Multikopterit.net keskusteluforum

Amatöörin kootut kysymykset

Aloittaja Oikosulkumies, joulukuu 28, 2014, 09:54:52 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oikosulkumies

Nonnih, heitelläämpä vähän omaa kysymystä ylläolevaan liittyen. Kävi tässä semmoinen pieni "minä vahingossa radio" -tilanne ja nyt se sitten tarkottanee sitä, että pitäs se lentävä osaki saaha rojektiin aikaseksi.

Tässä nyt on oikeestaan noin 2 vaihtoehtoa millasta sitä rupiaa tekemään ja nyt kiinnostaski kuunnella muitten mielipiteitä asiasta. (Vois oikeestaan mennä tohon mikä moottori mini-h:oon topickiin mutta mennään tällä)

Eli vaihtoehto 1: Tilaa RC-timeriltä setin niitä 1806 2300k (mallinumero varauksella) moottorit, 12A noparit ja 4 kierrosta (16kpl) hiilari rupelleita ja sitten muualta CC3D-FC:n ja tekee itte rungon

vaihtoehto 2: Ottaa tuon verticalhobbyn paketin.

Omaksi rungoksi oli suunnitelmissa aika samanlainen kuin mitä rotomoto on nyt näköjään värkkänny, eli potkurit tulee putkien päihin ja näin.. Tosin noin 250 kokoluokkaaa kumminkin. (idea oli jo "valmis" ennen kun huomasin että aika lähellä on. puolustellaan omia ideoita nyt sen verran ;) ) Sitä vielä vaan omassa suunnitelmassa mietin, että onko sillä merkitystä lentoon onko moottorit rungon ylä- vai alareunassa. Plus materiaalit on vielä auki.
Väri väriin ja loput yhteen

Tero

Vastaus riippuu paljon sinun omasta osaamisesta ja kokemuksesta. Oman rungon suunnittelu ei ole ihan yksinkertaista kun sen täytyy olla sekä kevyt että kestävä. Tämän vuoksi itse menisin tuolla Verticalin paketilla. Onnistumismahdollisuudet näin huomattavasti paremmat.

Oikosulkumies

En minä tuota kysyny ;) vaan moottorien eroja..

Eipä mulla kokemusta ole, mutta sen verran lujuuslaskentaa ymmärrän, että mulla on parikin tämmöstä muutosta noihin nykyisen tyyppisiin runkoihin jolla niihin sais vähän lisää jäykkyyttä ja kestävyyttä. Eikä nuo  rungot nyt niin monimutkaisia ole, ainakaan mun mielestä. 

Sitä paitti vaikka siitä ei ekalla yrityksellä tarpeeksi kevyttä saiskaan niin aina voi yrittää uudestaan ;)
Väri väriin ja loput yhteen

Petsku

Kumpikin vaihtoehto on ihan yhtä toimiva, itellä on noi timerin koneet. Pitää aina muistaa kiinalaatu, eli saattaa tulla ihan priimaa tavaraa tai sitten maanantai kappaleita. Onneks itellä ei oo yhtään kuollutta mottia tai noparia tullut. Ainut huono puoli noissa timereissa on että ei meinaa se C-klipsi kestää motin pohjassa. Kolmesta motista akseli hajonnut juuri tuosta c-klipsin kohdalta, eikä tuota huomaa ellei osaa sinne katsoa tai sitten lennossa lähtee kello irto motista.

Mutta jos ei ole ongelma laittaa muutamaa roposta lisää motteihin niin itse ostaisin joko sunnyskyt tai cobrat tällä hetkellä.

Oikosulkumies

#79
Pitänee siis suosiolla katoo noita sunnysky moottoreita, samalla pitänee keksiä jostain 15A nopparit.. Nuo verticalin kitit on näköjään loppunut, joten se sulkenee sen pois. laitoin kuitenkin kyselyä milloin lisää olisi tulossa.

Sitte vielä tuon päälle banggoodilla ei ainakaan ole enää sunnyskyta muuta ku vasenkätisellä kierteellä ja tätä rataa.. Menee näköjään vähä taas hankalan puolelle jutut...

Tosin en äkkiseltään löytäny noita cobria olleskaan..

E: löyty ne cobrat ku vähä etti, kalliita vaan ovat. Ja kiven alla.
Väri väriin ja loput yhteen

ntthhtl

Cobria on ainakin:
http://www.dronematters.com/
http://www.multirotorparts.nl/ (tais olla tällä hetkellä out of stock)


moteissa cw/ccw on nice to have, mutta ei mitenkään pakollista.

aprepo

Väittäisin jopa että helpompi ottaa normaaleilla kierteillä kaikki ja nylock mutterit. Pysyy paljon paremmin, nimimerkillä puolen kymmentä prop nuttia hukannut.

