Multikopterit.net keskusteluforum

Kunnon runko propelisuojilla

Aloittaja Henri, toukokuu 09, 2016, 08:39:02 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Henri

Jälkikasvu kavereineen kyseli saisivatko koota itselleen kopterin. Heillä on noita pieniä leluja useampia ja kohtuullisesti osaavat jo niitä hallita. Kynnyskysymyksenä tulee olemaan kunnolliset potkurisuojat. Potkureiden hajoamisella ei ole merkitystä, mutta silmiä ja ihoa haluaisin suojella.

Mistähän saisi kunnollisen rungon joissa potkurisuojat olisi enemmän kuin printattuja muovikehiä tms. kosmeettisia suojia?

Ronnie


Henri

Quadi saisi olla. Muuten ei ole rajattu. Koollakaan ei ole paljon väliä, ehkä 250 - 500 voisi olla sopiva. Kestäisi vähän tuultakin.

Ronnie

250 miniin ainakin myydään myös suojia ja tuuli ei mulla ole paljoakaan vaikuttanut edes puuskissa

Ronnie


Henri

Lainaus käyttäjältä: Ronnie - toukokuu 09, 2016, 10:33:24 IP
Eurorc:llä on hyvä aloitus kitti

EuroRC:n kitissä näkyisi olevan tavalliset avoimet potkurit. Ihan starter kittiä sinänsä emme tarvitse kun on noita 1 - 8 moottorisia lentäviä härveleitä kai liki pari kymmentä tehty. Kaikkea muuta löytyy nurkista ennestään riittämiin, mutta tuo kunnon runko puuttuu. Pojalle tässä olisi suurinta iloa kun saisi rakentaa, kolvata ja nähdä sen itse tehdyn sitten ilmassa. Ainakin lennokeilla on rakentaminen ollut suurin "se juttu".

Potkurisuojallinen runko on siis se mitä me ollaan Googlailtu vielä löytämättä.

mikkox9x

#6
Ei noita kunnollisia (hiilarisia) potkurisuojallisia runkoja taida olla. Menee noihin muovihärpättimiin. Pitää tehdä itse jos haluaa. Pahaan jälkeä noi tekee vaikka ois mitkä suojat. Pitäskö lähtökohtana nyt olla, että noi hommat hoidetaan nii ja smmosessa paikassa, ettei mitään vaan ihan heti vahingossakaan pääse sattumaan, niinkuin aikuisetkin tekee? Aikuinen kokoajan tappokytkimessä kiinni, jos meinaa jotain sattua, tai omalla mankalla opetuspiuhan kautta ottamassa homman haltuun.

Jos lapset pitää jättää keskenään lennättelemään ja pitää potkurisuojia miettiä niin en antas kyllä muuta ku noita leluja.

Tommonen mini niinkuin toi EuroRc:n mini on hyvä opetteluun, mutta pääasiassa lasien kassa. Ei oikein los-lentelyyn. Oikea valinta jos tarkoitus siirtyä sitten fpv-lentelyyn. On rakennus sarja, että saa itse kasata. Niinkuin olisit itse haalinut osat. Ilmeisesti nyt on tarkoitus hyödyntää olemassa olevia osia, niin pitäs tietää, että minkälaiseen runkoon ne ylipäätään soveltuu?

E:  Joku reilu puolen kilon mini ämpärimuovisilla Gemfanin huiskilla lienee painon ja huoskien puolestavarmasti turvallisempi kuin kilon 500 kokonen. Joskaan kumpikaan ei saa missään nimessä osua elävään olentohin oli huiskasuojat tai ei. Toisaalta isompi on helpompi lennättää..

Ronnie

Lainaus käyttäjältä: Henri - toukokuu 10, 2016, 05:46:42 AP
Lainaus käyttäjältä: Ronnie - toukokuu 09, 2016, 10:33:24 IP
Eurorc:llä on hyvä aloitus kitti

EuroRC:n kitissä näkyisi olevan tavalliset avoimet potkurit. Ihan starter kittiä sinänsä emme tarvitse kun on noita 1 - 8 moottorisia lentäviä härveleitä kai liki pari kymmentä tehty. Kaikkea muuta löytyy nurkista ennestään riittämiin, mutta tuo kunnon runko puuttuu. Pojalle tässä olisi suurinta iloa kun saisi rakentaa, kolvata ja nähdä sen itse tehdyn sitten ilmassa. Ainakin lennokeilla on rakentaminen ollut suurin "se juttu".

Potkurisuojallinen runko on siis se mitä me ollaan Googlailtu vielä löytämättä.
Voii aina jälkikäteen asentaa http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__65248__Propeller_Guards_for_the_250_Class_Racer_5inch_Set_of_4.html

Henri

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - toukokuu 10, 2016, 06:30:16 AP
Ei noita kunnollisia (hiilarisia) potkurisuojallisia runkoja taida olla. Menee noihin muovihärpättimiin. Pitää tehdä itse jos haluaa. Pahaan jälkeä noi tekee vaikka ois mitkä suojat. Pitäskö lähtökohtana nyt olla, että noi hommat hoidetaan nii ja smmosessa paikassa, ettei mitään vaan ihan heti vahingossakaan pääse sattumaan, niinkuin aikuisetkin tekee? Aikuinen kokoajan tappokytkimessä kiinni, jos meinaa jotain sattua, tai omalla mankalla opetuspiuhan kautta ottamassa homman haltuun.

