Multikopterit.net keskusteluforum

Turnigy 9x kokemuksia

Aloittaja Stöne, helmikuu 15, 2015, 04:34:41 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Stöne

Mahtaako porukalla olla kokemuksia Turnigyn 9x radiosta? Ilmeisesti alkuperäinen firmis on kuraa, mutta korjaako tehtaan v2 firmis ongelmat?

Olen rakentamassa ensimmäistä multia (F330 runkoon) ja seuraavana ostoslistalla olisi radio. Alkuun riittäisi että saan värkin ilmaan, myöhemmin koitan liittää kopuun myös fpv vermeet. Vielä myöhemmin saatan haluta asentaa värkkiin myös gimbalin GoProlle, sitten ei varmaan enään riitä 6-kanavainen lähetin? Siksi ajattelin että tuo 9x voisi olla sopiva. Kommentteja, kiitos!

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Stöne - helmikuu 15, 2015, 04:34:41 IP
Mahtaako porukalla olla kokemuksia Turnigyn 9x radiosta? Ilmeisesti alkuperäinen firmis on kuraa, mutta korjaako tehtaan v2 firmis ongelmat?

Olen rakentamassa ensimmäistä multia (F330 runkoon) ja seuraavana ostoslistalla olisi radio. Alkuun riittäisi että saan värkin ilmaan, myöhemmin koitan liittää kopuun myös fpv vermeet. Vielä myöhemmin saatan haluta asentaa värkkiin myös gimbalin GoProlle, sitten ei varmaan enään riitä 6-kanavainen lähetin? Siksi ajattelin että tuo 9x voisi olla sopiva. Kommentteja, kiitos!

Ihan hyvä perus radio tuo9x on, mutta itse laittaisin rahani tällä hetkellä Taranikseen. Radio jolla pärjäät pitkälle tulevaisuuteen eikä tarvitse modata jotta saat softan päivitettyä.

Stöne

Taranis vaikuttaisi kyllä kaikin puolin pätevämmältä laitokselta, yli tuplasti kalliimpi hintalappu vain hidastaa ostopäätöstä. Pitää varmaan pistää vielä vähän enemmän rahaa talteen radiota varten.

Oikosulkumies

Kannattaa katella myynti ilmotuksia. Määki mietin tuota taranista, mutta loppuunsa sain sen verran edullisesti tommosen Flysk th-9x (sama radio, eri logolla). että semmonen on nyt sitte tulossa käyttöön. Ja tuskin siitä niin järkyttävästi haittaakaan on, että on vararadio jos sitä hommaa sitten jossain vaiheessa paremman. Sain nyt kuitenki taraniksen hinnalla radion ja quad-kitin.

Tää nyt on taas näitä asioita, että pitää vaan tehdä kompromissi hinnan ja laadun suhteen. Jos budjetissa ois varaa niin kääntysin minäki taraniksen puoleen.

Totuushan on, että alle satasella saa alle satasen radion ja yli kahella sadalla saa yli kahdensadan radion.

Näin paljo sai taas sanoja suollettua intternettiin ilman kunnollista mielipidetä :D
Väri väriin ja loput yhteen

MikeK

Kyllä mä oon ollu tyytyväinen 9x:ään. Softa on tosissaan vaihdettu. Nyt jossain mielenhäiriössä menin tilaamaan Taraniksen ;) Flysky:n 6 kanavainen sekä toi 9x lähtee eteenpäin kunhan saan taraniksen käsiini.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

taski

Lentolaitteita tulee ja menee, mutta lähetin on yleensä pidempään. Sikäli se on hyvä olla mieleinen. Jos/kun se palvelee vuosia, kalliimpikaan ei ole huono sijoitus. Jos harrastus lopahtaa, sen saa todennäköisesti myytyä järkihintaan.

