Multikopterit.net keskusteluforum

Miksun kikottimet

Aloittaja Miksu, joulukuu 18, 2015, 12:26:08 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 24, 2016, 11:44:42 AP
Pelkällä yawilla voi olla vaikea huomata asentoa. Jos haluaa sillä muuttaa selkeästi liikesuuntaa, niin pitää hieman myös oikealla tikulla korjata samalla. Enemmän liikesuuntiin vaikuttaa sen oikean puoleisen tikun kääntelyt. Sillä kattoo mihin päin lähtee ja sitten koittaa yawilla kääntää asennon perä itseen päin. Tosin jos LOS:ssa alkaa oleen niin kaukana ettei suuntaa erota, niin varmaan helpoin ottaa multi alas jonkinlaisella hallinnalla ennen kuin tulee täysin hallitsemattomasti ;D Suosittelen niitä ledien asentamisia. Itsellä oli eka multissa takana punainen ledinauha ja edessä valkoinen. Helpotti LOS lentoa huomattavasti. Nykyisissä on vain takana ohjelmoitavat ledit, jotka yleensä lennon aikana palaa punaisena.
Joo, tuo nyt oli vähän hankalasti kerrottu, mutta tuo video auttaa ymmärtämään aika hyvin mitä tarkoitin. Sen avulla olen kopterin joka on vain pieni piste horisontissa saanut käännettyä niin että tulee itseäni kohti (vaikka voi usko loppua välillä onko se piste suurenemassa vai ei) ja näin ollen saanut sen takaisin lähipiiriin. Joskus se kopteri vaan voi olla niin kaukana ettei mitkään ledinauhat auta orientaation hahmottamisessa.

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 24, 2016, 11:44:42 AP
Eri kapasiteetin akkuja ei ole suositeltavaa ladata rinnan. Ehkä noin pienellä kapasiteettierolla ei vielä tule ongelmia. Samoin rinnan ladattavat saisi olla mielellään samaa sarjaa olevia akkuja, mutta tämä voi olla jo varmuuden ylenpalttistakin maksimointia. Sisäisissä vastuksissa on kuitenkin eroja eri merkkien ja mallien välillä. Itse en ole uskaltanut ladata 1300mAh Tattuja, Optipowereita ja nanoja keskenään rinnan. Lähinnä tulee mikron 850mAh Optipowereita latailtua rinnan kun on pari samanlaista. Ja lennokeissa käytettäviä isompia nanoja.
Hyvä pointti. Itseasiassa en kyllä itsekään noita uskalla sotkea :D Mulla on 4kpl nano-tech akkuja ja sitten 2kpl kopterin "vakio akkuja". En koskaan niitä lataa sekaisin vaan aina vain samanlaisia kerrallaan. Kyllä tuo rinnakkain lataaminen on jotenkin sellaista puuhaa, että siinä on ennemmin liian tarkkana kuin lepsuna.

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 24, 2016, 11:44:42 AP
Kyllähän piippari (varmaan) kaikilta näistä fpv rallimulteista löytyy. Jos ei löydy, niin hukkaaminen on kyllä ihan omaa tyhmyyttä. Vaikka ei olisi pitkääkään heinää niin toisinaan kovassa vauhdissa johonkin kolhiessa multi tuppaa päätymään johonkin ihan erikoiseen suuntaan tulosuuntaansa nähden. Pariinkin kertaan olen mennyt hakemaan multia ja ihmetellyt kun ei näy. Piippari päälle ja onkin ollut useamman metrin päässä ihan eri suunnassa josta olisin olettanut sen löytäväni. Turhaan hukkaa parhaimmillaan (pahimmillaan) useamman satasen kampetta alle euron osassa säästämisen takia.
Joo, piippari on mullakin. Sellainen "kiinteästi asennettava" joka tulee "kaasu servon" piuhaan (käytän siis vielä PWM:ää) ja alkaa piippaamaan jos ei 1min sisällä ole mitään signaalia tullut. Pitää kehittää joku toinen ratkaisu sitten kun siirryn PPM:ään.

