Multikopterit.net keskusteluforum

Miksun kikottimet

Aloittaja Miksu, joulukuu 18, 2015, 12:26:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miksu

Tässä vähän tän päivän tuloksia. Lisää plastidippaamista sekä sit (toivottavasti oikein tehty) sbus johto setti vastarilta FClle. Koska tuli juotettua kaikki pinnit FClle kiinni ja ne sojottaa kukin mihinkin suuntaan ni tilanpuutteen vuoksi on pakko laittaa vastari ensalkuun ainaki "katolle". Toivottavasti en ländää kovin useesti katolleen  :-\ Pitää sit suunnitella toi vastarin sijotus uudelleen ku lisää tohon kokoonpanoon sen fpv kameran ja siihen liittyvät vitkuttimet.

Noita ns servoliittimiä mä löysinki tuolta laatikoista semmosina viiden johdon liittiminä ni leikkelin niistä sit oikeen kokusia. Huomenna tarttee varmaan käydä hakemassa sit jotain paksumpaa silikoni johtoa ku toi auto hifeissä käytetty johto tuntu ehkä vähän liian paksulta sekä jotenki ronskilta ku se ei oo sellasta ihanan pehmeetä nii ku ne silikoni johdot on. Sit tarttis varmaan sille hommaa jonkun näkönen liitin ratkasu, et jos joutuu purkaa kopterin joskus ni se irtoo sit kätevästi. Oisko tähän jotain hyviä ehdotuksia?

Entä onks tossa sbus jutussa jotain mitä pitäs huomioida näin hardware puolella muuta ku et johdot menee oikeisiin reikiin? Ja tietääkseni hyppyjohto sinne 5 ja 6 pinnien välille(kö)?

Samppa

Se sbus tulee 4 pinniin. 5 ja 6 pinnien yhdistely liittyi telemetriaan. Jos haluat telemetrian radioon, niin softserial ja telemetria päälle ja 5 ja 6 pinnistä vastarin smartporttiin.

Miksu

#47
Mites muuten noi video lähettimet ku niitä näyttäis saavan ainakin 650mw 200mw ja oisko ollu 25mw tehosina, onks suomessa asetettu joku raja et kuinka tehokas saa olla? Entäs sitten noi SpiroNET omni antennit, niitä ku näyttäis olevan niin RHCP sekä LHCP, mitä väliä sillä on et kumman puolinen polarisaatio siinä on? Sit sellanen viel et onks joku juottanu noita pinni nippuja irti tosta FCstä, tai onks sellanen käytännössä mitenkään mahdollista rikkomatta muuta kun ne pinnit mahdollisesti? Tuli täs pidettyyn tollanen muutaman kuukauden mittanen tauko tost rakentamisesta ku tuli paljon kiireitä ja nyt ku kesäloma alkaa lähestymään loppuaan ni ajattelin jatkaa sen verran et saatais se härveli vihdoinkin ilmaan sekä samalla alkaa kattomaan noita FPV komponentteja ja välineitä vähän valmiiks, tuli myös samalla huomattua että jos ja kun joskus asennan sen kameran tohon keulille niin osa pinneistä osottaa täysin väärään suuntaan. Aikaisemmin kun ei ollut ihan tarkkaan vielä tiedossa että mitä pinnejä tulen tarvitsemaan niin juotin vaan kaikki pinnit FClle kiinni.

EDIT

Tän hetkinen tilanne. Tää plastidippi on siit ikävää tavaraa et se kuivuu tosi hitaasti. Seuraavaks pitäs enää niputtaa kaikki johdot nätisti tonne alle ja viedä sähköt tonne kinki PDBlle josta saadaan sit 5V tonne FClle, sit pitäs vissiin tehdä sielt kans johto VBAT pinneihin ja keksii paikka tolle mun piezolle joka on ihan jäätävä möykky ku ei pienii ollu kaupois sillon ku tilasin romuja.

taski

25 mW on suurin sallittu teho, mutta eipä tuota taida monikaan noudattaa tahi kukaan valvoa. RHCP tai LHCP ei ole käytännössä muuta väliä kuin että on sama lähettimessä ja vastarissa. Ja pinnejä olen juotellut irti hyvällä menestyksellä, mutta kolvin kanssa ei saanut kuin yksittäin eli se pinnejä yhdistävä muovimötikkä piti vivuta ensin irti.

