Multikopterit.net keskusteluforum

Pohjois-pohjanmaan Lentäjät

Aloittaja Oikosulkumies, huhtikuu 03, 2015, 01:18:53 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oikosulkumies

Tuli tässä mieleen, että saisko täällä jossain Oulun seutuvillaki porukka lennättelyä aikaseksi?

Ainaki tuo memper mappi näytti melko orvolta täältä pohjosesta, mutta ilmiantakaa ittenne (tai vaikka kaverinne tai vihamiehenne) tänne niin kattoo jos sitä sais jonkinlaista suurempaa toimettomuutta ja toiminnan puutetta kummempaa aikaseksi.
Väri väriin ja loput yhteen

Hleskela

No kyllähän tässä joutais kokemuksia vaihteleen.
Terveisin HL

robofly

Nyt vasta huomasin tämä ketjun.
Mulla on 250-kopteri, kaverilla 330nen, molemmilla on 5.8 FPV vehkeet. Ollaan käyty lentämässä kerran viikossa ainakin.
Tuollainen FPV kisailu useamman lentäjän ois oikein hauskaa! Yks ongelma on se että, vieläkään ei ole löytynyt sopivaa lentopaikkaa, jos puhutaan nimeoman FVP kopterikisaamisesta, alueella sais olla sopivassa suhteessa tilaa ja esteitä, mielellään ihmisiä ei lähimaillakaan.

Toppilan puistossa ollaan käyty lentämässä, mutta kisaamaan sinne en lähtisi, koska siellä on paljon ihmisiä golffaamassa/ulkoilemassa.
Kertokaa jos on tiedossa jotain hyviä paikkoja?

Oikosulkumies

Mulla tää lentely on melko alkutekiöissä ja mitään kunnollista lentopaikkaa ei oo löytyny. Vähä siellä sun täällä tullu käytyä lentelemässä.

Mitään autuaaksi tekevää paikkaa ei oo vielä löytyny, semmosia tullu vaan lähinnä bongattua missä ihmisiä saattaa käyskennellä.

Itellä nyt on vaan tuo 250 ja 5.8 fpvt mullaki.

Millasia taajuuksia ootte käyttäny? Mietin vaan, että vois valmiiksi säätää taajuuden kohalleen jos sattuis joskus tuleen porukkaan mukaan. Jos esim joskus tuulis vähäsen vähempi ku eilen.

Ja eilenhän oulussa oli semmonen tuuli, että soutuveneetki lähti tuulen mukaan (tiedoksi ulkopaikkakuntalaisille)
Väri väriin ja loput yhteen

Jacky

Jacky mukana Pohjois-pohjanmaan karkeloissa. Ois mukava saada tännekinpäin vähä reenikisaa pystyyn, tai ainakin jotain radantynkää porukalla.

robofly

#5
Lainaus käyttäjältä: OikosulkumiesMillasia taajuuksia ootte käyttäny? Mietin vaan, että vois valmiiksi säätää taajuuden kohalleen jos sattuis joskus tuleen porukkaan mukaan.
vilumuksella on 5860Mhz, ja mulla on 5800Mhz.
Mekään ei olla lennetty pitkään, noin vuoden. FPV vehkeet hankittiin viime joulukuussa, mutta ensimmäiset kunnon lennot on lennetty nyt keväällä, enimmäkseen siellä Toppilan rannassa.
Tässä viikko sitten lennetty pätkä, vilumuksen kanssa. https://www.youtube.com/watch?v=2wynMJ7AzOg

Tänäänhän se olisi jo aika hyvä lentokeli. Toissapäivänä tuuli niin että puut kaatuilivat ja nyt tuulennopeus 0m/s. Katso kuva-arvoitus:

Petsku

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 25, 2015, 06:41:00 IP
Lainaus käyttäjältä: OikosulkumiesMillasia taajuuksia ootte käyttäny? Mietin vaan, että vois valmiiksi säätää taajuuden kohalleen jos sattuis joskus tuleen porukkaan mukaan.
vilumuksella on 5860Mhz, ja mulla on 5800Mhz.
Mekään ei olla lennetty pitkään, noin vuoden. FPV vehkeet hankittiin viime joulukuussa, mutta ensimmäiset kunnon lennot on lennetty nyt keväällä, enimmäkseen siellä Toppilan rannassa.
Tässä viikko sitten lennetty pätkä, vilumuksen kanssa. https://www.youtube.com/watch?v=2wynMJ7AzOg

Tänäänhän se olisi jo aika hyvä lentokeli. Toissapäivänä tuuli niin että puut kaatuilivat ja nyt tuulennopeus 0m/s. Katso kuva-arvoitus:

Pakko antaa hieman palautetta tosta paikkavalinnasta ja lento tavasta.

