Multikopterit.net keskusteluforum

Sampan kalusto

Aloittaja Samppa, helmikuu 22, 2016, 06:35:02 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samppa

#15
Kävinpä vielä 3S akullakin testimässä ja hieman pääsin jo käsitukseen että mitä näissä 4" potkureissa on ehkä merkittävimmät erot 5030 gemfan potkureihin.
1) Näissä on hieman enemmän "pitoa", eli käännökset yms. tapahtuu terävämmin kuin lerppugemfaneilla
2) Näillä vauhti kiihtyy verkkaisemmin ja ylipäänsä nopeutta on vähemmän. Vastaavasti esim. alaspäin tullessa nämä jarruttaa tehokkaasti. On helppoa tulla nokka aika jyrkästikin viistossa maata kohti korkealtakin hitaasti ja hallitusti.

Vauhdit jää tosiaan matalammaksi kuin 5" potkureilla, mutta näin ahtaassa tilassa kuten pihalla puita kiertäessä lento tuntuu jotenkin paremmin hallittavalta. Lentokorkeuden pito vakiona tuntuu näillä 4" bullnoseilla helpolta. Vähänkin avoimempaan maastoon kun lähtee niin taitaa tulla nopeasti mopofiilis  ;D

IleFPV

Kaiken lukemani perusteella voisin suositella sulle 5 tuumasia tribladeja, halpoja ja kestäviä esim. DALin T5045BN. Niillä tippuu teho hieman, mutta ohjattavuus paranee. Jos ei muuta niin kokeile ainakin.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Samppa

#17
Pitääpä testata. Panin pari sarjaa tulemaan ja samalla lisää hieman muitakin DAL:n potkureita. Laitoin yhdet 4" tribladetkin, pitää niitä testiä tuossa Diatonessa.

Tänään ilmeisesti on tulollaan FC (SPracingF3), moottorit, noparit, kamera, vtx yms. sälää tulevaan buildiin. Aika nopeasti tuli nyt myrcmartista (alle 2vk) ja surveilzonesta (hieman yli 2vk) tavarat. Banggoodsista (FC) meni aika paljon kauemmin. Itse rungosta ei ole kuulunut vielä mitään... Quadcopters enzon postimaksu oli aika suolainen, mutta siitä huolimatta en saanut mitään seurantanumeroa niin ei voi katsoa missä paketti on tulollaan. Soppelisti kohta loma aluillaan, niin tiedä vaikka pääsisi raksaamaan uutta lentohäristintä.

Samppa

Postissa oli iso kasa mukavaa. Vielä kun tulisi itse runko ja pdb:t, niin kaikki alkais oleen kasassa. Monenlaista dalin potkuriakin tuli. Panin erc250:iin 5040:t paikoilleen, mutta ei oo päässyt vielä testaan

Samppa

#19
Tulipa testattua Matekin pdb:t (mini ja mikro). Mittaukset tein syöttämällä levyjä säädettävällä jännitelähteellä. Mittaus tehtiin ilman kuormaa, joten kuorma päällä voi olla eroa jännitteissä. Kummankaan levyn 12V regu ei kuitenkaan kyykännyt kokonaan vaikka jännite laski alaskin. Minin panin ERC250:iin jo paikalleen, mutta siitä kirjoittelen enemmän huomenissa. Mikron 12V lähtö pelasi tasaisemmin kuin minissä.

Alla mittaustulokset

Matek Mini PDB

tulojännite 10,2V lähtö 9.1V
tulojännite 10,7V lähtö 9.6V
tulojännite 11,5V lähtö 10.35V
tulojännite 12,5V lähtö 11.4V
tulojännite 13,5V lähtö 12.25V (erikoinen lukema tuli, toisella mittauskerralla oli mielestäni pienempi, mutta en hoksinut panna ylös...)
tulojännite 14,5V lähtö 11.93V
tulojännite 15,5V lähtö 11.92V
tulojännite 16,5V lähtö 11.93V
tulojännite 17V lähtö 11.93V

5V regun lähtö oli tasaiseen läpi alueen n. 5V

Matek Mikro PDB

tulojännite 10.5V lähtö 10V
tulojännite 11.0V lähtö 10.5V
tulojännite 11.5V lähtö 10.9V
tulojännite 12.5V lähtö 11.8V
tulojännite 13.5V lähtö 11.8V
tulojännite 14.5V lähtö 11.8V
tulojännite 15.5V lähtö 11.8V
tulojännite 16.5V lähtö 11.8V