Miksu

#49
Lainaus käyttäjältä: taski - elokuu 03, 2016, 06:14:57 IP
25 mW on suurin sallittu teho, mutta eipä tuota taida monikaan noudattaa tahi kukaan valvoa. RHCP tai LHCP ei ole käytännössä muuta väliä kuin että on sama lähettimessä ja vastarissa. Ja pinnejä olen juotellut irti hyvällä menestyksellä, mutta kolvin kanssa ei saanut kuin yksittäin eli se pinnejä yhdistävä muovimötikkä piti vivuta ensin irti.
Mitä siitä "ylitehosesta" vastaanottimesta sit hyötyy? Tuleeks kantamaa paljonki lisää vai onks se lähinnä vaan sen takia et se signaali ottaa häiriötä paljon vähemmän? Ja millä muulla noita pinnejä voi juottaa irti ku kolvilla? Jollain kaasutohottimella?

Ja siks toiseks mun mankka ei paritu vastaanottimen kanssa. Mankka on hobbykingistä ja vastarina toimii x4r sb joka on tullut kiinasta. Mulle kerrottiin aikasemmin että se D4R-II ei toimi tän EU mankan kanssa mutta voiks nyt olla sit et täs mun x4r sbssä on kans joku muun mailman firmis ja se ei sen takia paritu ton mankan kanssa? Kun koittaa parittaa niitä ni syttyy vaan punanen ja vihreä valo ja mitään ei tapahdu.

Ja miten niitä firmiksiä nyt sit räplätään, voinko vaihtaa mun vastaanottimeen firmistä vai pitääks se aina tehä mankan puolelle?

EDIT:

Tässä "muutaman" tunnin tutkiskelun jälkeen voisin todeta et firmikset ei mätsää. Pitänee huomenna koittaa saada aikaseks tollanen johto jolla vois ajaa uuden firmiksen tohon vastaanottimeen sisään. Koska vastaanottimen mukana tullut johto on uhrattu telemetrian alttarilla jo ajat sitten :'(

Miksu

Mites nää firmikset tässä taraniksessa oikeen menee. Koitin päivittää vastaanottimen firmistä ja kohtasin sellasen ongelman et lähettimen firmis näyttäis olevan liian vanha joten seki pitää sit päivittää ens alkuun. Katoin tubesta pari videota ja siellä ne latas lähettimen firmikset open-tx.org sivulta. Fr Sky sivuilta kuitenkin saa myös firmiksiä. Onks kyseessä sama firmis vai mitä helvettiä. Radion ku käynnistää ni se kuitenki sanoo jo tehtaalta tullessaan "welcome to open tx". Ja mites sitte toi päivittäminen, siitä on tuolla jauhettu varmaan vuosi jos toinenkin mut koska laiskuus ni kysyn että onnistuuko tuo koko paska esim näillä ohjeilla -> https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ Nyt on ihan sama meneekö takuut vai ei ku kopteri ei nouse mihinkään ennen ku nää firmikset on kuosissa ja saan mankan paritettua ton vastarin kanssa.

proffa84

#51
Jottei laiskuus pääse iskemään niin lukaseppas taranis-säie... siel muutamaan kertaan käyty läpi(pahoittelut, Panacod alkaa vaikuttamaan niin ei kykene keskittymään tarkemmin ;) ). Jossain sivulla 20 ja ehkä vähän ennen käyty tuota läpi.

