Multikopterit.net keskusteluforum

Amatöörin kootut kysymykset

Aloittaja Oikosulkumies, joulukuu 28, 2014, 09:54:52 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oikosulkumies

Tulipahan tässä mieleen tehä hurjana tämmönen oma topic kysymykselle, kun en nopealla selaamisella löytäny kaikenkattavaa vastausta.

Eli tässä oon nyt tolla nimi quadilla (galaxy visitor 3) vähä tutkiskellu tuota lennättämisen ja ilmakuvauksen ihmeellistä maailmaa, ja vaikka tuo on miellyttäny niin silti niskassa kummittelee ajatus ite tehystä kopterista.

Eli siirtyen itse kysymykseen:
Mitä rautaa kannattas ostaa jos haluais kohtuu pienellä budjetilla tehä oman kopterin?
Tarkotuksena ois ostaa semmosta rautaa joko ois hyvinki käyttökelposta ja sitä vois käyttää monenkin laisessa sovelluksessa.

Eli kaiketi pitäs jonkin näkönen FC, lähetin, vastaanotin, moottorit, etc.. Mutta mitä ja mistä?

Ajattelin nyt suoraan kysyä asiaa tietäviltä ku kumminkaan ite ei osaa ettiä oikeita asioita oikeassa paikassa.

Kiitos ja anteeksi.
Väri väriin ja loput yhteen

Andrimus

No jos Suomesta niin niin eurorc tai verticalhobby. Molemmista löytyy esim. Mini ihan rakennus pakettina
Esim. http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit
Radiosta saat kyllä vilkkaan kestelun aikaan ja jokaisen oma on paras.. Eli sen mukaan mikä tuntuu omassa kädessä hyvältä.
Jos lähtee halpaa hakee , niin vinkuintiasta löytyy monenlaista.

Oikosulkumies

Sinänsä suunnitelmissa ois ehkä vähän isompaa suunnitella, lähinnä ajattelin kartottaa millanen budjetti pitäs varata tekniikkaan, sinänsä uskosin, että rungon tekeminen ei sinänsä ole ongelma.

Tavarasta sen verran, että sen kumminki pitäs olla sinänsä laadukasta, mutta sen ei tarvi olla mitään tietyn merkkistä, kunhan olisi hyväksi todettua tavaraa ja käyttökelpoista moneen paikkaan..

Radioista sen verran, että kun nuorempana vähä tuli tolskattua rc-vehkeiden kanssa tuli vaan futaba tutuksi, siitä on vielä tallessa 4 kanavainen paketti, mutta sillä ei maha tehä mitään tässä.

Sinänsä perustin tämän topicin lähinnä vaihtoehtojen kartoittamista varten.
Väri väriin ja loput yhteen

Andrimus

No itse edelleen ajelen noilla pienillä.. Vaikka leikin melkein kaikkien rc vehkeiden kanssa.
Tämä lentäminen on haastavaa. Maan vetovoima voittaa aina ;)
Eli itse ainakin tarviin harjoittelua vaikka esim. Autolla pysyy radalla hyvin.

rotomoto

#4
Toista kymmentä 4-kopteria on tullut rakennettua.
Oma suosikki Sweet spot on jossain 350mm - 450mm välillä. (ristimitta) ja hiilikuiturunko.
Tavoiteena on aina siis maksimaalinen lentoaika ja minimaalinen paino.

Tässä listaa:
DJI450 runko ( paras runko aloittelijalle)
9-10  tuuman propsut
ohjain Naze32 ,CC3D tai Naza
20 A ESC Opto (400hz tai paremmat , SimonK)
12V ----> +5V dc poveri
Moottorit :Sunnysky 980KV
Radio Taranis Freesky ja X8R vastari (kantama 2km)
5.8Ghz videolähetin 25mw
600Tvl tai parempi sony kenno kamera FPV lentelyyn
5.8Ghz vastaanotin
5.8Ghz pyöröpolaroidut antennit
Videonäyttö (7 tuumaa tai suurempi)
tai FPV lasit
videokamera kuten Mobius tai Hero black tallennukseen.
kaapelia ja tinaa
kutistussukkaa
nippusiteitä.

ja tuosta unohtu se tärkein
xt60 liittimiä ja 3S 2200-3300 akkuja








Andrimus

Kilometrin säteellä..  ;D
Ihmekös jos laki kiristyy , jos näin alustetaan aloitelijaa. Taidan poistua
Onnea

Ves@

Vaikka vermeet kantais 5km, ei sinne kauas ole mikään pakko lentää jos ei tahdo.

Itse olen sitä mieltä, että mitä isompi laies, sitä hienompaa sitä on lennättää.
Itse tehdyistä suurin tähänmennessä on ollu Naza V1:llä ohjastettu 1100mm heksa, se tosin väistyi 1000mm octon tieltä.
Mutta ei mun laitteet kaikki isoja ole, leppiskin löytyy  :)
Ihan mukava noita on itse duunailla ja ne ensilennon fiilikset on paljon hienommat kuin jollain valmiilla räkkylällä, tuntee osaamisen riemua  8)
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Andrimus

Kaverilla ollut ainoastaan visitor 3 ja siitä hypätään suoraan isoimpiin?
Olisiko ensin hyvä opetella lentotaitoa järkikokoisella vempeleellä jossa olisi kunnon lento-ominaisuudet?
Se että onko omatekele vai kaupasta ostettu on sivuseikka ja jokaisen omapäätös.
Lähetys tehoista jokainen saa olla mitä mieltä tahansa , mutta eikö ensin pitäisi aloittelija ohjata laillisuuden rajoissa. Se mitä sen jälkeen tekee on jokaisen oma murhe.

