Multikopterit.net keskusteluforum

Oma räpellys vesileikatulla rungolla

Aloittaja z4m1, helmikuu 15, 2017, 07:07:38 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

z4m1

Terveppä kaikille!

Tuli taas kerran eksyttyä tälle foorumille ni aattelin et mitäpäs jos rekisteröityis ja laittais oman härpättimen rakentamisen tänne myöskin keskustelunaiheeksi.

Elikkäs tämä nykynen laitos on jonkun 4-5 vuoden hitaalla väkerryksellä ja erittäin pienellä budjetilla tehty, vähän järeämpi "jokapaikanhöylä".

Kuvaa:

http://imgur.com/uxFz9QI

Tekniikka tällä hetkellä:

-naze32 rev5 ja CleanFlight
-afroesc 30a
-quanum mt 3510-630kv
-ebayn jotku halppis 1448 T-motor CF kopiot
-akkuna multistar 8000mah ja 4S

kamerapuolella nyt:
-Sony AS50
-hakrc 3axis gimbal
-joku "sony" fpv kamera
-eachine 600mw lähetin

AUW kalavaa'alla joku 2,7KG

Ohjaimena Turnigy 9X, OpenTX-ohjelmistolla ja Eachine LCD5800D-näyttö/vastaanotin

Lähinnä aattelin järjestää jotain keskusteluna aihetta ko. vekottimesta kun on taas telakalla.
Kupsahti tonttiin ni pitää leikellä uusia kylkilevyjä, tilailla ropelleja ja kolvailla, myöskin samalla viikolla radion 5V-regulaattori kypsyi simulaattoriyrityksiin.
Tähän väliin voisi (taas) muutella vähän rungon designiä, jotta kestäis paremmin osumaa tai olisi helpommin korjattavissa.
Työnpuolesta on käytettävissä metallintyöstö laitteet, vesileikkuri ja cnc jyrsin/sorvi.
Osien tekeminen ei maksa minulle mitään muuta kuin aikaa, mutta muu osabudjetti on hyvinkin rajattu  :)

-Sami

robofly

On se ainakin erilaisen näköinen ja huomiota herättävä runko. Tosi siisti!

Kun katson puomeja, ne näyttävät jotenkin...miten tämä nyt sanotaan ei ehkä hepposilta vaan ilmaavilta :D Siitä tuli mieleen että esiintyykö niissä minkäänlaista vibraatiota?
Tietenkin sulla on aika pieni kv moottoreissa ja isot cf huiskat jotka on varmasti hyvin tasapainoitettu. Tämä tuli mieleen siitä kun ole nähnyt muutamia muovisia halpis runkoja joiden puomit woblaa kuin basson kielet.

z4m1

Kiitos kommentista!

Kyllä sanoisin että on paljon tuhdimman tuntuinen kädessä kuin kuvassa. Voisi melkeen tehdä vieläkin ilmavamman.
Ja propellit ei oo kyllä nähnykkään minkäänlaista tasapainoitusta.  ;D
On mennyt lavat vaihtoon niin monesti, ettei jaksa vaivautua tasapainottamaan.
Niin tosiaan runko sellasta kokoluokkaa että 18 tuumasetkin mahtuis pyörimään.
Tolla nykyisellä rungolla en ole kyllä saanu täysin vakaaksi säädettyä PID:ejä, aina laskeutuessa alkaa heilumaan aika reippaahkosti.
Voi kyllä juontua myös tuosta vaimennuskumivirityksestä mitä kuvassa näkyy, elektroniikka ja kamera on punaisilla tuteilla eristetty muusta rungosta.

Tässä pätkää tuolla setillä kuvattuna

https://youtu.be/FhjHfihMy_c

Kanavalta löytyy pari vanhempaakin pätkää missä nippusiteillä vanha puhelin kiinni  :)


robofly

Minkä vahvuista tuo alumiini matsku on?

PID:stä ja oskilloinnista puhenollen, mulla oli ekassa kopterissa 20A Afrot, enkä saanut PID:ja säädetty ikinä kuntoon, vaikka olin flashannut niihin BLHelin jne jne. Kun vaihdoin LittleBeet tilalle, kaikki ongelmat loppuivat. 30A Littlebeet pitäisi olla nykyään halvemmat kuin Afrot.

z4m1

Koko runko leikattu 2 millin AW6082-T6 levystä, on aika jämäkkää ja taipuu vaan tiettyyn pisteeseen ennenku napsahtaa poikki.
Ja takasin suoraks taivuttelu ei onnistu ilman lämpöä ja silloin häviää kovuus.