Taraniksessa on alkujaan FrSkyn modaama openTX... olikohan se 2.1.x missä on tuki firmiksen lataamiseen(en nyt jaksa kaivaa enempi)lähetinmoduliin sekä vastariin mankalla eli ei tarvitse tietokonetta ja kaikenmoisia lutikoita siihen rinnalle.

Monesti puhuvat OpenTX:ää firmiksenä jota kyllä kutsuisin käyttöjärjestelmäksi ja pitänee muistaa, että lähetinmodulissa on oma firmiksensä jotka löytyy taas frskyn sivuilta(samassa myös vastarien firmikset). Vastarissa ja lähetinmodulissa pitää olla sama firmisversio.

D-sarjan vastarit eivät toimi EU lähettimen kanssa muuten kuin laittamalla lähettinmoduliin(XJT jos en ny väärin muista mallia)non-eu firmis, tämähän "ei tietenkään ole sallittua", mutta...

Kaikkihan ei toisten fleettejä lue joten tuolta taranis-säikeestä voi myös saada nopeammin vastauksen.

edit: juu, tuolla vaihat uudempaan openTX:ään... suosittelen. 2.1.x vaatii sitten muistaakseni omat äänitiedostonsa jotka on tuolla säikeessä kerrottu muutaman kerran kai.

Miksu

Juu no kiitoksia kun viitsit tarkentaa vähän noita sivuja, tosiaan laiskuus iskee siinä kohtaa ku pitäs jaksaa plaraa 25 sivua läpitte et löytää vastauksen ongelmaansa. Mut tosiaan toi OpenTX on siis softa jolla voi ajaa noita firmiksiä tonne itse radioon sisään, ymmärsinkö oikein? Latasin nyt tuolta Open-TX sivulta ton uusimman version ja asensin sen. Sit oon ladannu Fr-Sky sivuilta ne uusimmat firmikset Taranikselle ja myöskin tolle mun X4R-SB vastarille.

Parkk1n

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 04, 2016, 10:11:27 IP
Juu no kiitoksia kun viitsit tarkentaa vähän noita sivuja, tosiaan laiskuus iskee siinä kohtaa ku pitäs jaksaa plaraa 25 sivua läpitte et löytää vastauksen ongelmaansa. Mut tosiaan toi OpenTX on siis softa jolla voi ajaa noita firmiksiä tonne itse radioon sisään, ymmärsinkö oikein? Latasin nyt tuolta Open-TX sivulta ton uusimman version ja asensin sen. Sit oon ladannu Fr-Sky sivuilta ne uusimmat firmikset Taranikselle ja myöskin tolle mun X4R-SB vastarille.
Nykyään ihmiset ei jaksa edes lukea muutamaa sivua läpi löytääkseen ongelmaansa vastausta...
KAIKKI MULLE NYT HETI!

Samppa

#54
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 04, 2016, 10:11:27 IP
Juu no kiitoksia kun viitsit tarkentaa vähän noita sivuja, tosiaan laiskuus iskee siinä kohtaa ku pitäs jaksaa plaraa 25 sivua läpitte et löytää vastauksen ongelmaansa. Mut tosiaan toi OpenTX on siis softa jolla voi ajaa noita firmiksiä tonne itse radioon sisään, ymmärsinkö oikein? Latasin nyt tuolta Open-TX sivulta ton uusimman version ja asensin sen. Sit oon ladannu Fr-Sky sivuilta ne uusimmat firmikset Taranikselle ja myöskin tolle mun X4R-SB vastarille.

