Multikopterit.net keskusteluforum

Alle 5km lentokentästä

Aloittaja Skydrone, tammikuu 22, 2018, 10:13:33 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skydrone

Moikka

Tuli tälläinen kysymys mieleen eikä tunnu vastausta löytyvän niin miten menee tuo lennätys alle 5km lentokentästä, normaalisti soitan/pyydän lupaa lennätykseen lennon johdolta.

Mutta mitä jos kysyinen lennonjohto torni on suljettu niin ei voi pyytää lupaa, eli saako lentää ilman lupaa vai tarvitseeko unohtaa lennättäminen?

aprepo

Lainaus käyttäjältä: Skydrone - tammikuu 22, 2018, 10:13:33 AP
Moikka

Tuli tälläinen kysymys mieleen eikä tunnu vastausta löytyvän niin miten menee tuo lennätys alle 5km lentokentästä, normaalisti soitan/pyydän lupaa lennätykseen lennon johdolta.

Mutta mitä jos kysyinen lennonjohto torni on suljettu niin ei voi pyytää lupaa, eli saako lentää ilman lupaa vai tarvitseeko unohtaa lennättäminen?

Paras lienee kysyä sieltä tornista. Joissain paikoissa (jyväskylä) ovat tainneet ottaa vastaan ilmoituksia sähköpostillakin. Tornin ollessa suljettuna se kentän ilmatila taitaa tosin muuttua luokkaan G, eli valvomaton ilmatila, mutta en ehkä siltikään menisi lentämään lähellä kenttää.
"Ei tää kulje kovempaa!"

aprepo

OPS M-1-32:

"4.10 Lennokin lennättämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota valvomattomien lentopaikkojen
ja helikopterilentopaikkojen läheisyydessä tapahtuvaan ilmaliikenteeseen
sekä noudatettava soveltuvin osin paikallisia ohjeita."

Ei tuota kovin selvästi sanota tuollakaan.
"Ei tää kulje kovempaa!"

djekip

Muutenkin toi on vähän hassu toi 5Km sääntö koskien koko ilmatilaa, väitän että jos kotipihallani lennätän Fpv konetta välillä 0-10m niin jos se törmää lentokoneeseen, niin se lentokone on ollut jo pahoissa ongelmissa ennen törmäämistä lennokkiin. Mutta ymmärrän toki että joillekkin on mahdottomuus pysyä annetuissa matalissa rajoissa, ja silloin on helpompi ja järkevämpi sulkea koko ilmatila, kuin ottaa se mahdollisuus että joku mokaa, ja sattuu jotain vakavaa.

-Eki-

Samppa

On siinä tietenkin se teoreettinen mahdollisuus että jokin siinä kopterissasi sekoaa ja se karkaa hallitsemattomasti. Radiolinkin katkeaminen on itsekin tullut jo koettua parin vuoden aikana pariinkin kertaan ihan lähietäisyydellä. Jos tuolloin on failsafe väärin konffattu niin vaara on että kone karkaa. Toki sittenkin todennäköisyys siihen että osuu lentokoneeseen on pieni. Mutta jos joku tutka, lentäjä tms. havaitsee karkurin niin iso vaara on että turvatoimena kenttä kiinni

djekip

Failure is allways an option!
Onhan tossa toki myös sellainen pointti, kun harraste koneissa on vaikka minkälaista radiotekniikkaa, wlan, FPV, radio kontrolli, yms mitä väki keksii noihin kiinnitellä, ja vaikka millaisilla tehoilla, niin onhan tossa toki suuri vaara siihen että sotketaan kentän radioliikennettä, joka sit aiheuttaa jotain tuskaa ja hämmästystä joko tornissa tai koneessa. Kentällä kuitenkin on ILS, erinlaisia tutkia, radioliikennettä, ja vaikka mitä, minkä pitää toimia moitteettomasti. Vähän sama asia kuin matkapuhelimen sammuttaminen lentokoneessa, kukaan ei pysty todentamaan todellista vaaraa, mutta sitä mahdollisuutta ei edes oteta, ja hyvä niin. välillä se vaan sylettää raahata noita kamoja kilometrien päähän ihan vaan sen takia, että toi kenttä osuu samalla nurkalle kotipaikan kanssa.

-Eki-

Samppa

Antasko ne sieltä tornista pidempiaikasta lupaa lennellä siinä pihalla jos lupaa pysytellä puiden latvojen alapuolella ja tiedostaa kentän läheisyydestä johtuvat riskit ja vaatimukset? En tiedä onko tuommossii käytänteitä, mutta eihän se maksas sieltä kysyä.