Todellakin FPV lentelyssä varsinkin, mutta myös LOS lentelyssä (jos lentää kauas) se kopteri voi olla ihan eri suunnassa ja kohdassa missä sen luuli olleen. Ja tuo torppaus oli todellakin täysin omaa tyhmyyttä aikanaan kun ei ollut mitään ajastinta tms. ja tuli arvioitua väärin milloin se akku on lopussa :D Mutta siitä oppi sen että jos vaan voi välttää heinäpeltojen yms. yllä lentelyn, niin ei kannata turhaan ottaa sitä riskiä että saa metsästää sitä kopteria sieltä :D

Ja sittenhän tietysti voi hyödyntää esim. mahdollista radion telemetrian RSSI-signaalia siihen kopterin paikantamiseen.

Pitäisi tosin olla vielä joku omalla akulla varustettu paikannin/piipperi jos vaikka siinä rytäkässä kopterista lähtee virrat kokonaan.

Miksu

#136
Itellä on punaset ledit takana (tosin kopterin alla) ja valkoiset edessä. Ne toimii aika hyvin noilla etäisyyksillä missä lentelen, välillä vaan se kopteri on niin kenossa ettei niitä ledejä nää lainkaan ja sillon rupee pelottaa ettei se nyt oo ainakaan menossa pois päin tai sit syöksy maahan. Tosiaan ku tarpeeks menee kauas tosta missä oon lentäny ni sielt tulee asutus alue vastaan ni pelottanu lähinnä ettei se sinne päälle ajaudu ku ikävä lähtee ilta yheksän aikaan könyymään sitä kopteria kenenkään katolta tai takapihalta ;D

Löytyy myöskin piippari, joka on kytkimen takana (moottorit onf off ja piippari). Sekä samassa se naze vilkuttaa jotain lediäkin muistaakseni? On myöskin RSSI signaali ohjelmoitu niin että jos laskee alle 70 ni se kertoo sen signaali vahvuuden mulle aina 3 (vai 5?) sek välein niin kauan kunnes se on yli 70. Vois varmaan tota rajaa vähän laskea ku tuntuu et se signaali tippuu alle ton 70 aika useesti. Ja sit on myös ohjelmoitu nappiin se RSSI että saan sen tietoon jos haluan kesken lennon. Nyt jos oon lentäny acroa ja menny kopterin suunnasta sekasin (voi tapahtua alle 50m matkallakin) ni oon heittäny heti vaan leveli moodin päälle ni se ei ainakaan tipu sielt taivaalta sen takia etten tiedä mihin suuntaan ohjata. Toistaseks en oo lentäny niin kauas et kopterista näkyis vaan pieni piste koska tosiaan LOSissa mennään.

Akkuja mä latailen tollasella skyrc e6650 lauturilla jossa mahdollisuus ladata vain yhtä akkua kerralla. Kaikki akut mulla on tosiaan noita turnigyjä (koska en tiedä mistä esim tattuja saa euroopasta) ku ei jenkit suostu postittaa niitä. Ja ne kerkee kyl jäähtyy ihan hyvin siinä välissä ku ajan lentopaikoilta kotiin ja alotan lataamisen. Toistaseks mulla on kennon minimi jännite säädetty 3.5 volttiin ja yleensä ekan sellasen pidemmän piippauksen jälkeen lopetan riehumisen siel taivaalla ja lentelen (jos lentänyt levelillä) ni vaiks hetken acroa viel siin hissukseen ja sit ku tulee jatkuva piippaus ni lopetan lentämisen about heti. Toistaseks mulla ei toimi toi akun jännitteen checkkaus telemetrian kautta, jostain käsittämättömästä syystä. Kaikki muut tiedot sieltä kyllä tulee perille. Joten sitä kautta en voi ohjelmoida mitään varotus juttua tonne kopterin päähän tai radion päähän.

