Multikopterit.net keskusteluforum

Minin akut?

Aloittaja aprepo, elokuu 04, 2014, 12:55:22 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika Lukumies

Tilasin Eurorc:tä 3kpl 1400mAh halkoja ja tuntuu kaikin puolin hyviltä akuilta, mutta yksi akku kyykkää täyskaasulla alle 3,6V per kenno. Täytyy nyt vielä katsoa jos se alkaisi muutaman latauksen jälkeen heräilemään..
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Murgo

#31
Onko kukaan muuten kalibroinut/flashannyt noita Imax-kopiolatureita? Tuollaisen: http://www.banggood.com/IMAX-B6-AC-B6AC-Lipo-NiMH-3S-RC-Battery-Balance-Charger-p-908064.html tilasin toiseksi laturiksi kun tuolla nykyisellä pikkulaturilla kestää 1,5-2 tuntia ladata akku. Luin vasta sitten myöhemmin että noissa on usein kalibrointiheittoja: http://www.martinmelchior.be/2013/09/recalibrating-imax-b6-ac-charger.html . Kokonaisjännitteen kalibrointihan on helppo homma mutta balanseri on sitten toinen juttu, vaatii tarkan 6x4,2V jännitelähteen ja kalibrointimenu on kertakäyttöinen eli ei enää avaudu ilman firmwaren peukalointia kun on kerran kalibroitu. Suuri osa noista kopioista on tosin ilmeisesti jätetty tehtaalla kalibroimatta joten menu aukeaa ja kalibroinnin voi suorittaa kerran.

Tilasin sitten jo varmuuden vuoksi tarvikkeet tuollaiseen kalibrointivirtalähteeseen eli säädettävä jännitelähde: http://www.ebay.com/itm/Auto-DC-DC-Boost-Buck-Converter-Solar-Voltage-Regulator-3-15V-to-0-5-30V-25W-/381207289018?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58c1b99cba , kasa 100 ohm 0,1% vastuksia jännitejakoa varten sekä USBASP-mokkulan kun sellaiselle ehkä on muutenkin käyttöä radion/KK:n flashaamisessä.

Tosin toivon että tuo kyseinen laturi olisi joko kalibroitu tehtaalla oikein jolloin ei tarvitsisi tehdä mitään tai sitten olisi kokonaan kalibroimaton jolloin kalibrointimenu toimii kerran ilman firmwaren puukotusta.

Ongelmana on myös etten omista kuin halppisyleismittareita joten tuon kalibrointivirtalähteen säätämiseen pitäisi löytää laadukkaampi tai sitten yrittää jossain päästä vertaamaan tuota Biltema-mittaria johonkin Flukeen tms. että tietäisi onko virhettä ja kuinka paljon.

Nykyinen laturi on tuollainen: http://www.verticalhobby.com/kauppa/tasaava-laturi-24-kennoa-05-p-2228.html ja se lataa akut tuon minun yleimittarini mukaan melko tarkasti 4,17-4,18V/kenno mutta on tosiaan aika hidas.

SiB77

Tai lataat akun täyteen ja mittaat yleismittarilla kennojen jännitteen...

Murgo

Vaan mistä tietää että akku on täynnä ja balanssissa jos ei ole luotettavaa mittaria?  :)

SiB77

Ihan tavallinen yleismittari on tarpeeksi tarkka. Oma taisi maksaa dollarin posteineen ebaysta. 4.21V näyttää joka kennolle latauksen jälkeen kun mittasin. Laturina B6AC juurikin.

MikeK

Mulla on edullinen Bilteman mittari ja samaa näyttää kun kaksi lipohälyä. Eli ihan tarpeeksi luotettava.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Murgo

#36
Lainaus käyttäjältä: MikeK - maaliskuu 29, 2015, 07:32:07 IP
Mulla on edullinen Bilteman mittari ja samaa näyttää kun kaksi lipohälyä. Eli ihan tarpeeksi luotettava.

Bilteman mittari tosiaan minullakin ja uskoisin että on kohtalaisen tarkka mutta olisi silti rauhoittavaa verrata sitä oikeasti tarkkaan mittariin/referenssijännitteeseen.

Lipohälyihin en sensijaan paljon luottaisi, omani ( http://fi.eurorc.com/product/8689/eurorc-jannitevahti-lipoille-1-8s ) näyttää juuri ladatulle 4S akulle 4.16, 4.16, 4.28(!) ja 4.19V kennojännitteitä (yhteenlaskettuna 16.79) ja kokonaisjännitteeksi 16.72 vaikka yleismittarin mukaan ne ovat kaikki 4,18V ja kokonaisjännite 16,73 (eli yleismittarin näyttämä vaikuttaa järkevältä, 4*4.18 on 16.72 eli virhe menee näyttötarkkuden piikkiin). Uskoisin kuitenkin että yleismittarin toistotarkkuus mitattaessa samansuuruisia jännitteitä muutaman sekunnin välein on aika hyvä vaikkei absoluuttisesta tarkkuudesta olekaan tietoa eli lipohäly näyttää puuta heinää mikä ei tosin kauhean haitallista ole sen normaalissa käyttötarkoituksessa eli alkaa se kuitenkin huutaa ennen kuin akku on liian tyhjä.