Ko. ketjun sivulla 13 on omaa juttua radion firmiksen päivityksestä ja vastareiden firmispäivityksestä. Aika helppo homma lopulta. Radioon companionilla uusi openTX (2.1.x) ja sen jälkeen hieman modatulla (pitää vaihtaa + ja GND ristiin) piuhalla vastari radion takana olevaan porttiin (kannen alla) kiinni ja radiolla voi päivittää vastarin. Tarkemmin ym. ketjun sivulla 13  8)

Tässä ohje vastareiden flashaukseen. Itse tein näiden mukaan. Mutta ensin pitää päivittää radioon firmis jolla tämä onnistuu:
https://quadmeup.com/flash-firmare-to-s-port-frsky-receivers-with-x9d-taranis/

Radioon firmis (2.1.8 ) ja opentx companion täältä. Lisäksi pitää päivittää äänipaketti. Löytyy samasta paikkaa:
http://www.open-tx.org/downloads.html

edit: jaa tästä olikin jo ko. ketjussa jatkettu. Luin vasta tämän kirjoittamisen jälkeen...

proffa84

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 04, 2016, 10:11:27 IP
Juu no kiitoksia kun viitsit tarkentaa vähän noita sivuja, tosiaan laiskuus iskee siinä kohtaa ku pitäs jaksaa plaraa 25 sivua läpitte et löytää vastauksen ongelmaansa....

Eipä mitään... Itse oon sellanen joka lukee monasti alusta asti... eräästä aiheesta muutaman vuoden ajalta 150+100 "sivua" selailin tässä kevät/kesä... tietty ei kykene ihan sanasta sanaan aina lukemaan mut pääsee edes vähän sisälle  ::)

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Parkk1n - elokuu 05, 2016, 03:33:51 AP
Nykyään ihmiset ei jaksa edes lukea muutamaa sivua läpi löytääkseen ongelmaansa vastausta...
KAIKKI MULLE NYT HETI!

Tiedän tunteen, pakko vaan myöntää et täs harrastuksen alkumetreillä ei oo sellasta palavaa mielenkiintoa lukea 25 sivua kommentteja joista osa on jo vanhaa tietoa kun firmikset ja softat on menneet eteenpäin. Sit ku ei ihan tarkkaan edes tiedä mitä hakea ni kyl se turhautuminen on käsin kosketeltavissa hetken lukemisen jälkeen. Normaalisti yritän kyllä ottaa asioista aika pitkälti selvää ennen ku rupeen kyselemään, mut tosiaan uutena kun tuut harrastuksen pariin ni sellanen kädestä pitäen tutoriali on tosi kiva, siihen asti kunnes joku ei toimikkaan silleen kun siinä tutorialissa ja sit mennään vaan eteenpäin ja sun hommat kusee ku yks juttu jää tekemättä.

Anyways, nyt firmikset on saatu päivitettyä uusimpiin versioihinsa, kiitos ystävällisten kanssaharrastajien ;) Seuraavaks pitäs ruveta hakemaan tuolta mankasta asetuksia kohdalleen sekä säätämään tota FC puolta myöskin. Näin ens alkuun huomasin ainakin sellasen asian että mun moottori pyörii kaikki väärinpäin. Eli kun juotin johdot sinne niin kopteri oli väärinpäin pöydällä ja tottakai kun sen kääntää oikeinpäin niin oikea alakulma muuttuukin vasemmaksi alakulmaksi... Mut nää vissiin sai vaihdettua sillä semmosella usb pulikalla johon toi esc johdon plus ja miinus tulee kiinni? Sit nää piti varmaan kertoo vielä FClle tuolla cleanflightissa et ne on nyt eripäin mitä ne oli aikasemmin vai?

Toinen asia jota en saanut säädettyä oli cleanflightissa kohdasta modes aux1 kohta ei vastaa mihinkään nappeihin radiosta. Aux2 sain säädettyä yhteen kytkimeen niin ku kuuluukin. Tässä on varmaan vaan jokin asetus radion puolella pielessä?

