Multikopterit.net keskusteluforum

Trafi: Kauko-ohjattavia ilma-aluksia ei aiota säädellä tiukasti

Aloittaja rotomoto, helmikuu 06, 2015, 08:07:55 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ves@

Pitäis olla suljettu foorumi, jossa käsitellään fpv asioita, vähentää huomattavasti viranomaisten kyttäämistä  :)
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Saurus

Elikkäs..... Kyllä varmaan ymmärsin jotain väärin vai sanottiinko siinä että alle 18 vuotiaana en ole oikeutettu lennättämään minkäänlaista radio-ohjattavaa ilma-alusta??? :D

mijarven

#32
Voisiko täällä olla linkki siihen ilmoitukseen? En löytänyt ilmoitusta lennokille, oli vain ilma-alukselle (joiden määräyksistä harrastajan ei tarvitse välittää)...määräys ei koske myöskään lapsille suunnattuja (FPV-)leluja (onneksi)...

Saurus

Lainaus käyttäjältä: mijarven - lokakuu 09, 2015, 05:18:30 IP
Voisiko täällä olla linkki siihen ilmoitukseen? En löytänyt ilmoitusta lennokille, oli vain ilma-alukselle (joiden määräyksistä harrastajan ei tarvitse välittää)...
Siis tuossa edellisellä sivullahan tuo on IL3:n kirjoittamana vai mitä etsit?

mijarven

#34
"Ilma-alus" on eri kuin "lennokki"...ja jos "lelut" on suunnattu esim. 14+ (lapsille), ei käsittääkseni ilmoitustakaan tarvita...eikai noiden vehkeiden myynnissä mitään ikärajaa Suomessa ole...

Noniin, tapatalkilla luin kauppamatkalla, eli siis vapaamuotoisella hakemuksella...toivotaan kevennettyä hakemuspohjaa lennokeille jatkossa ja kiinteille harjoituspaikoille pitkäaikaislupia esim. yhdistysten jäsenille...?

mijarven

#35
Mitenkähän luokitellaan tapaus, jossa käytetään trainer-porttia koneen lennon häiritsemiseen lasit päässä? Oikea lennättäjä päälähettimellä. Siis, jos ei tarvitse headtrackeriä. Mietin vaan, miten saan nuorisoa mukaan leikkimään raikkaaseen ulkoilmaan pois tietokonepelien äärestä (mielellään tietysti lähipusikossa/takapihalla ekologisesti ja ilman turhia bensa yms. kuluja add-hoc, kun sopiva hetki, sää ja huvittaa).

hamatiju

Ymmärsinköhän nyt oikein, eli jos minulla on 4-5kg painoinen multi (lentomassaltaan) niin se luokitellaan kauko-ohjattavaksi ilma-alukseksi ja minun pitäisi pitää tarkkaa kirjaa koska lennän, missä lennän, miten lennän, kuka lentää ja miksi lennän koneella...ja säilytettävä lokia kolme vuotta...?

Hei hurraa vain byrokratia jos tosiaan näin, tappaa nopeasti halut harrastaa, noh, varmaan voin kyllä pitää kirjaa, mutta kyse kuitenkin ihan puhtaasti harrastamisesta...aikamoista säännöstelyä...

Mitenkäs 250-kokoisten minien suhteen?
Omassa lentomassa alle 700gr joten tämä luokitellaan lennokiksi ja kirjaa ei sentään tarvitse pitää?

Saurus

#37
Eikös ton jutun otsikko ole kauko-ohjattavien ilma-alusten ja lennokkien lennätys? Entä eikö multit kuulu jompaankumpaan/molempiin luokkiinö

Edit: "Tässä määräyksessä tarkoitetaan... ...kauko-ohjatulla ilma-aluksella ilma-alusta, jota ohjataan kauko-ohjauspaikasta ja käytetään lentoTYÖHÖN"
Eli ei harrastelaitteet? Mutta ymmärrykseni mukaan multit luetaan noihin lennokkeihin silti..

hamatiju

No jos kyse on vain vehkeet jotka on tarkoitettu lentotyöhön niin hyvä sitten niin, harrastushan tuo kuvaus itselläkin on viellä, ainakin niin kauan kunnes joku siitä palkan maksaa.

Petsku

Kopterista tulee ilma-alus siinä vaiheessa kun saat rahaa sen lennättämisestä. Lennokki se on harraste käytössä ja harraste käytössä tuon mukaan fpv on kiellettyä muuten kuin kilpailuissa johon on hankittu se poikkeuslupa. Poikkeuslupa pitää tuon mukaan myös hankkia harjoitteluun (eli siihen normaaliin rälläykseen metsässä sun muualla). Eli jos tuo asetus pitää tuollaisenaan niin hukkuu trafi sähköposteihin kun pojat pyytelee lupia joka päivä lennoille... Hienosti hoidettu.. Not...

