Multikopterit.net keskusteluforum

Uudet FPV-gogglesit tulossa...

Aloittaja Pursi, maaliskuu 04, 2015, 10:02:31 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkox9x

Aika reiluja räpsyjä kyllä, tuskin nyt antenneista kiinni. Pitäshän Spironettien nyt ihan ok. antennit olla verrattuna muihin kiina-antenneihin. Verrokkivastarissa näkyy olevan joku 5e:n kiinanantenni. Mutta ei sais kyllä missään tilanteessa mennä blue screeniin. Aika paha ongelma jos haluaa lentää FPV:tä vaikka metsässä jossa saattaa tulla reilujakin räpsyjä.

MikeK

Pitäishän fpv laseilla päästä vetää huoletta juuri fpv:tä. Immersionin spiro ei todellakaan ole mikään huono antenni ja luulis että just fpv laseihin löytyis näyttö, joka juuri bluescreeniin EI menis.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: Picofly - kesäkuu 08, 2015, 09:04:02 IP
En heti keksi mistä löytyisi 249$ hintaan yhtä hyvät FPV-lasit.
Ehkä nää?
Toki hintaa tulee tohon vielä lisää ku tarttee vtx:n, vrx:n, akun ja kameran, mutta varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto?
Ei ainakaan vedä bluescreeniks.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__78125__Quanum_DIY_FPV_Goggle_V2_w_5_inch_LCD_Monitor_Kit_.html
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Picofly

Lainaus käyttäjältä: IL3 - kesäkuu 08, 2015, 09:58:00 IP
Ehkä nää?
Toki hintaa tulee tohon vielä lisää ku tarttee vtx:n, vrx:n, akun ja kameran, mutta varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto?
Ei ainakaan vedä bluescreeniks.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__78125__Quanum_DIY_FPV_Goggle_V2_w_5_inch_LCD_Monitor_Kit_.html
Enpä oikein usko että Quanum V2 kestää vertailua Headplayhin millään muulla saralla paitsi bluescreenin suhteen. Tietysti jos bluescreen on kynnyskysymys niin silloin kannattaa harkita muita vaihtoehtoja.

Itselleni tärkein aspekti on mahdollisimman iso FOV. Nyt kun olen päässyt ison kuvan makuun en enää hevillä palaa kottaraispöntön kokoiseen näkymään. Lähiaikojen hankintaohjelmassa on myös digitaalinen HD-videolinkki jolla aion ottaa HD-näytöstä täyden ilon irti.

peekoo82

Kyllä noi v2 ihan varteenotettava budjetti vaihtoehto on jos sattuu muut fpv kamat omistamaan valmiiksi. Mulla on v1 mutta päivitetty paremmalla näytöllä ja FOV on ihan asiallinen. HD on sitten eri juttu mutta ei oikeen sovi puitten pujotteluun lagia kun tulee kuitenkin roimasti lisää ja hintaa torpille.
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

anttir

Nyt on pari lentokertaa Headplayn HD:lla takana. Tunnelmat ihan vähän ristiriitaiset mutta enimmäkseen kuitenkin positiiviset.

Hyvää:
- Iso kuva
- Tarkka kuva
- Lasit eivät ole ihan niin isot kun mitä etukäteen luulin
- Kaikki samassa paketissa (lasit+vastari+akku)
- Mekaaniselta laadultaa hyvän oloiset

Huonoa:
- Vastari heikompi kun aiemmin käyttämäni kiinavehje?
- Näyttö snadisti hidas
- FOV jopa liian iso?
- Vaikka suht kevyt, niin paino aika kaukana edessä => pää painuu lentäessä itsekseen :)

Ensikokemuksista tarkemmin:

Vastarin herkkyys on mulle vielä vähän kysymysmerkki (testit vielä suht vähäisiä). Olen aiemmin käyttänyt automaattisesti skannaavaa vastaria, jolla lähettimen kanavan löytää helposti. HP:lla kanava täytyy valita käsin ja tuntuisi siltä, että vahvin signaali ei aina ole juuri sillä kanavapaikalla millä sen taulukon mukaan pitäisi olla. ilmeisesti lähettimeni ja/tai HP:n vastari eivät virity ihan just sille kanavalle, minkä taulukko sanoo. täytyy vielä jatkaa skannaavan vastarin ja lasien oman vastarin vertaamista. Sain esim. ensi lennolla useita kertoja blackscreenin ilmestymään, mutta tilanteen aiheutti, että vastarista oli väärä kanava päällä - väärällä kanavalla kuva näkyi ensin hyvin ja mutta katoaa heikentyessä äkisti kerralla kokonaan. Ulkoista diversity-vastaria käyttäessä ei blackscreeniä ole tullut kertaakaan.

Kuva on niin suuri, että lentäessä joutuu kääntämään silmiä aika paljon! Periaatteessa iso kuva on pelkästään hyvä juttu (lisää läsnäolon tuntua), mutta joissain tilanteissa kuvan äärireunoissa olevien asioiden hahmottaminen on ehkä vaikeampaa kuin pienemmän FOV:n laseissa. Ihan ensimmäisillä testeillä tuli kuvaa katsoessa jopa vähän huimaava tunne, mitä en ole aiemmin koskaan tuntenut. Lasien mukana tuli kaksi suurentavaa linssiä. Täytyy jossain välissä kokeilla miltä se varalinssi näyttää, pitäisi olla ilmeisesti vähän vähemmän suurentava. Luulen kuitenkin, että isoon kuvaan tottuu nopeasti ja ainakin vanhojen lasien 30deg FOV tuntuu liki mikroskooppisen pieneltä näiden jälkeen.

Näytön kuva on tosi tarkka ja kun se on niin iso, niin kaikki kuvassa/signaalissa olevat vajavaisuudet ja häiriöt erottuvat paljon paremmin. Heti ensimmäisen lennon jälkeen esim. putsasin kameran linssin, kun kaikki siinä olevat roskat erottuivat niin paljon aiempaa paremmin. Samoin huomaan nyt, että vanhan, ulkoisen vastarini kuvassa on pientä häiriötä (vaaleita vinoraitoja) joita en ollut aiemmilla laseillani huomannut ollenkaan.

Näyttöpaneeli on vähän hitaampi kuin edellisissä (Vuzix 920VR) laseissani ja kuvassa näkyy hieman häntimistä/jälkikuvaa. Tätä ei tunnu huomaavan muuten, mutta esim. hiekkakentän päällä lentäeeä näyttää maassa olevan "raitoja" kun tummemmista kohdista jää häntiä vaaleampien päälle. Voi olla että kohinanvaimennuksen ottaminen pois päältä poisti tämän suht merkityksettömän ongelman kokonaan (testit jatkuvat).

Lasit ovat fyysisiltä mitoiltaan isot, mutta ei tästä oikein muuta haittaa ole, kun etteivät ne mahdu mulla samaan laukkuun kopterin ja lähettimen kanssa - niin ja ovathan ne tosi dorkan näköiset, mutta eivät lopulta tee tässä isoa eroa muihin laseihin  8)

DHL:ltä tuli muuten 77€ lasku ALV:sta ja tullauksen hoitamisesta, eli lasien kokonaishinta oli hyvin lähelle 300€.

Picofly

#36
Hyvä yleiskatsaus!

Itse käytän FPV-kamerana Mobiusta  ja pidän erityisesti siitä, että Mobiuksen kuva ei juurikaan vääristy 16:9 ruudulla. Vanhoilla 4:3 kuvasuhteen Fatshakeillani maailma litistyi sivusuunnassa huomattavasti. Minusta kuva ei ole yhtään liian suuri koska en käytä OSD:tä mutta OSD:n kanssa silmiä joutuu jonkin verran pyörittelemään jos seuraa numeroita aktiivisesti.

