Multikopterit.net keskusteluforum

Pikaiset kysymykset ja nopeat vastaukset

Aloittaja Ves@, marraskuu 12, 2014, 12:52:57 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Pietzu

Lainaus käyttäjältä: Ronnie - lokakuu 26, 2015, 05:11:01 IP
Mitäs mieltä viisaammat olisi tästä kokonpanosta? http://www.banggood.com/QAV250-Carbon-Fiber-Frame-DIY-ARF-Combo-MT1806-12A-ESC-CC3D-FC-p-965220.html
kannattaako edes miettiä?

Ostin tuon saman paketin muutama kuukaus sitten banggoodin EU varastolta Parempi sieltä ostaa ni ei tuu alv, nyt on out of stock: http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-QAV250-Carbon-Fiber-Frame-DIY-ARF-Combo-MT1806-12A-ESC-CC3D-FC-wp-Uk-965220.html. Hyvin on toiminut. Akku on liian iso joten se meni muuhun käyttöön. Laturia en ole edes testannut.

mikkox9x

#466
Lainaus käyttäjältä: Ronnie - lokakuu 26, 2015, 05:11:01 IP
Mitäs mieltä viisaammat olisi tästä kokonpanosta? http://www.banggood.com/QAV250-Carbon-Fiber-Frame-DIY-ARF-Combo-MT1806-12A-ESC-CC3D-FC-p-965220.html
kannattaako edes miettiä?
Muuten ok. mutta noparit joutas vaihtoon ja ehkä moottoreiksikkin ottaisin mielummin DYS:n motit. Tossa paketissa akku voi tuottaa ongelmia kun Kiinasta tulee. Ei pitäs tulla ku kalliilla kuriirilla akut Kiinasta, kun jotain uusia säädöksiä. Sitte jos tulee vielä verot päälle ei ole enään sitte mikään halpa, kun Suomestakin saa parempaa kohtuuhintaan: http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit . Tietty ei ole laturia eikä akkua, muttei tolla paketin laturilla paljoa teekkään ja akku on liian iso random Kiinalainen ja niitä tartte kuitenki tilata useampia.

Jo Kiinasta tilailee yksittäin saa parempaa, esim. suosituimpia osia on:

Runko: ZMR250 hiilari
Motit: DYS be1806, saa myös Suomesta periaatteessa sama motti: http://fi.eurorc.com/product/8675/halko-multi-rotor-brushless-motor-2300kv
Noparit: DYS sn20a + erillinen BEC + ohjelmointilaite(saa BlHelin), saa myös Suomesta: http://fi.eurorc.com/product/11884/halko-ignite-20a-nopeudensaadin
Akut kannattaa ostaa Suomesta tai tilata jostain euroopan varastosta: http://fi.eurorc.com/search/?q=halko+akku
FC: Tietty sitte makuasia, että ottaako CC3D vai Naze. Betaflight alkaa nyt olla suosittu ja saa noihin molempiin mutta helpompi asentaa Nazeen. Ottasin itse Nazen. OpenPilotin kehitys on kai lopetettu.


Welho

Lainaus käyttäjältä: Ronnie - lokakuu 26, 2015, 05:11:01 IP
Mitäs mieltä viisaammat olisi tästä kokonpanosta? http://www.banggood.com/QAV250-Carbon-Fiber-Frame-DIY-ARF-Combo-MT1806-12A-ESC-CC3D-FC-p-965220.html
kannattaako edes miettiä?
Ite en kyllä tuota tilais. Samaan hintaan saat kun kasaat ite paketin Banggoodilta.
Zmr250 runko
Diatonen pcb
Dys motit
Sn20A esc
Cc3d evo
Potkurit
Akut joko suomesta tai hk:lta

IleFPV

Kannattaa varmistaa että runkoon saat varaosia yksitellen ja varmaan haluat myös edullisesti ne, ettei tarvitse ostaa koko pakettia uudestaan jos jalka murtuu.

