Multikopterit.net keskusteluforum

Phantom 3 advance Vs. Yuneec Q500 4k

Aloittaja Pexi, joulukuu 07, 2015, 12:24:13 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pexi

Olisi tarkoitus ensi kevääksi hommata ensimmäinen multikopteri. Aluksi tarkoitus olisi ollut hommata tuo p3 advance, mutta vähäinen vakiovarustelu ja esim. vara-akun huikee hinta alkoi käännyttämään tuonne Q500 puoleen. Mitä mieltä itte ootte? vähä myös epäilyttää, että onko tuosta Q500 5,5" näytöltä hyvä ajaa kopteria? tuohon advanceen kun saisi pädin ohjaimeen kiinni..onko tällä käytännön merkitystä? Tuolla 4k kuvauksella en tee juuri mitään, se nyt vain sattuu tulemaan tuossa Q500 mukana. Tämän takia phantomin Advance edustaa toista osapuolta.

löytyykö tuosta Q500 tuo gps moodi myös? jotta leijuu samalla tavalla kuin esim. tuo phanttomi paikoillaan?

Pari hommaa, jotka ajavat Q500 kärkeen omasta mielestä:
-2 vakkua vakiona (ja vara-akut maksavat "vain" 99e)
-säilytyssalkku
-pareman näkönen
-isompi (vakaampi?)

Laittakaa ihmeessä omiakin mietteinä näistä vekottimista, niin saadaan hyvä vertailu aikaiseksi :)

edit: nyt tosiaan on tilattu jo ladybird V2 harjoituskoneeksi, jotta tulee harjottelu edes hieman halvemmaksi.

bk_t

Phantomista ei löydy kokemuksia, mutta tossa nurkassa on Q500+.

-Gps löytyy, ja hyvä semmoinen. Tukee myös Glonassia, joten sateliitteja löytyy aina rutkasti. Ohjaimessa myös GPS jolla saa kopetrin "Follo Me" moodin, eli kopu seuraa sinua ilman että ohjailet sitä.
-Ajamista Q500 en suosittele, varsinkaan jos on jotain esteitä lähellä. Videossa on todella iso lagi. Sen tarkoitus on enemmän saada esikuvaa siitä mitä halua kuvata. Tosin en usko että Phantomilla sen paremmin tuo onnistuu. Itse kyllä lentelen jollain pellon yllä ja kyllä se taipuu siihen, mutta pitää tietää että kuva on 1-2 sek kopteria jäljessä

Jos haluaa kuvata ja lentää rauhallisesti, sekä on aloittelijalle helppoa (7 vuotias kaverin tytär lensi kuin vanha tekijä ensilennolla ;) ) Q500 on hyvä valinta. Ja Gps:n saa kytkettyä pois jos haluaa hieman lisää vauhtia ja ketteryyttä. Mutta mikään "tykki" se ei tosiankaan ole. Eikä sen tarkoitus ollakkaan.

Liity FB:ssä tohon ryhmään The Definitive Yuneec Q500/Q500+ Owners Group, siellä on paljon keskustelua siitä ja kaikkea kivaa.

Pexi

#2
aijjaa siinä on niin iso lagi :O no sitten kyllä ton kameralla ajamisen saa heittää romukoppaan.Milläs perkuleella sitä voi sit lentää edemmäs kun 100m, kun sen jälkeen ei varmaan enää pysty erottamaan miten päin drone on ja minnepäin mennä, jos kameraohjaus ei oo mahdollista lagin takia. Minkälainen kuvanlaatu tuossa Q500 4K:ssa muuten on? onko siinä fish eye efektiä?

mitäpäs eroa on muuten tolla Q500 ja Q500+:lla? onko Q500+ sama asia kun tuo Q500 4k?

edit: onko video lagi yhtään samankaltainen kuin PH3 advancessa?
https://www.youtube.com/watch?v=r5uDsNv3VMk

bk_t

Noissa lähinnä ero kamerassa. Ja q500+ on ohjaimessa isompi näyttö. Jotain pientä muita eroja oli kans. Tsekkaa tuo http://yuneec-forum.com/threads/q500-vs-q500-vs-q500-4k.455/

