Multikopterit.net keskusteluforum

Apua aloittelijalle... Potilas Vendetta..

Aloittaja Puuhis, heinäkuu 18, 2017, 09:02:21 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Puuhis

#15
Lainaus käyttäjältä: Samppa - heinäkuu 23, 2017, 12:32:50 IP
Jos noin herjaa, niin joudut painamaan sitä boot nappia kytkiessä.
Juu painettu on, että kortti käynnistyy bootloader tilaan.

Kaikenmoisilla variaatioilla yritin, pitää koittaa vielä.

Edit

Tbs agentiilla onnistui ongelmitta. Ihan varma en ole, menikö oikein. Valkkasin valikosta; Betaflight 3.1.7 Vendetta V2 sen perusteella kun itse kortti on v2 versio.


Eihän tuo voi tarkoittaa vallan sitä uudempaa vendettaa?

Jos oletin oikein ni oisko tuos laitteessa ollut vallan väärä firmis..

Edit2

Homma edistyy aimo harppauksin. Enää ei pyöri moottorit lainkaan. Bf päivityksen myötä varmaan joku "täppä" laittamatta vielä..

Laite kyllä armaa ja escit piippaa normaalisti.

Puuhis

On kyllä pattitilanne. Aika monta tuntia pähkäilly, en kyllä keksi mikä voi olla ongelma, kun ei moottorit pyöri. Ei edes hajua konsteista mitä vois koittaa.

Todennäköisesti joku pieni feelu jossain. Jotenkin liittyy bf päivitykseen. Oisko sittenkin ollu väärä firmis?

ashrak

Lainaus käyttäjältä: Puuhis - heinäkuu 23, 2017, 02:30:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Samppa - heinäkuu 23, 2017, 12:32:50 IP
Jos noin herjaa, niin joudut painamaan sitä boot nappia kytkiessä.
Juu painettu on, että kortti käynnistyy bootloader tilaan.

Kaikenmoisilla variaatioilla yritin, pitää koittaa vielä.

Edit

Tbs agentiilla onnistui ongelmitta. Ihan varma en ole, menikö oikein. Valkkasin valikosta; Betaflight 3.1.7 Vendetta V2 sen perusteella kun itse kortti on v2 versio.


Eihän tuo voi tarkoittaa vallan sitä uudempaa vendettaa?

Jos oletin oikein ni oisko tuos laitteessa ollut vallan väärä firmis..

Edit2

Homma edistyy aimo harppauksin. Enää ei pyöri moottorit lainkaan. Bf päivityksen myötä varmaan joku "täppä" laittamatta vielä..

Laite kyllä armaa ja escit piippaa normaalisti.

Jos bf3.2 niin tarviit uuden configaattorin. ARM asetettu jonnekkin?

Puuhis

#18
Ei ole kolmepiste kakkosta vielä. Ei ole niin kiire. Odotellaan syyskuulle.

Lainaus käyttäjältä: ashrak - heinäkuu 23, 2017, 07:14:18 IP
ARM asetettu jonnekkin?

En ymmärtänyt..

Putte

Lainaus käyttäjältä: Puuhis - heinäkuu 23, 2017, 02:30:15 IP
Edit2

Homma edistyy aimo harppauksin. Enää ei pyöri moottorit lainkaan. Bf päivityksen myötä varmaan joku "täppä" laittamatta vielä..

Laite kyllä armaa ja escit piippaa normaalisti.

Koititko moottoreita Betaflightin motors-välilehden kautta tietokoneella vai ohjaimella? Ja onhan propellit irti? ;)

Samppa

#20
Kokeile pyörittää betaflight konfiguraattorin motors välilehdeltä. Jos ei toimi niin voi kokeilla myös blhelikonfiguraattorilla. Varmista että betan konfigissa käytössä on protokolla jota escien firmis tukee (oneshot, multishot, dshot jne.).

Puuhis

#21
Lainaus käyttäjältä: Putte - heinäkuu 23, 2017, 08:26:27 IP
Koititko moottoreita Betaflightin motors-välilehden kautta tietokoneella vai ohjaimella? Ja onhan propellit irti? ;)

Ohjaimella ja betalla kokeiltu molemmilla. Ja juu, propellit on pois. Aika monta kertaa piti kyllä saada kynsille ennen ku oppi.