Jos lapset pitää jättää keskenään lennättelemään ja pitää potkurisuojia miettiä niin en antas kyllä muuta ku noita leluja.

Tommonen mini niinkuin toi EuroRc:n mini on hyvä opetteluun, mutta pääasiassa lasien kassa. Ei oikein los-lentelyyn. Oikea valinta jos tarkoitus siirtyä sitten fpv-lentelyyn. On rakennus sarja, että saa itse kasata. Niinkuin olisit itse haalinut osat. Ilmeisesti nyt on tarkoitus hyödyntää olemassa olevia osia, niin pitäs tietää, että minkälaiseen runkoon ne ylipäätään soveltuu?

E:  Joku reilu puolen kilon mini ämpärimuovisilla Gemfanin huiskilla lienee painon ja huoskien puolestavarmasti turvallisempi kuin kilon 500 kokonen. Joskaan kumpikaan ei saa missään nimessä osua elävään olentohin oli huiskasuojat tai ei. Toisaalta isompi on helpompi lennättää..

Asiallinen mielipide. Itselläni on kokemuksena 10 kg kiloisen X8:n fly way pihapiirissä ja sen oli kokemuksena mieleenpainuva, ja ajatuksia herättävä. Sen jälkeen lapsia ei ole ollut ulkona lennätyksen aikana, edes 250 - kokoisen lennätyksessä. Lähtökohtana on tietenkin ettei mihinkään osuta, ja ensilennot on tappokytkimellä sekä valvojalla että lentäjällä.

Joka tapauksessa vaikka lentotaito on kuinka hyvä tahansa, ei pojat lennätä keskenään ainoatakaan kämmentä isompaa laitetta ilman potkurisuojia, kunnollisia sellaisia. Kyllähän noilla silmät menee Gemfaneillakin tekniikan pettäessä ja vaikka kuinka hyvä lennättäjä olisi. Joka tapauksessa ei harrastus saa tyssätä alkumetreille ja sen takia haen kynnyskysymyksenä kunnollista runkoa jossa oikeasti suojat toimisi potkurien kärkien suojana. Sormet sinne menee joka tapauksessa niin sattuessaan ja sehän tapahtuu lennokeillakin, mutta kunhan ei silmille tulisi veitset edellä.

Todennäköisimpänä vaihtoehtona on nyt vanha F450 ja siihen hiililevystä tai lekovanerista laserilla leikatut suojat.

Jos jollain on tullut vastaan kunnollinen runko suojilla niin mielellään ottaisin tiedon vastaan. Muita osia hankin tarpeen mukaan jos ei kotoa löydy ja mitään rajausta ei sen suuremmin ole.

IleFPV

Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

flygari

#10
Onhan noita jotain malleja tullut vastaan, esim tälläinen tuli mieleen: http://www.ebay.com/itm/UFO-280-Quadcopter-Mini-Copter-Frame-Kit-with-4-x-White-Safety-Guards-/271762584550

Joku myös valmistaa mallia jossa tavallaan on kaksi jyrsittyä ja muotoiltua hiilari tai kuitulevyä joiden välissä on sitten korotuspalikat ja moottorit ja potkurit ja muu tekniikka suojassa.

edit; no se onkin tossa edellisessä viestissä

Certi

Riippuu täysin lapsen iästä- itse aloitin polttomoottorilennokkia itsenäisesti lennättämään kun olin sen 12v. Toki lennokkikerhon opastus silloin 17 vuotta sitten oli tarpeen, mutta koskaan ei tullut haavereita.

Sen sormen saa sinne potkurin väliin, oli suoja tai ei, törmäyksiä voi vältellä opettelemalla ensin simulaattorilla ohjaussuunnat, kyllä nuoret nopeasti oppii. 250-koon kopterit kestää hyvin torppeja, mutta ovat ristimitaltaan vähän hankalan pieniä los-lennätykseen..

VilleN

http://shendrones.myshopify.com/products/butters

Tiedä sitten kuinka kunnolliset suojat ovat ja miten käytännössä vaikuttaa, mutta tuossa on propellit rungon "sisällä".

JaniJL

JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

Henri

Kiitokset vinkeistä!
Taidanpa päätyä tekemään rungon 3 mm lentokonevanerista laserilla samaan tapaan kuin nuo linkatut rungot. Mittailin 250 racerin voimalinjan mittoja ja potkurit ovat 25 mm alalevyn yläpuolella. Tuohon korkoon sitten ylälevy 25 mm korokkeilla. 25 mm on siitäkin sopiva mitta että Runcamin swift on juri sopivan mittainen ja puristuu levyjen väliin ilman kiinnikkeitä. 25 mm riittää sopivasti myös Quadro ESCille jonka päällä on CC3D mini paksulla kaksipuolisella vaahtoteipillä.
Painoa tulee ehkä hiukan 1.5 mm hiilikuituista enemmän mutta tuskin merkittävästi.