Multikopterit.net keskusteluforum

Pixhawk vs Naze32 FC Tarot X4

Aloittaja Panda, toukokuu 05, 2017, 03:58:53 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Panda

Rakentelen Tarot X4 ja kumpi FC olisi parempa? Jossain aikasemasta viestistä luin että Pixhawk on pa.ka.
Noparit olen jo tilanut mut kuuleman noi on myös vääriä,Hobbywing 40A mut ehkä myöhemin tilan noiten tilaleen jotkut 80A BlHeli-S.
Potkureiks on 24" hiilarit.

Petsku

#1
Kyllä ton kokoseen vehkeeseen kannattaa ihan kunnon fc hommata. Ilmeisesti kuvaamiseen sitä meinaat käyttää? Gps holdit sun muut rupee olee aika lailla must have siinä hommassa ja tuon kokoisessa kuolon vehkeessä.

MikeK

Pixhawkia itse suosittelisin. Lentää ja toimii hyvin omassa lentokoneessa. Barot ja gepsit toimii oikeasti. Mutta jos ei siihen päädy, ei kuitenkaan kannata Nazea hommata. Mielummin joku F4 prossullinen ja siihen iNav softaksi. On aika hyvin kehittynyt softa multeissakin ja kehitetään koko ajan.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Panda

Mulla molemissa ( Tarot 680 ja Tarot 960 ) Koptereissa Pixhawk ja ei minkalaisia moiteitta. Täällä erässa ketjussa sanotiin Aivoiksi siunaantui pitkän harkinnan jälkeen Naza v2. Pixhawkit ja APM:t eivät vakuuttaneet yksin jo täällä luettujen tarinoiden jälkeen,http://www.multikopterit.net/index.php/topic,247.0.html

ESC https://hobbyking.com/en_us/hobbywing-x-rotor-esc-40amp-opto.html Mut noista  sanotiin
Lainaus käyttäjältä: ashrak - toukokuu 03, 2017, 04:58:38 IP
Itse lensin hetken Simon-K 20a nopareilla viime syksynä ja ne oli ihan täyttä kuraa. Kopteria ei saanut smoothiksi vaikka mitä teki. Ero on ihan oikeasti järkyttävän suuri kun vertaa BLheli_s ja dshot vehkeisiin. Racerstarit 7e pala banggoodissa ni ei tarvii paljon arpoa.

E: ja katsokkin sitten että ostat ne S versiot eli blheli_S!!!

Onko sitten kyseiset noparit täyttä kuraa? Pitäiskö suosiolla tilata https://www.banggood.com/EMAX-BLHeli-Series-40A-50A-60A-80A-UBEC-ESC-p-963632.html?rmmds=search kun en löytää 60-80A BlHeli-s nopareita?

GPSiks https://www.banggood.com/Ublox-NEO-M8N-Flight-Controller-GPS-with-Protective-Shell-for-PIX-PX4-Pixhawk-p-1005394.html?rmmds=myorder on myös mun Tarot 680

MikeK

Niin siis toi on kirjoitettu 2014 :D Aika paljon asiat on muuttuneet noista ajoista. Eikä tuossa nyt kerrota mikä muka olisi huonoa Pixhawkissa. Naze taas on todella antiikkia ja löytyy vaikka kuinka paljon parempia vaihtoehtoja.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

PPi

Nazella minäkin luulin kuvauskoneen tekeväni, mutta kyllä se vaan on niin että parempiakin vaihtoehtoja on. Katselin että jos iNav pohjaisen laitteen tekisi niin  Omnibus F4 olisi vahva suosikki ja luulen että tämän testaan vielä tämän vuoden aikana. Mutta kyllä kai PixHawk ihan asianmukainen pitäisi olla? Sitä olen miettinyt Tarot 680 runkoa varten.

