Multikopterit.net keskusteluforum

Amatöörin kootut kysymykset

Aloittaja Oikosulkumies, joulukuu 28, 2014, 09:54:52 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oikosulkumies

Kommentoidaanpa itte tähän väliin. Mulla tosiaan tommonen mini on jo, lentäminen sinänsä sujuu näppärästi, tuuli vaan on havaittu suurehkoksi ongelmaksi ku tuossa kopterissa ei taho riittää teho tuulessa lentämiseen, eikä se kyllä taho olla erityisen vakaakaan. Seuraavan kopterin ois sinänsä hyvä olla semmonen että se tulis toimeen jonkinlaisessa tuulessakin. tuo nykyinen tahtoo kulkea hyvin vain myötä tuuleen, ja karkaski se jo kerran.

Rupesinki harkitsemaan tässä, että mitä seuraavaksi. Kuvaamisesta sen verran sanottakoon, että mulle se on oma hauskuus jo siinä, että saa videota siitä lentämisestä kopterin näkökulmasta, jos jotain käyttökelposta jää kortille niin se on plussaa.


Kiitokset rotomotolle listasta sen pohjalta tein äkkinäiset laskelmat kvg metodilla (parista ekasta tarjotusta nettikaupasta mitä millekki tarjos), että kopterille tulis hintaa reilu 200 ja radio vehkeille 220. Sitte siihen päälle esim gopro kopio niin vois alkaa olla suunnilleen välineistö kasassa.

Pitänee siis harkita rupeevansa kyttäämään käytettyjä vehkeitä pikkuhiljaa kasaan, ainaki radio-osastolta. laskelmista jäi pois potkurit ja liittimet ainaki, mutta en ei maha keikauttaa hintaa oikein mihinkään, ja jos oikein ymmärsin niin tuo FC vissiin tarvii vaan tuota 5V sähköä?

Onko radiossa hyvä käytännössä olla tuo 16 kanavaa vai pärjäiskö vähemmälläki?

Sinänsä vähä rupesinki hyvissä ajoin kartoittamaan näitä hommia, ku tällä hetkellä kuukausi tulot on aika tarkkaan 0€ (opiskelija ilman tukia) joten noista tuloista on paha hajauttaa oikein mihinkään, vaan jos sitä tyrkyttäs vaikka ittensä töihin että ois varaa harrastaa..

Moottoreihin pitänee sen verran satsata, ettei niistä ainakaan lopu teho kesken. tuo nykynen tahtoo tulla aina vähä turhan vauhilla kenttään ku moottoreista ei taho saaha jarrutus tehoa laskeutuessa, eli tuo mini tahtoo olla kentässä aina sillä vauhilla ku on 5m korkeudessa tulossa alas.
Väri väriin ja loput yhteen

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - joulukuu 29, 2014, 06:53:57 IP
Kommentoidaanpa itte tähän väliin. Mulla tosiaan tommonen mini on jo, lentäminen sinänsä sujuu näppärästi, tuuli vaan on havaittu suurehkoksi ongelmaksi ku tuossa kopterissa ei taho riittää teho tuulessa lentämiseen, eikä se kyllä taho olla erityisen vakaakaan. Seuraavan kopterin ois sinänsä hyvä olla semmonen että se tulis toimeen jonkinlaisessa tuulessakin. tuo nykyinen tahtoo kulkea hyvin vain myötä tuuleen, ja karkaski se jo kerran....

...Moottoreihin pitänee sen verran satsata, ettei niistä ainakaan lopu teho kesken. tuo nykynen tahtoo tulla aina vähä turhan vauhilla kenttään ku moottoreista ei taho saaha jarrutus tehoa laskeutuessa, eli tuo mini tahtoo olla kentässä aina sillä vauhilla ku on 5m korkeudessa tulossa alas.
No siis enpä vertais galaxy visitor 3:sta ja noita oikeita minejä toisiinsa. Tehoa löytyy välillä liikaakin ja tuuli ei todellakaan ole ongelma.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Petsku

Mikä on tämä mini millä oot lennelly?

Ota noparit missä on BEC niin ei tarvitse erikseen sitä beciä hommata, ja juu FC:lle tuo 5V. Mahdollisesti myös fpv kameralle/lähettimelle, riippuu merkistä ja mallista.

6 kanavalla pärjää jo aivan lositavasti normaalissa lennossa, jos taas haluat gimbalin ohjauksia sun muita niin 8 minimi.

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: Petsku - joulukuu 29, 2014, 08:08:11 IP
Mikä on tämä mini millä oot lennelly?

Ota noparit missä on BEC niin ei tarvitse erikseen sitä beciä hommata, ja juu FC:lle tuo 5V. Mahdollisesti myös fpv kameralle/lähettimelle, riippuu merkistä ja mallista.

6 kanavalla pärjää jo aivan lositavasti normaalissa lennossa, jos taas haluat gimbalin ohjauksia sun muita niin 8 minimi.

