Multikopterit.net keskusteluforum

Alottelijan viimeset kyssärit

Aloittaja Saurus, heinäkuu 20, 2015, 02:48:41 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Saurus

Näin multikopteriharrastusta piakkoin aloittelevana olen lukenut jonkin aikaa aihetta käsitteleviä tekstejä, foorumeita ym. Niille, jotka myös aloittavat läheltä nollaa kasaamaan tietämystä multikoptereista, suosittelen läpimästi lukemaan TÄMÄN ARTiKKELIN:  http://metku.net/index.html?path=articles/diy-multicopter-part-1/index Muutama asia on kuitenkin itselläni jäänyt vielä hieman hämärän peittoon, ja arvostaisin suuresti jos joku viitsisi valaista nämäkin hämärät nurkat :) Eli:

Kuinka hankalaa FC / ESCn ohjelmoiminen on tai tarvitseeko niitä varten erityisiä koodaustaitoja tms? (Tiedän että näitä on hyvin erilaisia)
Kopterin osia tilatessa tuleeko ulkomaiset firmat esim HK postikulineen yleensä edullisemmaksi kuin suomalaiset? (Jossain vaiheessa olisi tarkoitus alkaa rakentamaan kopteria suht pienellä budjetilla 250€)
Mitä kaikkea kivaa radion ylimääräisiin kanaviin voi asentaa, kannattaako ostaa enemmän kuin 6 kanavainen radio?

Loppuun kysyn vielä LiPo akuista (joita tullut käyteltyä kyllä jo pidemmän aikaa lennokki- ja autoharrastuksessa), kuinka pitkän käyttötauon ajaksi LiPo kannattaa ladata varastolataukseen (n.80%)?

Oikosulkumies

Määpä vastailen aloittelija tietämyksellä noihin.

FCn ohjelmoinnin monimutkaisuus on täysin kiinni siitä minkä FCn valitset. Open pilot on ainaki yksinkertainen. Muista ei oo kokemusta. Nazen kanssa pitää vissii jopa koodia kirjottaa.

ESCejä ei lähtökohtaisesti tarvi ohjelmoida.

Ulkomailta tilatessa HKlla on halvat akut, jos niitä on euroopan varastolla. Mää ostin oman 250 setin suomesta, että jäis es vähä rahat kiertämään. Lisäksi ulkomailta jos isompia paketteja tilaa niin kannattaa laskee vielä 24%ALVia päälle. Se voi hyvinki tarttua tulliin.

Radiosta, jos on pieni budjetti, kyttää käytettyjä. Varsinki noita 6 kanavaisia saa puoli-ilmaseksi käytettynä. Ja kanava määrän tarve on aika suoraan kiinni siitä millasta kopteria aikoo. Joku rälläys mini quad nii ei tarvi, jos on kuvauskopteri ja haluu gimbalia ohjata niin sitte voi tulla tarpeeseen useempiki kanava. Kuin 6 siis.

Ja se mitä kivaa niihin haluu laittaa on aika tavalla itestä kiinni.

Ja joo, lipot on hyvä ladata jonnekki jonnekki 3,6-3,8V/ kenno. Tuoki riippuu vähä lähteistä mitä jännitettä suositellaan. Prosentit taitaa kyllä olla paljo alle tuon 80%. Oiskohan ollu luokkaa 30%. Mutta en minä muista noita rosentteja. Ja eiköhän joku korjaa näitä mun väittämiä kun päivä valkenee.
Väri väriin ja loput yhteen

Saurus

Juuh kiitoksia ei tarvinnu ees aamuun ootella :D Noista LiPoista pitää vielä vähä ottaa selvää ja kylä tässä pitää vähä vielä asioihin perehtyä lisää enne ku lähen osia tilailemaa.

Jufee

Lipoista vaan muistaa sen että oikeanlaisella laturilla saat paljon mielekkäämpää.

Itselläni on laturina:
http://fi.eurorc.com/product/7312/vista-power-ac-dc-2-x-100w-duo-laturi

Hyvä puoli siinä että on kaksi ulostuloa, eli kahta akkua voit ladata ja se että siinä on mahdollista ladata myös ulkosalla esim auton akusta.

Eipä nuo lipotkaan erikoisia akkuja ole, muistaa vain että voltit ei parane mennä kovin paljoa alle 3,5V per kenno. Eli 4,2V kun ovat täynnä ja 3,5V "tyhjänä".