Tosin trafilta sanottiin että tuota vielä viilataan eikä kenenkään harrastusta ole tarkoitus lopettaa/hankaloittaa. Eli itse jatkan ainakin normaaliin tapaan lentojani. Olin sitten outlaw tai en.

hamatiju

Hmm...toisaalta jos ja kun tuohon "normaaliin" harrasteluunkin pitää nyt sitten aina hakea lupaa niin eikös kaikkien vain pitäisi piruuttain hakea lupaa, ihan jo vain senkin takia jotta trafilla ymmärtäisivät kuinka fiksun päätöksen ovat tehneet, varmasti muuttuisi säännöt nopeastikkin kun joka päivä s-postissa olisi kymmeniä-satoja poikkeuslupa hakemuksia...toisaalta varmaan seuraavaksi keksisivät alkaa laskuttaa hakemuksista...
Nyt varmaan oon tosi paha rikollinen ja lainrikkoja jos aion jokatapauksessa vkl:na mennä päristelemään minillä...ja ehkä isommallekkin pitäisi ilma-aikaa tarjota...
Noh, ainakin naapurin mummolla on sitten laillinen peruste jäkättää melusta, pyh...
Saisikohan trafilta poikkeusluvan jos hakisin valmiiksi lupaa lennätykseen vuodeksi eteenpäin ja määrittelisin paikat joissa olen tässä vaiheessa lennellyt...
Noh, tässä vaiheessa oma toiminta ei kyllä oikeasti muutu mihinkään...

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: hamatiju - lokakuu 10, 2015, 12:02:56 AP
Hmm...toisaalta jos ja kun tuohon "normaaliin" harrasteluunkin pitää nyt sitten aina hakea lupaa niin eikös kaikkien vain pitäisi piruuttain hakea lupaa, ihan jo vain senkin takia jotta trafilla ymmärtäisivät kuinka fiksun päätöksen ovat tehneet, varmasti muuttuisi säännöt nopeastikkin kun joka päivä s-postissa olisi kymmeniä-satoja poikkeuslupa hakemuksia...toisaalta varmaan seuraavaksi keksisivät alkaa laskuttaa hakemuksista...
Nyt varmaan oon tosi paha rikollinen ja lainrikkoja jos aion jokatapauksessa vkl:na mennä päristelemään minillä...ja ehkä isommallekkin pitäisi ilma-aikaa tarjota...
Noh, ainakin naapurin mummolla on sitten laillinen peruste jäkättää melusta, pyh...
Saisikohan trafilta poikkeusluvan jos hakisin valmiiksi lupaa lennätykseen vuodeksi eteenpäin ja määrittelisin paikat joissa olen tässä vaiheessa lennellyt...
Noh, tässä vaiheessa oma toiminta ei kyllä oikeasti muutu mihinkään...

Niillä on jo muutenkin suunnitelmissa tehdä luvat maksullisiksi että ei hätää..

IleFPV

Noh, alusta alkaen trafi kuitenkin ihan hyvällä meiningillä ollu mukana ja asiallisesti selvittäneet asiaa.
Ei pidä vielä hötkyillä tän harrastamisen suhteen.
Jatketaan kuten ollaan tähänkin asti tehty ja katsotaan miten homma etenee. Ei syytä kusta muiden muroihin, puolin tai toisin.

Tsekataan asiaa tarkemmin uudestaan sitten kun homma "lähtee käyntiin" ja selkeytyy/hioutuu muotoonsa, mikä varmaan ens vuoden keväällä aikasintaan ajankohtaista.

Toki hyvä tätä on tarkkailla, jotta pääsee ajoissa korjaamaan väärinkäsityksiä ja valaisemaan harrastusta ennen niitä Lopullisia päätöksiä. Ei noi trafin kaverit (suurin osa ainakaan) kuitenkaan oo mitään aktiivisia harrastajia (lennokit, multit, kopterit, fpv), joten pyritään kertomaan vaan selkeästi ja avuliaasti oma kanta ja ne tärkeät/merkitykselliset seikat tän harrastuksen tiimoilta trafille ja muille, niin todennäköisesti päästään kaikille mieluisaan lopputulokseen.

Ei se lentäminen kuitenkaan mihinkään lopu ;)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Andrimus

Lainaus käyttäjältä: hamatiju - lokakuu 10, 2015, 12:02:56 AP
Hmm...toisaalta jos ja kun tuohon "normaaliin" harrasteluunkin pitää nyt sitten aina hakea lupaa niin eikös kaikkien vain pitäisi piruuttain hakea lupaa, ihan jo vain senkin takia jotta trafilla ymmärtäisivät kuinka fiksun päätöksen ovat tehneet, varmasti muuttuisi säännöt nopeastikkin kun joka päivä s-postissa olisi kymmeniä-satoja poikkeuslupa hakemuksia...toisaalta varmaan seuraavaksi keksisivät alkaa laskuttaa hakemuksista...
Nyt varmaan oon tosi paha rikollinen ja lainrikkoja jos aion jokatapauksessa vkl:na mennä päristelemään minillä...ja ehkä isommallekkin pitäisi ilma-aikaa tarjota...
Noh, ainakin naapurin mummolla on sitten laillinen peruste jäkättää melusta, pyh...
Saisikohan trafilta poikkeusluvan jos hakisin valmiiksi lupaa lennätykseen vuodeksi eteenpäin ja määrittelisin paikat joissa olen tässä vaiheessa lennellyt...
Noh, tässä vaiheessa oma toiminta ei kyllä oikeasti muutu mihinkään...
Itse olen samaa mielipuolta tuosta luvan hakemisesta. Kun on viikonloppuna menossa rällää niin hakemus sisään. Tekee valmiin pohjan valmiiksi johon vaan vaihtaa päiväystä . Jollei näitä ala lähettelee , luulevat homman olevan niin markinaalista ettei trafin nykyistä muotoa tarvitse muuttaa.sinne vaan postia ja mettään rälläämään vaikkei mitään vastausta tulisikaan. Onpahan lupa ainakin haettu :o

MikeK

Jatketaan entä jos-linjaa: entä jos suomeen tulisi pro minikuski? Olisiko enään lennokki millä lentää? ;) :D
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"