Ja sit ku kytken quadiin akun kiinni niin se sellanen tidi tii diii ääni tulee tosi epäsynkronodoidusti noista moottoreista (tai mikä sitä ääntä ikinä pitääkään). Onks tää ihan normaalia?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 05, 2016, 01:55:39 IP
Näin ens alkuun huomasin ainakin sellasen asian että mun moottori pyörii kaikki väärinpäin. Eli kun juotin johdot sinne niin kopteri oli väärinpäin pöydällä ja tottakai kun sen kääntää oikeinpäin niin oikea alakulma muuttuukin vasemmaksi alakulmaksi... Mut nää vissiin sai vaihdettua sillä semmosella usb pulikalla johon toi esc johdon plus ja miinus tulee kiinni? Sit nää piti varmaan kertoo vielä FClle tuolla cleanflightissa et ne on nyt eripäin mitä ne oli aikasemmin vai?

Toinen asia jota en saanut säädettyä oli cleanflightissa kohdasta modes aux1 kohta ei vastaa mihinkään nappeihin radiosta. Aux2 sain säädettyä yhteen kytkimeen niin ku kuuluukin. Tässä on varmaan vaan jokin asetus radion puolella pielessä?

Ja sit ku kytken quadiin akun kiinni niin se sellanen tidi tii diii ääni tulee tosi epäsynkronodoidusti noista moottoreista (tai mikä sitä ääntä ikinä pitääkään). Onks tää ihan normaalia?

Riittää kun käännät moottorien pyörimissuunnat blheli softalla. Ei tarvii cleanflightissä pyörimissuunnista välittää. Päivitä ennen mitään säätöjä FC:lle uusin betaflight ja vaihda samalla käyttöön se betaflightin oma konfiguraattori. Sen jälkeen sun pitäs päästä nopareiden asetuksiin käsiksi suoraan FC:n kautta, ei tarvii erikseen palikkaa ja johtojumppaa. Eli usbipiuha kiinni FC:lle, betaflightin softa käyntiin ja asetukset kohdalleen ja connect. Akku kiinni myös mutta en nyt muista pitikö panna jo ennen connect- napin painamista vai heti sen jälkeen...

Sulla pitää olla radiossa asetuksista määritetty että mikä vipu on aux1 ja mikä aux2 jne. sen jälkeen tunnistaa FC:lläkin.

Voi se noparin piipitys olla hieman epäsynkroonissakin, en siitä vielä huolta kantaisi. Jos siitä kuitenkin kuuluu ääni sen sijaan että nousee savu, niin ollaan jo vahvasti voiton puolella  ;D


Miksu

#58
Mites toi betaflight sit tehtiin? Saaks sen asennettua jotenki tuolta cleanflightista?

EDIT: Löysin tollasen tutorialin jossa neuvotaan miten voin vaihtaa ne pyörimis suunnat blhelisuiten ja cleanflightin kanssa mut se sanos et mul pitäs olla blhelin bootloaderit ja nää on kaikki simonk bootloadereilla  :(

Sain ne vaihdettua kaikki vaiks onki simonk bootloaderit ;D En sit tiä meniks se ihan nii ku sen ois pitäny mut nyt ne ainaki pyörii kaikki oikeisiin suuntiin

Miksu

Meinasin tossa et kokeilen tätä nyt ku sai propellitkin asennettua (tosin väärinpäin) ni ihan vähän vaan tässä olohuoneessa. Noh sit ku sain kopterin armattua ja todettua et tut se mihinkään nouse ni tuli myös samalla todettua et tätä ei kyllä koskaan armata olohuoneessa niin et täs on propellit oikeinpäin kiinnitettynä ;D ;D

Täs viel muutama kuva nyt tost sellana mitä se tulee oleen siihen asti et päivitän sinne kyytiin sen FPV gearin. Sit samalla kun päivitän sen FPV gearin tonne kyytiin ni siistin ton pienen snakepitin alun tosta, nyt vaa liimasin ne johdot sinne jotenki päin tinalla et päästäis joskus lentämäänki. Ja noi ledien toiset päät on siks teipattu et noi johdot oli 3 milliä liian lyhyet. Sekä toi valtavan kokonen piezo vaihtuu sellaseen pieneen sit ku tilaan sellasen jostain joku päivä.