EDIT Ja mitä tulee tohon akkujen lataamiseen isommalla virralla, ni mullahan ois sit aina "kiire", koska ei mulla noin nii ku yleisestiottaen oo mitään 5 tuntia aikaa odottaa kotona et akut latautuu, tottakai mä nyt latailen niitä tässä muitten askareiden ohessa mut välillä harmittaa ku ei voi mennä lentää ku eilen ei kerenny lataa akkuja ja tänään ei kerkee lataa niitä muuta ku vast huomiselle. Nytkin latailen niitä tolla "kiireellisyys" amppeeri määrrällä koska on nätti ilma ja tekis mieli käydä lentämässä tossa samalla reissulla ku käyn hoitaas muitaki asioita samalla suunnalla.

marksu

#137
Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 24, 2016, 05:42:13 IPAkkuja mä latailen tollasella skyrc e6650 lauturilla jossa mahdollisuus ladata vain yhtä akkua kerralla. Kaikki akut mulla on tosiaan noita turnigyjä (koska en tiedä mistä esim tattuja saa euroopasta) ku ei jenkit suostu postittaa niitä. Ja ne kerkee kyl jäähtyy ihan hyvin siinä välissä ku ajan lentopaikoilta kotiin ja alotan lataamisen. Toistaseks mulla on kennon minimi jännite säädetty 3.5 volttiin ja yleensä ekan sellasen pidemmän piippauksen jälkeen lopetan riehumisen siel taivaalla ja lentelen (jos lentänyt levelillä) ni vaiks hetken acroa viel siin hissukseen ja sit ku tulee jatkuva piippaus ni lopetan lentämisen about heti. Toistaseks mulla ei toimi toi akun jännitteen checkkaus telemetrian kautta, jostain käsittämättömästä syystä. Kaikki muut tiedot sieltä kyllä tulee perille. Joten sitä kautta en voi ohjelmoida mitään varotus juttua tonne kopterin päähän tai radion päähän.

EDIT Ja mitä tulee tohon akkujen lataamiseen isommalla virralla, ni mullahan ois sit aina "kiire", koska ei mulla noin nii ku yleisestiottaen oo mitään 5 tuntia aikaa odottaa kotona et akut latautuu, tottakai mä nyt latailen niitä tässä muitten askareiden ohessa mut välillä harmittaa ku ei voi mennä lentää ku eilen ei kerenny lataa akkuja ja tänään ei kerkee lataa niitä muuta ku vast huomiselle. Nytkin latailen niitä tolla "kiireellisyys" amppeeri määrrällä koska on nätti ilma ja tekis mieli käydä lentämässä tossa samalla reissulla ku käyn hoitaas muitaki asioita samalla suunnalla.
Tuolla sun laturilla näemmä voisi ladata joko kahta akkua samaan aikaan rinnakkain tai sitten yhtä akkua 2C:llä. Tuollaisella aiemmin linkittämällä parallel board:lla, saisit tosiaan ladattua kaksi akkua n. tunnissa. Sitten joskus kun hankit tehokkaamman laturin saa usemmankin akun samaan aikaan ladattua. Mutta kyllä tuo kaksi akkua kerralla jo tuplaa latausnopeuden :D Tai sitten tosiaan 2C:llä, joka tosin sitten pidemmän päälle voi heikentää akun kapasiteettia nopeammin.

Edit: 2C eikä 2S :D

wierdo


Akkuja mä latailen tollasella skyrc e6650 lauturilla jossa mahdollisuus ladata vain yhtä akkua kerralla. Kaikki akut mulla on tosiaan noita turnigyjä (koska en tiedä mistä esim tattuja saa euroopasta) ku ei jenkit suostu postittaa niitä.

EuroRc myy Suomessa Tattun akkuja, Autopartner Ruotsissa ja Saksassa N-Factory.
Itse käytän EuroRcstä ostettuja Halkoja. (Hinta/laatusuhde)

wierdo

Ei onnistunut lainaus Miksulta.

Samppa

#140
Lainaus käyttäjältä: marksu - elokuu 24, 2016, 08:52:46 IP
Tuolla sun laturilla näemmä voisi ladata joko kahta akkua samaan aikaan rinnakkain tai sitten yhtä akkua 2S:llä. Tuollaisella aiemmin linkittämällä parallel board:lla, saisit tosiaan ladattua kaksi akkua n. tunnissa. Sitten joskus kun hankit tehokkaamman laturin saa usemmankin akun samaan aikaan ladattua. Mutta kyllä tuo kaksi akkua kerralla jo tuplaa latausnopeuden :D Tai sitten tosiaan 2S:llä, joka tosin sitten pidemmän päälle voi heikentää akun kapasiteettia nopeammin.