Pexi

Lainaus käyttäjältä: bk_t - joulukuu 07, 2015, 06:07:41 IP
Noissa lähinnä ero kamerassa. Ja q500+ on ohjaimessa isompi näyttö. Jotain pientä muita eroja oli kans. Tsekkaa tuo http://yuneec-forum.com/threads/q500-vs-q500-vs-q500-4k.455/

justiin, luulin että toi 4k on huonompi versio tosta Q500+:sta, mutta toi 4k onkin se paras malli noista. hyvä hyvä. mutta onko tuo 5.5" näyttö mukava käyttää? vai onko se mikään deal breakeri? näkyykö siitä mitään aurinkoisella säällä?

bk_t

Siihen tulee aurinkosuoja mukaan. Hyvin toimii. Ja hyvä kun on telemetria tiedot myös, esim akkuvaraus, sateliitti määrä, korkeus, etäisyys, nopeus etc.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk


Pexi

mitä tuo smart mode tarkottaa? oon ymmärtäny, että siihen sisältyy ainakin nämä kaksi asiaa: follow me ja watch me. Mutta eikös sitten ole vielä sellainenkin moodi, että oli kopteri missä asennossa tahansa, niin kun työnnät oikeaa sauvaa eteenpäin, niin kone loitonee... sisältyykö tämäkin tuohon smart modeen? tähän jos saisi selvyyden niin olis tosi jees :)

Furiosity

Hobbylinnan sivuilla on hyvä selostus Yuneec Q500:n toiminnoista, jotka on käytännössä samat kuin 4K version. Smart Modesta siellä on kerrottu seuraavasti:

Smart Mode
Tämä on hyvä moodi kokemattomille lennättäjille. Kone käyttää sisäänrakennettua GPS:ää luodakseen 8 metrin suojavyöhykkeen lentäjän ympärille. Smart Moodissa kone liikkuu koneen asemasta huolimatta aina siihen suuntaan johon ohjainsauvaa käännetään. Eli vaikka kone olisi sivuttain, lähtee se sinua kohti kun vedät sauvaa itseäsi päin. Kun ohjainsauva jätetään keskiasentoon, pysyy kone aina samassa kohtaa. Lopuksi, laite muodostaa virtuaalimuurin, eli kone ei poistu yli 90 metrin etäisyydelle lentäjästä.
Skill is when luck becomes usual.

quumies

Itelle kyllä 5,5" näyttö olisi dealbreaker. Ajat hivenen pidemmälle niin tutussakin ympäristössä pitää usein miettiä että missä sitä oikein ollaan. Itsellä p2 ja varmempaan paikkaan laittaa rahansa kun ostaa phantomin. Jos tietysti näytöstä saa kuvan ulos esimerkiksi erilliseen isompaan näyttöön niin tilanne voisi olla toinen.

Perus vakaus on ainakin phantomissa vähintään tarpeeksi hyvä. Voisi kuvitella että lisää ropelleja parantaisi varmuutta esimerkiksi vikatilanteessa. Vikojahan näihin saattaa kaikkiin tulla, koska ovat vain kiinassa tehtyjä lentäviä leluja. Itselläkin p2 tuli alas moottorin johtimen katkettua.

Yuneecin kantamasta en sano mitään, mutta selailisin foorumeita kumpi on ollut todellisessa maailmassa parempi. Ja vaikka et pitkälle lentäisikään, niin varmasti pitkä kantama kertoo linkin vakaudesta myös pienemmillä välimatkoilla. Pitkälle lentäminen on muuten pirun koukuttavaa. P2 vakio ohjauksen antenneilla ja kunnon fpv antenneilla ite oon kentänyt 2.4km johon oli asetettu softasta raja. Tämä tietysti optimaalisissa olosuhteissa. Lyhyt kantama olisi myös itelle dealbreaker.

Ja varoituksen sanana. Akun hinta on melkein merkityksetön kun vuoden päästä lasket paljonko harrastukseen olet upottanut.

bk_t

Lainaus käyttäjältä: quumies - joulukuu 09, 2015, 09:42:48 AP
Ja varoituksen sanana. Akun hinta on melkein merkityksetön kun vuoden päästä lasket paljonko harrastukseen olet upottanut.

Tämä kyllä niin totta!

Pexi

Lainaus käyttäjältä: quumies - joulukuu 09, 2015, 09:42:48 AP
Itelle kyllä 5,5" näyttö olisi dealbreaker. Ajat hivenen pidemmälle niin tutussakin ympäristössä pitää usein miettiä että missä sitä oikein ollaan. Itsellä p2 ja varmempaan paikkaan laittaa rahansa kun ostaa phantomin. Jos tietysti näytöstä saa kuvan ulos esimerkiksi erilliseen isompaan näyttöön niin tilanne voisi olla toinen.