Saurus

juu nuo pistän muistiin. Lähinnä se varastolataus oli se juttu mistä olen aika kujalla vielä

Jufee

Varastolataus on 3,85V.

Ei sillä sen suurempaa väliä ole, mutta tuo on turvallinen raja, että vaikka jäisi akut pitkään checkaamatta, niin virtaa riittää, ettei valu tyhjäksi. Jos täytenä pidät niitä akkuja, niin sen akun kyky pitää virtaa heikkenee. 3,75V- 3,85V on se mitä olen itse pitänyt.

Lipot eivät todellakaan ole vaikea asia oppia. :)

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - heinäkuu 20, 2015, 04:53:36 AP
... Nazen kanssa pitää vissii jopa koodia kirjottaa...

Ei mulla ainakaan mitään tarvinnu koodata Nazessa. Kyllä sielä ihan graafinen käyttöliittymä on. Jos sit jotain erikoisempaa haluaa niin se on sit asia erikseen(ite yhen käskyn laitoin... ihan leikkaa-liimaa periaatteella sen enempää koodista ymmärtämättä). Jopa kortin kiertäminen eri asentoon onnistu käyttöliittymässä, kun halusin usb-liittimen sivulle enkä taakse. Open pilotista tais joku suomennella jo jotain ohjeistusta, mutta nazen käyttäjiäkin on sen verran et varmasti jokaiseen kysymykseen vastataan.

Nopareita en ole yhdessäkään laitteessani tarvinnu flashata. Jos joskus hommaan nuo DYS:n SN20A:t niin niidenkin ohjelmointi on käsittääkseni puhtaasti graaffisena hoidettavissa täppi ruutuun mitä haluaa ja sopiva softa ja OK. Tuohon on saatavilla usb-pulikka niin ei tarvii mitään viritelmiäkään rakennella.

Ohjaimen kanavista: nazessa mulla on käytössä 6 kanavaa, 4 lentämiseen(suunnat ja kaasu) sekä moottorien armaus(ei pakollinen, mutta suotava... voi hoitaa ainakin nazessa lentotilanamiskallakin) ja lentotila(3-asentoinen kytkin parempi). Kamera/gimbaali koneeseen sit 1-2 kanavaa lisää eli kallistus alaspäin ja sit jos haluaa vielä horisonttia suoristella sivusuunnassa niin toinen. Tietenkin on sit vielä ties mitä etäkäytettävää katkaisiaa vaikka lentovaloille tai mitä nyt keksiikään.

Saurus

Jees kiitoksia pitää noita fc juttuja kattoa sitte tarkemmin ostellessa mutta eiköhän sen radion vois hommata samoin tein vaikka 8-kanavaisen jos alkaa kameran säätämiset kiinnostamaan, eikai sillä niin suurta hintaeroakaan luulisi olevan

Tero


Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - heinäkuu 20, 2015, 04:53:36 AP
FCn ohjelmoinnin monimutkaisuus on täysin kiinni siitä minkä FCn valitset. Open pilot on ainaki yksinkertainen. Muista ei oo kokemusta. Nazen kanssa pitää vissii jopa koodia kirjottaa.

Ei tarvitse Nazenkaan kanssa koodia kirjoitella. Sekä OP että Naze vaativat perehtymistä, mutta molemmat saa about samalla vaivalla käyttöön.

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - heinäkuu 20, 2015, 04:53:36 AP
Joku rälläys mini quad nii ei tarvi, jos on kuvauskopteri ja haluu gimbalia ohjata niin sitte voi tulla tarpeeseen useempiki kanava. Kuin 6 siis.

Kyllä miniinkin noita kanavia saa hupenemaan. Esim Nazella itsellä käytössä 1-4 ohjaukseen, 5 flight moden valinta, 6 piipperi, 7-8 inflight adjustmentin käytössä.

Toki vähemmälläkin lentää, mutta kyllä ajan kanssa lisäkanaville keksii käyttöä :) Radioon myös panostaisin, koska koput vaihtuu (tai lisääntyy),  mutta radio yleensä säilyy.

VilleN

http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html

Jos lipot askarruttaa, niin tuon kun luet ja ymmärrät niin alkaa asiat selkenemään.

