Multikopterit.net keskusteluforum

Pikaiset kysymykset ja nopeat vastaukset

Aloittaja Ves@, marraskuu 12, 2014, 12:52:57 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Oikosulkumies

Täällä on ainaki yks tai useempi keulinu hommanneensa cheapo-mallisen gimbalin ja ittelläki ois semmoselle tarve. Onko ne ollu semmosia tulosta itte mallisia vai ihan valmista kauraa?

Siipeen vähä kaipais jotain tilt-pan gimbalia. Hkn tilauksesta joku vatipää unohti sen vitosen servo-gimbalin ku semmosta suunnittelin kokeiluun aluksi.
Väri väriin ja loput yhteen

Gare

Noobie kysymys,

eka palasina tilailtu quad matkalla kohti kotia. Tilasin laturiksi Turnigy P405 vehkeen, lähinnä pienen koon ja sisäänrakennetun muuntajan (+hinnan) vuoksi. Eilen tuo saapui ja vähän jo laturia zoomailinkin, mutta siinä on kummallisen näköinen tuo laturin pää. Balance portit on kuitenkin selkeät.

Voinko siis ladata (4S) akkua pelkällä balanceportilla? Googlailujen mukaan kyllä - ja olisi suositeltavaakin. Voinko ladata näin useampaa akkua? Tilasin kolme akkua, ja välillä olisi varmasti mukava vain läsäyttää akut laturiin kerralla ilman että pitää käydä välillä vaihtelemassa. Voinko siis ladata esim välilä kaikkia kolmea akkua samanaikaisesti kytkemällä ne rinnan tuohon ei-balance -outputtiin? (vaatii pikku modailun)

Pääosin varmasti balance chargea tulen harrastamaan, mutta olisi kiva tietää mahdollisuudet.

Kiitti

jinx

Lainaus käyttäjältä: Gare - marraskuu 26, 2015, 12:34:35 IP
Noobie kysymys,

eka palasina tilailtu quad matkalla kohti kotia. Tilasin laturiksi Turnigy P405 vehkeen, lähinnä pienen koon ja sisäänrakennetun muuntajan (+hinnan) vuoksi. Eilen tuo saapui ja vähän jo laturia zoomailinkin, mutta siinä on kummallisen näköinen tuo laturin pää. Balance portit on kuitenkin selkeät.

Voinko siis ladata (4S) akkua pelkällä balanceportilla? Googlailujen mukaan kyllä - ja olisi suositeltavaakin. Voinko ladata näin useampaa akkua? Tilasin kolme akkua, ja välillä olisi varmasti mukava vain läsäyttää akut laturiin kerralla ilman että pitää käydä välillä vaihtelemassa. Voinko siis ladata esim välilä kaikkia kolmea akkua samanaikaisesti kytkemällä ne rinnan tuohon ei-balance -outputtiin? (vaatii pikku modailun)

Pääosin varmasti balance chargea tulen harrastamaan, mutta olisi kiva tietää mahdollisuudet.

Kiitti
Minkälainen on kummallinen laturin pää?

Ensinnäkin, älä lataa 4S akkua pelkästään balance liittimen kautta, vaikka se jollakin tavalla mahdollista olisikin. Se on olemassa sitä kennojen tasausta varten, lataus menee varsinaista virtajohtoa pitkin. Ja jos se laturin pää on juurikin se latausjohto, joka akun virtajohtoon tulee kiinni, siihen tarvitset joko johdon valmiiksi samalla liittimellä kuin akuissa, tai joudut vaihtamaan mukana tulleeseen latausjohtoon oikeanlaisen liittimen.

Lähtökohtaisesti kannattaa aina ladata tasaavalla ohjelmalla, jollei satu jostain syystä olemaan ihan käsittämätön kiire.

Jos haluat ladata useampaa akkua samaan aikaa, selviät helpoimmalla kun hankit tällaisen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31488__HobbyKing_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_EU_Warehouse_.html?strSearch=parallel (vain siis esimerkkinä, pitää tietysti olla akuissa ja laudassa samat liittimet).

Mä luulen, että tältäkin foorumilta löytyy perustiedot akkujen lataukseen. Haku käyttöön ja lukemaan.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Gare

Liitin on tälläinen, kuvasta näkee juuri ja juuri:


Pitänee siis ilmeisesti tilata XT60 plugi ja vaihtaa tilalle.