MikeK

Jos kuvauskopterin nyt rakentaisin, olis se ehdottomasti pixhawkilla. Nähny muutaman pro kuvausmultin sillä ja pelkkää hyvää ovat sanoneet toiminnasta.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Murgo

Mimulla on tuo Y6 Pixhawkilla kun käytettynä ostin ja se tuli mukana. Kyllähän se tuntuu ihan hyvin lentävän ja ominaisuuksia riittää varmaan juuri niin pitkälle kuin haluaa/uskaltaa käyttää. Omat koukeronsa sillä on mutta niinhän niillä kaikilla ja Pixhawkista en ainakaan syksyllä netistä etsiessäni löytänyt yhtään varsinaista flyaway-tapausta, jotain hetkellisiä hallinnanmenetyksiä vain.

jasakuva

Myöskin hyvää kokemusta PixHawkista. Onhan se tietysti vähän "insinöörivehje" vaatien enemmän paneutumista kuin vaikkapa DJI:n Naza. Ainoa pieni juttu on ollut, että GPS -avusteisena ainakin minulla kaksikin kopteria tuppasi menettää välillä muutama metriä korkeutta leijunnasta nopeampaan liikkeeseen lähtiessä.

MikeK

Lainaus käyttäjältä: jasakuva - toukokuu 24, 2017, 10:55:46 AP
Myöskin hyvää kokemusta PixHawkista. Onhan se tietysti vähän "insinöörivehje" vaatien enemmän paneutumista kuin vaikkapa DJI:n Naza. Ainoa pieni juttu on ollut, että GPS -avusteisena ainakin minulla kaksikin kopteria tuppasi menettää välillä muutama metriä korkeutta leijunnasta nopeampaan liikkeeseen lähtiessä.

Gepsihän ei pidä korkeutta ja heittoa on aina pystysuunnassa. Baro on se millä tunnistaa korkeuden vaihtelut. Eikös tuollakin ollu joku et kuinka paljon annetaan kaasulle säätövaraa automaattisesti lentäessä? Kun vedetään pitchiä kunnolla, vaatis se paljon kaasua myös että "tasaa". Jos rajoitettu, laskee alas korkeus. Inavissa ainakin on mulla liian matalalle asennettu kaasun hallinta ja pitäis muistaa vaihtaa. Kun yrittää tulla vastatuuleen takas RTH:na, ei meinaa jaksaa tulla kun asetettu max kaasu on liian alhainen. Tämä siis lentävässä siivessä.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

jasakuva

Lainaus käyttäjältä: MikeK - toukokuu 24, 2017, 11:27:43 AP
Lainaus käyttäjältä: jasakuva - toukokuu 24, 2017, 10:55:46 AP
Myöskin hyvää kokemusta PixHawkista. Onhan se tietysti vähän "insinöörivehje" vaatien enemmän paneutumista kuin vaikkapa DJI:n Naza. Ainoa pieni juttu on ollut, että GPS -avusteisena ainakin minulla kaksikin kopteria tuppasi menettää välillä muutama metriä korkeutta leijunnasta nopeampaan liikkeeseen lähtiessä.

Gepsihän ei pidä korkeutta ja heittoa on aina pystysuunnassa. Baro on se millä tunnistaa korkeuden vaihtelut. Eikös tuollakin ollu joku et kuinka paljon annetaan kaasulle säätövaraa automaattisesti lentäessä? Kun vedetään pitchiä kunnolla, vaatis se paljon kaasua myös että "tasaa". Jos rajoitettu, laskee alas korkeus. Inavissa ainakin on mulla liian matalalle asennettu kaasun hallinta ja pitäis muistaa vaihtaa. Kun yrittää tulla vastatuuleen takas RTH:na, ei meinaa jaksaa tulla kun asetettu max kaasu on liian alhainen. Tämä siis lentävässä siivessä.

Näinhän se on. Yrittää siis pitää korkeutta barometrin ja IMU:n tietoja yhdistämällä, varmaan eniten baroon tukeutuen. Jossain olikin selitetty kuinka se baro joutuu ilmavirtauksessa pieneen alipainekuplaan ja sen takia luulee olevansa korkeammalla kuin on, ja siten todellinen korkeus tuppaa laskemaan.