Kanavapaikoista ja bluescreenistä vielä sen verran, että Headplaylla on yllättävänkin helppoa lentää väärällä kanavalla. Kuten Anttir mainitsi, vierekkäiset kanavat 'vuotavat' ja paras kanava ei aina näytä olevan käyttöohjeen mukaisen kanavapaikan kohdalla. Väärällä kanavalla ollessaan vastaanotin käyttäytyy juuri kuten MikeK:n linkkaamassa demovideossa - nopeita, aggressiivisia räpsyjä ja niiden perään heti bluescreen. Siksi en edelleenkään ihmettelisi, vaikka videolla lennettäisiin väärä kanava päällä. Se on sattunut minulle ja voi sattua kenelle tahansa muullekin. itse en ole kerennyt vielä kunnolla testailemaan peitteisessä maastossa. Juhannuksena olisi tarkoitus taas lentää agility-rataa ympäri. Viimeistään silloin selviää miten ruutu käyttäytyy tositilanteessa.

Fragu

Onko mahdollista että joku lasien omaava vois vaikka kertoa miten kuva muuttuu kun vaihtaa suhteen 4:3? Kuinka paljon kuva pienenee/terävoityy? Entä onko joku kokeillut vaihtaa 330mm linssin ja testata 4:3?

Kuva ois viel kauheen kiva jos vois vertailla 4:3 ja 16:9

Picofly

#38
Lainaus käyttäjältä: Fragu - kesäkuu 09, 2015, 09:34:47 IP
Onko mahdollista että joku lasien omaava vois vaikka kertoa miten kuva muuttuu kun vaihtaa suhteen 4:3? Kuinka paljon kuva pienenee/terävoityy? Entä onko joku kokeillut vaihtaa 330mm linssin ja testata 4:3?

Kuva ois viel kauheen kiva jos vois vertailla 4:3 ja 16:9

Testasin molempia.

Kuva on hiukan pienempi ja terävämpi F330 linssillä mutta ero ei ole kovin suuri. Jostain syystä F220 linssi toimii paremmin omien silmieni kanssa. Minulla on orastavaa ikänäköä ja F330 alkoi rasittaa silmiäni muutaman minuutin käytön jälkeen. Lisäksi F330 linssin uritus näkyy paikoitellen häiritsevästi ja kuvassa tuntuu olevan hieman tyynyvääristymää. F220 linssin uritus ei ainakaan minulla näy ollenkaan ja kuva tuntuu kaiken kaikkiaan hieman suoremmalta vaikka maalaisjärjellä tuntuisi, että suuremmassa kuvassa pitäisi näkyä myös enemmän vääristymää.

4:3 kuvasuhteella kuvan leveys kapenee suurin piirtein saman verran kuin linssin vaihto F220 -> F330 ja terävyys paranee hieman. F330 linssillä 4:3 kuvasuhteen käyttö skarppaa kuvan yksityiskohtia edelleen mutta erot ovat loppupelissä melko pienet. Lähellä olevissa kohteissa sitä ei juuri huomaa, mutta 50-100m päässä olevat yksityiskohdat piirtyvät hieman tarkemmin. Yksityiskohtien piirtymiseen vaikuttavat myös sharpness- ja DNR-asetukset. Liian suuri terävyys lisää halo-efektiä objektien ympärillä.

Omille silmilleni ja oman kamerani kanssa parhaiten tuntuu toimivan F220-linssi ja 16:9 kuvasuhde. 4:3 kuvasuhteen kameran kanssa luontevinta lienee käyttää samaa kuvasuhdetta myös laseissa.

Divi

Lainaus käyttäjältä: Picofly - kesäkuu 08, 2015, 09:04:02 IPKokemuksesta tiedän, että kuva näkyy 50-100m lähietäisyydellä täysin virheettömästi esim. silloin kun lähettimessä 5740Mhz ja vastaanottimessa 5705Mhz mutta vähän kauempana kuvaan alkaa tulla yllättäviä nopeita räpsyjä ja saattaapa tulla myös bluescreen.
Tuo itseasiassa kertoo lähinnä vaan vastarin huonoudesta. Kuuntelee ihan liian leveetä kaistaa jos 35mhz päästä löytyy virheetön kuva, tarkoittaa että täysin turhat isommalla porukalla lentäessä.

