Multikopterit.net keskusteluforum

X8, "Stealth"

Aloittaja trosendahl, joulukuu 28, 2014, 12:25:44 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

trosendahl

Tällä kertaa jotain ihan muuta!


Skywalker X8 ja sen selässä pieni hexacopter  ;D

Internets ja lennokki/harraste-UAV-harrastajat innostuivat kolmisen vuotta sitten kovin, kun markkinoille tuli kiinalaisen Skywalkerin valmistama suurehko vaahtomuovinen lentävä siipi, X8. Kärkiväliltään reilut pari metriä oleva hirvitys kiinnosti minuakin, mutta vasta vähän aikaa sitten sain hankituksi sellaisen itselleni. Tilasin siiven FPVModel.comista jossa siitä oli tarjolla uusi, vuoden 2014 malli pienillä parannuksilla. http://www.fpvmodel.com/latest-version-skywalker-black-x8-flying-wing-_g632.html

Taustalla siiven hankinnassa oli mielenkiinto kokeilla pitkään ilmassa pysyvää, suurta lennokkia ja sen automatisointia mahdollisimman vikasietoiseksi ja kenttäkelpoiseksi. Kuten muutkin meikäläisen laitteet, X8:sta on tarkoitus tehdä myös mahdollisimman rujo laite, jonka voi ottaa auton takaluukusta, paiskata taivaalle minimaalisella sähläyksellä ja lennellä sillä aikansa ilman että tarvii murehtia tekniikasta sen kummemin.

Tätä kirjoittaessa elektroniikkapuoli on vielä vähän avoinna, mutta ainakin jotain seuraavaa siipeen on odotettavissa:

-Useampi samanlainen flight-controller, todennäköisesti mallia back to the roots, eli erillisistä palikoista ja antureista kasattuna
-Lämpötilakontrolloidut, pieneen "uuniin" sijoitettavat anturit
-Vertailulogiikka FC:iden välille, joka valitsee lasketut arvot joilla ajetaan servoja ja moottoria
-Laskuvarjo
-Diagnostiikka/"watchdog", joka tarkkailee härvelin eri systeemejä, tekee ennen lentoa itsetestit ja tarvittaessa pullauttaa laskuvarjon ulos jos kesken lennon hommat menee keturalleen
-XBee Pro -radiomodeemit
-Kahdennettu GPS vertailulogiikalla/itsetestauksella
-Pitot-putki, ehkäpä myös AoA -anturi jonka perusteella FC rajoittaa kohtauskulmaa; lentävät siivet kun osaavat sakata hieman ikävillä tavoilla.
-Ilmanopeustiedon perusteella autothrottle sekä nopeus- tai tehoylijäämään perustuva lentotila, jossa siipi säilyttää vakionopeuden nousu/laskunopeutta säätämällä. Joissakin isommissa lentsikoissa toiminto kulkee nimellä FLCH.
-LiFePo4 -akut
-Lasikuitupinnoitus
-Ja paljon muuta..

...eli ikuisuusprojektin lähtökohdat ovat jämäkästi kasassa!  ;D

Siiven elektroniikat ja ohjelmat menevät sen verran lähellä multikoptereita, jonka vuoksi ajattelin tästä tänne kirjoittaa. Ties vaikka niitä joskus käyttäisi myös pyöriväsiipisissä..  ;)

trosendahl

#1
Vaatomuovi materiaalina ei ole minulle kaikkein mieluisin, mutta tällä kertaa siltä ei ilmeisestikään voi välttyä, etenkään kun posti kuljetti joulukuun vaihteessa minulle suuren pahvilaatikon täynnä sitä.

