Multikopterit.net keskusteluforum

Miksun kikottimet

Aloittaja Miksu, joulukuu 18, 2015, 12:26:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - helmikuu 12, 2016, 11:15:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 08:06:39 IP
Maalasin ton pohjan ihan perus mustalla spray maalilla jotta toi hiilikuitu ei johtais sähköä. Pyrin siitä huolimatta vielä suojaamaan kaikki liitokset... jollain? Siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä et millä noita juotoskohtia suojais, mitään kovettuvaa lakkaa tuskin kannattaa sivellä päälle. Plastidippi vois olla mut sitä ei just löydy tosta hyllystä. Sit vulkanoituvaa teippiä vois käyttää esim nopareissa kun ne voi kääriä ympäri siitä mut esim tossa lankussa se ei toimi. Kuumaliima ois aika universaali, en vaan tiiä mitenkä hyvin se pysyy sitte paikoillaan jos ottaa vähän rajumpia ländäyksiä täs alussa.

Laita vaan nopareihin kutistesukkaa päälle ja jos lennätät talvella niin plastidippaa ne ennenku pistät kutistesukat. Vulkanoituva teippi on varmaan raskasta vs kutistesukka. Kriittisempää kosteuden kannalta suojata kaikki piirilevyt missä komponentteja, kuten mikropiirejä ym. sekä tietty esc:n ohjaukset ja tarttee tietty ne virransyötötkin suojata, mutta epätodennäköisemmin sitäkautta rikkovuu, jos vähä oikoseen menee kosteuden takia. Ja osat tottakai pitää asentaa niin, ettei pääse vahingossa runkoon koskemaan vaikkei ois mitään ylimääräisiä suojauksia ja noparit pitää olla kutistesukissa, ellei oo nyt sitte suoraan jossain PDB:ssä kiinni.

Mitäs tää viiminen tarkoittaa?
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Miksu

#31
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - helmikuu 12, 2016, 11:15:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 08:06:39 IP
Maalasin ton pohjan ihan perus mustalla spray maalilla jotta toi hiilikuitu ei johtais sähköä. Pyrin siitä huolimatta vielä suojaamaan kaikki liitokset... jollain? Siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä et millä noita juotoskohtia suojais, mitään kovettuvaa lakkaa tuskin kannattaa sivellä päälle. Plastidippi vois olla mut sitä ei just löydy tosta hyllystä. Sit vulkanoituvaa teippiä vois käyttää esim nopareissa kun ne voi kääriä ympäri siitä mut esim tossa lankussa se ei toimi. Kuumaliima ois aika universaali, en vaan tiiä mitenkä hyvin se pysyy sitte paikoillaan jos ottaa vähän rajumpia ländäyksiä täs alussa.

Laita vaan nopareihin kutistesukkaa päälle ja jos lennätät talvella niin plastidippaa ne ennenku pistät kutistesukat. Vulkanoituva teippi on varmaan raskasta vs kutistesukka. Kriittisempää kosteuden kannalta suojata kaikki piirilevyt missä komponentteja, kuten mikropiirejä ym. sekä tietty esc:n ohjaukset ja tarttee tietty ne virransyötötkin suojata, mutta epätodennäköisemmin sitäkautta rikkovuu, jos vähä oikoseen menee kosteuden takia. Ja osat tottakai pitää asentaa niin, ettei pääse vahingossa runkoon koskemaan vaikkei ois mitään ylimääräisiä suojauksia ja noparit pitää olla kutistesukissa, ellei oo nyt sitte suoraan jossain PDB:ssä kiinni.

Joo noparit tulee PDBlle kiinni suoraan, kattoo et mitenkä ahdas läpi tosta tulee kun juotan moottorien johdot tonne kiinni et mahtuuks sinne näppärästi laittamaan kutisesukan/tota plastidippiä mut koitan jollain sen koko piirilevyn ja juotokset suojata kummiskin.

