Multikopterit.net keskusteluforum

Alottelijan viimeset kyssärit

Aloittaja Saurus, heinäkuu 20, 2015, 02:48:41 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MikeK

Lainaus käyttäjältä: -pauli - maaliskuu 13, 2016, 01:58:21 AP
1. Asensin nazeen betaflightin ja nämä normaalit neljä kanavaa toimii ja moottorit pyörii kuten kuulukin (kun testaa betaflightista), mutta miten saan valittua nuo kanavat aux1-aux3 käyttöön taraniksesta, jotta saisin asennettua lentotilan,armauksen ja summerin?

https://youtu.be/9jyq12lrxQ4?t=5m35s
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Samppa

#136
Lainaus käyttäjältä: -pauli - maaliskuu 13, 2016, 01:58:21 AP
1. Asensin nazeen betaflightin ja nämä normaalit neljä kanavaa toimii ja moottorit pyörii kuten kuulukin (kun testaa betaflightista), mutta miten saan valittua nuo kanavat aux1-aux3 käyttöön taraniksesta, jotta saisin asennettua lentotilan,armauksen ja summerin?
Miksereilla tehtävä tämä, eli valitaan mikä kytkin vaikuttaa mihinkin kanavaan. Edellä mikek:n linkkaamassa videossa ohjetta.
Lainaa
2. Videoyhteyden sain toimimaan, mutta mikä voisi olla syynä, että tuo videolähetin kuumenee jo minuutissa tulikuumaksi?? Keltanen johto kytkettynä kameraan, musta miinukseen ja punanen 12V.
Minkä tehoinen vtx sinulla on? 25mw lähetin ei itsellä nyt aivan "tulikuumaksi" lämpene, mutta 200mw lähetin jo kyllä lämpenee hyvinkin kuumaksi. Ihan normaalia sanoisin.
Lainaa
3. Ajattelin asentaa tohon myös lipohälytyksen, kun alkuun ei osaa kuitenkaan arvioida, kuinka nopeasti vetää sen tyhjäksi, jos siihen on jollain jotain hyvää neuvoa tolla naze32 rev6, sbus, taranis kombolla, niin neuvoja otetaan siitäkin mielellään vastaan. Tällä hetekllä toi kytkettynä vain noilla kolmella johdolla (pun, musta, sbus) nazeen. Mula myös toi FLVSS, jos sen kautta on parempi.
Jos sinulla tulee akkujännite nazen vbat- tuloon, niin saat telemetriatietona sen nazelta. Mutta se vaatii pientä säätöä.
1. Akkujännite johdotetaan vbat- tuloon
2. Softserial käyttöön ja määritellään softserial 1:een smartport telemetria
3. invertoidaan telemetria clissä
4. pinnit 5 ja 6 yhteen ja vastarin smartportiin johto niiltä. Vaatii myös joidenkin toimintojen poistamisen käytöstä kun tämä kuormittaa prossua jonkin verran. mm. barometri kannattaa poistaa käytöstä ja kiihtyvyysanturitkin jos et käytä angle tai horizon moodeja.

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: Samppa - maaliskuu 13, 2016, 12:28:33 IP

Jos sinulla tulee akkujännite nazen vbat- tuloon, niin saat telemetriatietona sen nazelta. Mutta se vaatii pientä säätöä.
1. Akkujännite johdotetaan vbat- tuloon
2. Softserial käyttöön ja määritellään softserial 1:een smartport telemetria
3. invertoidaan telemetria clissä
4. pinnit 5 ja 6 yhteen ja vastarin smartportiin johto niiltä. Vaatii myös joidenkin toimintojen poistamisen käytöstä kun tämä kuormittaa prossua jonkin verran. mm. barometri kannattaa poistaa käytöstä ja kiihtyvyysanturitkin jos et käytä angle tai horizon moodeja.

Mää suosittelisin että käyttäsit suoraan tuota frskyn omaa morkulaa, saat sen kennokohtaisen tiedon ja sitte on vielä mahdollista laittaa ohjelmoitavat leditki kiinni kopteriin.