Tarkoitat varmaan kirjoittaa 2C:llä? Purku- ja latauskertoimet ilmoitetaan C- arvona ja S- arvo taas on kennomäärä (sarjaankytkettyjen kennojen määrä tarkalleen). Normi 4S akut on tarkalleen 4S1P, mutta tuota 1P:tä ei nykyisin juuri näe.

Itse olen ostanut Tattun EuroRC:ltä. Sieltä saatavat Halko- brändillä olevat on myös hyviä ja pavelu ensiluokkaista. Optipoweria sa heliflyfinlandilta. 1300mAh opti on ihan ok akku, mutta pienempi on hieman lelu rakenteeltaan

Nuo omatkin rinnanlatauskommentit koski nimenomaan tuollaisen rinnanlatauslevyn käyttöä. Omassakaan laturissa ei ole liityntää kuin yhdelle akulle, mutta mulla on tuollainen paraller boardi oikeestaan pysyvästi tuossa laturin perässä vaikka en lataisikaan kuin yhtä akkua kerrallaan.

Miksu

#141
Näkyyks huonon ja hyvän akun ero lentoajassa vai käyttöiässä? Ja mistä ylipäätään nään et akku alkaa tulemaan käyttöikänsä päähän, loppuuks siit puhti sit tosi nopeeta?

Ja tän päivän lentojen perusteella voisin sanoo et pitäs reenaa varmaan hitaasti lentämistä enemmän ku tuppaa tulemaan väkisinki vauhtia aina hirveesti siihen lentämiseen. Annoin myös yhen kaverin kokeilla ku on lennelly olohuoneessansa jollain sellasella pienellä rääpäleellä ni sehän lens tolla tasasemmin ja nätimmin ku minä :D ja ei ollu siis koskaan lentäny mitään kämmentä isompaa laitetta. Et kyl niist pienil koptereil harjottelust on sit varmaan vaan hyötyy. Tosin sano kyl et eipä tollakaan oo mitenkää silleen vaikee lentää, ainut et tos on paukkuu paljo enemmän sit jos haluu mennä kovaa.

marksu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 24, 2016, 09:49:42 IP
Lainaus käyttäjältä: marksu - elokuu 24, 2016, 08:52:46 IP
Tuolla sun laturilla näemmä voisi ladata joko kahta akkua samaan aikaan rinnakkain tai sitten yhtä akkua 2S:llä

Tarkoitat varmaan kirjoittaa 2C:llä? Purku- ja latauskertoimet ilmoitetaan C- arvona ja S- arvo taas on kennomäärä (sarjaankytkettyjen kennojen määrä tarkalleen). Normi 4S akut on tarkalleen 4S1P, mutta tuota 1P:tä ei nykyisin juuri näe.
utta mulla on tuollainen paraller boardi oikeestaan pysyvästi tuossa laturin perässä vaikka en lataisikaan kuin yhtä akkua kerrallaan.

No 2C:tä tietysti :D Jotenkin taas eilen ajatuksissani kirjoittanut mitä sattuu. Mullakin tuo parallel board on aina kiinni laturissa, ja kaikki adapterit ym. sitten tulee siihen parallel boardiin kiinni. Paljon helpompaa niin.

marksu

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 24, 2016, 10:16:00 IP
Näkyyks huonon ja hyvän akun ero lentoajassa vai käyttöiässä? Ja mistä ylipäätään nään et akku alkaa tulemaan käyttöikänsä päähän, loppuuks siit puhti sit tosi nopeeta?
Näkyy molemmissa. Akku ei kestä enää niin kauaa kuin ennen. Kaikki akut alkaa menettää sitä varauskykyään ajan myötä. Toiset nopeammin ja toiset hitaammin. Eiköhän nuo akut kuitenkin ole aika kulutustavaraa tässä harrastuksessa :D

