Multikopterit.net keskusteluforum

Alottelijan viimeset kyssärit

Aloittaja Saurus, heinäkuu 20, 2015, 02:48:41 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Jarsalla - syyskuu 04, 2015, 01:27:33 IP
Mulla on sitten käynyt tuuri. Nämä pysyy kyllä paikallaan ja pystyy taivuttelemaan. Vielä en vaihda mihkään, koska antennit ei ole vielä rajoittaneet omaa fpv-lentelyn nautintoa. Tällä hetkellä Taranis tai vastari rajoittaa etäisyyksiä. Suunnilleen 250m pääsee ennen kuin Taranis alkaa huutelee criticalia. Vastarin antennit on tuntosarvina kopun päällä nippusiteillä, vastari keskellä nazen alla ja fpv tx on kopun perällä. Onko tuo se mitä pitäis odottaakin hiilarirungolla?



Mikä vastari ja miten antennit asennettu? Ite käyny reilun kilometrin päässä frskyn djt moduli ja D8R-II vastari, rssi tipahti hetkellisesti 30 kun käänsin koneen niin ettei antenneista kumpikaan näkynyt. Mutta sen jälkeen koko ajan yli 50, eli varaa on vielä vetää pidemmälle. Nyt on antennit siirretty niin ettei nää piiloon vaikka pyörii ympyrää. Ja mitkä sulla on hälytys rajat siellä rssi:lle?

Tietenkin jos tavaraa onpaljon edessä niin se lyhentää matkaa, oma oli lentokoneella ilman esteitä.

PS: oon mä minilläkin pyörähtänyt 400m päässä.

Oikosulkumies

Missä RSSI lukemassa sulla on se criticalin huutelu?

Mulla oli 40ssä ja kun videoTX ja vastari oli vierekkäin se aiheutti jossain 150m päässä epäsäännöllisesti häiriötä, ei huutanu taranis mitään RSSIstä vaan FCltä loppu vaan signaali, asetukset on mulla niin, että ku signaali häviää, piippari alkaa huutaa ja koneilta tehot nolliin.

Nyt ku jätin vastarin ihan kopterin eteen, ja siirsin videolähettimen melko takareunaan kopteria (250 kokonen) niin tuohon reiluun 200m pystyy ihan helposti. Antennit on kans nippareilla ylhäällä jne..

Lisäksi mulla on siinä pientä estettä välissä, just sen verran että video rupee hajoomaan matalalla lentäessä tuolla noin 200m päässä.

Aiemmalla konfiguraatiolla Taranis ilmotti RSSIn 850m päässä pienillä esteillä johonki 40 luokkaan muistaakseni. Tosin testi oli staattinen, kopteri paikallaan ja kävin radion kanssa kauempana. Kyseessä ku oli vain autotien suora niin en halunnut tehdä testiä lentämällä. Nyt vois testata uudestaan paljonko videolinkin siirto paransi tilannetta.
Väri väriin ja loput yhteen

Jarsalla

#62
Laitan kuvan kun pääsen kotio. Vastarina on X4rsb ja sbus-moodikäytössä. Vastari on keskellä kopua Nazen alla. Antenni tulee siitä sitten ylös eteen ja ovat kiinni nippusiteissä "tuntosarvina" kutistesukalla. RSSI crtical taso ja low taso on nostettu pari pykälää defaultista (42??), jotta kerkee tehä korjausliikkeen. Aluksi kun oli defaultissa (40??), niin ei kerennyt tehdä mitään kun crticalia huusi ja kopu tontissa.


Oikosulkumies

#63
Sama vastari mulla.
Ja mulla se ei es huutanu mitään criticalia. Kopu tippu tonttiin ja sitte vaan akka totes että signal critical, telemetry lost. Kerran kesken normaalin lennon ihmettelin ku yhtäkkiä keula nous taivaisiin, video kerto että oli signaali käyny poikki ja keula vähä vajonnu ja korjaus oli ollu niin ronski, että se keula oli noussu pystyyn.

Pitää joskus koittaa testata kuinka kaukana voi käydä ku löytyy hyvä paikka semmoselle.

E: oli hyvä paikka ja oli vehkeet valmiina testiin mutta rupes satamaan.
Väri väriin ja loput yhteen

sape

Lainaus käyttäjältä: sape - syyskuu 03, 2015, 08:20:06 IP
Nyt on testattu videolinkki. Otin virrat suoraan laudalta ilman häiriönpoistoa ja kuvaan ei tullut moteista mitään häiriöitä.