Lainaus käyttäjältä: Samppa - heinäkuu 23, 2017, 08:43:51 IP
Jos ei toimi niin voi kokeilla myös blhelikonfiguraattorilla. Varmista että betan konfigissa käytössä on protokolla jota escien firmis tukee (oneshot, multishot, dshot jne.).
Bl helin kautta on viel kokeilematta, pitääpä testata. Protokollana oneshot, sama mikä oli vanhassa huonosti toimivassa setupissa.



Vois vielä kokeilla palauttaa vanha firmis/säädöt ja kokeilla sillä.

EDIT

En löydä bl helistä kohtaa mistä saisi moottoreita ajettua.

EDIT2

Palautin vanhat säädöt, ja jo vain moottorit alkoi toimimaan. Eli Betaflight 3.1.7 Vendetta V2 -firmis kuulunee uudempaan Ventettaan, eikä liity siiihen, onko fc V1 tai V2. Tässä mulla on tuo V2 kortti, missä on boot -namiska usb-portin vieressä.

ashrak

Lainaus käyttäjältä: Puuhis - heinäkuu 24, 2017, 08:27:19 AP
Lainaus käyttäjältä: Putte - heinäkuu 23, 2017, 08:26:27 IP
Koititko moottoreita Betaflightin motors-välilehden kautta tietokoneella vai ohjaimella? Ja onhan propellit irti? ;)

Ohjaimella ja betalla kokeiltu molemmilla. Ja juu, propellit on pois. Aika monta kertaa piti kyllä saada kynsille ennen ku oppi.

Lainaus käyttäjältä: Samppa - heinäkuu 23, 2017, 08:43:51 IP
Jos ei toimi niin voi kokeilla myös blhelikonfiguraattorilla. Varmista että betan konfigissa käytössä on protokolla jota escien firmis tukee (oneshot, multishot, dshot jne.).
Bl helin kautta on viel kokeilematta, pitääpä testata. Protokollana oneshot, sama mikä oli vanhassa huonosti toimivassa setupissa.

EDIT2

Palautin vanhat säädöt, ja jo vain moottorit alkoi toimimaan. Eli Betaflight 3.1.7 Vendetta V2 -firmis kuulunee uudempaan Ventettaan, eikä liity siiihen, onko fc V1 tai V2. Tässä mulla on tuo V2 kortti, missä on boot -namiska usb-portin vieressä.

Kannattaa laittaa escien protokollaksi dshot jos vain esct tukee. Pääset eroon sync ongelmista ja ei tarvitse säätää mitään. Nyt jos vielä moottorit kuumuu ja täristää niin softmounttaa fc ja moottorit. Moottorien alle teippiä tai jotain kumia ja sitten fc:n alle orenkaat tai silikonistandit.

Puuhis

#23
Bf vetovalikossa vaihtoehtoina escien protokollaksi: oneshot125, oneshot42, multishot, brushed ja pwm.

Parin tunnin googlettelullakaan en löytänyt tietoa, että tukis muita protokollia. Enkä jaksa uskoa et protokolla on syy moottorien lämpenemiseen. Jotenkin liittyy moottoreihin tai säätöihin.

Oma epäilys on notchfilttereissä. Juuri pari päivää sitten katsoin youtubesta step-by-step säätövideota. Nyt en löydä sitä historiastakaan kyl mistää. Siinä gyron notchit säädettiin nollaan ja jotain muutakin. Ja 30 sekunnin leijutuksen jälkeen tarkistettiin moottorien lämpötilat. Taas säädettiin jotain notcheja ja samat proseduurit. Nollaa kohti tosin pyrittiin vähentämään propwashia ja oskillointia, ja videon perusteella hyvin onnistuttiinkin.


Vendetassa jo oletuksena Gyro notch filter on nolla. Vertailun vuoksi Geprc leopardissa, missä on hglrc:n Fc f4 v5pro, sama luku on 400..

Ihmeelliseltä tuntuu, jos säädöt olis noin perseellään out of the box...?