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 24, 2016, 10:16:00 IP
Ja tän päivän lentojen perusteella voisin sanoo et pitäs reenaa varmaan hitaasti lentämistä enemmän ku tuppaa tulemaan väkisinki vauhtia aina hirveesti siihen lentämiseen. Annoin myös yhen kaverin kokeilla ku on lennelly olohuoneessansa jollain sellasella pienellä rääpäleellä ni sehän lens tolla tasasemmin ja nätimmin ku minä :D ja ei ollu siis koskaan lentäny mitään kämmentä isompaa laitetta. Et kyl niist pienil koptereil harjottelust on sit varmaan vaan hyötyy. Tosin sano kyl et eipä tollakaan oo mitenkää silleen vaikee lentää, ainut et tos on paukkuu paljo enemmän sit jos haluu mennä kovaa.
Kyllä noilla pienillä leluilla harjoittelu oikeasti kannattaa. Se on tosiaan aika helppo sitten siirtyä isompaan kun on ensin leluilla opetellut ne perusteet. Ne pienet lelut kun kuitenkin lentää ihan täysin samalla tavalla kuin nämä isommatkin :D (Siis silloin kun lennetää autolevel:llä LOS:na) Isommissa on vain tuota puhtia vähän eritavalla.


Ja tämä on nyt taas vain minun mielipide perustuen omiin kokemuksiin, joku muu voi olla ihan toista mieltä:

Eli minusta LOS lentelyssä kannattaa aluksi unohtaa Acro kokonaan. Pysy niissä autolevel moodeissa. Sitten kun osaat perus lentelyt hyvin, eli kahdeksikot sun muut sujuu ongelmitta, eikä se itseään vastaan lentely enää tuota ongelmia, niin sitten voi vähän Acroa kokeilla (mutta varaudu useisiin torppauksiin harjoitellessa) Flippejä varten kannattaa käyttää näin alussa Rattitude tyyppisiä moodeja, joissa autolevel on käytössä, mutta pitch/roll tikun ääriasennoissa kopteri kuitenkin menee ympäri. (eli saat näyttäviä flippejä helposti ja turvallisesti)

FPV lentelyssä sitten sen sijaan kannattaa nuo autolevel moodit unohtaa mahdollisimman pian ja siirtyä Acroon. Se Acro kun on niin paljon helpompi hahmottaa ja hallita FPV:nä.

Miksu

Mites muuten ton akun jännitteen suhteen ku en saa sitä tuolta radiosta esille mut huomasin eilen et sillon ku akku rupee loppumaan ni sen kovan lipocheckkerin piippauksen lisäks kuuluu sellanen hiljasempi uikutus joka on suunnilleen samantasonen ku mun beepperin ääni. Ja oon kuitenki FClle säätäny akun minimijännitteen silleen et se on 14.5 tjsp. Eli se saattaa olla et se FC sittenki tietää mitä se akun jännite on mut se ei vaan tuu joko sinne radiolle asti tai sit en osaa käyttää sitä radiota ;D

Samppa

No se on se FC:n oma akkuhäly, joka käyttää sitä piipparia. Onko sulla sen lisäksi vielä erillinen lipo- häly kyydissä? Kirjoitit jo aiemmin että FC:lle jännite tulee oikein, joten tietäähän se.  ;) Jostain syystä se ei vaan tule radiolle asti. Ilmeisesti ne kopterin asentotiedot kuitenkin kulki ihan oikein siinä FC:n ja vastarin välillä jonka vuoksi onkin aika erikoista jos tuo jännite ei tule...

Lainaus käyttäjältä: Samppa - elokuu 12, 2016, 10:31:42 IP
Näkyykö se akkujännite kuitenkin cleanflightin konfiguraattorissa oikein kun akku kiinni katot tietokoneelta?

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 12, 2016, 10:37:20 IP
Juu cf ja bf softissa se näkyy oikein siellä.

Miksu

#146
Juu, veikkaan et en vaan osaa hakee sitä oikeeta arvoa sieltä radion päästä eli se akun jännite ei sen takia näy siellä olleskaan, en mä muuta oikeen keksi ku kuitenki asentotiedot sieltä tulee perille. Mut joo toistaseks käytän sellasta lipocheckkeriä joka matkustaa siellä kyydissä. Se on ehkä muutenki parempi kun se hälyttää heti jos yhenkään kennon jännite laskee alle sallitun eikä pelkästään akun jännitten mukaan kuten se FC sit tekee. Tietty se lipocherkkeri uikuttaa aina sillon tällön jos painaa täyskaasulla menemään jonku pidemmän siivun ni ne kennojen jännitteet laskee hetkellisesti niin paljon.