Tänään uusintatesti ja kyllähän siinä kuvassa näkyi tietyllä kierrostaajuudella poikkiraitaa. Ei se hirveästi lentoa häirinnyt mutta pitää vähän oikoa omia sanomisia. Lisään häiriönpoiston jossain välissä ja katsotaan josko poikkiraidat häviäisi kokonaan.

mikkox9x

#65
Lainaus käyttäjältä: Jarsalla - syyskuu 04, 2015, 03:10:53 IP
Laitan kuvan kun pääsen kotio. Vastarina on X4rsb ja sbus-moodikäytössä. Vastari on keskellä kopua Nazen alla. Antenni tulee siitä sitten ylös eteen ja ovat kiinni nippusiteissä "tuntosarvina" kutistesukalla. RSSI crtical taso ja low taso on nostettu pari pykälää defaultista (42??), jotta kerkee tehä korjausliikkeen. Aluksi kun oli defaultissa (40??), niin ei kerennyt tehdä mitään kun crticalia huusi ja kopu tontissa.
Ilmeisesti sulla on tota kantamaongelmaa muuallakin kuin siellä hiekkakentällä? Oisko mahdollista, että ottais häiriötä VTX:stä, jos siis liian lähellä toisiaan? Mutta jos vastari on alalevyssä keskellä ja VTX ylälevyssä takana niin on ainaki tarpeeks kaukana toisistaan.

Mulla nyt tossa kerran valitteli RSSI-lowta kun lennättelin siellä hiekkakentällä päätyssä, jossa on ollu sitä energiapuuta. Mulla oli toinen antenni lyhentynyt aika reippaasti ja toinen muuten näytti vähän katkonaiselta. Ei oo ennen FPV-hommissa jääny mankan kantamasta kiinni, vaikka molemmat antennit ois lyhentyny puolella. Epäilen kyllä, että VTX aiheutti jotain häirötä, koska se antennin maa sai huonoa kontaktia ja kuvassa oli reilusti häirötä ja vaakaviivaa. Samalla kun testailin ehjää antennia ei kantamaongelmia esiintyny. Onko sulla kuvassa muuten vaakaraitaa? Mulla ton samaisen Eachine VTX:n kans kuvaan tulee kyllä aina melko reipasta vaakaviivaa korkeilla kierroksilla vaikka suodatukset on kunnossa. Lisäsin ferriittirenkaankin kameran piuhaan.

Sun kannattas nyt ensiksi tehdä sitä kantamatestiä ja katella niitä RSSI-lukeamia, miten ne tippuu. Vaikuttaa kyllä aika todelliselta ongelma, jos tosiaan yhteus katoaa nopsaan sen vakio hälyrajojen jälkeen. Tein joskus tota range-testiä risoilla antenneilla, enkä saanu yhteyttä katoamaan mitenkään 70m sisällä vaikka valitteli joskus 30m jälkeen jo RSSI:stä. Selin ku käänty kopteriin tippu RSSI aina selvästi, muttei yhteys kadonnut. Eli pitää olla antenni aina suoraan oikein suunnattu, ei selin. Mulla ne vakiot 42 ja 45 hälytysrajat.

Jarsalla


On ollut joskus vaakaraitaa, mutta sillon on ollut vtx:n liitin irronut hieman. Kuumaliimalla varmistus niin on pysynyt. Range testin tein range test modessa taraniksella ja sillä pääsi sen 30 reipasta askelta.

No nyt kun katsoin tuota omaa kuvaani, niin ehkä se vtx on aika lähellä vastaria? Johtuu antenniadapterista SMA-> RP-SMA, että tuota VTX:ää ei saa enää peremmälle. Muuten menee yli perästä ja torpissa poikki.  FRskyn vastarin vois kokeilla siirtää nazen alta pois tuohon kameran taakse.

mikkox9x

#67
Lainaus käyttäjältä: Jarsalla - syyskuu 04, 2015, 11:49:00 AP
Mulla on tällaset, HUOM.! SMA liitin! saa myös RP-SMA tai sitten adapteri väliin. Lähettimenä on 200mw eachine lt-200 ja vastarina Boscam rc832. Eipä tuolla ainakaan räpsi, muuta kuin jos menee metsään, kumpujen tai pusikoiden taakse. Tuuria? Torpattu on selälleen yms. suojamuovikuori on lentänyt irti useasti, mutta edelleen toimii hyvin. 250:llä rälläämiseen riittää mulla ainakin. 40€ antennista? Ei kiitos...