Muutenhan noita ohjeita jo tuliki hyvin.
Väri väriin ja loput yhteen

-pauli

Kiitos jälleen paljon neuvoista, näillä pääsen varmasti eteenpäin. Lähetin tosiaan on 200mw, joka ehkä selittää tuon lämpenemisen.

Suositteletteko yleensä jotain kytkintä tuohon armaukseen vai tikun liikettä, kuten ohjevideolla oli? Mitä mieltä olette muuten tuosta, että pitäiskö moottorien vähän pyöriä kun kaasu on nollilla?

Jos pks porukkaa on ens viikolla menossa lentelee, niin tulisin mielelläni mukaan opettelee ja kyselemään tyhmiä :) Saattaisi päästä paljon nopeammin lajiinkin sisälle, jos kaikkea ei tarvitse opetella youtubesta forumeista ja kantapään kautta, vaikka mielenkiintoista tämä on näinkin :D

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla


mikkox9x

#139
Tohon VTX:n lämpenemiseen vaikuttaa kanssa, että onko kytketty mihin jännitteeseen. Joidenkin 200mw vtx:n(oisko ollu TS5823S vai vastaava) kohdalla on valiteltu normaalia kovaempaa lämpiämistä, jo 4s akkujen kanssa ja niiden jännitereguja on kärynny vaikka speksien mukaan kestäisi 24v. Mutta kyllähän nuo normaalistikin aika kovin lämpenee niinkuin oli mainittu ja ilmeisesti oli nyt 3s-akuissa kiinni niin tuskin nyt on käyttöjännitteestä kiinni.

Itse suosin tikku armausta, turhaa kuluttaa yhtä kanavaa armausta varten. Helpompi mun mielestä armata kaasuvivusta. Tarvi ku heittää sormet suoraan tikuille, tikkua sivulle ja lähtee lentämään. Noi on tietysti mielipidekysymyksiä, mutta jos airmodea haluaa käyttää, ei se motorstopin kanssa pelaa 0-kaasulla(ellei tähän oo tullu sitte jotain muutosta).

MikeK

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - maaliskuu 13, 2016, 06:33:41 IP
Itse suosin tikku armausta, turhaa kuluttaa yhtä kanavaa armausta varten. Helpompi mun mielestä armata kaasuvivusta. Tarvi ku heittää sormet suoraan tikuille, tikkua sivulle ja lähtee lentämään. Noi on tietysti mielipidekysymyksiä, mutta jos airmodea haluaa käyttää, ei se motorstopin kanssa pelaa 0-kaasulla(ellei tähän oo tullu sitte jotain muutosta).

Airmode tosissaan tarvitsee armauksen kytkimestä. Itsellä on kytkimen takana Arm+Airmode, eikä muuta tarviikkaan. Laskeutumista varten kannattaa laittaa niin että voi disarmata jo ilmassa ja kun kaasu on nollassa, pysäyttää koneet. Varsinkin airmoden kanssa muuten saattaa aiheuttaa hienoja pomppuja maahan koskiessaan.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

mikkox9x

#141
Lainaus käyttäjältä: MikeK - maaliskuu 13, 2016, 06:59:05 IP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - maaliskuu 13, 2016, 06:33:41 IP
Itse suosin tikku armausta, turhaa kuluttaa yhtä kanavaa armausta varten. Helpompi mun mielestä armata kaasuvivusta. Tarvi ku heittää sormet suoraan tikuille, tikkua sivulle ja lähtee lentämään. Noi on tietysti mielipidekysymyksiä, mutta jos airmodea haluaa käyttää, ei se motorstopin kanssa pelaa 0-kaasulla(ellei tähän oo tullu sitte jotain muutosta).

Airmode tosissaan tarvitsee armauksen kytkimestä. Itsellä on kytkimen takana Arm+Airmode, eikä muuta tarviikkaan. Laskeutumista varten kannattaa laittaa niin että voi disarmata jo ilmassa ja kun kaasu on nollassa, pysäyttää koneet. Varsinkin airmoden kanssa muuten saattaa aiheuttaa hienoja pomppuja maahan koskiessaan.
Öö siis jos käyttää motor stoppia? Kyllä mulla ainakin airmode pelittää tikkuarmauksen kanssa ja motit pyörii kokoajan. Airmode tarvii tietysti laittaa vivusta, tai mulla se on kokoajan päällä kun en oo siitä haitta havainnut.