Ei siinä muu auttanut kuin ruveta veistelemään vaahtomuovia ja sotkea pesuhuone. Siivessä oli muutama epäkohta, jotka eivät miellyttäneet minua paketista otettuna alkuunkaan. X8:n kanssa puuhastelleiden harrastajien kokemusten perusteella siiven alapinnalla oleva typerän näköinen kamerateline sekä siiven alapinnan servokoloset ovat modifioinnin tarpeessa. Idea nokan alla olevasta kameratelineestä on periaateessa hyvä, mutta asiaa ei ehkä ole mietitty aivan täysin loppuun asti - kameran asentaminen ko. pahkuraan on osoittautunut varmaksi keinoksi hajottaa kamera. Kun kamera on ensin ottanut osuman, pahkura nappaa vielä laskussa kiinni maahan ja kaataa siiven nokan kautta katolleen. Siiven alapinnalle asennettavat servot nappaavat myös kiinni maahan ja särkyvät toimituksessa.

Kamerateline sai lähteä ensimmäisenä. Samalla tukin keulassa olevat tuuletusaukot. Ennen modifiointia siipi näytti tällaiselta:





Pienen tohtoroinnin jälkeen runko on huomattavan paljon linjakkaampi:






trosendahl

#2
Seuraavaksi vuorossa oli siipien modifiointi ja rakentaminen. Servojen asennus yläpinnalle edellyttää niille varattujen kolojen peukalointia ja foamin siirtämistä toiseen paikkaan, nokan modifioinnin tavoin:



Samalla kiinnitin ja tasoitin siipien tyvissä olevat "luukut":


Jotta siivistä sai myöhempää lasikuidutusta varten sileät, huomattava määrä kittausta ja hiomista oli luvassa. Liimana käytin Cascon polyuretaaniliimaa, http://www.casco.fi/index.php?contentID=124&productID=835, joka soveltuu hyvin vaahtomuovin liimaamiseen sekä erityisesti kaikkien materiaalien, kuten ihon, kestävään ja perusteelliseen sotkemiseen. Liima aktivoituu kosteudesta ja se muuttuu valkoiseksi laajenevaksi vaahdoksi joka täyttää hyvin koloja. Liimaa saumaan, vähän vettä liiman sekaan ja kaikki paikat on vähän ajan päästä täynnä uretaanivaahtoa muistuttavaa mönjää.

Koska kiinalaisten muotit joissa siiven osat ovat valettu, eivät ole olleet aivan tarkkuustyökaluja, liiman ominaisuus täyttää kolot tuli tarpeeseen. Kittinä käytin paikallisesta Prismasta löytynyttä kevytkittiä joka tarttuu foamiin hyvin ja hioutuu helposti. Sopiva purkki löytyi painon perusteella - kevytkittipurkki tuntuu painonsa puolesta lähinnä tyhjältä.

Siipien kärkiin tulee pienet wingletit, joiden muoto on vuoden 2014 versiossa muuttunut enemmän hain evää muistuttavaksi. Lentokoneissa wingletit parantavat siiven tehokkuutta, sillä ne rajoittavat vastusta aiheuttavan kärkipyörteen syntymistä. X8:n siipien kärjissä wingletit ovat tiettävästi kuitenkin enemmän siiven suuntavakavuuden vuoksi. Lentävät siivet ovat tehokkaita peräsimen ja siitä aiheutuvan indusoidun vastuksen puuttumisen vuoksi, mutta vaativia laitteita suunnitella vakaiksi.

X8:n muiden osien tavoin myös wingletit olivat "sinne päin" ja edellyttivät varsin paljon viimeistelyä. Wingletit oli tarkoitettu irroitettaviksi, jottei ne vaurioituisi vähemmän täydellisissä laskeutumisissa. Taivaallisen nuorisotyön peltihallin työntekijät olivat liimanneet toisen puolen siipien kärkiin ja wingletien "pohjiin" vääränkokoiset vanerilevyt vinoon helpottamaan winglettien irroitusta ja kiinnitystä. Itse haluan minimoida irtoilevien osien määrän, joten tein wingletit kiinteiksi ja toivon että lasikuitukangas lisää niiden kestävyyttä.




trosendahl

Siiven runko koostuu kahdesta palasesta, jotka sopivat melkein toisiinsa. Alun perin ajattelin, että olisin laminoinut rungonpuoliskojen sisäpuolelle lasikuitukankaan ennen niiden liimaamista yhteen. Rungonpuoliskot kuitenkin vaativat vähän taivuttelua jotta ne sai sopimaan saumattomasti toisiinsa, ei niiden jäykistäminen lasikuidulla tuntunut hyvältä idealta. Ei muuta kuin liimapurkin korkki auki, 30 nuppineulaa esiin ja hommiin! Nuppineulat foamin läpi tökittynä pitävät osat kiinni toisissaan liimauksen ajan. Pyöreiden muotojen ja kasaanpainuvan foamin takia puristimien yms. käyttö liimauksessa on hankalaa tai mahdotonta.