http://www.ebay.com/itm/171759365847?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Tilasin vaihteeksi kokeeksi ja varalle yhdet tommoset, mutta suoralla liittimellä. Ihan sitä tuli mitä viiden taalan antenneilta saa odottaa :D. Johto on sitä ohutta lirua joka ei pysy muodossaan, eli ei voi käyttää lasien kanssa, niin on kyllä kuvissakin. Kaiken lisäksi tuli RP-SMA liittimellä olevat vaikka piti olla SMA, sitte on vielä arvotus, että onko RHCP vai LHCP -antennit. Kovasti liputan vielä Spirojen ym. puolesta, tietää mitä saa :). Varmasti nuo kuitenkin ihan toimivia on ja löytää käytötarkoituksensa.

https://onedrive.live.com/redir?resid=2E7513E6401DFF7B!101447&authkey=!AIPcsVzgFuL5t-k&v=3&ithint=photo%2cjpg

Oikosulkumies

Mulla on FPV:ssä kahet halvat, toiset halvat tuli vastari lähtein kombon mukana ja niissä on hyvin tasomainen se signaali, eli jos teki flipin niin kuva hävis, ei oo muuten kovin kiva ilmiö.

toiset on saman näköset ku tossa yllä olevassa linkissä ne toimii hyvin temppuillessaki, mutta niillä ei saa kantamaa yhtään..

Mutta asiaan mitä mää puhuin tuossa joskus kauan aikasemmin noista kantamista. Kirjoitin siitä tonne omaan topickiin ja tässä linkki sinne.

http://www.multikopterit.net/index.php/topic,421.msg9940.html#msg9940
Väri väriin ja loput yhteen

mate

Hei ja toivottavasti ensimmäinen viestini tulee oikeaan paikkaan.

Aloittelijana näissä multikoptereissa tarvisin vähän jeesiä kopterin outoon käytökseen. Muutaman päivän säätelyn jälkeen olen saanut kopterin lentämään todella vakaasti ja muutenkin hyvin mutta.. Hetken lentämisen jälkeen kopteri alkaa kallistella oikealle kun päästän ohjaustikun suoraksi. Oma havainto on että jos teen korjausliikkeitä kallistamalla vasemmalle alkaa kopteri sitten puoltamaan oikealle kun päästän tikun suoraksi. Laskeutuminen korjaa ongelman ja uudessa nousussa kopteri lentää taas suoraan mutta edelleen kun kallistan vasemmalle ja päästän suoraksi niin kone lähtee oikealle.

Apuja kaivattais tietäviltä. Kokoonpano on night hawk 250 combo http://www.besthobbymall.com/night-hawk-250-pro-quadcopter-aircraft-frame-combo-2.html

mikkox9x

Taitaa kiihtyvyysanturi kaivata kalibrointia. Eli kopteri tasaselle alustalle ja mielellään vatupassin kanssa suoraan. Kalibrointi OpenPilotista tai lie siinä joku tikulla tehtävä komento. Itsellä ei kokemusta. Saattanee siinä olla myös jokin trimmaustoiminto, jolla voi kokeilla säätää sitä toiseen suuntaan.

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: mate - lokakuu 30, 2015, 12:50:23 IP
Hei ja toivottavasti ensimmäinen viestini tulee oikeaan paikkaan.

Aloittelijana näissä multikoptereissa tarvisin vähän jeesiä kopterin outoon käytökseen. Muutaman päivän säätelyn jälkeen olen saanut kopterin lentämään todella vakaasti ja muutenkin hyvin mutta.. Hetken lentämisen jälkeen kopteri alkaa kallistella oikealle kun päästän ohjaustikun suoraksi. Oma havainto on että jos teen korjausliikkeitä kallistamalla vasemmalle alkaa kopteri sitten puoltamaan oikealle kun päästän tikun suoraksi. Laskeutuminen korjaa ongelman ja uudessa nousussa kopteri lentää taas suoraan mutta edelleen kun kallistan vasemmalle ja päästän suoraksi niin kone lähtee oikealle.