Sent from my XT1092 using Tapatalk


Petsku

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - maaliskuu 13, 2016, 07:02:41 IP
Lainaus käyttäjältä: MikeK - maaliskuu 13, 2016, 06:59:05 IP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - maaliskuu 13, 2016, 06:33:41 IP
Itse suosin tikku armausta, turhaa kuluttaa yhtä kanavaa armausta varten. Helpompi mun mielestä armata kaasuvivusta. Tarvi ku heittää sormet suoraan tikuille, tikkua sivulle ja lähtee lentämään. Noi on tietysti mielipidekysymyksiä, mutta jos airmodea haluaa käyttää, ei se motorstopin kanssa pelaa 0-kaasulla(ellei tähän oo tullu sitte jotain muutosta).

Airmode tosissaan tarvitsee armauksen kytkimestä. Itsellä on kytkimen takana Arm+Airmode, eikä muuta tarviikkaan. Laskeutumista varten kannattaa laittaa niin että voi disarmata jo ilmassa ja kun kaasu on nollassa, pysäyttää koneet. Varsinkin airmoden kanssa muuten saattaa aiheuttaa hienoja pomppuja maahan koskiessaan.
Öö siis jos käyttää motor stoppia? Kyllä mulla ainakin airmode pelittää tikkuarmauksen kanssa ja motit pyörii kokoajan. Airmode tarvii tietysti laittaa vivusta, tai mulla se on kokoajan päällä kun en oo siitä haitta havainnut.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Niinhän se toimii kun se:

LainaaNote that AIRMODE will also overrule motor stop function!

-pauli

Nyt sain kanavat kuntoon ja tikkuarmaus toimii, mutta tuli uusi ongelma. Kun testaan betaflightissa niin kaikki moottorit lähtee tismalleen samaan aikaan käyntiin, mutta kun kokeilen ohjaimesta niin ei. Armattuna pyörii vain moottori numero 3. Kun antaa vähän kaasua niin rupee pyörii moottori nro1 ja vielä kun antaa vähän niin myös etu moottorit käynnistyy. Mistä nyt tämä voisi johtua?? En oo betassa säätänyt tietääkseni muuta kuin niitä mitä pakko enkä ole koskenut myöskään Taraniksen servo- tai muihin asetuksiinkun paitsi lisäsin sieltä nuo kanavat 5 ja 6.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla


Certi

Lainaus käyttäjältä: -pauli - maaliskuu 13, 2016, 10:10:02 IP
Nyt sain kanavat kuntoon ja tikkuarmaus toimii, mutta tuli uusi ongelma. Kun testaan betaflightissa niin kaikki moottorit lähtee tismalleen samaan aikaan käyntiin, mutta kun kokeilen ohjaimesta niin ei. Armattuna pyörii vain moottori numero 3. Kun antaa vähän kaasua niin rupee pyörii moottori nro1 ja vielä kun antaa vähän niin myös etu moottorit käynnistyy. Mistä nyt tämä voisi johtua?? En oo betassa säätänyt tietääkseni muuta kuin niitä mitä pakko enkä ole koskenut myöskään Taraniksen servo- tai muihin asetuksiinkun paitsi lisäsin sieltä nuo kanavat 5 ja 6.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Ihan normaalia. Laita potkurit kiinni ja nosta ilmaan.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: -pauli - maaliskuu 13, 2016, 10:10:02 IP
Nyt sain kanavat kuntoon ja tikkuarmaus toimii, mutta tuli uusi ongelma. Kun testaan betaflightissa niin kaikki moottorit lähtee tismalleen samaan aikaan käyntiin, mutta kun kokeilen ohjaimesta niin ei. Armattuna pyörii vain moottori numero 3. Kun antaa vähän kaasua niin rupee pyörii moottori nro1 ja vielä kun antaa vähän niin myös etu moottorit käynnistyy. Mistä nyt tämä voisi johtua?? En oo betassa säätänyt tietääkseni muuta kuin niitä mitä pakko enkä ole koskenut myöskään Taraniksen servo- tai muihin asetuksiinkun paitsi lisäsin sieltä nuo kanavat 5 ja 6.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Kalibroithan noparit?