mikkox9x

#32
Lainaus käyttäjältä: IL3 - helmikuu 13, 2016, 12:56:21 AP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - helmikuu 12, 2016, 11:15:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 08:06:39 IP
Maalasin ton pohjan ihan perus mustalla spray maalilla jotta toi hiilikuitu ei johtais sähköä. Pyrin siitä huolimatta vielä suojaamaan kaikki liitokset... jollain? Siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä et millä noita juotoskohtia suojais, mitään kovettuvaa lakkaa tuskin kannattaa sivellä päälle. Plastidippi vois olla mut sitä ei just löydy tosta hyllystä. Sit vulkanoituvaa teippiä vois käyttää esim nopareissa kun ne voi kääriä ympäri siitä mut esim tossa lankussa se ei toimi. Kuumaliima ois aika universaali, en vaan tiiä mitenkä hyvin se pysyy sitte paikoillaan jos ottaa vähän rajumpia ländäyksiä täs alussa.

Laita vaan nopareihin kutistesukkaa päälle ja jos lennätät talvella niin plastidippaa ne ennenku pistät kutistesukat. Vulkanoituva teippi on varmaan raskasta vs kutistesukka. Kriittisempää kosteuden kannalta suojata kaikki piirilevyt missä komponentteja, kuten mikropiirejä ym. sekä tietty esc:n ohjaukset ja tarttee tietty ne virransyötötkin suojata, mutta epätodennäköisemmin sitäkautta rikkovuu, jos vähä oikoseen menee kosteuden takia. Ja osat tottakai pitää asentaa niin, ettei pääse vahingossa runkoon koskemaan vaikkei ois mitään ylimääräisiä suojauksia ja noparit pitää olla kutistesukissa, ellei oo nyt sitte suoraan jossain PDB:ssä kiinni.

Mitäs tää viiminen tarkoittaa?

Öh, joo. Oikeampi sanamuoto: noparit on suoraan PDB:hen juotettuna kiinni ilman johtoja tai jopa integroituna. Eli tähän tyyliin:



Vähän vaikee laittaa kutistesukkaa :)


Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 13, 2016, 01:18:34 AP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - helmikuu 12, 2016, 11:15:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu - helmikuu 12, 2016, 08:06:39 IP
Maalasin ton pohjan ihan perus mustalla spray maalilla jotta toi hiilikuitu ei johtais sähköä. Pyrin siitä huolimatta vielä suojaamaan kaikki liitokset... jollain? Siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä et millä noita juotoskohtia suojais, mitään kovettuvaa lakkaa tuskin kannattaa sivellä päälle. Plastidippi vois olla mut sitä ei just löydy tosta hyllystä. Sit vulkanoituvaa teippiä vois käyttää esim nopareissa kun ne voi kääriä ympäri siitä mut esim tossa lankussa se ei toimi. Kuumaliima ois aika universaali, en vaan tiiä mitenkä hyvin se pysyy sitte paikoillaan jos ottaa vähän rajumpia ländäyksiä täs alussa.

Laita vaan nopareihin kutistesukkaa päälle ja jos lennätät talvella niin plastidippaa ne ennenku pistät kutistesukat. Vulkanoituva teippi on varmaan raskasta vs kutistesukka. Kriittisempää kosteuden kannalta suojata kaikki piirilevyt missä komponentteja, kuten mikropiirejä ym. sekä tietty esc:n ohjaukset ja tarttee tietty ne virransyötötkin suojata, mutta epätodennäköisemmin sitäkautta rikkovuu, jos vähä oikoseen menee kosteuden takia. Ja osat tottakai pitää asentaa niin, ettei pääse vahingossa runkoon koskemaan vaikkei ois mitään ylimääräisiä suojauksia ja noparit pitää olla kutistesukissa, ellei oo nyt sitte suoraan jossain PDB:ssä kiinni.

Joo noparit tulee PDBlle kiinni suoraan, kattoo et mitenkä ahdas läpi tosta tulee kun juotan moottorien johdot tonne kiinni et mahtuuks sinne näppärästi laittamaan kutisesukan/tota plastidippiä mut koitan jollain sen koko piirilevyn ja juotokset suojata kummiskin.

Sulla ne roikkuu tossa kuvassa johdon päässä suojaamattomana. Pääsee kääntyyn ja ottaan runkoon kiinni, ei hyvä :).

