Multikopterit.net keskusteluforum

Edullinen DIY kopteri kuvaskäyttöön

Aloittaja rc_kopteri, tammikuu 15, 2018, 04:29:36 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rc_kopteri

Kannattaako esim oheisessa linkissä olevaa hexa kopterin kittiä ostaa vai onko täysi lelu?
https://www.ebay.com/itm/DIY-F550-Hexacopter-Kit-APM2-8-FC-NEO-7M-GPS-920KV-BL-Motor-Simonk-30A-ESC-1045/252145452502?epid=1442234985&hash=item3ab50a45d6:g:huYAAOSwjL5ZJIVE

vai onko DJI flamewheel + Naza V2 parempi valinta?
Jos haluaa käyttää kuvauskäytössä ja olevan helppo/vakaa lentää + voisi vaikka laittaa reittipisteitä minkä reitin lentää niin mitä kaikkea pitäisi päivittää?

Kopukka tulisi ihan rakentelu huviksi ja sitten jos sen saa ilmaan niin kuvaskäyttöön.

Nopeampaan lentämiseen ja harjoittelemiseen löytyy pari pienempää dronea.

Rollerah

Joskus vastaavan F550 kopion omistaneena sanoisin, että jos pelkkä ilmakuvaus on tavoitteena, niin käytetty tai vanhempi (= halvempi) Phantom varmaan hoitaa homman paremmin. Ainakin omassa setupissani sai olla aika tarkkana, että paino ei karkaa liian suureksi ja sopivaa akkua sai hakea. Siihen sitten vielä gimbaalit, kamerat, videolinkit yms. päälle ja lentoaika putoaa alle 10 minuuttiin. Harrastusmielessä tuollainen on hauska projekti ja jos tarkoituksena on lennättää jotain muutakin kuin tavallista kameraa, niin DIY-setuppi on oikea valinta. Lentoaikaa tosin saisi enemmän rakentamalla vaikkapa 15" hiililavoilla ja 3508 - 4010 kokoisilla moottoreilla quadin.
Naza V2 on aloittajaystävällinen, mutta tuo APM on paljon monipuolisemmin säädettävissä ja ohjelmoitavissa. APM:n kautta voi tosiaan asettaa reittipisteitä, mosaiikkikuvattavia alueita jne, mutta kaiken dokumentaation lukemiseen menee ihan kivasti aikaa. Tuo APM:n 8-bittinen versio on ehkä nykyään vanhentunut ja melkein samaan hintaan saa 32-bittisen Pixhawkin klooneja, jotka ajavat samaa Ardupilot softaa.

rc_kopteri

Kiitos tiedosta. Enemmän se rakentelu kiinnostaa. Kuvaaminen varmaankin jää hyvin vähälle (jos tollaisen kitin nyt saa edes ilmaan, kun ei taida ihan "plug n play" meiningillä onnistua).
Mitäs kannattaa ottaa huomioon jos aikoo jonkinlaista kit:ä hommata, tai sitten alkaa irto-osista kasaamaan.
Millaiset moottorit, ESC:t, flight controlleri jne... olisi "minimi vaatimus" niin että kopterilla tekee jotain?

jyrip

Nykyään ei todellakaan kannata rakentaa kittinä, vaan ostaa joku valmis dji kopu.
www.youtube.com/mr2fpvninjas
Fpv lentelyä Akaan Toijalassa!

Vesa

Muutaman rakentaneena olen sitä mieltä että itse kasaaminen kannattaa,yhden olen ostanut valmiin ja edelleen harmittelen mitä siitä maksoin,samaan hintaan olisin rakentanut 2 vastaavan laista,itse kun rakentaa niin saa juuri mieleisen.

Vesa

Ja vielä lisään,ei tuo linkin kopteri ainakaan hinnalla ole pilattu,saahan sitä muuteltua sitten tulevaisuudessa mieleisekseen.