Ensinnäkin onko teillä tapana lennellä lennätys paikan päältä? Meillä on sovittu ettei siitä lennetä. Se saattaa säikäyttää toisen kuskin, tai tulla paskalla tuurilla just siinä kohtaa tonttiin. Mikä ei ollut kovin kaukana tuossa.

Toinen mikä pistää pahasti silmää... Vieressä on fribarata jossa on ihmisiä heittelemässä. Eikö jo se järkikin sano ettei sinne mennä lentelemään ihmisten sekaan?? Jos olisin ite ollu heittämässä, olis saattanu kiekko lipsahtaa kädestä väärään suuntaan, ja perään hyvin myöhänen Fore huuto... Jotenki kumoaa tää video tuon edellisen fiksun kommentin
Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 24, 2015, 07:30:51 IP
Tuollainen FPV kisailu useamman lentäjän ois oikein hauskaa! Yks ongelma on se että, vieläkään ei ole löytynyt sopivaa lentopaikkaa, jos puhutaan nimeoman FVP kopterikisaamisesta, alueella sais olla sopivassa suhteessa tilaa ja esteitä, mielellään ihmisiä ei lähimaillakaan.

Ottakaa ihan oikeesti ne muut ihmiset huomioon, tekee todella pahaa jälkeä jo 250 kopteri jos se kopsahtaa otsikkoon. Eikä kukaan halua sellaista mainosta vasta suunnitteilla olevalle lajille (FPV Racing). Varsinkin näillä näppäimillä kun trafi arpoo niitä määräyksiään tälle harastukselle, niin pitäisi olla todella huolellinen ettei pääse tapahtumaan vahinkoja.

Ja ennenkun sanot että kopteri oli koko ajan hallinnassa, niin se on kumminkin sähkötekninen laite joka saattaa sanoa sen sopimuksensa koska vaan irti sinusta riippumattomista asioista.

Kiitos ja anteeksi olen purkautunut.

robofly

Lainaus käyttäjältä: PetskuEnsinnäkin onko teillä tapana lennellä lennätys paikan päältä? Meillä on sovittu ettei siitä lennetä. Se saattaa säikäyttää toisen kuskin, tai tulla paskalla tuurilla just siinä kohtaa tonttiin. Mikä ei ollut kovin kaukana tuossa.
Varsin hyvä sääntö, otetaan samantien käyttöön.

Lainaus käyttäjältä: PetskuToinen mikä pistää pahasti silmää... Vieressä on fribarata jossa on ihmisiä heittelemässä.
Niin kuin aikaisemmin on mainittu, tiedostamme sen että, tämä ei ole optimi lentopaikka. Toisinaan puisto on tyhjä, mutta tällä kertaa siellä sattui olemaan normaalia enemmän väkeä.

Lainaus käyttäjältä: PetskuJa ennenkun sanot että kopteri oli koko ajan hallinnassa, niin se on kumminkin sähkötekninen laite joka saattaa sanoa sen sopimuksensa koska vaan irti sinusta riippumattomista asioista.
En aijo sanoa. Sähkötekniikasta olen samaa mieltä.

Nämä kommentit puoltavat edelleen sen sopivan lentopaikan löytämistä. En ole itse käynyt Ahmosuon lentokentällä, missä ainakin lentokoneilla lennetään. Oulun keskustasta sinne on ~30km matkaa...umph
Muutaman kerran ollaan käyty Pateniemessä, tällä on mukavasti lääniä, mutta tällä hetkellä siellä on käynnissä jonkinlaiset maansiirtotyöt (vanhan sahan myrkyllistä maata kuskataan pois). Jos raskasmetallit ei pelota, tänne voisi järkätä treenit. Maasto vaan ei ole kovin mielenkiintoista, tasaista hiekkapeltoa ja muutamia ruohonvarsia siellä täällä.

aprepo

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 25, 2015, 07:47:37 IP
Toisinaan puisto on tyhjä, mutta tällä kertaa siellä sattui olemaan normaalia enemmän väkeä.

