupissa FPV racing videoihin ja päätin että tommonen pitää hommata. Lapsena on tullut puuhasteltua RC-autojen parissa mutta lentävistä vehkeistä ei ole minkäänlaista kokemusta ennestään.

Kirjoittelen tähän vähän noviisin ensikokemuksia kahden päivän kokemuksella:

Harkistin että tilaan jonkin rakennussarjan mutta keskiviikkona huomasin että verkkokauppa.com:iin oli tullut Walkeran Runner 250 -kopteri. Pikainen selailu antoi osviittaa että se voisi olla ihan käypä harjoituskopteri. Yleensä en juuri lue käyttöohjeita mutta tällä kertaa olin etukäteen lukenut kauhutarinoita karanneista koptereista joten tavasin ohjekirjan ja katselin parit opetusvideot pohjalle ennen kuin lähdin kokeilemaan lennätystä. Löysin ohjaimen valikosta safe-moden joka pitäisi ehkäistä kopterin karkaaminen tiputtamalla kopteri alas jos signaali ohjaimeen katoaa. GPS:ää tuossa kopterissa ei ole joten siitä ei tarvinnut huolehtia.

Nyt on takana vajaa tunti lennätystä ja täytyy sanoa ettei ole helppoa. Leijuttaminen ja rauhallinen kääntyily onnistuu jo mutta välillä tulee niitä paniikkikohtauksia jos kone karkaa korkeuksiin. Muutaman kerran on tullut kopteri vauhdilla tonttiin. tänään sen verran pahasti että yksi moottori lakkasi toimimasta. Vikaselvityksessä paljastui että moottorit ja kontrollerit toimii. Piirilevy näytti vääntyneen joten arvelin sen olevan hajalla. Onneksi Verkkokaupasta sai hyllystä uusia. Hain uuden piirilevyn, purin ja kasasin koko koneen. Jebou, taas alkoi pelittämään. Tuli samalla opeteltua koneen kasaus. FPV-lähetin ja antenni otti myös siipeensä mutta irrotin ne koneestä koska toistaiseksi harjoittelen lennätystä ilman FPV:tä joten ne ovat vain turhaa painoa tässä vaiheessa.

Onko muuten Länsi-Uudellamaalla muita harrastajia? Uskoisin että kokeneempien viisauksista olisi paljon hyötyä näin alkuvaiheessa rämpivälle. Ei tarvitsisi kaikkea opetella kantapään kautta. Espoo/Länsi-Helsinki voisi myös tulla kyseeseen. Jostain luin että Vermossa on ainakin käyty lennättelemässä.

MikeK



Lainaus käyttäjältä: sape - heinäkuu 24, 2015, 12:47:37 AP
Onko muuten Länsi-Uudellamaalla muita harrastajia? Uskoisin että kokeneempien viisauksista olisi paljon hyötyä näin alkuvaiheessa rämpivälle. Ei tarvitsisi kaikkea opetella kantapään kautta. Espoo/Länsi-Helsinki voisi myös tulla kyseeseen. Jostain luin että Vermossa on ainakin käyty lennättelemässä.

http://www.multikopterit.net/index.php?topic=77.0
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

sape

Täytyy ottaa vähän sanoja takaisin. En ole ihan varma onko tuo Walker Runner 250 sittenkään ihan toimiva konsepti. Taas tuli kone tonttiin mutta aika pienellä vauhdilla jostain 3-4m korkeudesta -> piirilevy vääntyi ja meni taas rikki. Väittäisin että tuossa on suunnitteluvirhe kun piirilevy on kopterin rungon jäykistävä rakenne. Se kun hieman vääntyy niin jo lakkaa kuso kulkemasta jonnekin päin levyä. Eli en suosittele tällä kokemuksella kenellekään tuota kopteria. Paitsi jos meinaa että taidot riittää aina tuomaan koneen hallitusti alas. Pitääpä alkaa tutkailemaan jos löytyy joku kestävämpi rakennussarja.

Oikosulkumies

Onhan noita, mulla on tommonen mitä myydään verticalhobbyssä ja madpilotilla (molemmat kaupat siis on suomalaisia.) Ja mää oon joutunut tiputtaan sen tosi korkeelta kun se pyörähti ja orientaatio sekos ja se lähti karkuun päin. Se ehti hyvinki saavuttaa ns. Terminaali nopeuden ja ainoa vaurio oli yks katkennu nippuside millä nopeudensäätäjä on paikoillaan. Muutenkin on tullu tuota torppailtua aika reilustikkin ja pelkästään on potkureita hajonnu. Nyt saa taas koputella puuta.