Murgo

Lainaus käyttäjältä: jyrip - maaliskuu 11, 2018, 11:03:10 IP
Nykyään ei todellakaan kannata rakentaa kittinä, vaan ostaa joku valmis dji kopu.

Näin jos kuvaus on se juttu ja haluaa mahdollisimman helppokäyttöisen lentävän kameran. Mutta monelle se rakentelu ja lennätys on jutun juoni ja silloin valmiissa laitteessa ei oikein ole ideaa, rakennella ei tarvitse ja lentääkin itsestään.  :D

ashrak

Linkin kopterin esckit on ainakin suoraan 60 luvulta. Simonk wtf. Suosittelen ostamaan kitin osat erillisenä esim alista niin saat edes jotain järkeä tuohon.  ;D

juu-zo

Aloittelija täälläkin miettii kopteriharrastuksen aloittamista ja erityisesti kuvaamista. Olen jo aiemmin tutustunut tekniikkaan ja mitä lentävältä kopterilta vaaditaan.
Katselin jonkin verran myös valmiita vaihtoehtoja, dji mavicia ja typhoonia, mutta edelleen rakentelu kiinnostaisi kovasti. En kuitenkaan ole mikään ammattikuvaaja joten se rakentelu olisi yksi suola tässäkin harrastuksessa. Nyt pitäisi vain sitten keksiä minkälaisista palikoista lähdetään settiä kasailemaan.
Kameraksi tulee tietysti jokin gopro gimballin päähän. Tällä hetkellä löytyy jo shimanon cm-1000 kamera jolla ajattelin aloittaa. Varmaan muita tärkeitä kysymyksiä että mikä runko ja mikä kontrolleriksi. Itse kontrollereita selasin viimeksi ~3vuotta sitten kun foorumilla pyörin ja siitä on varmaankin laitteet jonkin verran kehittynyt.

Saurus

#9
Lainaus käyttäjältä: juu-zo - elokuu 16, 2018, 09:47:55 AP
Aloittelija täälläkin miettii kopteriharrastuksen aloittamista ja erityisesti kuvaamista. Olen jo aiemmin tutustunut tekniikkaan ja mitä lentävältä kopterilta vaaditaan.
Katselin jonkin verran myös valmiita vaihtoehtoja, dji mavicia ja typhoonia, mutta edelleen rakentelu kiinnostaisi kovasti. En kuitenkaan ole mikään ammattikuvaaja joten se rakentelu olisi yksi suola tässäkin harrastuksessa. Nyt pitäisi vain sitten keksiä minkälaisista palikoista lähdetään settiä kasailemaan.
Kameraksi tulee tietysti jokin gopro gimballin päähän. Tällä hetkellä löytyy jo shimanon cm-1000 kamera jolla ajattelin aloittaa. Varmaan muita tärkeitä kysymyksiä että mikä runko ja mikä kontrolleriksi. Itse kontrollereita selasin viimeksi ~3vuotta sitten kun foorumilla pyörin ja siitä on varmaankin laitteet jonkin verran kehittynyt.

Koetanpa vastata jotain, vaikka itsekin vielä aloittelija olen näissä hommissa.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, tässä harrastuksessahan rakentelu ja säätäminen on vähintään puolet hienoudesta, eli vaikka valmiit härpäkkeet nykyään jo päihittävät diy-vehkeet kuvanlaadussa niin oman kopterin rakentaminen on se juttu.
Itse rakensin reilu vuosi sitten ensimmäisen kopterin, pitkälti samoilla kriteereillä kuin ylhäällä luettelit.

Rungoksi valitsin DJI-flamewheel S500 halvan kopion. Runko on mielestäni täyttänyt odotukset varsin hyvin, vaikka laskutelineet eivät mitään kestäneetkään.

