Multikopterit.net keskusteluforum

Lennokki-kyselyn kehittelyä

Aloittaja Harri Pihl, marraskuu 10, 2017, 01:18:40 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Harri Pihl

Moro,
Olen valmistelemassa kyselyä jolla pyritään selvittämään aivan perusasioita meistä lennokki-, kopteri ja multikopteriharrastajista: Miten olemme järjestäytyneet, millaisia lajeja harrastamme, missä harrastamme, miten uudet määräykset ovat vaikuttaneet harrastukseemme ja mihin suuntaan tulisi sääntöjen kanssa edetä. Tällaista kyselyä on useampaan otteeseen penätty Ilmailuliiton toimijoilta mutta innostusta ei ole ilmennyt. Näin päätin sitten lähteä itse keräämään tällaista tietoa.

Olen itse harrastanut lennokkeja 70-luvun lopulta alkaen ja tästä syytä kyselyn näkökulma on väistämättä täältä perinteisen lennokkiharrastuksen suunnalta vaikka minulla on ollut myös koptereita ja multikoptereita (myös FPV). Viimeisimmän testiversion kuvia alla ja itseni ja kymmenkunnan koevastaajan puolesta ollaan siinä pisteessä, että tarkoitus olisi aloittaa nyt viikonvaihteessa mutta hyvin perustellut muutosesitykset otetaan vielä ilman muuta huomioon.

Asiasta on käyty jo keskustelua lennokit.netissä:

https://lennokit.net/showthread.php?t=66717

Multikopterin osalta päädyttiin jakamaan ne kahteen lajiin; multikoptereihin ja FPV-multikoptereihin. Tätä voi kuitenkin vielä helposti muuttaa jos hyvät perustelut vaan löytyvät.

Kyselyyn vastaaminen ei tule vaatimaan kirjautumista Googleen eikä sähköpostiosoitteen antamista mutta edes jonkinlaiseksi osallistumiskontrolliksi vaaditaan nimen ja paikkakunnan ilmoittaminen. Nämä tiedot poistetaan aineistosta kyselyn jälkeen kun palkintona oleva Elf-heittoliidokki on arvottu. Muilta osin aineisto tulee vapaasti kaikkien käyttöön excel-taulukkona. Yhteisötiedot (kerhot yms.) annetaan kuitenkin vain listauksena, ettei niiden perusteella voisi tunnistaa vastaajaa.

Terveisin, Harri Pihl

Harri Pihl


aprepo

Linkki lomakkeeseen puuttui tuosta, oliko niin että kysely on tarkoitus tehdä jossain rajatussa ajassa ja kyselyä ei ole vielä avattu vastauksille?
Nykyinen RPAS säännös tarkoittaa OPS M1-32:sta?
En tiedä kannattaako vaihtoehtoja lisätä enempää, mutta FPV Multikopterit (FPV Racing) voi tarkoittaa useampaakin eri asiaa. Radalla lentäminen on yksi laji, se on myös FAI kilpailulaji (F3U) ja samoilla koptereilla lennetään myös freestyleä. FPV:nä lentämistä kisataan myös kiinteäsiipisillä. Tuo jaottelu näyttää ihan hyvältä, sinänsä olisi mielenkiintoista tietää moniko oikeasti lentää kisaa radalla ja moniko muuten vain.
"Ei tää kulje kovempaa!"

mijarven

Lennätyspaikoissa vois olla myös multikopteriharrastajille: "luonto" kattaen myös fpv freestyle metsässä ja kaikenlainen luontokuvaus.

aprepo

Jep, FPV lentäminenhän on siitä erikoinen ilmailulaji että näillä kisakoptereilla lennetään myös keskellä metsää puiden latvojen alapuolella puiden runkoja väistellen :D
"Ei tää kulje kovempaa!"

Harri Pihl

Jep, RPAS-määräys on juuri tuo OPS M1-32.

Ja siinä lennätyspaikkakohdassa voi kohtaan "Muu:" määritellä itse missä lennättää.

Muutoin julkistaminen vähän myöhästyy pikku hiplausten vuoksi. Parin päivän sisällä avataan ja laitan linkin tänne uuteen säikeeseen.

Harri Pihl

Lainaus käyttäjältä: mijarven - marraskuu 11, 2017, 07:11:19 IP
Lennätyspaikoissa vois olla myös multikopteriharrastajille: "luonto" kattaen myös fpv freestyle metsässä ja kaikenlainen luontokuvaus.

Tää on oikeastaan aika hauska; Saksassahan lennokkikenttien ulkopuolista toimintaa määritetään sanalla "wildflieger" ja äkistään sen luulisi tarkoittavan "villiä" lennättäjää. Mutta todellisuudessa täsmällinen suomennos on juuri "luontolennättäjä"  :)