Multikopterit.net keskusteluforum

X-UAV Mini Talon & FY-41AP Lite

Aloittaja jinx, marraskuu 20, 2015, 08:32:18 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jinx

#15
Ja toi FY-41AP Lite näyttää OSD:ssä sekä maa- että ilmanopeuden. Navigaatiomoodissa (RTL, auto circle, altitude&heading hold, eli tilat, joissa kaikki on autopilotin hallinnassa) se käyttää ilmanopeutta mittarina kun pyrkii määritettyyn tavoitenopeuteen, jos se on kytketty. Ilman sitä se käyttää gepsin maanopeutta.

Sikäli fiksu systeemi, että jos koneen sakkausnopeus olis esim. 30km/h, tavoitenopeus hillitty 40km/h, lennetään 30km/h puhaltavaan myötätuuleen, maanopeudella 40km/h on ilmanopeus vain 10km/h. Eli kone sakkaa ja tippuu taivaalta. ;D Ilmanopeutta käyttämällä maanopeudeksi tuleekin 70km/h, mutta kone pysyy ilmassa.

Tuli eilen mieleen siitä autopilotin kaasun katkaisusta reverse mahdollisuus. Eli FY:lle on joka kanavalle oma reverse asetus, joka vaikuttaa vasta siinä vaiheessa kun FY ohjaa sitä kanavaa. Ohjainpinnat on tietysti helppo tarkistaa kotona, mutta kaasu on nollissa joka tapauksessa alle 10 metrissä kun on FY:n hallinnassa. Jos viikonloppuna ehtisi koittamaan vaikuttaako kanavan kääntö.

Ilmanopeus kyllä vähän vielä epäilyttää. Maailmalla osa on tyytyväisiä, osa nypännyt irti kun ei ole saanut toimimaan. Mullakin eilen näytti hetken päällä olon jälkeen työhuoneen lattialla 65km/h nopeutta... :o Resetointi kyllä auttaa, mutta jaksaako sitä joka lennon aluksi tehdä...

Edit: Muokkasin vähän ekan viestin otsikkoa, kun näyttää menevän jutut aika paljonkin tälle autopilottipuolelle :)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Murgo

Lainaus käyttäjältä: jinx - joulukuu 03, 2015, 07:49:16 AP
Pitot putki on upotettu toiseen siipeen, pysyy paikoillaan kuumaliimalla ja varmistuksena on vielä pala teippiä päällä. Putken perässä on joku staattinen sensori, jota manuaali varoitti liimaamasta umpeen, eli se päällä oleva teippi voisi teoriassa estää sen kunnollisen toiminnan. Tai sitten mulla on vielä joku asetus pielessä... ;D

Joo, staattisen paineen reikä pitää olla auki, muuten näyttää väärin, näin ainakin oikeissa lentokoneissa. :)

jinx

Viikonloppuna pääsi lentämään ja testaamaan lisää.

Autopilotin kaasu alkoi toimia, kun vaihtoi reverseltä normalille (olin ennen ensimmäistä lentoa noparin kalibrointiongelmien yhteydessä koittanut kääntää sitäkin ja jäänyt reverselle). RTL toimii hienosti. Geofencekin toimii... ;D

Pari akullista lensin ilmanopeusmittarin kanssa, mutta kun ensimmäisellä akulla maassa ennen kalibrointia näytti 38kmh ja toisella akulla n. 20kmh, nyppäsin johdon irti kolmannelle akulle. Pitää katsoa mitä tuon kanssa tekee.

Koitin myös vaihtaa potkurin 8x6 apc:hen. Muuten lento oli aika samanlaista kuin 4 nousullakin, mutta täyskaasulla amppeerit nousi ilmassakin melkein sinne 40 asti. Täytyy koittaa vielä 8x5 potkuriakin. Nopeutta tuolla kyllä sai ainakin myötätuulessa, gps näytti parhaimmillaan yli 140kmh. 8)

Pari noista akullisista tuli lennettyä 5000mah 4s nanotekeillä. Alkoi jänökin pysyä järkevämmissä luvuissa verrattuna zippy compacteihin.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Iiro95

Itteenikin kiinnostaisi rakentaa tämmönen lentsikka kopterien kaveriks, tartteeksnää mitää erillistä fc:tä vai menöökö suoraan vastarilta tieto servoille? Ebaysta sais reilulla 80e tämmösen runkon ilmasilla postikuluilla ni mietin et pitäiskö ostaa  ;D

jinx

Eihän tuo välttämättä mitään fc:tä tarvitse. V-tail miksaus mankasta vaan. Itse halusin koittaa jotain lennokissakin. Ja ehkä siinä jotain muitakin tarkoitusperiäkin oli... ;D
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Iiro95

No onko tää ostamisen arvoinen? vai mimmonen kone ois hyvä tämmösen aloittelian rakentaa? ei nää varmaa ihan raketti tiedettä oo..  ;D

jinx

Mun mielestä on ostamisen arvoinen. Itse arvoin rmrc mini siyhunterin ja tämän välillä, mutta hehkutus maailman foorumeilla kallisti mini talonin puoleen. Eikä ole tosiaan rakettitiedettä. :D
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Iiro95

Jos tähän meinaa laittaa fc:n ni mimmonen se kannattais olla jos haluaa osd näkymän yms  ;D

kylmis72

Mistä hankit ton FY-41 AP Lite:n? 

http://www.unmannedtechshop.co.uk/fy-41ap-lite-autopilot-osd/

Olis kohtuu edullisesti kyseisessä puljussa (ei tarvis maksaa veroja kun tulee eu:sta). Onks kokemuksia kaupasta kellään?

jinx

Mä taisin tilata omani banggoodista. Se on kyllä toiminu yllättävän hyvin. Ainoa kysymysmerkki on edelleen se ilmanopeusmittari. Ensimmäisiä lentoja lukuunottamatta se on ollu irti kytkettynä, pelkkänä koristeena siivessä. Pitää sitä testailla kesällä enemmän, kun ei tarvitse palella...

Muuten kaikki on toiminut niinkuin pitää. Jopa rtl ja geofence. :)
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Iiro95

Onkos näihin jotain halvempia kortteja jos ei ekaa koneeseen viitti vielä tommosta laittaa?  ;D

jinx

Jos vaan fc ilman hienouksia ja osd, niin taitaa joku naze32 ja minimosd olla melko edullinen kombo. Mitään kokemusta ei noista tässä käytössä kyllä ole. Rajallisella vapaa-ajalla mä arvostan sitä, ettei tarvitse aivan valtavasti säätää romujen kanssa... ;D

Ainakin fpvlabista löytyy yli 200 sivuinen säie nazesta lennokkikäytössä.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Iiro95

Mimmone toi gepsi homma on näis lentokoneis?  ;D