Siis tämmönen
http://www.madpilot.fi/emax-250-quadcopter-combo-pure-carbon-fiber-frame-p-4062.html

Verticalhobbyn linkkiä ei viitti puhelimella kaivaa ;) ja onhan myös euro rcllä vastaava. Tuossa minkä minä linkkasin on openpilotin flight controlleri niin se on aloittelijankin helppo päästä sisälle. Tai ite pidin ainaki sitä yksinkertaisena.
Väri väriin ja loput yhteen

sape

Tattikset vinkeistä. Pitää tutkailla nuo läpi. Alustavasti näytti aika samankaltaisilta nuo kaikki paketit. Saakohan tuosta Walkerasta mitään osia hyödynnettyä. Esim. moottorit ja moottoriohjaimet. Ja miten käykö tuo Devo 7 ohjain/vastaanotin vai pitääkö nekin hommata uudet. En ole hirveästi ehtinyt vielä perehtyä kuinka standardoituja nämä multikoptereiden osat on ja miten yhteensopivuus eri valmistajien välillä sujuu.

Oikosulkumies

Ohjain ja vastaanotin käy. Uskosin, että moottorit ja nopeudensäätimetkin, mikäli niissä on se perus servojohto mikä tulee siihen lennonohjaimelle.

Nuo radiolaitteet on ns. Universaaleja, vastaanottimelta menee aina tietyntyyppinen signaali eteenpäin.
Väri väriin ja loput yhteen

Jarsalla

#41
Moro kaikille,

Tässä jo jonkun aikaa rekistöröityneenä ollaan oltukin, mutta esitellään kuitenkin. 30v mittariin saatu, vaikutusalueena Hyvinkää ja  päivätyönä rakennusalalla ollaan toimihenkilönä. 2 lasta siunaantunut ja se vähäinen vapaa-aika mitä on tulee käytettyä, pienoismalleihin, radio-ohjattaviin, rakennushommiin, kaiken maailman askarteluun ja fixailuun. Ipanasta asti tullut avattua ja korjattua kaikenlaisia vehkeitä, pienistä isoihin. Nykyään tulee korjautta enemmänkin lasten leluja, kun pirulaiset rikkovat niitä niin nopeaa  ;D "Isi korjaa"... Ensimmäisen modauksen tein joskus 10-vuotiaana vanhaan Nikko-radio-ohjattavaan vaihtamalla siihen toisesta vehkeestä isomman moottorin. Toimihan se n. 10m ennen kuin taikasavut pääsi ulos ja tuolloin en ymmärtänyt vielä syytä  :(

Aikuisiällä sitten hankin ensimmäisen lennokin GWS Beaverin ja Futaban 4ex radion. Tuota jaksoin lennätellä puolikesää ja modata siihen siivekkeet. Seuraavaksi koneeksi tuli GWS corsair jota tontattiin muutama kerta, mutta aina sen sai parsittua kasaan. Parin vuoden päästä Corsair vaihtui GWS FW-190:n johonka tein laskusiivekkeet ja ylösvedettävät lasketutumistelineet ja radiokin vaihtui Futaba 7ex:n. Tuota oli ilo ja hupi lentää, mutta sekin tuli aikanaan tonttiin ja kismitti niin paljon, että laitoin kaikki kertyneet vehkeet myyntiin ja unohdin homman pariksi vuodeksi.

Sitten on ollut myös Traxxasin autoja, 1 kpl Rustler ja 1kpl Slashi. Nämä eivät koskaan jaksaneet kiinnostaa paljoakaan ja myyntiin joutuivat. Nyttemmin on sitten tämä 250 kokoluokan Quadi ja FRsky:n radiot.

Luukkonen

Terve kaikille, uusi innokas harrastaja ilmottautuu. Paikkakuntana Vantaa ja ikää 33v. Myyntihommia teen työkseni ja vapaa-ajalle olen nyt keksinyt uuden kivan harrastuksen, multikopterit (ja emäntä kiittää kun postimies kantaa mitä ihmeellisempiä kikkareita kotiin ja kaikki nurkat täynnä sen osia)!  ;D

Olen joskus 15v takaperin omistanut pari polttis lentokonetta ja niistä jäi mieleen balsapuu ja moottorien jatkuva säätäminen ja pidempään haaveillut että pitäisi harrastus herätellä uudestaan henkiin, mutta ei polttomoorilla vaan sähköä ja tämä multikopteri innostus alkoi Tieteen Kuvalehden tilaaja palkinnosta mistä tuli hubsan x4 kopio, sitten ostin aidon hubsanin ja nyt on ensimmäinen 250multi tulossa kiinasta.