Itse suosittelisin sulle ZMR runkoa ja laadukas versio siitä löytyy ainakin fpvmodel.comista.
Noin puolet halvemmalla (14$) löytyy sitten "iham ok" versio samasta rungosta osoitteessa myrcmart.com.

Ja ESCien kohdalla ei ole tollasesta yhdistetystä kokemusta, mutta isohkolta toi vaikuttaa. Ja jos rikot ni pitää aina uusia kaikki neljä kerralla. Sen tilalle suosittelisin sn20a ESCejä tai LittleBee ESCejä.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Welho

Kannattaa laittaa joko zmr250 tai erc:n 250 runko ja yleisimmät motit ja esc:t. Eli motti dys tai halko be1806 ja esc Sn20A.
Löytyy helposti ja saa nopeaa varaosat.

Ronnie

jos jollakin sattuu olemaan ylimääräisenä zmr250 ei tarvitse kameraa/lähetintä/vastaanotinta/akkua/  niin otappa yhteyttä

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: -pauli - lokakuu 27, 2015, 12:51:32 AP

Tulipa siihen loppujen lopuksi monta kysymystäkin, mutta jos joku tietävämpi jaksaa edes johonkin ottaa kantaa niin kiitän suuresti!


Otan nyt kantaa vaikkei sitä aina kaivata ;)

- Tuo runko on pirun tyylikäs, mutta ehkä hieman heikon oloinen ja siitä saa kerralla rikki puolet. Saattasin ennemmin ottaa tommosen zmr rungon. tai sitte tommosen mitä euroRCllä (ja verticalhobbyssä ja mad pilotilla) suomessa myydään. Saa niitä ulkomailtakin, mää vaan koitan kannattaa kotimaista kun se hintojen puolesta on järkevää.. Ja tuohon ERC rungoksi tituleeerattuun runkoon menee 6" rupellit jotka tuo huomattavasti lisää lentoaikaa, verrattuna tuohon ZMR joka syö vaan vitosia.  Molemmat kestää aika paljon kipeetä.

-Moottoreina nuo elitet ei arvosteluiden mukaan oo niin hyviä kun mitä nuo jotku halvemmat HKn moottorit. Mutta ei oo  kokemusta, en ota kantaa

-ESCeistä IL3:n kannalla

-Elä KKta laita FCksi, sen perusteella mitä ite oon oppinu, ja mitä täällä foorumilla suositaan niin laita Naze32 tai CC3D (se atomi on ainaki tosi pieni) kaikissa noissa on se self-level. tosin joka FCssä taitaa olla eri nimet käytössä. Tosin ku porukka herää niin ne rupee toitottamaan vielä enempi että rate-moodissa kannattaa heti alottaa..

-noissa akuissa on sitte pienempi liitin ku mitä tuo normaali käytössä oleva, ota se huomioon. noita akkuja oon itekki miettiny. Nyt on vaan akkuhankinnat jäissä kun en tiiä siirrynkö 4S:ään

-Latureissa kannattaa kattoo semmonen mikä syö suoraan verkkovirtaa. en nyt tiedä onko niissä niin merkittävää eroa, joku muu voi tietää paremmin. Ite ostin käytetyn laturin halvalla kun harrastuksen alotin. Sillä mää vieläki oon pärjänny.

-ei välttämättä kannata uutta 9XR:ää ostaa, kannattaa koittaa löytää halvalla käytetty (varsinki 6-kanavaisia on tosi edullisesti käytettynä välillä tyrkyllä) jos ei taranikseen kerralla panosta. Jos tommosen laittaa uutena niin ei siinä paljoa säästä verrattuna taranikseen.

Kolviksi vaan kapeepäinen, ja lisää johtoa varmastikkin tarvittee. Kannattaa koittaa vilkuilla hetki oisko joku myymässä käytettyä settiä, niitäkin tuntuu välillä liikkuvan. tosin esim torin puolella hinta pyynnit on monesti aika törkeän korkeita.