Joo alkaa nuo Afrot olla vissiin jo aika kivikautista tekniikkaa. Tuo kopteri on muutenkin aina ollut vähän holtiton liikkeissään vaikka miten koittaa säätä, täytyy lentää periaattella "nyt mennää eikä meinata"   ;D


jasakuva

Komean erilainen ja kunniotus aina kaikkeen itse suunniteltuun ja rakennettuun. Kameran vaimennus rungosta on tehokkaan näköinen kun samaan massaan kytkeytyy myös akku, nerokas. Se tuli vaan mieleen, että jos sulla on myös lennonohjain antureineen siinä samassa vaimennetussa rungossa, niin se ei varmaan toimi hyvin. Lennonohjain ei saa olla isomman massan kanssa irti moottoreiden rungosta, kokeillut olen. Siinä käy niin, että IMU -yksikkö tulee liian suuri vaimennus ja sen anturit on aina hieman jäljessä.

z4m1

@jasakuva

Itseasiassa myös FC on ruuvattuna samaan "kelluvaan" runkoon. Alunperin olikin juuri ajatuksena että näin olisi se mahdollisimman irti moottoreidein värinästä. Kokeilusi mukaan olisi parempi ruuvata samaan runkoon moottorien kanssa? Oletko sitten siinä välissä kättänyt jotain vaimennusta, esimerkiksi O-renkaat ohjaimen ruuvien alla? Vaiko suoraan pulteilla kiinni.

Tosiaan vehje pysyy suht stabiilina paikallaan, mutta jos tekee nopeita liikkeitä mihin tahansa suuntaan niin tahtoo muuttua aika levottomaksi.

Nyt olisi myös mahdollisuus käyttä pientä määrää 2mm hiilikuitulevyä, voisiko sillä saada parannusta aikaan jos käyttäisi moottorien pohjalevyinä ja keskiosan levyinä.

jasakuva

#7
Tuommoinen tuli vastaan googlettamalla: http://www.hobbyrc.co.uk/flight-controller-anti-vibration-plate-for-naze32
Itelläni on ollut DJI Naza kiinnitettynä sen mukana tulleella vaimennusteipilla ja PixHawk tuon linkin kaltaisella kumituttivaimentimessa.
Tosiaan, kyllä mä aikalailla varma olen, että saat paremman vasteen vaihtamalla FC:n paikkaa ja pienellä PID -arvojen viilauksella. Itsellä oli hieman vastaavalla vaimennusajatuksella FC hetken tuossa vaimennetussa osassa ja n. 30 sekunnin lennon jälkeen totesin sen toimimattomaksi paikaksi. Nyt kun itse olen vannoutuneena DIY -ihmisenä ajan- ja tilanpuutteen takia joutunut siirtymään vvalmiisiin ratkaisuihin, on kiva nähdä toisten itse tekemistä  :)

z4m1

#8
Kyllä on minullakin kutitellut pitkään mielessä ostaa valmis runko tai paketti. Ei vaan raaski laittaa penniäkään ylimäärästä tähän vehkeeseen, kun melkeen kaiken pystyy tekemään ite vaan vapaa-ajan kustannuksella.

Tuo linkissä kuvattu teline vaikuttaa ja hieman yliammutulta, ehkä perus 2-puolinen teippi aijais asian riittävästi.  ;D

Tosiaan runko hyvinkin jämäkkä vaikka kuvasta ei uskoisikaan. Siksi olenkin vähän paranoidi noitten moottorien ja ropellien aiheuttamien värinöiden suhteen.
Uuteen versioon taidan kuitenkin siirtyä käyttämään perus hiilikuitu-putkea puomeina.
Ne kummiskin helppo vaihtaa jos kupsahtaa taas.

z4m1

Noniin, nyt on vähän päivitetty rautaa.
Runka on sama vanha peltikasa, mutta fc:nä toimii spr f3.

Nyt oiskin kysymyksenä että onko täällä inav tietäjiä? Tuli vaihettua tuohon firmikseen lähinnä sen hyvän maineen takia gps käytössä. Ongelmana nyt kopterin hyvin hidas vastaus komentoihin, ei meinaa pysyä takapihalla kun tulee ite tehtyä oskillaatiota liialla korjauksella. Paikallaan pysyy hienosti angle-modella. Gpssää ei ole vielä edes kokeiltu.