Multikopterit.net keskusteluforum

Naze 32 / Baseflight ym.

Aloittaja varis, kesäkuu 24, 2014, 08:40:47 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MikeK



Lainaus käyttäjältä: Dr.Jalopeno - tammikuu 06, 2016, 03:54:36 IP
No eihän tuo muuta osannut kun flipata vasemmalle kyljelleen heti kun antaa kaasua. Kaikki testattu ja pyöritelty uudestaan. FC:n asento YAW -180 astetta kun nuoli taaksepäin jne. Koneella katsottuna kaikki taas ok. Sama juttu, flippaa vaan vasemmalle.
Ei jaksanut enää leikkiä. CC3D takas ja noin 3 min säätöä koneella. Nyt taas toimii :)
Kääntö mikä ohjelmalle annetaan on 180. Jos laitoit -180, se todellakin pyörii maassa. Eli 0, 90, 180 ja 270.

CC3D on nopea saada ilmaan OP:n softalla, mut ei vaan enään ole kehittynyt pitkiin aikoihin. Viimeisin päivitys tullut puolisen vuotta sitten.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

reinoh

#346
Nakkasimpa tossa CC3D:lle uusimman(?) betaflightin, kesällä joskus laittelin jonkin jo melko vanhan version. Hyvinhän se lenti, mutta piti uutuuden viehätyksessä kopasta uutta. Äkkiseltään tuntu että samoilla rateilla normi acro on jotenki herkempi ja airmode tuntuu tutulta vanhalta smoothilta betalta. Throttle downia sitte kokeilin tossa tuulisessa kylmässä kelissä nopeesti, niin vähä outo "drrdrrr" kuuluu jostain... veikkauksia mistä kyse?

https://youtu.be/NkJ-ICtteiw

*edit

laitetaas vielä tämmönen, huomasin että kopu vähä meinas vaeltaa... aattelin että vähä lisää deadbandia mut nyt huomasin tämmösen. onko mitenkä normaalia :)

https://youtu.be/jmrFEk5SJcs

*edit2

kalibroin akkupinon alla ton ja parilla buutilla alko pysymään paikallaan, onhan toi fc jo hittiä ottanutkin...

Samppa

#347
Mulla on tuossa pienemmässä quadissa CC3D, jossa uusin tai ainakin uudemman pään betaflight. Se tykkää koko ajan oikealle etuviistoon lähteä pukkaamaan. Eli kun leijuttaa paikallaan, niin koko ajan saa vähän vasemmalle ja taakse antaa komentoa tai muuten se lähtee issekseen eteen kallistaan. Oisko lie samaa hommaa, pitääpä tutkia nyt kun radiot on maailmalla eikä pääse lentämäänkään. Ehkä pitäis itsekin tuota kalibrointia tehdä useampi kierros.

Nyt samalla voisi kysyä pari asiaa:
- Naze32:ssa (myöskin betaflight) voi tehdä nuo kalibroinnit tikkukomennoilla. Onko tässä CC3D:ssä vastaavia tikkukomentoja? Kerran olen googletellut, mutta en löytänyt... Koitin samoja kuin Nazessa, mutta enpä huomannut että olisi vilkutellut tms. muutenkaan niihin reagoinut.

- Miten tässä saisi ESC:t kalibroitua tuon cleanflight softan kautta? Nazessa kun tökkää usbipiuhan kiinni, niin kortti saa sähköt ja pääsee tuonne motors- välilehdelle. Sieltä sitten vain kaasu täysille ja akku kiinni, jonka jälkeen kaasu alas. Mutta kun tässä CC3D:ssä pitää ensin panna akku kiinni ja vasta sitten pääsee tuonne asetuksiin, niin kuinka siinä sitten kalibroinnin tekee? Myöskään ihan radion avulla kalibrointi ei onnista kun ei voi armata kuin kaasu nollilla. Ja escit on juotettu CC3D:lle.


Nemo

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 12, 2016, 12:59:42 IP
Mulla on tuossa pienemmässä quadissa CC3D, jossa uusin tai ainakin uudemman pään betaflight. Se tykkää koko ajan oikealle etuviistoon lähteä pukkaamaan. Eli kun leijuttaa paikallaan, niin koko ajan saa vähän vasemmalle ja taakse antaa komentoa tai muuten se lähtee issekseen eteen kallistaan. Oisko lie samaa hommaa, pitääpä tutkia nyt kun radiot on maailmalla eikä pääse lentämäänkään. Ehkä pitäis itsekin tuota kalibrointia tehdä useampi kierros.