Ota ne potkurit pois ennen ku teet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qwz1l293OaQ

taski

Ja kun on Naze, baseflight ja BLHeli-noparit, niin voi käydä niin ettei noparit tahdo mennä ohjelmointitilaan (BTDT). Mulla auttoi kun otti FC:n 5v virransyötön irti kalibroinnin ajaksi, niin että se sai virrat vain usb:n kautta.

-pauli

Kiitos! Olinhan unohtanut tuon kalibroinnin ja mennyt suoraan testaukseen :) Nyt akut lataukseen ja huomenna lentämään!
-pauli

Putte

#148
Nyt meni sormi sen verran suuhun, että piti aivan rekisteröityä tänne. Kirjoittajana siis suht kokematon minikopterien kasaaja.

Hommasin tuossa Littlebee 20a ESCit ja flashasin ne uusimpaan 14.4. versioon BLHeliSuitella. Ainoat muutokset BLHeliSuitessa: Damped Light ja PWM Input päälle ja kahdesta ESCistä Reversed Motor Direction. Cleanflightista käytössä on 1.2.1., josta muutin looptimen 2000 ja tarkistin, ettei OneShot ole päällä (tämä ilmeisesti tarvisi PPM-vastarin?). Kalibroin ESCit ja tarkistin vielä Cleanflightista, että ohjelma ainakin lukee kaikki radion ohjaukset oikein.

Mistä siis voi johtua se, että kun nostan konetta ilmaan, vain thr/yaw -tikku toimii? Ele/Ail -tikkua saa pyörittää miten tahtoo, eikä kone reagoi siihen mitenkään.

Jokaisesta ESCistä on Naze32:ssa kiinni signaali ja ground. Olen tämän nyt rajannut FC-ESC -ongelmaksi, koska Cleanflight näyttää kuitenkin kaikki tikkukomennot oikein Receiver -välilehdellä.

EDIT. Löytyihän se syypää: Cleanflightin LEVEL-mode oli päällä, josta aiheutui tämä ongelma. Pitänee selvitellä tuokin vielä kuntoon, kun kuitenkin modeilla tulee lenneltyä.

Vertti83

Mitenköhän iso merkitys mahtaa olla Quadin painopisteellä(pystysuunnassa) erinäisiin lento-ominaisuuksiin..?

Sarjassa typerät kysymykset:

Itellä on tuollanen ZMR250 härveli, jossa alhaalta ylöspäin katsoen rungossa on normaalikokoonpanossa:
pohjalevy - "moottorikäsivarret" - PDB - 35mm korokepalat - kansilevy - akku+kamera.

Tuostahan seuraa se että kun akun ja mahdollisen nauhoittavan kameran laittaa kansilevyn päälle, niin painopiste on aika korkealla propelleihin/FChen nähden. Mistä tuli sitten tuossa mieleeni kuiningasajatus, että mitäpäs tapahtuisi jos rakenteen kiepsauttaisi ympäri silleen että kokoonpano olisi alhaalta ylös:

kansilevy - akku - pohjalevy - "moottorikäsivarret" - PDB.

Painopiste siirtyisi huomattavasti alemmas ja paketista tulisi kompaktimpi kun akun saisi rungon sisälle. FC ja mahdollisesti nauhoittava kamera jäisi härvelin yläpintaan vähän heikosti suojaan, mutta noille ei liene hirveän vaikea askarrella jotakin suojusta. Kysymys lähinnä on että onko tuolla jotakin dramaattisia(negatiivisia) vaikutuksia härvelin lento-ominaisuuksiin, vai onko se jostakin syystä parempi jos painopiste on propellien yläpuolella..?