Sanoi hän, ja meni säätämään Flysky th9-radiotaan  ;D

proffa84

9x:siä ollut ittellä 2(toinen siis vieläkin käytössä)... ekaan tein tosiaan firmis ja tausavalo modaukset jota en katunu hetkeäkään... toisessa sit olikin kaikki herkut jo valmiiksi tehtynä...

eli jos nyt siihen 9x:ään päätyy niin miksi ei... ekana vaan tosiaan taustavalo ja varsinkin se firmis päivitys... telemetriat sit todella kiva lisä kun raaskii frskyn modulin hommata, mut sitten huomaakin jo, että ollaan taraniksen hinnoissa... tuosta nyt kyllä taitaa puuttua vastaanotin, mutta niitä saa ostettua sit minkä mallin haluaa... vakio modulilla lentää, mutta kantama ei varmasti ole kovin kummoinen ja saattaa häiriintyä muista radiolähteistä herkemmin(wlan, bluetooth, langattomat peruutustutkat ja vaikka muiden ohjaimet)...

Oikosulkumies

Näin turnipsi kloonista puheenollen (flysky). Miksi mulla ei toimi pcm tila vaan pelkästään ppm? PCMllä signaali on vaan pelkkää häiriötä. Servon ku heittää kiinni niin se nytkyy vaan eestaas niinku ois rikki ja ppm kaikki on ok.
Väri väriin ja loput yhteen

robofly

Vähän myöhässä tulee, mutta kerronpa omat kokemukset 9X stä.
Ostin kyseisen radion koska rahaa ei ollut parempaan. Tein myös ensimmäisen flying wingin kokonaan itse ja lähdin lentämään perus Turnigyllä. Lento kesti noin 7 sekuntia, kone tuli tonttiin ja katkesi keskeltä kahtia. Vikana oli ilmeisesti viallinen lähetinmoduli. Pari viikkoa myöhemmin lensin vielä yhden $99 ebay quadin hukkaan samalla radiolla kun en uskonut. Turnigyn laadinvalvonta oli pettänyt, minulle sattui surkea lähetinmoduli, jonka kantama oli ~200m.

Tästä melkoisen kimpaantuneena ostin FrSky DJT modulin, päivitin firmiksen er9x, tein kaikki mahdolliset modit: telemetria, taustavalo, bluetooth. Ja radiostahan tuli aivan loistava! Nyt olen reilun vuoden sillä lentänyt aivan tyytyväisenä. Kaikkien lisähankintojen jälkeen radiolle tuli hintaa ~150€ eli melkein yhtä paljon kuin Taranis. Tärkeätä tässä on huomata se että, 9xstä tulee kunnon radio vasta FrSky ja firmware päivityksen jälkeen. Eli jos ostaa Taraniksen, siinä säästää useita tunteja säätöä ja saa parempaa hardwarea, enemmän nappeja potikoita voltteja ja puhuvan tietokone-naisen.

Olen kuitenkin sitä mieltä että, 9X on hyvä aloittelijakampe ja tarjosi melkoisen modi-seikkailun kun olin aloittamassa RC-harrastusta! Opin paljon, välillä ei ollut yhtään hauskaa ja välillä ihan heurekamaista  ;D

Murgo

Mikä siinä vakiofirmiksessä sitten on vikana olettaen että lennetään pääasiassa multeja eli ei tarvita miksauksia yms. "hienouksia"?

Itselläni kun on tuo 9X Frsky DJT-modulilla ja erillisellä telemetrianäytöllä niin onko mitään järkeä ruveta modailemaan tuohon liitintä ja hankkimaan ohjelmointipalikkaa päivittämistä varten vai ajelenko tuolla aikani ja mahdollisesti sitten jossain vaiheessa hankin Taraniksen (josta kyllä pitäisi se puheominaisuus hiljentää, en tykkää siitä että laitteet puhelevat minulle, parempi että vain piippaavat silloin kun on jotain oikeaa asiaa  :) ) tms. ?

MikeK

Ihan hyvin sillä vakiollakin lenteli. Frskyn vastareilla sai failsafe:n ja oli tärkein päivitys alussa.