Perus vakaus on ainakin phantomissa vähintään tarpeeksi hyvä. Voisi kuvitella että lisää ropelleja parantaisi varmuutta esimerkiksi vikatilanteessa. Vikojahan näihin saattaa kaikkiin tulla, koska ovat vain kiinassa tehtyjä lentäviä leluja. Itselläkin p2 tuli alas moottorin johtimen katkettua.

Yuneecin kantamasta en sano mitään, mutta selailisin foorumeita kumpi on ollut todellisessa maailmassa parempi. Ja vaikka et pitkälle lentäisikään, niin varmasti pitkä kantama kertoo linkin vakaudesta myös pienemmillä välimatkoilla. Pitkälle lentäminen on muuten pirun koukuttavaa. P2 vakio ohjauksen antenneilla ja kunnon fpv antenneilla ite oon kentänyt 2.4km johon oli asetettu softasta raja. Tämä tietysti optimaalisissa olosuhteissa. Lyhyt kantama olisi myös itelle dealbreaker.

Ja varoituksen sanana. Akun hinta on melkein merkityksetön kun vuoden päästä lasket paljonko harrastukseen olet upottanut.


Justiin. sieltä siis tulee ääni phanttomille :) näitä kahta nyt on aikaa puntaroida kevääseen asti: p3 advance ja Q500 4K. Nyt ei viitsisi ostaa kun ei tuolla loskassa ja paskassa paljo napostele ajella. Minkälainen lagi tuossa p2:ssa on? että pystyykö sitä ajamaan pelkästään näytöltä?

HeiQQ

P3:ssa on ainakin uudempaa teknologiaa se videolinkki ja pitäs latenssin olla pienempi kun p2:ssa. Käytännön kokemusta ei ole mutta itsekin tuota p3:sta kuolanneena tuonverran osaan sanoa. Sama puntarointi itsellä mutta ipadin hommaamisen myötä p3 vei voiton, näkee isommalta näytöltä :) Sellanenen sitten joskus keväällä/ kesällä..  ::)
Tuu jo alas sieltä puusta...
Team MR2 FPV Ninjas
Tiny Whoop!!

Dr.Jalopeno

Olisiko joku 20 lentokertaa tullut tolle Yuneec 4K versiolle. Tähän saakka kaikki toiminut erittäin hyvin.

Runko tuntuu vähän lötköltä itserakennettuun isoon kuvauskopteriin verrattuna, mutta eipä tuo ole käytännössä mitään haitannut.
GPS toimii hyvin. Kopteri pitää esim. halutun korkeuden tosi hyvin. Helpottaa rauhallisen videokuvan tallennusta...
Ohjelmapäivityksen jälkeen alkoi autoland toimintokin pelaamaan silleen kun sen olisi tarkoitus toimiakin.
Videolinkki toiminut hyvin. Vähän hankalassa paikassahan se ohjaimen näyttö on, mutta eihän tollaisen kuvauskopterin lentäminen niin hektistä olekaan ettei sitä ehtisi kurkkia. Ohjaimen painikkeet hieman heiveröisen oloisia mutta onhan nekin paikallaan kestäneet ja toimineet.

Alle 1300e hintaan mun mielestä varsin oivallinen vekotin. Jokunen vuosi sitten meni joku 8000€ isoon kuvauskopteriin ja aika vaikea keksiä missä toi Yuneec huonompi olisi. Varsinkaan jos ei tarvii isoa kameraa kyytiin laittaa...

M.B.

#13
Lainaus käyttäjältä: Furiosity - joulukuu 08, 2015, 07:54:08 AP
Smart Mode
Tämä on hyvä moodi kokemattomille lennättäjille
Smart Mode on saatanan keksintö, jota ei laitteeseen ikinä olisi pitänyt laittaa. Tämä noin niinkuin aloittelijan mielipiteenä.

Yuneecin Smart modessa on tosiaan se kiva, että yhdestä kepistä saa säädettyä vehkeen etäisyyttä ohjastajaan, tarvitsematta miettiä miten päin se on. Mutta jos ei vaivaudu opettelemaan lentämistä ilman "apupyöriä" on pian kusessa.