Ves@

Ihan vain kysymyksenä, missä kohtaa tässä viestiketjussa on jotain laitonta ilmoitettu tehtävän ?
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Andrimus


Ves@

No, rakentaa sitten pienen, jos iso tuntuu pahalta  ;D
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

trosendahl

Tuo Rotomoton ehdotus osaluetteloksi on varsin hyvä, edulliset komponentit sekä edullinen runko, joita voi olla fiksu hankkia halvan hintansa takia useampi kappale varastoon. Koolla on myös merkitystä tuossa; isompi laite on usein helpompi ja vakaampi lennettävä. Pienet sähikäiset osaavat olla kovin vikkeliä ja hankalasti hallittavia, siinä missä iso ja raskas kopteri reagoi rauhallisemmin - olkoonkin, että kopterin ohjelmallisilla säädöillä saa molempien laitteiden käyttäytymistä viritettyä joko rauhallisemmaksi tai aggressiivisemmaksi. Pienempää laitetta taasen puoltaa se, että osuessaan johonkin ilman reunalla olevaan asiaan, se aiheuttanee vähemmän kolhuja. Itse kuitenkin valitsisin suuremman kopterin aloittamiseen. Paitsi että itse laite on usein rauhallisempi, osat suurempia, helpompia käsitellä ja kestävät rankaisua paremmin.

Itse aloitin n. 60 cm moottorista moottoriin -kokoa olevalla kopterilla, josta sain vihdoin ja viimein eilen aikaan kirjoittaa juttua tänne; http://www.multikopterit.net/index.php/topic,356.0.html ;D, olkoonkin, että tuosta ei ehkä alkuperäiseen aiheeseen niin hirveästi annettavaa ole, muuten kuin sen osalta, että tuo on vähän erilaisempi tapa aloittaa harrastus.  ;D

Videolähettimet ja kamerat jättäisin itse ensimmäisistä lennoista pois. Minusta kannattaa edetä näiden vekotusten kanssa ihan askel kerrallaan - ensin opiskelee vähän hallitsemaan laitetta ilman esimerkiksi GPS-avusteita, ja kun laite tuntuu tutulta, lisää sitten vasta monimutkaisuutta. Pelkän kopterin säätämisessä ja tuntuman hakemisessa riittää puuhaa joksikin aikaa, ei kannattane aivan kaikkea yrittää osata kerralla.  ;D

Kantomatkasta; useimmat RC-lähettimet kantavat enemmän kuin tarpeeksi, 1-2 km. Laillisten lähetystehojen puitteissa videolinkit kantavat antenneista ja olosuhteista riippuen muutama sata metriä. Harrastusta aloittavan näkökulmasta molemmat ovat täysin riittäviä; itseasiassa harva kopterikuski vie omaa laitettaan muutamaa sataa metriä kauemmaksi, koska se, miten päin muodoiltaan lähes symmetrinen laite taivaalla killuu, muuttuu hyvin nopeasti todella hankalaksi hahmottaa.

Laillisuusaspektista sen verran kun se esille otettiin; videolähettimissä tällä hetkellä suurin sallittu lähetysteho on 25 mW 5.8 GHz taajuudella, tähän ilmeisesti aiemmassa keskustelussa viitattiin. Mietin sitä, että jos teillä on intoa, niin pitäisikö meidän koota nämä määräysluontoiset jutut ihan omaan threadiinsa johonkin, jossa ne olisi lähteineen listattuna ettei niistä tarvitsisi herättää sen enempää keskustelua kuin on tarpeen? Ehdotan, että jatketaan määräysluontoisten juttujen pohdintaa tuolla http://www.multikopterit.net/index.php/board,10.0.html ja jatketaan tässä harrastuksen aloittamiseen enemmänkin liittyvillä jutuilla! ::)

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Andrimus - joulukuu 29, 2014, 08:29:29 AP
Lähetys tehoista jokainen saa olla mitä mieltä tahansa , mutta eikö ensin pitäisi aloittelija ohjata laillisuuden rajoissa. Se mitä sen jälkeen tekee on jokaisen oma murhe.
Omasta mielestä riittää kun sanotaan aloittelijoille että 25mw-> on yli laillisuuden, mutta ketään en suosittele niitä ostamaan. Isompitehoinen on myös turvallisempi lentää, kun ei ole niin pelkoa kuvan pätkimisestä ja multin hallinnan menettämisestä.

Mutta itse harrastukseen suosittelisin hommaamaan aluksi 250 kokoisen minin. Edullisia ja älyttömän kestäviä. Ei ole pelkoa että jokaisella lipsahduksella jotain hajoaa. Lentämisen varmuus nousee ihan eri levelille, kun lähtisi liikkeelle jollain isolla multilla. Hyvä FC on helposti säädettävä ja myös vakaa noin pienessä.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Toeh

Lainaus käyttäjältä: MikeK - joulukuu 29, 2014, 12:24:48 IP
Mutta itse harrastukseen suosittelisin hommaamaan aluksi 250 kokoisen minin. Edullisia ja älyttömän kestäviä. Ei ole pelkoa että jokaisella lipsahduksella jotain hajoaa.
Paitsi potkurit. Muovipussillinen noita alle euron maksavia potkureita ja 250 kokoinen niin hauskaa piisaa.

MikeK



Lainaus käyttäjältä: Toeh - joulukuu 29, 2014, 03:40:36 IPPaitsi potkurit. Muovipussillinen noita alle euron maksavia potkureita ja 250 kokoinen niin hauskaa piisaa.
Pistää vähän taalaa tiskiin ja ostaa hiilariset. Sen jälkeen kestää potkuritkin ja ministä tulee raivaussaha [emoji2]
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"