Sen emännän saa kyllä Taraniksessa vaimennettua tai vaihdettua äänet ihan miksi haluaa. Itsellä yksi potikka on volumen säätö, kun aina ei sitä jaksa kuunnella.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

robofly

Lainaus käyttäjältä: MurgoMikä siinä vakiofirmiksessä sitten on vikana olettaen että lennetään pääasiassa multeja eli ei tarvita miksauksia yms. "hienouksia"?
Kyllähän sillä vakiofirmiksellä lentää. Ja niin kuin sanoit, jos ei tarvita mitään "hienouksia" niin mikäs siinä.
Mua ärsytti vakiofirmiksessä sen kankeus, esim AIL, RUD ja ELE kytkimet oli dedikoitu kokonaan dual rate / expo käyttöön, THR oli vain throttle cut/hold (jos nyt oikein muistan, viime kerrasta aikaa jo yli vuosi) eli niitä ei voinut käyttää mihinkään muuhun. er9x ssä mikä tahansa kytkin voidaan ohjelmoida tekemään mitä tahansa.

Kun mietin näiden firmisten eroa, ekana tulee mieleen tämä kuva :)


Tosi on että multien lennätys ei vaadi yhtä paljon säätöjä kuin lentokoneet. Mulla tuli tarve paremmalle firmikselle vasta kun yritin koodata flaperoneja lennokkiin.

Saurus

#12
Minulla on myös mielessä tämän Turnigy 9x hommaaminen. Mitenkä on, tekeekö noilla Turnigyn vastareilla mitään, vai onko Frskyn moduli aivan pakollinen. Tässä olisi uusi TX 9 vastarin kanssa http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html?gclid=CPX9t4O-n8kCFQsHwwod55ML0Q
Toki voisin kysellä jos täällä joku olisi kiinnostnut myymään radionsa ja ehkä vastarin samassa paketisa. Mitenkä muuten on, täytyykö olla Turnigy 9x Pro, miten se eroaa perusmallista?

Oikosulkumies

Mulla oli tommonen (flysky sama radio, eri nimi) 9x ja olihan se ihan OK. pikkusen oli ongelmia kantavuuden kanssa, mutta epäilen että tuo hiilari runko aiheutti kaikki ongelmat, koska vastaavaa ongelmaa oli taraniksenkin kanssa, tosin vähemmän, mutta oli kumminkin.
Suosittelisin jos et paljoa rahaa halua käyttää, että koitat bongata tuommosen käytettynä. ne nyt pyörii jossain 50€ pinnassa yleensä. Jos 9Xn ostaa uutena ja siihen rupee hamstraamaan frsky moduulia, vastaria ja tekemään niitä kaikenmaailman modeja niin hinnat alkaa olla sen jälkeen jo lähellä taraniksen hintaa. ja ominaisuudet silti jää sen taakse. Ite taraniksessa tykkään noita telemetrioista ja siitä ku se emäntä aina huutelee mulle jännitteitä lennon aikana niin ei tarvii epätietoisuudessa olla..

Mulle jäi aikanaan ku mietin radiota semmonen kuva, että tuo 9xr pro oli jossain mielessä jopa vähän huonompi ku tuo 9x. en enää muista tarkemmin ja ei oikeestaan oo intoa kaivella vanhoja.

Mutta lyhyesti. Kyllä tuolla 9xllä lentää ja tolla orkkis vastarillaki.
Mitä ite tekisin: Ostasin 9Xn tai jopa jonku halvemman radion käytettynä ja säästäsin rahaa tarankiseen (oh, wait. i did that) tai hommaisin suoraan taraniksen.

Eihän tuo taranis paras ole, mutta hyvä hinta-laatusuhteeltaan.
Väri väriin ja loput yhteen

Saurus

Tossakin tais lukea että low voltage show: yes, mutta taisikin muuten tarkottaa lähettimen akkua... Eikös tohon muuten voi asentaa vaan tietyn kokosen sormiparistopakan virtalähteeksi lipon sijaan? Täytyypä alkaa metsästää käytettyä laitetta, saa ottaa yhteyttä jos on myynnissä :)