Ja viimenen mutta mun mielestä tärkein pointti: Meinaatko lennättää Line-of-sightina vai hommata FPV vehkeet?
Koska jos et meinaa lyhyellä aikataululla FPV hommiin niin kannattaa hommata melkein suoraa vähä isompi. Koska LOS-lennossa tuo 250:n asento häviää tosi äkkiä. valot tietty auttaa mutta siltikin.. Plus niissä saa helposti enempi lentoaikaakin. Ite oon jälkikäteen miettiny monesti, että ois sitä voinu alottaa jollaki isommallakin, ois saanu enempi lentoaikaa jne.. Mutta nämä on näitä mitä pitää aina miettiä omien halujensa mukaan. Sen mitä aluksi tutkin kun meinasin alottaa 450 kokosella niin hinta ei juurikaan ois noussu semmosella, muuta ku rupellien osalta. Pääsyin sitte 250 kokoon.
Väri väriin ja loput yhteen

VilleN

Tämmösellä laturilla olen vuoden nyt lataillut ja voin suositella: hobbyking.com/hobbyking/store/__49420__X100_AC_DC_100W_Touch_Screen_Charger_US_Plug_.html
Ainoa ongelma lienee nyt se ettei sitä saa tällä hetkellä Eu-varastosta. Viime vuoden syksynä sitä oli myynnissä n. 50 eurolla eu-varastossa. Latauslaudan kanssa tuolla latailee komeasti 6 akkua kerralla.

Ja rate-moodi on ainoa moodi! ;D

jinx

Kolveihin kyllä yleensä mun käsittääkseni saa vaihtokärkiä. Eli uuden kolvin hommaaminen kapean kärjen takia tuntuu vähän liioittelulta.  ;D
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

jesi

Mullo tää plus kärkisarja:
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/49834/dfdxd/Wattnik-ZD-931-juotosasema-digitaalisella-tehons-d-ll/

Sit lisäksi dremel kaasukolvi ja bilteman 100w mörkö, mutta tolla vk vehkeellä 99%.

Toki tärkeä osa on hyvä tina fluxilla ja semmonen metallinen sorvilastu "sieni".
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Welho

Lainaus käyttäjältä: Welho - lokakuu 20, 2015, 11:14:59 AP
Osaisiko joku auttaa kun jälleen kerran video signaalin kans ongelma.
Eli laitteet vrx boscam diversity + spiro ja 3 kierroksen helix
Vtx ImmersionRC 25mw + spiro kamera FatShark 700tvl 5v
Toinen vtx boscam 600mw + spiro kamera Sony 700tvl 12v
Molemmissa ferriitti renkaat
Lasit aromipesä ja Predator V2

Eli molemmilla kopuilla ja molemmilla laseilla sama ongelma kuva alkaa heti pätkimään ja noin 30m päässä kuva katoaa kokonaan. Kanavan vaihto ja vtx vrx spiro antennien vaihto keskenään ei auttanu.
Samassa paikassa lentänyt useamman kerran ja ei oo ollu mitään ongelmia. Nyt kolmena päivänä peräkkäin kävin ja eka päivänä kaikki toimi ja kahtena seuraavana ei toiminu enää.
Nyt on vika selvitetty. Elikkäs toi boscamin vrx oli rikki. Kaveri katto yhtä aikaa noilla predatoreilla kun lensin ja hän sano että kuva pätki aivan samanlailla kun mulla ja katosi välillä kokonaan niistäkin. Nyt sit ite testannu molemmilla erikseen niin predatorit pelaa täysin mut boscam ei pelaa.
Ihmeellinen juttu kun ei oo kertaakaan saanu mitään iskuja ja aina kuljettanut salkussa pehmusteiden keskellä omassa kolossa. Enkä kyl ymmärrä miten rikkinäinen vrx voi sotkea signaalin niin että toiset lasit ei toimi yhtä aikaa samalla kanavalla.