FC:ksi otin budjettisyistä halvan Naze32 -laudan, joka ei mikään kuvauskopterin fc ole, mutta päivittelen sen pian johonkin parempaan. Joku tuossa hetki sitten tiivisti valinnan suunnilleen niin, että:
Naza, jos haluat helppokäyttöisen laudan jota ei tarvitse koko ajan säätää
Pixhawk(klooni?), jos haluat enemmän toiminnallisuuksia ja vaihtoehtoja, mutta myös säätää sekä käyttää paljon aikaa asioihin perehtymiseen
Lisäksi on toki muita, esim Tarotin sopuhintainen FC, josta olen ihan hyviä kokemuksia myös lukenut. Tästä on foorumillakin oma ketju joka kannattaa vilkaista.

Yksittäisiä komponenttivalintoja en osaa sen tarkemmin suositella, mutta esim nuo minulla käytössä olevat DYS SN30A -noparit tuskin ovat kovin paljoa vanhentuneet vuodessa ja hoitavat varmasti hommansa tuossa käytössä (kun muistat flashata BL-Helin sisään). Tiedä sitten saako saman kaltaista nykyään jo muualta halvemmalla. Voit vilkaista tuota minun projektia tästä linkistä: http://www.multikopterit.net/index.php/topic,2100.msg19613.html#msg19613

Eipä sitten muuta kuin osia tutkimaan ja vertailemaan, pian se jo lentää  8)

juu-zo

#10
Ehdinkin jo ajatella onko koko foorumi kuollut kun ei hirveästi kirjoituksia täällä ole. Kiitokset kuitenkin vastauksesta. Tuo sinun kopterisi näyttääkin juuri sellaiselta mitä itsekin ajattelin lähteä kasaamaan. Ebaystä s500 runko makselee alle 20€. Moottoreita ja nopareita voisi katsoa hobbykingistä. Samalla pitäisi varmaankin joku riittävän pätevä radio hommata. Ennestään kun on vain yksi rc auto itsellä. Laitetaankin s500 runko siis tilaten ja etsitään siihen sopivia osia sitten kiinni. Tuota fc:tä täytyy myös miettiä. Periaatteessa en säätämistä pelkää. Koodaustaustaa löytyy ennestään ja olen paljon arduinojen ja raspberryn kanssa säätänyt. Siinä mielessä pixhawk voisi kiinnostaa mutta en hirveän helposti löytänyt mistä sellaista saisi. Nazaa olisi ebayn kautta ihan järkevään hintaankin tarjolla.

Saurus

Jep, toisinaan täällä tuntuu olevan hiljaisempia jaksoja, sitten ihmiset taas innostuu..

Mutta siis, radioon suositellaan yleensä panostettavan heti alussa, koska se on se mikä yleensä pysyy kopterien vaihtuessa ja harrastuksen paisuessa. Varmaan edelleen yleisesti suosituin on tuo Taranis X9D, vaikka se parisataa maksaakin niin ei tunnu vuosien aikana arvoaan juuri menettäneen. Toinen vaihtoehto on Taranis QX7, joka on hieman edullisempi. Ero taitaa lähinnä olla vipujen määrässä, tuosta löytyy juttua netistä helposti. Toki muitakin vaihtoehtoja on, ja monet tuntuvat lentävät tyytyväisenä reippaasti alle sadan euron radioilla.

S500 runkoa voin kyllä suositella, mutta kannattaa hommata saman tien pussi varaländäreitä mukaan kun muutamalla eurolla saa ja niitä saattaa alussa muutama kulua.

Tuosta lennonohjaimien saatavuudesta en osaa nyt sanoa. Noita pixhawkkeja taitaa nykyään saada lähinnä klooneina, kannattaa ehkä etsiä englanninkielisiltä foormeilta sekä tarkastaa tämänkin foorumin kauppapaikkaa välillä.

TimoS

Tuolta itse hankkinut.
https://www.banggood.com/search/pixhawk-flight-controller.html?sbc=1
Itse tykkäsin enemmän tosta reptile rungosta.

juu-zo

Kiitokset linkistä. Tuohon reptilen runkoon tarvisi jonkinlaiset laskutelineet rakennella lisäksi jos haluaa kamerakalustoa istuttaa. S500 rungossa sellaiset on valmiiksi, vaikka heikot olisivatkin.