EDIT: Pitiks tost kamerast ottaa PAL vai NTSC ja mites toi lähetin AU Freqency vai 40CH? Ja liitin varmaan SMA?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Miksu - elokuu 25, 2016, 05:21:36 IP
EDIT: Pitiks tost kamerast ottaa PAL vai NTSC ja mites toi lähetin AU Freqency vai 40CH? Ja liitin varmaan SMA?

PAL yleensä täällä käytössä. Kunhan kaikissa laitteissa sama, niin ei sinällään väliä. Lähettimeen 40CH. Liittimellä ei niin väliä. Mulla on molemmilla liittimillä lähettimiä (RP-SMA ja SMA). Kunhan antennin hommaat samalla liittimellä. Helpompi tietenkin on jos hommaa vain yhdellä liitinmallilla varustettuja lähettimiä, niin ei tarvii antenneja hommata erilaisia. Tosin on niitä adaptereitakin olemassa.

IleFPV

Ja jos on vasta alkamassa hankkimaan, niin suosittelen SMA-liittimiä, koska ovat huomattavasti yleisempiä, kuin rp-sma:t
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Miksu

#149
Noniin itekki tuli heräiltyä nyt talviunilta ja aktivoitua taas vähän tässä kopteri harrastuksessa. Ensimmäiseksi aattelin selvittää loputkin viimevuonna todetuista ongelmista eli telemetriat ei näkynyt radiossa oikein. Se selvis onneks suhteellisen vaivattomasti, jotenkin tuntuu vaan et itse on törmänny heti alkumetreillä kaikkein oudoimpiin ongelmiin joihin ei tahdo löytyä mistään ratkaisuja suoraan. Ensin se armaus ongelma ja nyt tää telemetria probleema. Noh onneks kaikista on toistaseks selvitty. Odotan vielä mielenkiinnolla tota FPV laitteiden asennusta ja conffausta. Ensimmäiset vastoinkäymiset tuli jo kun huomasin ettei mun 3D tulostettu kamera mountti sopinu käytettäväks ton kameran kanssa jonka ostin joten tilasin uuden 3D tulosteen tolle kameralle sekä uuden kameran tolle nykyselle 3D tulosteelle ni on sit varaa mistä valita.

Tuli nyt vihdoinkin myös tilattua fatsharkin lasit. Toistaiseksi puuttuu vielä lähetin ja vastaanotin sekä sit suunnitelma miten johdotan ne tonne FClle ja PDBlle. Tuli myös huomattua että tän vuoden alusta lähtien akkujen tilaaminen ulkomailta muuttu tosi hankalaksi ja monet kaupat eivät lähetäkkään akkuja enää lainkaan. Toistaseks mulla vois olla tarvetta jollekkin paremmalle akulle noihin fatsharkkeihin ja sit kans paremmalle akulle tohon taranikseen joten semmosia voi linkkaa jos jaksaa tai viittoa ainakin kauppoihin joista semmosia vois mahdollisesti saada. Hobbykingistä saa varmaan akkuja ainakin tohon taranikseen, en vaan tiedä millasilla spekseillä se akku pitää olla ettei tapahdu ihmeellisiä asioita.

Tohon FPV RX TX puolelle meinasin että koitan löytää jostain sellasen diversity moduulin koska ne näyttää nyt syrjäyttävän pikkuhiljaa noi vanhat perinteiset moduulit eikä ne oo vissiin enää ihan niin lastenkengissä kun vielä viimevuoden puolella. Lähettimeksi meinasin hankkia jonkun josta pystyy säätämään tehoa esim 25/200/600 tai jotain sinne päin joten jos lentelee yksin jossain alueella jossa saattaa olla häiriötekijöitä enempi niin voi sit mahdollisesti käyttää korkeempia lähetystehoja ja sit jos osallistuu joskus esim johonkin leikkimielisiin skaboihin ni voi lentää ns laillisilla tehoilla (on varmaan edellytys osallistumiselle).