Värinöitä :) Itsellä oli kanssa jossain vaiheessa noita driftaamis ongelmia, ja kaikki ratkesi kun laittoi kortin ja rungon väliin tarpeeksi värinän vaimennusta. Ja ongelma ilmeni ainoastaan angle ym. self level tiloissa mutta ei ratella, eli ilmeisesti kiihtyvyysanturi reagoi herkemmin noihin värinöihin eikä gyro. Uusimmissa setupeissa oon kytkenyt kokonaan tuon acc:n pois, niin silloin on voinut käyttää jopa kiinteää asennusta ongelmitta.
Lainaa

Nyt samalla voisi kysyä pari asiaa:
- Naze32:ssa (myöskin betaflight) voi tehdä nuo kalibroinnit tikkukomennoilla. Onko tässä CC3D:ssä vastaavia tikkukomentoja? Kerran olen googletellut, mutta en löytänyt... Koitin samoja kuin Nazessa, mutta enpä huomannut että olisi vilkutellut tms. muutenkaan niihin reagoinut.

- Miten tässä saisi ESC:t kalibroitua tuon cleanflight softan kautta? Nazessa kun tökkää usbipiuhan kiinni, niin kortti saa sähköt ja pääsee tuonne motors- välilehdelle. Sieltä sitten vain kaasu täysille ja akku kiinni, jonka jälkeen kaasu alas. Mutta kun tässä CC3D:ssä pitää ensin panna akku kiinni ja vasta sitten pääsee tuonne asetuksiin, niin kuinka siinä sitten kalibroinnin tekee? Myöskään ihan radion avulla kalibrointi ei onnista kun ei voi armata kuin kaasu nollilla. Ja escit on juotettu CC3D:lle.

Kyllä mulla on muistaakseni toiminut tikkukomennot myös op:n kortilla, ne taitavat olla softasidonnaisia eikä liity ite korttiin. Kun controlleri saa käskyn resetoida anturi, niin ei se tiedä tuleeko käsky konfiguraattorin vai tikkujen kautta. Tarkista receiver välilehdeltä että kaikkien kanavien liikeradat ovat varmasti 1000-2000 koska jos joku noista jää vajaaksi niin ei varmasti toimi.

Itse tein xt60 liittimellä olevan kaapelin jossa toisessa päässä 5v ubec ja sen perässä servoliitin. Tuolla on useasti käyttöä, ja sillä saa helposti tökättyä korttiin virtaa vaikka kutosmoottorin pinneistä ilman akun kytkemistä. Sen avulla olen myös escit kalibroinu, en tiedä onko muuta keinoa.

-
Ps. Jos olet väännellyt kalibrointia yrittäessäsi noita tikkuja sinne sun tänne, niin tarkista myös ettet ole vahingossa antanut tikuilla ACC-Trimmiä. Sen näkee nykyään helposti konfiguratorista, taitaa olla siinä ekalla välilehdellä. Se siis aiheuttaa juuri tuota driftaamista jos lennät noilla vakautusmodeilla. ;)

Welho

Lainaus käyttäjältä: Samppa - tammikuu 12, 2016, 12:59:42 IP
- Miten tässä saisi ESC:t kalibroitua tuon cleanflight softan kautta? Nazessa kun tökkää usbipiuhan kiinni, niin kortti saa sähköt ja pääsee tuonne motors- välilehdelle. Sieltä sitten vain kaasu täysille ja akku kiinni, jonka jälkeen kaasu alas. Mutta kun tässä CC3D:ssä pitää ensin panna akku kiinni ja vasta sitten pääsee tuonne asetuksiin, niin kuinka siinä sitten kalibroinnin tekee? Myöskään ihan radion avulla kalibrointi ei onnista kun ei voi armata kuin kaasu nollilla. Ja escit on juotettu CC3D:lle.
Usb ja akku kiinni ja sit painat connect ihan normaalisti. Meet motors välilehdelle otat akun irti laitat raksin ruutuun ettei oo potkureita paikallaan sit kaasu täysille ja akku takas kiinni ootat piippaukset ja kaasu nollille taas ootat piippaukset ja se on siinä.