Foorumeita on koluttu ja videoita katseltu (varsinkin tätä kanavaa https://www.youtube.com/channel/UCahqHsTaADV8MMmj2D5i1Vw), mutta mielenkiinnolla odotan kun osia alkaa tipahtelemaan että millaisen ruman ankanpoikasen saan rakennettua. ;D

Tosiaan harrastus on nyt alussa ja kopteri ja työkaluja on vasta hommattu, radio, vastari, akut ja laturin hommaan suomesta tässä piakkoin. Kopteri ym. osat tilasin Banggood.com:sta ja tästä ensimmäisestä rakennetaan ns. budjettimultia ja harjotellaan fpv lentämistä ja kun nälkä kasvaa niin päivitellään osia sitten enemmän. Radioksi ajattelin tilata FrSky Taranis X9D Plus:n EuroRC:ltä ja vastariksi FrSky D4R-II - 4/8 Channel Receiver, mutta on loppu sieltä niin mistä kannattaisi tilata että on yhteensopiva tuon uuden ohjaimen kanssa?

sape

#43
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 16, 2015, 08:52:48 AP
Terve kaikille, uusi innokas harrastaja ilmottautuu. Paikkakuntana Vantaa ja ikää 33v. Myyntihommia teen työkseni ja vapaa-ajalle olen nyt keksinyt uuden kivan harrastuksen, multikopterit (ja emäntä kiittää kun postimies kantaa mitä ihmeellisempiä kikkareita kotiin ja kaikki nurkat täynnä sen osia)!  ;D


Radioksi ajattelin tilata FrSky Taranis X9D Plus:n EuroRC:ltä ja vastariksi FrSky D4R-II - 4/8 Channel Receiver, mutta on loppu sieltä niin mistä kannattaisi tilata että on yhteensopiva tuon uuden ohjaimen kanssa?

Tervetuloa lajin pariin. Itsekin vielä alkutaipaleella mutta kommentoin tuota taranis+vastari combosta  josta on kokemusta. Taraniksen EU firmware ei toimi d4r-II kanssa vaikka ostaisit suomesta. Jos haluat juuri tuon vastarin niin pitää päivittää firmis non-EU. Tämä oli ainakin tilanne kuukausi sitten. Sittemmin en ole katsonut onko tullut firmis-päivityksiä joka ratkaisisi asian.

Edit: puhelimen oikeinkirjoitusvirheet korjattu

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: sape - syyskuu 16, 2015, 12:24:29 IP
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 16, 2015, 08:52:48 AP
Terve kaikille, uusi innokas harrastaja ilmottautuu. Paikkakuntana Vantaa ja ikää 33v. Myyntihommia teen työkseni ja vapaa-ajalle olen nyt keksinyt uuden kivan harrastuksen, multikopterit (ja emäntä kiittää kun postimies kantaa mitä ihmeellisempiä kikkareita kotiin ja kaikki nurkat täynnä sen osia)!  ;D


Radioksi ajattelin tilata FrSky Taranis X9D Plus:n EuroRC:ltä ja vastariksi FrSky D4R-II - 4/8 Channel Receiver, mutta on loppu sieltä niin mistä kannattaisi tilata että on yhteensopiva tuon uuden ohjaimen kanssa?

Tervetuloa lajin pariin. Itsekin vielä alkutaipaleella mutta kommentoin tuota taranis+vastari combosta on kokemusta. Taraniksen EU firmware ei toimi d4r-II kanssa vaikka ostaisit suomesta. Jos haluat juuri tuon vastarin niin pitää päivittää firmis Bob-EU. Tämä oli ainakin tilanne kuukausi sitten. Sittemmin en ole katsonut onko tullut firmis-päivityksiä joka ratkaisisi asian.

Kiitos...

Katselin itekki että vastariin pitää firmis päivittää, mutta ei ollut vaikean näköinen niin taidan tuon vastarin hommata ja päivittää...

Tuossa video minkä katsoin...

https://youtu.be/F0qnlpkd-iM

Onko olemassa sitten parempaa?