Picofly

Lainaus käyttäjältä: Divi - kesäkuu 11, 2015, 05:33:01 IP
Tuo itseasiassa kertoo lähinnä vaan vastarin huonoudesta. Kuuntelee ihan liian leveetä kaistaa jos 35mhz päästä löytyy virheetön kuva, tarkoittaa että täysin turhat isommalla porukalla lentäessä.

Niin no, yhtä lailla se voi kertoa myös lähettimen huonoudesta.

Divi

Lainaus käyttäjältä: Picofly - kesäkuu 11, 2015, 06:06:53 IP
Lainaus käyttäjältä: Divi - kesäkuu 11, 2015, 05:33:01 IP
Tuo itseasiassa kertoo lähinnä vaan vastarin huonoudesta. Kuuntelee ihan liian leveetä kaistaa jos 35mhz päästä löytyy virheetön kuva, tarkoittaa että täysin turhat isommalla porukalla lentäessä.

Niin no, yhtä lailla se voi kertoa myös lähettimen huonoudesta.
Oikeestaan joo, tai niiden yhdistelmästä.

skorde81

Onko kukaan ehtinyt testaamaan näiden lasien HDMI-inputtia, jotta onko kuvassa esim. mitään häiriöitä? Häröraidoista päätellen ainakin Fatshark Dominator HD:issä kuva kävi jossain kohtaa analogisena - hdmi:stäkin syötettäessä. :D

Picofly

#43
Satunnaisia kokemuksia reilun puolentoista kuukauden käytön jälkeen:

  • Yhdessä aikaisemmassa viestissä mainittu kuvan häntiminen johtuu pitkälti DNR (digital noise reduction)-asetuksesta, joka on oletuksena maksimissa. Häntiminen helpottaa, kun dnr poistetaan käytöstä.
  • Headplayn vastaanotin ei pärjää alkuunkaan erilliselle diversity-vastaanottimelleni (Boscam Galaxy D4 +  4kpl Crosshair-antenneja). Lasien omalla vastarilla kantama on korkeintaan 1/3 siitä mihin olen tottunut ja kuvaan tulee räpsyjä ja kohinaa paljon enemmän! Tämä on taas hyvä muistutus siitä, miten todella suuri merkitys hyvällä vastaanottimella ja hyvillä antenneilla on. Eri vastaanotin / lähetinkombinaatioita testaillessa olen myös yllättynyt miten huonoja Hobby Kingin 200mW minilähettimet ovat. Viimeisen kuukauden sisään olen testaillut yhden TS5823:n ja 2kpl FR952-lähettimiä. Mikään niistä ei pärjää FPV-hobbyn 10-100mW mikrolähettimelle. Ei kuvanlaadussa eikä kantamassa (jokainen lähetin testattu samalla lähetinantennilla). Kaikkein huonoimmin pärjää FR 952, jonka kantama jää noin puoleen FPV-hobbyn lähettimestä vaikka ilmoitettujen lähetystehojen perustella voisi kuvitella toisin.
  • Headplayn kuvaan tulee ylimääräistä häiriötä ulkopuolista vastaanotinta käytettäessä - minulle tämä on todella huono juttu, koska ulkopuolinen vastaanottimeni on täysin ylivoimainen lasien omaan vastariin verrattuna.
  • HDMI-lähteeseen liitettynä kuva on hyvä! Olen mm. lennellyt Phoenixin simulaattoria Headplayt päässä. Hauskaa puuhaa verrattuna läppärin ruutuun tihrustamiseen.



Spin

Tänään saapui oma aromipesä. Kummatkos foamit olette laittaneet paikalleen? Mielessä kävi, että laittais suoraan nuo paksummat. Kelit ei salli tänään kokeilua käytännössä, mutta alkavan loman aikana varmasti pääsee testaileen jo enempikin. Kohta myynnissä ellei miellytä :D.