-pauli

Kiitos hyvistä kommenteista. Tuo ERC versio voisi ollakin ihan varteenotettava vaihtoehto nimenomaan noiden varaosien kannalta. Aika harvaan malliin näyttää ylipäätään saavan varaosia. FPV kiinnostaa, mutta en ole varmaan ihan heti siihen siirtymässä, joten tuo asennon katoaminen oli myös todella hyvä pointti. Eli ei auta muu, kuin vielä vähän tutkia vaihtoehtoja ennen tilausta  :)

Saurus

Ei juuri ole juttua näkynyt tästä, eli kysymys kuuluu miten talvella multien lennättäminen onnistuu pakkasella ? Li-Po akkujen virranantokykyhän putoaa reipaasti niiden jäähtyessä, mutta varmaan usein lämpenevät riitäväsi itsestään lennon aikana. mitenkäs muut sähköt, lumi tietysti olisi hyvä pitää poissa mutta eikö pakkanen vaikuta mitenkään? Muistan vaan kun rc-autoilla ajeltiin lumessa niin akut työnnettiin vaahtomuovipussukoihin jotta pysyisivät lämpimänä :)

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: Saurus - lokakuu 29, 2015, 09:32:28 IP
Ei juuri ole juttua näkynyt tästä, eli kysymys kuuluu miten talvella multien lennättäminen onnistuu pakkasella ? Li-Po akkujen virranantokykyhän putoaa reipaasti niiden jäähtyessä, mutta varmaan usein lämpenevät riitäväsi itsestään lennon aikana. mitenkäs muut sähköt, lumi tietysti olisi hyvä pitää poissa mutta eikö pakkanen vaikuta mitenkään? Muistan vaan kun rc-autoilla ajeltiin lumessa niin akut työnnettiin vaahtomuovipussukoihin jotta pysyisivät lämpimänä :)

Akut pysyy tarpeeksi lämpimänä kyllä autossa. Vähä kovempaa runtua kun antaa niin pysyvät tarpeeksi lämpiminä lennossakin. Ei siis vaikuta oikein mitenkään toimintaan muutakun sormet on vähän kohmeessa jos ei hommaa mankkapussia ja väsäile sinne lämmittimiä. Tietenkin sähköjän vähän kannattaa suojata kun hankeen se vekotin kuitenkin uppoaa joskus. Itse viime talvena jaksoin plastidipillä suojata sähköjä mutta enpähän taida enää jaksaa.. Virrat pois kun torppaa hankeen ja kuivattelee rauhassa. Kestää minkä kestää ;D

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Nurffe - lokakuu 30, 2015, 12:44:58 AP
Akut pysyy tarpeeksi lämpimänä kyllä autossa. Vähä kovempaa runtua kun antaa niin pysyvät tarpeeksi lämpiminä lennossakin. Ei siis vaikuta oikein mitenkään toimintaan muutakun sormet on vähän kohmeessa jos ei hommaa mankkapussia ja väsäile sinne lämmittimiä. Tietenkin sähköjän vähän kannattaa suojata kun hankeen se vekotin kuitenkin uppoaa joskus. Itse viime talvena jaksoin plastidipillä suojata sähköjä mutta enpähän taida enää jaksaa.. Virrat pois kun torppaa hankeen ja kuivattelee rauhassa. Kestää minkä kestää ;D
vähän vei kyl itellä fiilistä ku lensi 1/3 akullista ja päivän lennot oli siinä ku naze kastu ja pojat lens vielä tuniin sen jälkeen... laatikossa odottaa plastidip ja halkonoparit eli dippiä niskaan (kun saa aikaiseksi) kaikkiin elektroniikkoihin niin pääsis edes muutaman akullisen  ;D