Vieläkin odotellaan Epiquad rungon saapumista

Hieman tuota epitilausta myöhemmin tilasin HK:sta DYS XM10A noparin, ohjelmoitintyökalun ja pientä sälää (EU varastolta). Otin halvimman toimituksen ilman seurantaa. Tuo paketti tuli tänään suoraan postilootaan, mutta Epiquadia ei näy eikä kuulu. Noh nyt kun tuli tuo XM10A nopari, niin otinpa sitten Diatonen työn alle. Ohjelma:
- CC3D kuikkaan, Naze32 acro rev.5. tilalle
- Nazeen buzzeri ja akun jännitevalvonta
- Nopareiden konffaus uudella työkalulla ja/tai nazen kautta.
- Yhden noparin tarkistus ja tarvittaessa vaihto.
Homma alkoi sillä että koitin ensin nopareiden asetuksiin päästä käsiksi kun ne oli vielä kiinni CC3D:ssä. Ohjelmointikalu on sellainen jossa piikit, joilla pystyi levyn päältä painamaan vaikka kun johdot on juotettu fc:lle. Jostain syystä en saanut pelaan. Kokeilin uutta XM10A:ta joka oli irrallaan. Sen kanssa pelasi mainiosti. Päivitin samalla uusimman BLhelin sisään (14.4).
No sitten vain CC3D irti ja Nazea tilalle. Kun nopareiden johdot oli irti, niin kokeilin vielä uudelleen softata ja sehän toimi. Päivitin samalla vanhatkin noparit uusimpaan BLheliin. Asetuksissa ei ollut mitään erikoista joka olisi voinut aiheuttaa yhden noparin ongelmat ja synkasta tipahtelut. Laittelin koneen alustavasti kasaan ja kokeilin kädessä pitäen että miten kestää antaa kierroksia. Ja hetihän se yksi nopari alkoi pätkimään. Eli ei muuta kuin taas pieni purku ja noparin vaihto. Otin sekä uudesta että vanhasta sukat pois päältä että pääsee juottamaan moottorikaapelit. Vanhan juotoksetkin oli hyvät, joten noparin täytyi olla vialla. Näyttää olevan täysin identtiset nämä RCX XM10A ja "aito" DYS XM10A. Vanhassa ei näyttänyt olevan muuta kosteussuojausta kuin sukka päällä. Se voi olla osasyy sille että hajosi. Uuden uitin plastidipissä ennen kuin panin sukan päälle. Tiivistelin myös vanhojen nopareiden sukkien päitä.

Kun nopari oli vaihdettu, niin kokeilin päästä niihin käsiksi BLhelillä suoraan Nazen kautta. Ja sehän pelasi hienosti. Mulkkasin vielä asetukset massana kaikkiin samanlaisiksi. Ja pienen kylmätestin perusteella näytti hyvältä. Samoin akullinen tuli lennettyä onnistuneesti. Nazelta jäi vielä telemetriat ottamatta ulos, kun ei ollutkaan X4R:n smartportiin sopivaa liitintä. Mikä se muuten on? Joku jst variantti ilmeisesti? Pitää kaivaa tyyppi ja hankkia piuhoja ko. päällä. Piipperi kuitenkin nyt hälyttelee kun akku alkaa loppumaan, sekin riittää jo alkuun.
Tavoitteet saavutettiin:
- Kone on jälleen lentokunnossa
- Nopareihin pääsee nyt käsiksi FC:n kautta (helpottaa kun johdot on juotettu)
- Piippari!! Pari kertaa on meinannut jo hukkua koko konhe, nyt saa vivusta piipparin päälle
- Akkuvalvonta ja mahdollisuus saada telemetriat radioon (telemetria vielä liittämättä)
- Naze pelaa nätimmin tuon usb-johdon kanssa. Ei tarvii temppuilla liittämisessä tai käyttää akkua
- Kosteussuojausta paranneltu kauttaaltaan (FC, noparit, vastari ja vtx)

Kuvassa näkyvä kiiltävä nazen päällä on kirkasta plastidippiä. Sitä on isompi tonkka kuin mustaa, niin panin tähän sitten kirkasta.