Multikopterit.net keskusteluforum

FC kiinnitys runkoon

Aloittaja aprepo, lokakuu 12, 2014, 09:05:15 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aprepo

Tähän asti olen laittanut FC:n kiinni runkoon jos jonkin näköisillä tarrasysteemeillä. Nyt on kuitenkin kyseessä hiilarirunko joten ajattelin jättää vähän paremmin väliä runkon ja FC:n väliin ettei pääse tulemaan oikosulkuja ja laittaa sen 5mm nylon spacereilla. Samalla se olisi vähän siistimmän näköinenkin. Mutta miten on värinät, foamiteipit pitää ne aika hyvin aisoissa, mutta tuossa ratkaisussa ne tulevat suoraan kortille asti. Mites on muilla toiminut suora kiinnitys?
"Ei tää kulje kovempaa!"

Petsku

Lainaus käyttäjältä: aprepo - lokakuu 12, 2014, 09:05:15 AP
Tähän asti olen laittanut FC:n kiinni runkoon jos jonkin näköisillä tarrasysteemeillä. Nyt on kuitenkin kyseessä hiilarirunko joten ajattelin jättää vähän paremmin väliä runkon ja FC:n väliin ettei pääse tulemaan oikosulkuja ja laittaa sen 5mm nylon spacereilla. Samalla se olisi vähän siistimmän näköinenkin. Mutta miten on värinät, foamiteipit pitää ne aika hyvin aisoissa, mutta tuossa ratkaisussa ne tulevat suoraan kortille asti. Mites on muilla toiminut suora kiinnitys?

Aina on ollut teipillä kiinni, eikä mitään ongelmia ole ollut FC:n värinöitten kanssa. Hiilari ei anna yhtään anteeksi niitä värinöitä vaan ne välittyy tosiaan suoraan korttiin jos on tolpilla.

jinx

Mulla taas tuossa blackout kloonissa naze kiinni nylon tolppien päässä. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmia ollut. Ei edes siinä vaiheessa kun pidit päin seiniä ja potkureista puuttunut paloja.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Nurffe

Mulla on kans mini H:ssa pikku nylontolppien varassa hiilarirungossa eikä mitään ongelmia. Toki siellä varmasti värinää on, mutta ei näköjänä merkittävissä määrin

Tero

Edellisessä rungossa oli teipillä ja nyt rakenteilla olevaan runkoon tulee tolpilla. Nähtäväksi jää toimiiko.

Nemo

Onko controlleri sijaittava täsmälleen moottorilinjojen keskipisteessä?

Näinhän se ohjeistetaan asentamaan, mutta näyttää tulevan vastaan paljon erityisesti spider-tyylisiä runkoja missä fc ei ole alkuunkaan keskellä. Pystyykö joissain korteissa määrittämään sen asemoinnin rungossa suunnan lisäksi?

ntthhtl

#6
Lainaus käyttäjältä: Nemo - lokakuu 27, 2014, 10:55:34 IP
Onko controlleri sijaittava täsmälleen moottorilinjojen keskipisteessä?

Näinhän se ohjeistetaan asentamaan, mutta näyttää tulevan vastaan paljon erityisesti spider-tyylisiä runkoja missä fc ei ole alkuunkaan keskellä. Pystyykö joissain korteissa määrittämään sen asemoinnin rungossa suunnan lisäksi?


Kokemusta (pari vuotta) vain yhden puljun fc:istä ja sen kanssa ei ole väliä missä päin runkoa fc on (lähde). Säätöjen puolesta olen kyllä itse laittanut fc:n aina keskelle ja vieläpä massakeskipisteeseen jos mahdollista. Tärkeämpää lienee että moottorien suhteen paino jakautuu tasaisesti. http://wiki.openpilot.org/display/Doc/CG+or+Center+of+Gravity

Nemo

Lainaus käyttäjältä: ntthhtl - lokakuu 27, 2014, 11:03:32 IP
Kokemusta (pari vuotta) vain yhden puljun fc:istä ja sen kanssa ei ole väliä missä päin runkoa fc on (lähde). Säätöjen puolesta olen kyllä itse laittanut fc:n aina keskelle ja vieläpä massakeskipisteeseen jos mahdollista.