Apuja kaivattais tietäviltä. Kokoonpano on night hawk 250 combo http://www.besthobbymall.com/night-hawk-250-pro-quadcopter-aircraft-frame-combo-2.html
kuulostaa värinä ongelmalta.

miten FC on kiinni rungossa ja ootko tasapainottanu rupelleita?

Mulla se on 2-puolisella teipillä ja parit huonosti tasapainotetut rupellit on aiheuttanu sen, että se on lähteny vaeltelemaan se self-levelillä. Tosin en oo sitte viittiny tasapainotella omia rupelleita ku pääasiassa lennän rate-moodissa ja FPVnä niin tuo huono self-level ei oo haitannu. ja paremmin tasapainossa olevilla rupelleilla se taas toimii ihan hyvin.
Väri väriin ja loput yhteen

Gare

Iltaa,

Hubsan tekisi mieli nyt vaihtaa hieman järeämpään peliin. 250 sarjalainen 3S "raceri" tarkoitus rakentaa, mutta silmällä pitäen helppo päivitysmahdollisuus 4S akkuihin.

FPV-vermeisiin ei ihan vielä budjetti yllä (eikä varmaan talvella tule paljoa lennätettyäkään) joten alkuun ainakin LOS:ina tarkoitus lennättää kunnes tuntumaa alkaa löytymään.

Kaipaisin kommentteja tästä setistä: https://goo.gl/bvzdv1

Puuttuuko jotain oleellista, elämää helpottavaa tai kannattaako jotain vaihtaa tms.? Onhan tuo ohjausjärjestelmä (turnigy+vastari+lähetin) yhteensopivat?

Kiitos =)

https://goo.gl/bvzdv1


Kiitän.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Gare - marraskuu 19, 2015, 05:47:59 IP
Iltaa,

Hubsan tekisi mieli nyt vaihtaa hieman järeämpään peliin. 250 sarjalainen 3S "raceri" tarkoitus rakentaa, mutta silmällä pitäen helppo päivitysmahdollisuus 4S akkuihin.

FPV-vermeisiin ei ihan vielä budjetti yllä (eikä varmaan talvella tule paljoa lennätettyäkään) joten alkuun ainakin LOS:ina tarkoitus lennättää kunnes tuntumaa alkaa löytymään.

Kaipaisin kommentteja tästä setistä: https://goo.gl/bvzdv1

Puuttuuko jotain oleellista, elämää helpottavaa tai kannattaako jotain vaihtaa tms.? Onhan tuo ohjausjärjestelmä (turnigy+vastari+lähetin) yhteensopivat?

Kiitos =)

https://goo.gl/bvzdv1


Kiitän.

Ihan toimiva setti, tosin kannattaa suoraan hommata ne 4S akut. Ei ne niin paljoa ole kalliimpia esim. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__78354__MultiStar_Race_Spec_4S_1400mAh_40_80C_Multi_Rotor_Lipo_Pack_For_FPV_Minis_EU_Warehouse_.html

Ja vastariksi kannattaa hankkia D4r-II http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24788__FrSky_D4R_II_4ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_w_telemetry_.html Huomattavasti pienempi kuin tuo modulin mukana tuleva D8, sen toki voi jättää hyllyyn odottamaan isompaa laitetta :) D4:lla saat 8 kanavaa kun käytät ppm:ää eli yhdellä piuhalla kaikki kanavat vastarista FC:lle.

FC:n vaihtaisin ehkä naze32:seen. Toki tuo cc3d toimii ihan yhtä hyvin.

Rungolle löytyy myös halvempia vaihtoehtoja kuin tuo bangmegoodin zmr esim. http://www.myrcmart.com/rcx-h250cf3k-fpv-quadcopter-3k-carbon-fiber-barebone-frame-p-8092.html PK seudulla näitä taitaa olla lähemmäs 20 :) Huokea hinta ja tarpeeksi hyvä laatu. Postienkin jälkeen jää vähemmän hintaa verrattuna bangoodin vehkeeseen.

Laturiin kannattaa myös sijoittaa muutama euro lisää vaikka tuo turnigy sulla onkin jo. Jää auttamattomasti tuo 4.5A liian pieneksi virraksi jos haluat montaa akkua ladata samaan aikaan.

Iiro95

Kysytääs täällä minkä kokoiset potkurit ois hyvät sunnusky 980kv moottoreille? mulla ois 10x4.5 mutta oisko joku toinen koko parempi?  ;D