Tuolla galaxy visitor 3 oon lennelly. Tiiän minä, ettei se oo mikään tehopakkaus ja näin, mutta ostinki sen ihan sen takia että saa jonkinlaisen tuntuman harrastukseen.. Nyt se vähäsen alkanukki oikuttelemaan, ohjaus ns. jää päälle, eli ei enää oikase itteensä (eikä jarruta) ku päästää sauvata, kai se pitää purkaa ja ihmetellä näkyykö jotaki selkeetä  :-\

Eli kannattaa kattoo väh 8 kanavainen lähetin. Siltä pohjalta suunnittelinki hommaavani noita kamppeita, että voi hyödyntää pitkään. Tuo BEC vinkki on hyvä :)

Arvaanko muuten oikein, että kuuden tapauksessa noilla kahdella "ylimääräsellä" hallitaan lentotiloja jne? neljähän sinänsä riittää ite lentämiseen.
Väri väriin ja loput yhteen

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - joulukuu 29, 2014, 08:57:43 IP
Lainaus käyttäjältä: Petsku - joulukuu 29, 2014, 08:08:11 IP
Mikä on tämä mini millä oot lennelly?

Ota noparit missä on BEC niin ei tarvitse erikseen sitä beciä hommata, ja juu FC:lle tuo 5V. Mahdollisesti myös fpv kameralle/lähettimelle, riippuu merkistä ja mallista.

6 kanavalla pärjää jo aivan lositavasti normaalissa lennossa, jos taas haluat gimbalin ohjauksia sun muita niin 8 minimi.

Tuolla galaxy visitor 3 oon lennelly. Tiiän minä, ettei se oo mikään tehopakkaus ja näin, mutta ostinki sen ihan sen takia että saa jonkinlaisen tuntuman harrastukseen.. Nyt se vähäsen alkanukki oikuttelemaan, ohjaus ns. jää päälle, eli ei enää oikase itteensä (eikä jarruta) ku päästää sauvata, kai se pitää purkaa ja ihmetellä näkyykö jotaki selkeetä  :-\

Eli kannattaa kattoo väh 8 kanavainen lähetin. Siltä pohjalta suunnittelinki hommaavani noita kamppeita, että voi hyödyntää pitkään. Tuo BEC vinkki on hyvä :)

Arvaanko muuten oikein, että kuuden tapauksessa noilla kahdella "ylimääräsellä" hallitaan lentotiloja jne? neljähän sinänsä riittää ite lentämiseen.

Juu 4 ohjaukseen 1 lentotilat (3 asentoinen vipu) ja yksi mulla on piipperille, kun se tipahtaa johonki heinikkoon niin on huomattavasti helpompi löytää.

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - joulukuu 29, 2014, 08:57:43 IP
Lainaus käyttäjältä: Petsku - joulukuu 29, 2014, 08:08:11 IP
Mikä on tämä mini millä oot lennelly?

Ota noparit missä on BEC niin ei tarvitse erikseen sitä beciä hommata, ja juu FC:lle tuo 5V. Mahdollisesti myös fpv kameralle/lähettimelle, riippuu merkistä ja mallista.

6 kanavalla pärjää jo aivan lositavasti normaalissa lennossa, jos taas haluat gimbalin ohjauksia sun muita niin 8 minimi.

Tuolla galaxy visitor 3 oon lennelly. Tiiän minä, ettei se oo mikään tehopakkaus ja näin, mutta ostinki sen ihan sen takia että saa jonkinlaisen tuntuman harrastukseen.. Nyt se vähäsen alkanukki oikuttelemaan, ohjaus ns. jää päälle, eli ei enää oikase itteensä (eikä jarruta) ku päästää sauvata, kai se pitää purkaa ja ihmetellä näkyykö jotaki selkeetä  :-\


Ei noita leluja oikein voi verrata näihin "kunnon" multeihin.
Tiedän kokemuksesta  ;)
Hyvä alkuaskel ne kyllä on ja saa hieman käsitystä LOS lentämisestä, suunnista jne, mutta siihen ne yhtäläisyydet kokoa lukuunottamatta jääkin.

Mäkin aloitin leluilla ja kipinän iskettyä on ekan itse kasattavan multin keissi nyt käynnissä. Mun ekaks tulee juurikin Mini (250).

Ps. Tohon sun Visitorin ongelmaan -> kokeile aluksi kalibroida kaikki kalibroitavissa olevat anturit siitä.
Netistä löytyy ohjeet. Auttoi mulle ainakin Galaxy Visitor 2:n kanssa. Luulin että se on jo roskiskamaa, mutta kun pariin otteeseen (jälkimmäisellä kerralla meni vasta oikein, eli pitää olla tarkkana!) kalibroin kaiken, oli se sen jälkeen kuin uusi.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Nemo

Hmm, onko kukaan kokeillut tuota hiilikuidun leikkaamiseen https://www.youtube.com/watch?v=8VwLm982mx0

Pukki toi dremel 3000:n ja pitää varmaan vielä hakea siihen tuo workstation.