Jos nuo fc:t tuntuu monimutkaisilta, niin helppo ja varma ratkaisu on laittaa aluksi kk2.1.5. Helppo säätää, muttei toisaalta palvele kuvauskopterissa kovin pitkään, koska ei tue gps:ää eikä juuri muitakaan ominaisuuksia. Tuolla kuitenkin sen ensimmäisen kopterin saa lentoon hetkessä ja heti alussa ei kameraa ei muutenkaan kannata lennättää, vaan opetella ensin lentämään. Ei tule oppirahat niin kalliiksi, kun ei kamera hajoa pakollisissa ensimmäisissä torpeissa. Sitten kun lentäminen on opeteltu voi helposti kopteria päivittää paremmalla fc:llä, gps:llä, gimbaalilla ja kameralla yms.

Siinä vaiheessa alkaa noita kanaviakin tarvitsemaan, joten kannattaa panostaa radioon. Jos olisin nyt itse aloittamassa harrastusta, niin ostaisin Frsky Taraniksen. Itse säästin radiossa ja nyt kärvistelen 5-kanavaisen halpa radion kanssa siihen asti, että harrastusrahasto kestää Taraniksen hankinnan :D

jinx

Mä en tiedä yhtäkään FC:tä, jonka kanssa pitäisi alkaa koodaamaan ihan tavallista käyttöä varten.

Noiden kk lautojen suosittelu taitaa olla sitä perua kun muiden säätämiseen tarvittiin vielä tietokonetta mukaan kentälle. Itse yhden (kk 2.0) kokemuksella sanoisin, että ota mieluummin rälläys- ja opettelulaitteeseen Naze tai cc3d. Jälkimmäisestä en osaa sanoa mitään, mutta Nazen kanssa riittää kun laittaa kanavat kohdalleen, valitsee oikean multityypin valikosta ja vielä moottorit oikeaan järjestykseen kiinni lautaan. Sen jälkeen pidien haku kännykkäsoftalla otg kaapelin kanssa kentällä. Ainakin siinä vanhemmassa kk:ssa homma tapahtui ihan samalla lailla, paitsi pidit piti naputella siltä ankean pieneltä lcd näytöltä...
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Oikosulkumies

Sori sori sori :D

Määhän sanoin, että muista ei oo kokemusta. mää vaan kerran vilkasin nopeesti läpi yhtä rakennus videota jossa nazen asetuksia räplättiin koodisivun kautta, ja siinä pomppiessa jäi tommonen käsitys, siksi en viittiny perehtyä ku oli jo tuo OPn FC sillon niin hypin sen nazen konffimis pätkän ihan suosiolla ohitte :D Varmasti asiat voi tehdä "hankalan" kautta kaikilla systeemeillä.
Väri väriin ja loput yhteen

Nurffe

Lainaus käyttäjältä: jinx - heinäkuu 20, 2015, 10:38:46 AP
Mä en tiedä yhtäkään FC:tä, jonka kanssa pitäisi alkaa koodaamaan ihan tavallista käyttöä varten.

Mää tiedän! Vanha kunnon multiwii jollain tosi epämääräisellä lankulla varustettuna ;D Onneksi semmsota comboa ei oikeasti saa nykypäivänä enää juuri mistään

jinx

Lainaus käyttäjältä: Nurffe - heinäkuu 20, 2015, 12:13:28 IP
Lainaus käyttäjältä: jinx - heinäkuu 20, 2015, 10:38:46 AP
Mä en tiedä yhtäkään FC:tä, jonka kanssa pitäisi alkaa koodaamaan ihan tavallista käyttöä varten.

Mää tiedän! Vanha kunnon multiwii jollain tosi epämääräisellä lankulla varustettuna ;D Onneksi semmsota comboa ei oikeasti saa nykypäivänä enää juuri mistään
Mutta sä oletkin markan palikoiden spesiaalimies. Mä jo kahden. ;D
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - heinäkuu 20, 2015, 12:03:49 IP
Sori sori sori :D

Määhän sanoin, että muista ei oo kokemusta. mää vaan kerran vilkasin nopeesti läpi yhtä rakennus videota jossa nazen asetuksia räplättiin koodisivun kautta, ja siinä pomppiessa jäi tommonen käsitys, siksi en viittiny perehtyä ku oli jo tuo OPn FC sillon niin hypin sen nazen konffimis pätkän ihan suosiolla ohitte :D Varmasti asiat voi tehdä "hankalan" kautta kaikilla systeemeillä.

Vanhalla firmiksellä juu joutu CLI komentoriville kirjottelemaan käskyjä, mutta uusissa nuo kaikki on ympätty configuraattoriin joten ei tarvise enää kirjotella mitään komentoja ;) senkun vaan hiirellä klikkailee asetukset kohilleen.