Tulipa kaunis.. pihdit esiin ja nuppineulat irti.


Runsas määrä kittausta ja hiomista myöhemmin runko on sileä ja valmis lasikuitua varten:





Lasikuidun kanssa läträämiseen palaamme seuraavassa jaksossa ja jossain muussa paikassa kuin mun kylppärissä..  ;)





IleFPV

Mielenkiintoinen projekti!
Nää siivet on kyllä sen verta kiinnostavia myös, että mä ainakin olen mielissäni, jos ne tänne "multinettiin" kelpuutetaan  :)

TBS:n siipivideoiden kautta mä sain koko kipinän tähän touhuun ja joskus koitin näistä löytää asiaa lennunetin puolelta mutta en ikinä löytäny oikeaa paikkaa sieltä, joten luovuin toivosta. Nyt hyvä vaan jos nääkin löytyy täältä multifoorumilta niin ei tarvitse olla useammassa paikassa vaan kaikki mielenkiintoinen on "yhden katon alla".
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Mika Lukumies

Hatunnosto Batman lenskari projektille! :)

Mitä arvelet paljonko paino nousee kuidutuksella?

Tälläsiä isoja siipiä etsinyt jo tovin hupi käyttöön, ennen rakentelin noin 60-100cm olevia siipiä, mutta tässä olis jo äijä meininkiä..
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

trosendahl

#6
Lainaus käyttäjältä: IL3 - joulukuu 29, 2014, 12:24:12 AP
Mielenkiintoinen projekti!
Nää siivet on kyllä sen verta kiinnostavia myös, että mä ainakin olen mielissäni, jos ne tänne "multinettiin" kelpuutetaan  :)

TBS:n siipivideoiden kautta mä sain koko kipinän tähän touhuun ja joskus koitin näistä löytää asiaa lennunetin puolelta mutta en ikinä löytäny oikeaa paikkaa sieltä, joten luovuin toivosta. Nyt hyvä vaan jos nääkin löytyy täältä multifoorumilta niin ei tarvitse olla useammassa paikassa vaan kaikki mielenkiintoinen on "yhden katon alla".

Toki kelpuutetaan! Kaikki mikä lentää on hauskaa, laitetta sen kummemmin katsomatta! ;)
Alunperin täällä oli oma alueensa näille, mutta vähäisen osanoton vuoksi otin sen pois. Nyt ajattelin että aika voisi olla kypsä kokeilla tätä uudelleen (vähän pienellä viiveellä, sorry!) ;)

trosendahl

Lainaus käyttäjältä: Mika Lukumies - joulukuu 29, 2014, 12:02:31 IP
Hatunnosto Batman lenskari projektille! :)

Mitä arvelet paljonko paino nousee kuidutuksella?

Tälläsiä isoja siipiä etsinyt jo tovin hupi käyttöön, ennen rakentelin noin 60-100cm olevia siipiä, mutta tässä olis jo äijä meininkiä..

Mukava kuulla, kiitoksia! ;)

Paino ei kasva kovinkaan paljoa. Tällä hetkellä rungon ja siihen tulevien palikoiden paino on vähän yli kolme kiloa. Itse projekti on vielä(kin) pahasti kesken; tuo kuiduttaminen ja siistin kauniin pinnan saaminen on aivan eläimellinen urakka! Mutta olen sen edetessä ottanut paljon kuvia, kunhan laite tulee vähän valmiimmaksi, postailen tänne lisää juttua siivestä!  8)

trosendahl



Tuommoista pukkaa.. Lisää juttua ja kuvia rakennusvaiheista tulossa..  8)