Multikopterit.net keskusteluforum

uutta multikopteria rakentamassa,ideoita kaivataan

Aloittaja Vesa, joulukuu 30, 2017, 02:26:01 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vesa

Olen katellu että olis aika hyvin osia rakentaa dji f450,kaikki rungon osat,varret,virranjakolevy,esc racer star 30A,moottorit dji 2212/920kv motit,nyt kaivataan ideoita,mikä fc olis tuohon settiin passeli,4s akuilla vähintään, mahdollisimman kevyt kokoonpano,moottorit saa varmaan ostaa toiset,olisko 2300kv sopiva,dji nazaa ajattelin mutta taitaa tulla vähän hidas,ehdotuksia millainen kokoonpano?

hukkis

Riippuu aivan käyttötarkoituksesta. Ilmakuvaukseen iso kone, joka kantaa isoa kameraa. Fpv  menoon pieni kone, joka kulkee lujaa. Kompromissi aina.

Vesa


EMO FPV Drones

Tuon tyyliseen lennätykseen 5" olis kyl varmaan paljon parempi. Ei sit heti mee sirpaleiksi jos ottaa osumaa myöskään!

Tässä 5" los lennätystä:
https://youtu.be/H1KsAir8-oE?t=45s

https://emofpvdrones.com
mki - Miika Linnapuomi

Vesa

#4
Lainaus käyttäjältä: EMO FPV Drones - joulukuu 30, 2017, 11:06:35 IP
Tuon tyyliseen lennätykseen 5" olis kyl varmaan paljon parempi. Ei sit heti mee sirpaleiksi jos ottaa osumaa myöskään!

Tässä 5" los lennätystä:
https://youtu.be/H1KsAir8-oE?t=45s
on myös vastaava,tuo vaatii melkoisesti harjottelua,odottelen vähän joko pehmeää lunta tai sitten kevättä,kokemusta tuolla ehkä 30min,nyt en mene tuonne jäiseen maahan opettelemaan,olen vain tuolla kuvaus kopterilla lennellyt,se on niiiiiin helppo,gps auttaa paljon,en vain ymmärrä millä se vetää noita voltteja tuolla f450,mulla samoista palikoista rakennettu,runko vain diatone white sheep.

Murgo

#5
Tuo on varmaan manual- modessa eli pelkät gyrot käytössä jolloin on vähintään yhtä haastava lennettävä kuin minikin. GPS- ja attitude- tilassa on maksimikallistus rajattu eli lentonopeus on maltillinen eikä flippejä tms. pysty tekemään.

Nazassa on kolme lentotilaa jotka voi ohjelmoida radion napeilla valittaviksi: GPS jossa kopteri pysyy paikallaan kun tikuista irrottaa ja liikkuu sinnepäin minne oikealla tikulla ohjataan, attitude jossa kopteri oikaisee itsensä kun tikuista irrottaa mutta ei pidä sijaintiaan eli liikkuu tuulen mukana yms. Näissä molemmissa siis kallistuskulma on rajattu ja kopteri oikaisee itse itsensä vaakasuoraan.

Sitten on manual (joissain lennonohjaimissa samaa asiaa kutsutaan nimellä acro- tai rate-mode) jossa kopteri kallistuu sitä nopeammin mitä pidemmälle tikkua työntää ja tikusta irrotettaessa jää siihen asentoon missä sillä hetkellä on eli käyttäytyy kuten "perinteinen" helikopteri. Tämä on se tila jota käytetään temppuiluun ja se on valitettavasti ylivoimaisesti haastavampi kuin nuo kaksi muuta koska siinä ei pysty pelastamaan tilannetta tikuista irrottamalla vaan jos kopu sattuu olemaan esim. ylösalaisin kun ohjaimet keskitetään niin se jää siihen asentoon ja ampuu täydellä vauhdilla maahan. Eli kuten itse totesit, vaatii sitä harjoittelua.  ;D

Sanoisin kyllä että treenaa temppuja sillä minillä jos sellainen löytyy, sillä selviää torpeista 99% potkurien katkeilulla (eli potkureita on hyvä olla runsaasti, alussa niitä kyllä kuluu  :D ) kun taas kuvauskopterista todennäköisesti vaurioituu myös runko hiukankin kovemmassa mällissä. Kuvauskopteri on rauhallista kuvaamista varten ja soveltuu hyvin siihen, temppuiluun ja FPV-hommiin sitten minit joiden kestävyys ja hyvä teho-painosuhde tekee niistä ko. käyttöön sopivia.

Sitten kun minillä sujuu niin voit halutessasi tietty kokeilla temppuilua sillä kuvauskoneellakin mutta harjoittelu on PALJON halvempaa ja vähemmän turhauttavaa laitteella jolla torpista selviää vaihtamalla pari muutaman kymmenen sentin hintaista potkuria kuin että joutuu joka kerta ostelemaan ja vaihtelemaan varsia, runkolevyjä, laskutelineitä jne.