Tuollaista kutistettua disco-tyylistä runkoa olen kuolannut kuten tuossa projektissa http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2263855 ja siinä on laitettu kortti aika paljon keskikohdasta eteen. Ja eikös myös tuo painopiste vastaavasti yritetä saada tuohon moottorien leikkauspisteeseen  :-\

ntthhtl

#8
Lainaus käyttäjältä: Nemo - lokakuu 27, 2014, 11:13:45 IP
Lainaus käyttäjältä: ntthhtl - lokakuu 27, 2014, 11:03:32 IP
Kokemusta (pari vuotta) vain yhden puljun fc:istä ja sen kanssa ei ole väliä missä päin runkoa fc on (lähde). Säätöjen puolesta olen kyllä itse laittanut fc:n aina keskelle ja vieläpä massakeskipisteeseen jos mahdollista.

Tuollaista kutistettua disco-tyylistä runkoa olen kuolannut kuten tuossa projektissa http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2263855 ja siinä on laitettu kortti aika paljon keskikohdasta eteen. Ja eikös myös tuo painopiste vastaavasti yritetä saada tuohon moottorien leikkauspisteeseen  :-\


fc:n sijainnilla ei niin väliä, kunhan painopiste (cog) on moottoreihin nähden rungon keskellä. Tai ei sekään ole niin justiinsa, mutta siinä hukkaa vain moottoreiden tehoa.
Jos nyt oikein järkeilee, nii miksi fc:n pitäisi olla keskellä? Samalla laillahan fc kallistuu rungon mukana vaikka olisi pitkän varren päässä. Eikö vaan? Tämän pitäisi kyllä päteä muihinkin lentoälyihin kuin openpilottiin.

Edit: tämä jäi mietityttämään, joten googletin lisää. Fc:n paikalla on väliä, mutta jos puhutaan muutamista senteistä, niin eroa ei luultavasti huomaa. Hieman parempi asia käsittelevä ketju: http://forums.openpilot.org/index.php?/topic/38666-What-if-the-FC-can't-be-in-the-CG?

Kunhan saan testiquadin kasaan niin pitää testiksi siirtää fc huolella pieleen

Nemo

Piti oikein ajatuksella miettiä päivällä, ja kun lukasin tuon linkin ketjun niin aikalailla samaan lopputulokseen oli päädytty.

-Jos oletetaan, että vaikka tuuli kallistaa laitetta 20-astetta roll-suunnassa ja sitten vertailukohtana saman verran pitch-suunnassa. Jos kortti on laitettu vaikka 50mm keskikohdan etupuolelle, niin eikö kortti tee nyt pitch suunnassa kallistuessa isomman liikkeen kun roll-suunnassa? Ja kun acc- ja gyro laskee näiden perusteella tarvittavan korjauksen, niin siinähän se pieni heitto sitten tulee. Siis acro tilassa, sl:ssä tällä ei liene merkitystä edes teoriatasolla.

En todellakaan usko että itse edes huomaisin lennossa tuota virhettä joka tuossa mahdollisesti tulee, mutta periaatteessa mielellään tekisi edes lähtökohtaisesti kaikki siten kun pitää. Muuten on turhaa hakea niitä viimisiä säätöjä pideistä, jos lähtökohdissa joku mättää.

taski

Lainaa-Jos oletetaan, että vaikka tuuli kallistaa laitetta 20-astetta roll-suunnassa ja sitten vertailukohtana saman verran pitch-suunnassa. Jos kortti on laitettu vaikka 50mm keskikohdan etupuolelle, niin eikö kortti tee nyt pitch suunnassa kallistuessa isomman liikkeen kun roll-suunnassa? Ja kun acc- ja gyro laskee näiden perusteella tarvittavan korjauksen, niin siinähän se pieni heitto sitten tulee. Siis acro tilassa, sl:ssä tällä ei liene merkitystä edes teoriatasolla.

Isomman liikkeen kyllä, mutta eikö 20 astetta ole 20 astetta joka kohdassa runkoa? Eli kortti "kokee" pitch-suunnan muutoksen 20 asteen kallistumisena ja pienenä korkeuden muutoksena.

mop

Gyrojen lukemiin (kallistus) ei IMU:n paikalla ole vaikutusta, mutta kiihtyvysantureihin on.