Miksu

Runko on maalattu joten se ei johda sähköä enää, sen lisäksi tuun vetämään noihin tod näk kutisesukat päälle siinä vaiheessa kun oon juottanu moottorin johdot kiinni. Ne päät on sit vähä hankala tilkitä tuolta välistä enää jollei jollain pensselillä sit mahdu tökkimään tota plastidippiä sinne kutistesukan päähän jääviin aukkoihin.

mikkox9x

Ite oon todennu, että plastidippaus ei kutistesukan päistä oikeen toimi. Vetää kosteuden jostain välistä silti sisään. Pitää plastidipata koko nopari ennenku laittaa kutistesukan.

Väittäisin kyllä, että maali ei kauaa kestä kun kuluu puhki, jos siihen vaikka esc:n juotokset ottaa kiinni. Laita vaan kutistesukat niinkuin on tapana ja kutistesukat pistetään johtohin hollille ennenkuin juotat viimeset piuhat kiinni ;).

MikeK

Kutistesukkaa vaan noparin päälle ja se siitä. Mä en ole stressannu mistään kosteuden suojauksesta. Monta talvea on tullu dipattua eri multeja hankeen ja ei ole mitään hajonnut. Jos vaan vähän luminen, puhaltelee pahimmat pois ja ilmaan. Jos on täys lumipallo, puhaltaa pahimmat pois ja antaa kuivata tiskipöydällä. Hyvin on toiminut :D
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Samppa

Turnigyn sähköauton ajoin kerran kokonaan uppeluksiin ojaan. Mitään piirejä ei ollut suojattu mitenkään. Nostin ojasta pois ja kuivattelin aikani. Sitten vain akku taas kiinni ja kovaa ajoa. Eli ei ne noparit, vastarit sun muut nyt aivan välttämättä heti possahda pienestä kosteudesta. Mutta parempihan se on silti suojata.

Nyt talvella on multit olleet välissä melkoisessakin lumisohjossa. Olen paineilmalla putsannut ja jos oikein kunnolla on kastunut, niin pesuhuoneen lattialla hiustenkuivaajan puhalluksessa on saanut tovin kuivaa. Tosin noissa on suojattukin ihan hyvin plastidipillä kriittisimmät paikat. ERC:ssä on NAze suojattu alapuolelta, mutta päältä ei mitenkään, tosin on siinä vaahtomuovin pala ollut päällä vaan ei se vettä pidä. Sen verran usein on lunta ollut FC:n päälläkin että tarkoitus on se käyttää vielä irti ja suojata ja samalla muutella hieman pinnien asentoja.

MikeK

Siitä on tiennyt että vettä on jossain liikaa sille kerralle, kun jos kone pysähtyy ilmassa tai fc sekoaa. Kuivaus ja tätsit :) Tosin mulla on Kissit jotka ei pala, joten harvinaisen hyvä tsäkä on ollu...
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

mikkox9x

#38
Lainaus käyttäjältä: MikeK - helmikuu 13, 2016, 02:20:48 IP
Kutistesukkaa vaan noparin päälle ja se siitä. Mä en ole stressannu mistään kosteuden suojauksesta. Monta talvea on tullu dipattua eri multeja hankeen ja ei ole mitään hajonnut. Jos vaan vähän luminen, puhaltelee pahimmat pois ja ilmaan. Jos on täys lumipallo, puhaltaa pahimmat pois ja antaa kuivata tiskipöydällä. Hyvin on toiminut :D

En itekkään oo tressannu sen takia, että mitään menis rikki ja omien kokemuksien mukaan kastellut elektroniikkavehkeet, kuten uitettu Mobius ja FPV-kamerakin on ruennu pelaamaan pikku kuivauksella, sekä noparit saa kuivaksi ja pelaamaan paineilmalla. Mutta se meinaa harmittaa, kun lentohommat pukkaa loppuun helposti lumihangessa uiton jälkeen, ku noparit imaseen vettä, eikä paineilmaa oo lähettyvillä. Siksi oon itte nyt sitten dippaillu osat nopareita myöten. Talvilennätyskokemusta ei oo ku viimetalvesta saakka, mutta siinä ajassa on tullu noi nopariongelmat moneen kertaan todettua. Hyvällä tuurilla kosteutta saa pois nopareista puhaltamalla, mutta saattaa sitten taas kesken lennon kipata, kun kerää kosteutta jonnekki piirin päälle.