Vääränkätisiä nylokkeja saakin etsiä ympäri nettiä. Normit voi hakea k-raudasta.
"Ei tää kulje kovempaa!"

Nurffe

multirotorparts.nl 1960kv cobria on kuulemma tulossa "late next week"

Möivät siat mulle blackoutin ja moottorit kun tuossa käytiin vähän sähköpostin välityksellä keskustelua. Cobrat oli varastosaldoilla jo nollilla, mutta heillä oli kuulemma niitä enempi kuin varastosaldot näyttää. Pojat latoivat mulle blackoutin ja moottorit koriin ja sanoivat että osta osta.. No mä sit ostin ;D

Kannattaa siis ottaa yhteyttä ja kysäistä koska tulossa lisää in stock. Tiedä vaikka möisivät lisää varastosaldon ohi. Sitähän tarina ei kerro onko heillä oikeasti niitä moottoreita jemmassa sivujen varastosaldon näyttäessä nollaa, mutta itsellä ei onneksi ole mitään kiirettä niin voin kokeilla

Kannattaa myös huomoida että tuo multirotorparts firma on eu:n sisällä ja vermeistä on maksettu alvit. Siihen nähden esim. tuo blackoutin runko ja moottorit ovat omasta mielestäni hyvin hinnoiteltu. (blackoutin hinta esim 135e multirotorpartsilla. blackoutin sivuilta 150usd -> 132e + alv24 -> 164e) Dronematters taas shippaa eu:n ulkopuolelta, joten jos ja kun paketti jää tullin haaviin niin alv 24% pärähtää hintoihin päälle. Olen kyllä tilannut tuoltakin puljusta tavaraa joskus viime vuonna ja homma toimii

ja +1 normikierteisille m3 mutterikiinnityksille. nimimerkillä ei enää ikinä huvita vääntää jotain 1.5mm kuusiokoloja solmuun kiinan halpamottien hattuja kiristäessä.

Oikosulkumies

Tuli vähän kateltua suomesta semmonen näppärä paketti, tässä vähä vielä jahkailen että mitä sitä tekis...

Yks jäljelle jäävä mysteeri on akut. Eli minkä kokosta kannattas tilata?

2200mAh on vähän iso, mutta 25C 2200mAh (3s) on aika hyvin saman hintanen ku esim 1500mAh 35C..

Nyt vaan pitäs osata perustella ittelle, että ostasko paketin nyt vai myöhemmin...
Väri väriin ja loput yhteen

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - helmikuu 09, 2015, 09:32:25 IP
Tuli vähän kateltua suomesta semmonen näppärä paketti, tässä vähä vielä jahkailen että mitä sitä tekis...

Yks jäljelle jäävä mysteeri on akut. Eli minkä kokosta kannattas tilata?

2200mAh on vähän iso, mutta 25C 2200mAh (3s) on aika hyvin saman hintanen ku esim 1500mAh 35C..

Nyt vaan pitäs osata perustella ittelle, että ostasko paketin nyt vai myöhemmin...

Itellä on 1500 25C Genssejä minissä ja niillä lentää n. 6 minsaa (enemmänkin jos ei rallita). Painoa tulee tuon 2200 mukana sen verran että ei se hirveesti lentoaikaa tuo lisää.

Oikosulkumies

Riittääkö noissa 1500 mAh 25C akuissa virta? Ku laskeskelin että jos nopparit antaa periaatteessa myöten 12A (ja moottori speksien mukaan ottas 11,5 A tai jotain) niin maksimi virta ois noin 48A, ja se taas vaatis melkein 1500mAh ja 35C.. jos sitä pärjäis tommosilla niin se laskis akkujen hintaa mukavan olosesti..
Väri väriin ja loput yhteen

Certi

Zippy compact 1500mAh. Maksaa jotain yhdeksän euroa HK:n EU-varastolla. Niitä kunnon setti.


taski

Jos 1500 mAh riittää 6 min, keskimääräinen virta on 15A, eli 1500 akulla 10C. Ei siinä hirveästi akkua rääkätä, jos ei hirmu apinarallia vedä. Ja akun ilmoitettu c-arvo tarkoittaa jatkuvaa kuormitusta; lyhyinä piikkeinä ne kestävät suurempiakin virtoja (esim ed. linkin Genssi 50C eli melkein 80A). Ja täyskaasulla harvoin ajetaan muutamaa sekuntia enempää ;)

Oma mini painaa lentokuosissa 520g ja vie vielä vähemmän (alle 10A keskimäärin), kun lennätyskin on aika varovaista tässä vaiheessa. 1550 mAh 25C Rhinoja akkuna.

Certi

Meinaako porukka, että minissä saisi rahalleen vastinetta noilla Genseillä? Ihmettelen ja kysyn vain :)