VilleN

#514


Jos tarkoitat tätä, niin se on Deans-liitin. Vaihdat tilalle sellaisen joka sopii akkuihisi, tässä tapauksessa ilmeisesti xt60? XT60 kannattaa tilata kerralla pussillinen, niitä tarvii yllättävän usein. Jos latausjohto on toisesta päästä banaaniliittimillä kiinni, niin valmiita XT60-latausjohtojakin on toki saatavilla.

Edit: tällä voit ladata 6 akkua rinnan
www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__HobbyKing_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.html

Kannattaa tosissaan perehtyä tuohon lipojen oikeaoppiseen käsittelyyn ja säilytykseen, sekä hommata parit suojapussit jos niitä ei vielä löydy.

Gare

Jep, kiitos nopeista vastauksista.

Suojapussit jo onkin - ihmetytti vain tuo laturin pää kun joka paikassa mistä lueskellut puhutaan vain tuosta XT60 liittimestä. Myös esim MJX X600 kopussa jolla olen fiilistellyt on lataus tuon balanceliittimen kautta, sekä netissä paljon juttua balancen kautta lataamisesta, niin ajattelin että balancen kautta pitäisi sitten ladatakkin.

Kokeilin eilen kuitenkin ladata balancen kautta pikaisesti akkua, mutta laturi tosiaan huutaa erroria väärin kytketystä akusta kun ei ole nuo discharge piuhat kiinni.

Pistin pussillisen liittimiä tulemaan ja varmaan pitää tuollainen boardikin sitten hommata kun alkaa piuhojen räplääminen ketuttamaan.

mikkox9x

Rinnakkain ladatessa pitää sitten muistaa, että jännitteet pitää olla akuissa suunnilleen samoissa, kun kytkee ne rinnakkain ja akut tietysti samanlaisia. Joku viisaampi kertoo kuin paljon saa max. olla heittoa per kenno akkujen välillä, mutta jotain 0.05V luokkaa kait se oli, mielummin jotain 0.02v. Itse oon laittanut sen mukaan.

Niin ja kytkiessä virtapiuhat rinnakkainlataus lautaan ensin, sitten vasta balanceriliittimet. Jos siellä sattuukin olemaan hieman jännite-eroa liikaa niin ei heti sula ne ohuet piuhat ja liittimet.

Certi

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - marraskuu 27, 2015, 03:31:34 IP
Rinnakkain ladatessa pitää sitten muistaa, että jännitteet pitää olla akuissa suunnilleen samoissa, kun kytkee ne rinnakkain ja akut tietysti samanlaisia. Joku viisaampi kertoo kuin paljon saa max. olla heittoa per kenno akkujen välillä, mutta jotain 0.05V luokkaa kait se oli, mielummin jotain 0.02v. Itse oon laittanut sen mukaan.

Niin ja kytkiessä virtapiuhat rinnakkainlataus lautaan ensin, sitten vasta balanceriliittimet. Jos siellä sattuukin olemaan hieman jännite-eroa liikaa niin ei heti sula ne ohuet piuhat ja liittimet.

Riippuu akkupaketin kennojen sisäisestä vastuksesta, mutta mielellään alle tuon 0,1V. Esimerkiksi tuo 0,1V jännite-ero 6 milliohmin sisäisellä vastuksella kolmikennoisessa pakassa (eli 3*0,006Ohm= 0,018Ohm) lataa alemmassa jännitteessä olevaa akkua 5,55 ampeerilla. 0,05 voltin jännite-ero lataisi 2,78 ampeerilla.