En kyllä sano, että dippaus mitenkään pakollista on, mutta suosittelen jos on tapana uittaa lumihangessa ja haluaa, että vehkeet pelaa :).

Miksu

#39
Toi suojaaminen on mulla vähän vaikeempaa kun noparit jää ton lankun ja rungon väliin siinä vaiheessa kun juotan moottorin johdot sinne kiinni, kutistesukan sinne saa ujutettua ja vähän jollain pensselin päällä sörkittyä mut mikään kuumaliima pistooli esimerkiksi ei mahdu sinne sit enää et vois tukkia ne kutistesukan päädyt jotka jää hiukan auki. Veikkaan et laitan sinne vaan kusisetsukat ja meen näillä sit koittaa olla uittamatta sitä hirveesti missään suossa. Ootteko FC laastinu kauttaaltaan tolla plastidipillä myös? Mites vastaanotin?

hukkis

On kyllä tullu autoa uitettua joskus aika huolellisesti. Kerran piti harjan varrella onkia ojasta. Mitään kuivatteluja vann jatkoin ajelua. Hyvin kesti. Halpiskuraa koko laitos, niin ei juuri haittaa vaikka vähän jotä käryää.

Miksu

Tänään pääs taas takas sorvin ääreen pienen loman jälkeen ja kyl tos meinaa hulluks tulla ku tota koittaa laittaa nippuun. Tais mennä vähän liian hienoks toi rakentaminen. Toivottavasti lopputulos ois sit ees siistin näkönen sekä kaikin puolin toimiva raketti. Enää tarttis venaa se plastidippi postista sekä sit käydä ostamassa vähän johtoja sekä liittimiä ni saa vastarinki kiinni sinne ja sit PDBlle virrat jostain. Sit pitää kans vähän noit johdotuskaavioita koittaa pähkäillä ku ei oo ihan kristallin kirkasta viel se väylän kytkeminen ja telemetria ja mitä niit kaikkii juttuja siin oli ku piti tehdä jotenki :S

Miksu

Tos alkuviikosta tuli tilattua vähän plastidippiä ja koska viimeks se loppus kesken heti alkuunsa ni tilasin sitä sitte ihan kunnolla ja hetki sitten havainnollistin vähän paremmin että kuinka paljon mä sitä tarviin näihin piirilevyihin ja kontaktipintoihin ja tota tästä puolesta litrasta riittää kyl koko loppu elämäks tän kopteri harrastuksen pariin ;D ;D Syy siihen miks se tais loppua viimeks kesken on siinä et maalasin auton vanteita enkä 4x4cm kokosia piirilevyjä...

Btw kiitoksia kaverille kun juotti mulle noita pienmimpiä pinnejä. Toi vakio kärki mikä tos kolvis tuli mukana soveltuu kyllä niihinkin mut se vois mahdollisesti olla myös pienempikin ;D

Miksu

Mistäs noita tommosia liittimiä saa ostettua suomesta (tai turusta) mitkä sopii noihin nazen pinneihin, entä mistä niitä pinnejä mahtaa saada erinäkösissä riveissä? Ja minkä kokosta johtoa toi tarttis olla ku tulee akulta tonne PDBlle et se ei oo ainakaan liian köykästä.

Samppa

#44
Niihin pinneihin passaa normit "servoliittimet" ja mm. 2-napainen jst-liitin. Jos nyt niitä kortin mukana tulleita headereita tarkoitat... Eli esim. nuo nopareiden liittimethän voi tökkiä niihin suoraan. Mulla EuroRC:ssä akkujohto on 16AWG, eli ilmeisesti 1,3mm2 kokoa. Epiquadiin tulikin sitten hieman jöötimpää 12AWG (3,3mm2) silikonipiuhaa, mutta siinä noiden johtojen pituus on vain parisen senttiä. Varmaan tuo 16AWG on täysin riittävää tai jos varmanpäälle haluaa niin vaikka 14AWG. Tuo 12AWG meni jo liioittelun puolelle ja oli aavistuksen haastava juottaa PDB:lle, kun oli niin paksu jööti.

edit: eikös sulla ainakin yllä olevan kuvan mukaan tuo akkujohto ole jo tehtynä?