Parina päivänä tahkottu nyt Epiquadilla aika monta akullista ja jotain taikaa tässä on. Nimittäin kertaakaan ei ole vielä tullut edes hankeen pudotettua tätä. Ei minkäännäköistä pientäkään sähläystä vielä kertaakaan

Tänään Diatonea uitin hangessa jo pariin kertaan samanlaisella ajolla (samaa reittiä suunnilleen samalla sykkeellä). Jotenkin mahdottoman rauhalliselta tuntuu tällä lentäminen. Diatonella mulla tahtoo tässä ahtaassa tilassa pyöritellessä tulla väliin sellasia nykiviä liikkeitä kun pitää tehdä äkkinäisiä vastakorjauksia. ERC250:iin ei suoraan pääse vertaan nyt kun siitä puuttuu vastari, mutta kyllä sekin Diatonen voittaa lennon tarkkuudessa. Pitää lennellä vuoron perään Epillä ja ERC:llä kun saa sen vastarin toiseenkin. Tällä Epillä lento tuntuu jotenkin johdonmukaiselta, ei tule helposti mitään yliohjaamisia jonka jälkeen pitäisi tehdä vastakorjausta. Reagoi tikkuihin herkästi ja pysähtyy naulittuna kun tikuista päästää. Säätöihinkään en ole käyttöönoton jälkeen koskenut kuin kerran. PID:t on betan vakiot. Alkuun panin ratet jonnekin 0.45 pintaan pitch/roll ja kun oli eka testiakullinen takana, niin nostin ne R0.53 P0.5 ja yaw 0.62. Expot pudotin 0.7 -> 0.65 (yaw 0.15). Throttle center piti pudottaa nollaan kun tykkäsi lähteä lentoon heti tikun ala-asennossa. Lisäksi panin hieman (0.3) expoa kaasukäyrään. Ja sen jälkeen onkin lentänyt niin nätisti ettei ole tarvinnut usbin nokassa käyttää. Voi olla että hyvä tuntuma johtuu vain siitäkin että sain tuurilla asetukset kerrasta kohdilleen

Tai sitten se vain nyt tuntuu hyvältä kun on uusi peli alla

Kun saa toisen X4RSB vastarin, niin pitänee koittaa ERC250:iin myös noita DAL:n 5045BN potkureita. Nyt kun on tottunut noiden ominaisuuksiin, niin epäilen että noissakin on iso syy siihen että kaasun annostelukin tuntuu tuolla Epillä jotenkin helpolta. Ja ehkä ovat iso tekijä myös siinä että ohjaus tuntuu tässä tarkalta ja on hyvin "pitoa". Ja onhan tässä varmaan ihan hyvä teho-painosuhde myös. En tiedä mitä nuo RCX 2205-2350kv moottorit antaa 4S:llä vetoa noilla DAL 5045BN:llä, mutta ihan riittävästi tällaiselle alle 500g vehkeelle. Oisko jo aika liki 3kg lukemia kaikkinensa.
Kysymys. Nyt mulla on moottoreiden ajoitus (timing) vakiona (3 medium). Pitäisikö nostaa sitä pykälällä vai annanko olla tässä? En tiedä millä perusteella tuota säätäisi, mutta joku sanoi polttaneensa noparin liian löyhällä ajoituksella. Eli en halua lisää tehoja tai mitään, vaan sellaisen asetuksen joka on ns. turvallisella pohjalla.
Kysymys2. Millaisia demag asetuksia teillä on käytössä? Jostain lueskelin että moni ottaa sen kokonaan offille, mutta uskaltaako moista tehdä. Tuo on ilmeisesti moottorin suojaukseen liittyvä asetus (voi leikata tehoja tietyissä tilanteissa). Tässäkin sama kuin yllä. Jos se on turvallisempi pitää päällä niin saa olla päällä.