MikeK

Tikkukalibrointia joku aikoinaan kehui. Oli mini lähes katollaan korkealla puussa ja normaalisti ei armaa kun ei ole levelissä. Kalibroi uudelleen ja sai alas kun pisti hanaa kunnolla :D
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Nemo

 ;D ;D

Mä olin kans kerran puussa ja en saanut armattua, toi kalibrointi olis varmaan auttanut. Vähän ot, mutta saakohan tuota armauksen estoa väärässsä asennossa millään disabloitua? Lienee  toi small_angle joka on defaulttina 25? Jos kokeilis vaihtaa siihen 180  ::)

ntthhtl

Kasvattamalla small_anglea tai disabloimalla acc kokonaan (set acc_hardware=1 ;)

Samppa

#353
Itse asiassa mulla mielestäni tekee tuota driftaamista etuoikealle nimenomaan acro moodissa. En anglea nykyisin käytä ollenkaan. Sellainen muistikuva tosin on että joskus kokeilin tässä sitä ja silloin pysyi paikallaan... Tämän pienemmän quadin ostin käytettynä tältä foorumilta. Ei ole tullut itse kasattua, niin enpä itse asiassa tiedä miten kortti on kiinni, pitää tarkistaa. Tuossa EuroRC 250 quadissa mulla on Naze32 kiinteästi kiinni, mutta ei ole ongelmia. Tarviiko noita kiihtyvyysantureita acro- moodissa sitten mihkään? Voisihan ne koittaa disabloida vaikka kokonaan ja katsoa mitä vaikuttaa.

Lainaus käyttäjältä: Welho - tammikuu 12, 2016, 02:01:21 IP
Usb ja akku kiinni ja sit painat connect ihan normaalisti. Meet motors välilehdelle otat akun irti laitat raksin ruutuun ettei oo potkureita paikallaan sit kaasu täysille ja akku takas kiinni ootat piippaukset ja kaasu nollille taas ootat piippaukset ja se on siinä.

Jaa enpäs ole tiennyt että akun kestää ottaa irti silloin kun ollaan pc:llä kiinni (CC3D) kortissa. Pitääpä kokeilla, tosin aika hyvin nuo escit tuntuu synkassa olevankin. Aloin vain pohtimaan että miten nuo synkkaa jos joskus oikeasti tarve...

lazyeyes

Akun käyttö ei ole pakollista. Sen saa yhdistettyä laittamalla usb johto (isompi plugi) hitaasti kunnes valot syttyy jolloin odotat että se buuttaa ja sitten laitat plugin kokonaan sisään. Jatko johto helpottaa. Ei tartte aina ruuvailla rupelleja kun muuttaa asetuksia. Osaiskohan joku kertoa miten baud raten saisi isommaksi koska 2mb blackbox datan lataamisessa menee tunti.

taski

Pärkkele. Päivitin taannoin miniläppäriin w10:n, ja nyt ei Cleanflight configurator pelaa. Lähtee normaalisti tulille, mutta connect kaataa sovelluksen. Viime yöstä lähtien googlettanut kuin viisi miestä, mutta ei ole toimivaa lääkettä löytynyt vielä.

Certi

Lainaus käyttäjältä: taski - tammikuu 12, 2016, 09:43:51 IP
Pärkkele. Päivitin taannoin miniläppäriin w10:n, ja nyt ei Cleanflight configurator pelaa. Lähtee normaalisti tulille, mutta connect kaataa sovelluksen. Viime yöstä lähtien googlettanut kuin viisi miestä, mutta ei ole toimivaa lääkettä löytynyt vielä.

Kyllä täällä toimii windows 10:llä. Käy katsomassa ettei mitään hassua ole laitehallinnassa näkyvissä. Kokeilit varmaan jo poistaa ja asentaa ton chrappin uudelleen?

taski

Joo poistin cleanflightin ja asensin uudelleen. Ei auttanut, tänään teen saman koko chromelle. Katsellaan.

Samppa

Mulla on hämärä mielikuva että saattoi tehdä alussa tuota itselläkin. Piti asennella fc:n ajurit uusiksi tms. Eli kun laittoi kortin kiinni tietokoneeseen, niin sitten laitehallinnasta katsoo millä ajureilla pelaa tai löytyykö sieltä korttia ylipäänsä. Mutta tämä on hieman sellaisen hataran muistikuvan pohjalla..

taski

Chromen poisto ja uudelleen asentaminen ratkaisi ongelman, nyt pelaa kuten kuuluu.