Ves@

Mä oon kyllä räiminny mitä sattuu jännitteitä ladaten rinnakkain, eikä koskaan oo mikään palanu tms.
Eli ainakin 0,5V menee ihan ok, mutta jokainen lataa akkunsa silleen kuin haluaa  :)
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

peekoo82

Joo sama täällä 0.5v tai alle niin oon lyöny kiinni vaan. Ei ehkä niin terveellistä akulle mut ei ole mikään kyllä lämmennykkään..
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

mikkox9x

#520
Lainaus käyttäjältä: Ves@ - marraskuu 27, 2015, 07:03:52 IP
Mä oon kyllä räiminny mitä sattuu jännitteitä ladaten rinnakkain, eikä koskaan oo mikään palanu tms.
Eli ainakin 0,5V menee ihan ok, mutta jokainen lataa akkunsa silleen kuin haluaa  :)
Tarkotatko nyt eroja akun kokonaisjännitteessä, vai kennojännitteissä? Vamaan ensiksimainittua.. Täysiä 4.2v kennoja ei liene järkevää ja tarpeellistakaan ladata tyhjien 3.7v:ssa olevien kennojen kanssa :).

E: Ihan hatusta heitin noi voltit, mutta 0,5v kuulostaa kyllä jo aika kovalta siis kennojännitteinä.


Ves@

Mulla on niin paskat mittarit, että en kykene mittaan 0,000001V tarkkuudella  :)
Joten mä vaan lataan ....  kun jo lopulta ostin lipopussinkin  ;D
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

mikkox9x

#522
Lainaus käyttäjältä: Ves@ - marraskuu 27, 2015, 08:33:06 IP
Mulla on niin paskat mittarit, että en kykene mittaan 0,000001V tarkkuudella  :)
Joten mä vaan lataan ....  kun jo lopulta ostin lipopussinkin  ;D
Näyttäähän noi halvimmatkin lipohälyttimet 0,01V, tosin heittoa voi olla 0,1V :D. Mut joo aina pitää varoitella nii ei satu sitte mitään ja itsekin jostain noi varotukset lukenu kotimaisilta/ulkomaisilta foorumeilta. Tahtoo rinnanladattuna jäädä joskus jotkin akut/kennot vähän vajaaksi niin senkin takia ihan kiva että on suunnilleen kohdillaan ja ei sulata sitte ainakaan balanceri-piuhoja vahingossa. En oo varmaan oikeasti niin tarkkaan koskaan katsonut mitä tohon aikasemmin heitin vaan 3.7 ja 3.8v kennot sekasin, sen jälkeen kapasiteetissakin lienee jo niin paljon eroa, että liekkö jo mahdollista, että tyhjempi voi jäädä vajaaksi, ettei kerkeä jännitteet tasottua latauksen aikana, jos lataa kovemmalla virralla.

jinx

Ei siinä varmaan vajaaksi jäämisen kanssa ongelmaa ole. Ongelma eri jännitteiden kanssa tulee siinä vaiheessa kun niitä laittaa kiinni lautaan. Kun ne kaikki on yhteydessä toisiinsa, alkaa täydempi akku purkaa virtaa tyhjempään täydellä teholla. Tuon takia ensin virtajohdot kiinni, ohuet balanserijohdot ei välttämättä kestä sellaisia virtoja.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

mikkox9x

#524
Tossa mittailin, niin uusien Turnigyn 2200mAh 3s 20c akkujen sisäiset resistanssit on 0.003 Ohmin luokkaa. Eli jos räimin vielä maltilliset 3 * 3,7v  = 11,1v  puretut akut, 3 * 3,8v  = 11,4v purettujen kans rinnan, niin aika reilut latausvirrat siellä käy.

Eli (11.4-11,1v)/(6*0,003 Ohm)=  16,6 A ja noi akut kestää ladata 2c, eli max. 4.4 A. Joten ei varmaan oo ihan hyväksi tommosa virtoja niihin puskea, ainakaan pitemmän päälle hyvää tee? Eli niinkuin Cetri jo selittikin, niin riippuen siitä akkujen sisäisestä resistanssista, väitän kyllä, että ei ole ihan sama millasilla jännite-eroilla niitä kytkee rinnan. Vaikka jotku naureskelee, että jopa 0,05-0,02v tarkkuudella, mutta nehän on juuri siellä turvallisella alueella akusta riippuen ja puhun tietysti eroista kennojännitteissä.

E: Mutta ehkä ne virrat on niin hetkellisiä, ettei sillä ole käytännössä mitään väliä? Teoriassa kyllä aika isoja latausvirtoja voi saada aikaan, jos laittaa liian suurella jännite-erolla ja esim. minien pikkuakut ei kestä kovin suuria latausvirtoja.