Putte

#24
Lainaus käyttäjältä: Puuhis - heinäkuu 24, 2017, 05:42:21 IP
Bf vetovalikossa vaihtoehtoina escien protokollaksi: oneshot125, oneshot42, multishot, brushed ja pwm.

TBS:n Powercube 20A ei minun käsittääkseni tue DSHOTtia ollenkaan, koska on niin vanha esci. En ainakaan löytänyt mainintaa. TBS:n Bulletproof 25A tukee, mutta sekin vaatii vastuksen poistamista. Oneshot125 varmaan ainakin siinä toimii, ja update frequency katso prosessorin-% mukaan sitten.

Lainaus käyttäjältä: Puuhis - heinäkuu 24, 2017, 05:42:21 IP
Oma epäilys on notchfilttereissä. Juuri pari päivää sitten katsoin youtubesta step-by-step säätövideota. Nyt en löydä sitä historiastakaan kyl mistää. Siinä gyron notchit säädettiin nollaan ja jotain muutakin. Ja 30 sekunnin leijutuksen jälkeen tarkistettiin moottorien lämpötilat. Taas säädettiin jotain notcheja ja samat proseduurit. Nollaa kohti tosin pyrittiin vähentämään propwashia ja oskillointia, ja videon perusteella hyvin onnistuttiinkin.


Vendetassa jo oletuksena Gyro notch filter on nolla. Vertailun vuoksi Geprc leopardissa, missä on hglrc:n Fc f4 v5pro, sama luku on 400..

Ihmeelliseltä tuntuu, jos säädöt olis noin perseellään out of the box...?

Tämä kuulostaa minusta jännältä. Filttereiden tarkoitushan on vähentää sitää vibraamista ja pehmentää muita "vääriä säätöjä". Miinuksena filttereilla tulee suurempi latenssi ja koneen reagointi hidastuu. Vetämällä filtterit nollaan (erityisesti Dterm lowpass, jota ei saisi missään nimessä poistaa), ollaan äkkiä lirissä, jos säädöt ei ole jämptisti kohdillaan. Sun Geprc leopardissa 400 tarkoittaa gyron 1. notch filterin "piikkikohtaa" ja se on tässä tapauksessa 400 hz. Eli gyrosta filteröidään 400 hertzin taajuudella tulevat tärinät eri tavoilla riippuen muista asetuksista.

EDIT. Tsekkasin omasta, lowpass filter normaalisti 100 tai "pahoissa tapauksissa" 80 tai 90 hz ja notch filter on toinen filtteri, josta jo tuossa aikaisemmin.

Summa summarum, älä koske filttereihin vaan pidä ne oletusasetuksissa.

Puuhis

#25
Vehje on ollut muutaman päivän ns. lihoina pöydällä. Kasasin äsken lentokuntoon. Ei kait se auta ku lähtee kokeilemaan, josko valohoito olis auttanut. Sammutin mukaan.

edit

Sain keploteltua tuohon bf 3.1.7 -version. Samaan kauppaan tuli filtteröintiä:

Puuhis

#26
Testileijuttelut suoritettu. Lakkas tärräämästä ja moottorit kuumenemasta.  :D

Nyt tarttis vielä saada jännitteet taranikseen.

Edit

No perhana. Piuhotus ym. konffaus onnistui laakista. Smartportti rupes suoltamaan jännitetietoakin mankkaan... ;D

ashrak

Lainaus käyttäjältä: Puuhis - heinäkuu 25, 2017, 02:45:07 IP
Testileijuttelut suoritettu. Lakkas tärräämästä ja moottorit kuumenemasta.  :D

Nyt tarttis vielä saada jännitteet taranikseen.

Edit

No perhana. Piuhotus ym. konffaus onnistui laakista. Smartportti rupes suoltamaan jännitetietoakin mankkaan... ;D

Hyvä homma. Tais olla kasauksessa joku häikkä kun purku ja kasaus auttoi.  8)

Puuhis

Vika oli vanhentuneessa softassa, ku filtteröintiä puuttui, näillle moottoreille. Toki noi moottorit on ehtoopuolella ja  kovin verkkaisen tuntuiset. Saattoi johtua akuistakin.