Petsku

On sitten suhteellisen vaarallista toi hiilaripöly, vaikka oli imuri niin silti oli kaverin kädet mustana. Miks ei toimis noinki, pari terää vaan varalle.

rotomoto

Näillä olen leikellyt:
Rautasaha ,viila, porakone.
maalarin Teippi jolla peittää pölyt ja laikkausviivan piirtää sen päälle.
Hengitysuoja
Suojalasit

Imuri levittää pölyt helposti  ilmaan.


Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: IL3 - joulukuu 29, 2014, 10:55:43 IP
Ei noita leluja oikein voi verrata näihin "kunnon" multeihin.
Tiedän kokemuksesta  ;)
Hyvä alkuaskel ne kyllä on ja saa hieman käsitystä LOS lentämisestä, suunnista jne, mutta siihen ne yhtäläisyydet kokoa lukuunottamatta jääkin.

Mäkin aloitin leluilla ja kipinän iskettyä on ekan itse kasattavan multin keissi nyt käynnissä. Mun ekaks tulee juurikin Mini (250).

Ps. Tohon sun Visitorin ongelmaan -> kokeile aluksi kalibroida kaikki kalibroitavissa olevat anturit siitä.
Netistä löytyy ohjeet. Auttoi mulle ainakin Galaxy Visitor 2:n kanssa. Luulin että se on jo roskiskamaa, mutta kun pariin otteeseen (jälkimmäisellä kerralla meni vasta oikein, eli pitää olla tarkkana!) kalibroin kaiken, oli se sen jälkeen kuin uusi.

Tiesin minä alunperinki hommaavani lelun, mietin vaan, että jos noin satasella hommaa tommosen lelun niin siitä saa kosketuspinnan kohtuu hintaan lennätystouhuun. Nyt sitten on jonkinlainen aavistus mitä sitä ois odotettavissa jos pätevämmän vehkeen hommais.

Kiitti tuosta anturi vinkistä, pitänee tutustua tuohon anturien kalibrointiin ja testata jos se sillä tokenis. Jos ei niin sitten varmaan se piirilevy on ottanu lumesta itteensä, vaikka tuon kotelo onkin melko suojaava..
Väri väriin ja loput yhteen

Fragu

#25
Moikka. Dji f450 ja naza m v2 - koskien muutama kysymys nazan asetuksista. Oletuksena nazan akkuvahti taitaa olla asetettu 11.2 volttiin jännite, jolloin ledit vilkkuu punaisella. Oletuksena niin ikään naza laskeutuu jännitteen laskiessa 11.1 volttiin. Nää molemmat luvut on itsellä ainakin nazan valikoissa niin levossa kuin rasituksen alla ja vaikuttaa todella korkeilta, sillä ensilento äsken ulkona metrin korkeudella leijutellessa päättyi harkitusti nazan antaessa hälyn, eli välkkyi punaisena. Kolmikennoisen lipon kennokohtaiset jännitteet oli kuitenkin vielä levossa . 3.93 volttia, eli reserviin jää turhan paljon.

Mitä noihin arvoihin te ootte syöttäny vai jätänkö täyttämättä ja ajan taimerilla niinkuin muillakin lentävillä?

rotomoto

En käytä Naza akkuvalvontaa ollenkaan (off) vaan luotan Taraniksen telemetriaan.

ntthhtl

Itsellä lipo alarm huutaa normaalisti jo 3.6V (3s akussa 10,8V), jolloin on vielä hyvin aikaa palata takaisin ja laskeutua. Nyt talvella kun on kylmä ja akut jäässä, niin laskin tuota jänniterajaa vähän alemmaksi, n. 3.4-3.5V tienoille.

Taraniksessa on myös timer ja jännitevahti käytössä, mutta kopterissa on silti kyydissä lipoalarmi. Tuo Taraniksen jännitevahti ei huomaa esim. jos yksi kenno on huonossa hapessa.

Laskeutumisautomatiikkaan en myöskään luottaisi (eikä mun kopuissa semmoista featurea edes ole), mutta ei olisi kiva jos FC päättää yht'äkkiä laskeutua kun on esim. veden päällä. Mielummin vedän manuaali kontrollilla akun ihan tyhjäksi kuin annan kopterin tippua veteen.


proffa84

Mullakin on nazasta vahti pois. Mitä nyt olen kennohälyyn laittanu -10, -15 pakkasessa rajaa 3,5v/kenno(10,5v jos en väärin laskenu) niin aletaan olee aika rajoilla(kun telemetriat lyö alle 10,6v niin oon kuitenkin ottanu alas, kennot levossa 3,8v hujakoilla), mutta tottakai oma kokoonpano ja akkujen kunto vaikuttaa hyvinkin paljon.

eli itsellä kans kokoonpano kuten ntthhl:llä... mankassa(turnigy 9x) telemetria ja lipovahti

MikeK

Täältä kompataan kans. Laseissa näen akun jännitteen ja lisäksi kyydissä aina lipovahti. Kun aikoinaan lensin Nazella, tuo jännitevahti lähti heti pois päältä.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"