Smart Modeen kuuluu sekin, että kopteri pyrkii säilyttämään suhteellisen asemansa ts. jos ohjaaja (kauko-ohjain) liikkuu, niin koperi liikkuu myös. Tätä toki voi hyödyntäkin kuvauksessa.

Mutta se haitta... suhteellinen aseman säilyttäminen edellyttää, että sekä kopterilla että kauko-ohjaimella GPS paikannus toimii hyvin. Puiden keskellä, myös pienellä aukiolla, tai lähellä rakennusten seinää voi olla katve, jossa yhteys osaan satelliitteja menetetään ja paikannustarkkuus kärsii. Smart Mode tavallaan summaa kahden vastaanottimen paikannusvirheitä ja kopteri voi sen seurauksena ajelehtia metritolkulla. Mikä seinän tai puiden lähellä johtaa siihen, että ohjaajan pitää tarttua puikkoihin törmäyksen estääkseen.

Pahimmillaan GPS voi tippua kokonaan pois päältä (koettu kertaalleen) ja silloin (muistaakseni/ymmärtääkseni) Smart Modekin tippuu pois elii nyt pitää osata lentää. Ihan oikeasti... siitäkin syystä, että ilman GPS apua vehje ei todellakaan pysy paikallaan, vaan on kirjaimellisesti tuulen vietävissä.

Joten syytä on opetella lentämään ilman apupyöriä. Sitten kun tämän osaa, niin Smart Mode itseasiassa tuntuu pelottavalta ja on aiheuttanut allekirjoittaneelle pari läheltäpititilannetta. Smart modessahan on sekin typeryys, ettei kopteri suostu tulemaan 8 m lähemmäksi ohjaajaa, mitä voi pitää melkoisena hätävarjelun liioitteluna. Puolet pienempi turvaetäisyys riittäisi.

Em. toiminnosta johtuen jos vaikka tuot kopterin 3 m päähän itsestäsi ja napsautat Smart moden päälle, niin sehän lähtee heti viipottamaan karkuun, päästäkseen 8 m päähän. Yllätys voi myös olla luvassa, kun kopteria tuodaan "kotiin" akun ollessa loppumassa... miksi se ei suostu laskeutumaan alemmas?

Smart Modea voi hyödyntään turvallisen korkealle nostetun kopterin "taluttamiseen" ja sen avulla on helppoa ottaa 360° selfie pyörittämällä kopteria ohjaajan ympäri, mutta siinä ne järkevät käyttötarkoitukset on. Nousu ja lasku pitää aina hoitaa Angle moodissa, just näiden typerien etäisyysrajoitusten vuoksi.

Tässä on kyselty myös lentämisestä pelkän näytön turvin. En suosittele. Ensinnäkin sehän on kiellettyä, näitä vehkeitä pitäisi aina lentää näköyhteydellä. Toinen ongelma liittyy siihen, mitä tehdään, kun videolinkki katkeaa.

Videolinkki ei katkea, jos kopteriin on näköyhteys. Mutta se voi katketa, kun kopteri on (pelkästään näyttöä tuijotettaessa) lennetty tarpeeksi kauas metsän reunan taa tai ison rakennuksen taakse. Ohjaus yleensä vielä toimii videonlinkin katkettua, mutta sehän ei ihan hirveästi lämmitä, jos kuski ei tiedä, miten päin kone on. Joo, kyllä sen sieltä takaisin saa tulemaan return to home toiminnolla + palaa kone takaisin itsestäänkin, jos radiyhteys hukkuu tyystin.

Mutta se paluu onkin ongelma, koska sen aikana kone ei ole hallinnassa. Jos korkeutta ei ole tarpeeksi, niin sehän vetää päin puuta tai mitä vain matkan varrelta sattuu löytymään. Youtubesta löytyy ihan riittävästi mallisuorituksia, joissa on lähdetty esim kiertämään jotain kivimuodostelmaa tai kirkontornia ja kopterin päästyä sen taa, on radiolinkki katkennut kokonaan, käynnistäen kotiinpaluun suorinta tietä...

Tpa84

Itse miettinyt näin ensimmäiseksi "kunnon" kopteriksi  joko  phantom 3 standard  tai Yuneec Q500+  versiota.  Mielipiteitä siitä että kumpi olisi näin alottajan käyttöön parempi?  Tuosta phantomista voisi ehkä advanced mallikin olla vaihtoehto mutta en tiedä tarvinko sellasta kantomatkaa