Mutta miksi lentää silloin kun porukkaa on, ja vielä siellä porukan seassa? Tuossahan oli vieressä lääniä vaikka kuin, hyviä paikkoja pujotellakin. Spottaajan kanssa olisi voinut ajaa kovaakin. Musiikkivalinta oli sopiva, pelotti koko ajan mihin osuu :) Varsinkin kun seurasi FPV kuvaa, kun tummia hahmoja ei erottanut taustasta, linjat oli suoraan kohti ja kopu ei ehkä ihan täysin hanskassa. Tääkin on ihan viihdyttävä yleisölaji, mutta ei ehkä ihan noin.
"Ei tää kulje kovempaa!"

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: robofly - toukokuu 25, 2015, 06:41:00 IP
Lainaus käyttäjältä: OikosulkumiesMillasia taajuuksia ootte käyttäny? Mietin vaan, että vois valmiiksi säätää taajuuden kohalleen jos sattuis joskus tuleen porukkaan mukaan.
vilumuksella on 5860Mhz, ja mulla on 5800Mhz.
Pitääpä tutkia omat taajuudet ja säätää yhteensopivaksi. Enää ei muista millä taajuudella lentää. Yksin lentäessä sillä ei niin hirveesti ole väliä.

Pitää suunnitella jos joskus lentelis kimpassa.

Yks paikka mikä mulla kävi aiemmin mielessä on taskilan jätevedenpuhistamon vieressä oleva kenttä.

Toinen ois ehkä se iinatin moottoriurheilu rata. Siellä en oo käyny vuosiin mutta eiköhän siellä oo vieläkin lääniä ja vähän muuta liikkujaa.

Pitää jatka suunnitteluja. Ja mun pitää tilata lisää akkuja. Kahella ei pääse kuuhun asti.
Väri väriin ja loput yhteen

Jacky

Multa löytyy sitten agrikaattia aina kun pääsen tulemaan, jos tarvis latailla kesken päivän.

robofly

#11
Lainaus käyttäjältä: OikosulkumiesYks paikka mikä mulla kävi aiemmin mielessä on taskilan jätevedenpuhistamon vieressä oleva kenttä.
Tuttu paikka, siellä on käyty joskus ajelemassa polttis autolla. Ihmisiä siellä ei ainakaan pitäisi olla. Asfaltti vaan ei ole kaikista kopteriystävällisin laskeutumsalusta  ::) (vali vali mikään ei kelpaa) Mutta tämä paikka on ainakin lähellä, eli sopii!

Lainaus käyttäjältä: OikosulkumiesToinen ois ehkä se iinatin moottoriurheilu rata. Siellä en oo käyny vuosiin mutta eiköhän siellä oo vieläkin lääniä ja vähän muuta liikkujaa.
Sama täällä

Lainaus käyttäjältä: OikosulkumiesPitää jatka suunnitteluja. Ja mun pitää tilata lisää akkuja. Kahella ei pääse kuuhun asti.
Mulla on 3, niillä pääsee kuuhun, mutta en takaisin  8)

Oikosulkumies

Oisko mitään jos lauantaina koittas kimpassa lennättää jossain, vaikka kolmen jälkeen? Sää näyttäs olevan ihan OK. Ei oo luvattu semmosta tälle viikolle ominaista +10m/s tuulta.

Mulla ois yks spotti idea, voin pistää karttakuvaa ku pääsee tietokoneen ääreen. Alusta kyllä on soraa ja asfalttia. Vai onko muilla ideoita paikasta?
Väri väriin ja loput yhteen

vilumus

mites olisi illalla? pääsisin itekkin messiin...?

robofly

Sama täällä, lauantaina aamu ja päivä menee pohjoissuomessa, mutta illalla voisin päästä mukaan. Ja mikä se paikka on?