Useimmissa tarkoituksissa siis olen samaa mieltä että halpa yleismittari on riittävän tarkka mutta olen saanut sellaisen käsityksen että lipojen tapauksessa homma on hiukan tarkempaa kun kennot pitäisi saada 4.2 volttiin jotta akku olisi täynnä mutta yli 4.25V alkaa jo aiheuttaa vahinkoa. Eli joku 0.2-0.3V heitto jolla ei useimmissa mittauksissa ole mitään väliä saattaakin olla merkityksellinen.

Tietty jos laturin kalibroi vaikkapa 4.18V kennojännitteelle niin ollaan luultavasti turvallisissa lukemissa vaikka mittari hiukan heittäisikin eikä kai kuitenkaan menetetä kauhean paljon kapasiteettia.

peekoo82

Omien kokemusten perusteella tavallinen yleismittari on kyllä hyvinkin tarkka jos lipojen jännitteitä mittailee. Ainakin lipojen jännitteet on täysin samat kun tossa mun flukessa. Mutta Rauma/Eurajoki akselilla jos pyörit niin pääsee kyllä Flukeen vertaamaan.
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Murgo - maaliskuu 29, 2015, 10:09:56 AP
Onko kukaan muuten kalibroinut/flashannyt noita Imax-kopiolatureita?

Mä oon ja mulla on kaikki tarvittavat himassa... cheali-firmis on kyl mun mielestä aika pro.

tuolla vastusviritelmälä et saa tuota tarkaks kun laturin sisäinen vastus sotkee tuon testipenkin... mulla on 4,189-4,220v kennot penkillä mitattuna  ;D

cehalissa kun voi kalibroida mittaamalla(ja siitä merkitsemällä) niin on sitä kautta tarkka.

Murgo

#39
Kävi ilmeisesti tuuri ja saamani laturi on tehdaskalibroitu, ainakin 3S akussa heti latauksen jälkeen yleismittarini mukaan kaikki kennot 4.21V ja kokonaisjännite 12.64V eli melko hyvin kohdillaan kun ne aluksi kumminkin hiukan laskevat. 4S akkua en vielä ole kokeillut kun niistä ei kumpikaan ole tyhjänä tällä hetkellä.

Kalibrointimenut tuossa eivät aukea lainkaan, lieneekö jokin uudempi versio?

Certi

Lainaus käyttäjältä: proffa84 - maaliskuu 31, 2015, 08:53:42 IP
Lainaus käyttäjältä: Murgo - maaliskuu 29, 2015, 10:09:56 AP
Onko kukaan muuten kalibroinut/flashannyt noita Imax-kopiolatureita?

Mä oon ja mulla on kaikki tarvittavat himassa... cheali-firmis on kyl mun mielestä aika pro.

tuolla vastusviritelmälä et saa tuota tarkaks kun laturin sisäinen vastus sotkee tuon testipenkin... mulla on 4,189-4,220v kennot penkillä mitattuna  ;D

cehalissa kun voi kalibroida mittaamalla(ja siitä merkitsemällä) niin on sitä kautta tarkka.

Tämähän olikin mielenkiintoinen juttu! Täytyypä tutkia jos yhden oman latureista fläsäyttäisi huvin vuoksi. Kiitos linkistä.


proffa84

Lainaus käyttäjältä: Certi - huhtikuu 08, 2015, 09:23:56 AP
Lainaus käyttäjältä: proffa84 - maaliskuu 31, 2015, 08:53:42 IP
Lainaus käyttäjältä: Murgo - maaliskuu 29, 2015, 10:09:56 AP
Onko kukaan muuten kalibroinut/flashannyt noita Imax-kopiolatureita?

Mä oon ja mulla on kaikki tarvittavat himassa... cheali-firmis on kyl mun mielestä aika pro.

tuolla vastusviritelmälä et saa tuota tarkaks kun laturin sisäinen vastus sotkee tuon testipenkin... mulla on 4,189-4,220v kennot penkillä mitattuna  ;D

cehalissa kun voi kalibroida mittaamalla(ja siitä merkitsemällä) niin on sitä kautta tarkka.

Tämähän olikin mielenkiintoinen juttu! Täytyypä tutkia jos yhden oman latureista fläsäyttäisi huvin vuoksi. Kiitos linkistä.

tuosta on tuolla rinnakkais foorumilla jotakin kirjoteltukkin  ::)

Certi

Ei tuu siellä niin aktiivisesti käytyä että olisin huomannut. Ensi viikolla kun on taas aikaa voisi ton modauksen tehdä, vaikkei noissa omissa latureissa mitään vikaa olekaan.