5V regun lähtö oli tasaiseen läpi alueen 4.9V

Certi

Skoopilla katsomalla olisit saanut myös tuon jännitteen tasaisuuden selville :) (huomasin vaan taustalla näkyvän, nyt tyhjän panttina olleen laitteen ;) )

Samppa

#21
Olisi nuo voinut tuossa toki helposti mitata kunnollakin. Panna hieman kuormaa perään ja kattoa skoopin kanssa. Mutta tuo mittaus oli sellainen hyvin lyhyt pieni sivujuonne illan aikana. Oltiin porukalla yhden kaverin elektroniikkapajalla raksaamassa ja illan aikana oli tarkotus tuohon ERC250:iin tehdä tuota sähöpuolta uusiksi niin en käyttänyt tuohon mittailuun juuri aikaa. Lähinnä vain varmistin että uskaltaako noita ottaa käyttöön ollenkaan.

EuroRC250 pääsi siis pieniin modauksiin. Hieman loppui aika kesken, niin ihan kaikkea suunniteltua ei ehtinyt tehdä mutta keskeisimmät kuitenkin. Lähtötilanne oli EuroRC kitin mukana tulleilla osilla hyvin nopsaan kasattu laite. FC oli alalevyn yläpuolella ja virranjako alapuolella.

Alalevyn yläpuolella näytti tältä (kamera ja vtx sekä vastari on tässä tosin jo irti ja kaapelit liittimistään)


Alapuolella oli tällainen käärmeenpesä (alin pieni levy irrallaan):


Irrotin Nazen, virranjakolevyn ja kääntelin kaikki piuhat alalevyn yläpuolelle. Tässä tilanne jossa naze ja virranjakolevy irti:


Matekin mini pdb pääsi sandwitchin alimmaiseksi. Alla jo plastidipattuna. Matekille tulee akun ja escien liityntöjen lisäksi seuraavat piuhat:
- Suoraan akkujännitteestä liityntä FC:n vbat tuloon (jst- päällä)
- vtx lähdöstä 12V regun syöttämä jännite vtx:lle (jst- päällä)
- 5V lähdöstä 5V regun syöttämä jännite FC:lle ja vastarille (jst- pää tuli tähänkin vahingossa...)


Nazeen tein modausta. Kahdesta rivistä irrotin pinnit kokonaan ja vaihdoin vastariliityntään pystymalliset pinnit (jätin ylimääräiset pois). Buzzerin juotin suoraan nazelle ja vbat- liitynnälle tuli 90- asteen pinnit levyn päälle.


Vtx oli tarkoitus siirtää alalevyjen väliin, mutta alkoi ilta loppumaan kesken, niin kasasin multin vauhdilla vain läjään ja jatkan hifistelyä myöhemmin. Alla kuva jossa tosiaan lyöty vain nopsaan läjään ja johtojen niputtamisiin ei käytetty aikaa. Kylkiin tulee vielä kalvot joten kaikki jää kyllä piiloon muutenkin:


Yhden akullisen ehdin lentää tällä ja ihan hyvinhän tuo toimi. Videokuva on mielestäni aavistuksen parempi nyt. Ainakaan tälle lennolle ei sattunut sellaisia pieniä väreilyitä joita joskus on ollut kun reilummin antaa kaasua. Eli filtteröintiä saatiin vtx:n syöttöön kuten oli oletuskin. Tarkemmin voi sanoa vasta useamman lennon jälkeen. Muutoinhan tuossa ei tullutkaan mitään muutosta jonka lennossa huomaisi. Yksi negatiivinen muutoskin tuli... Kun FC:n liittää tietokoneeseen usb- piuhalla, niin se päästää jännitteet lävitseen mm. vastarille. Aiemmin tästä ei ole ollut ongelmaa. Nyt kuitenkin kun jännite menee tuonne matekin levylle, niin jokin alkaa potkimaan vastaan. Jännite ilmeisesti aina kyykähtää ja levy jää sellaiseen tilaan kuin usb- johtoa nopeasti laitettaisiin kiinni ja taas irti. Kun akun panee paikalleen, niin toimii ongelmitta. edit: Kokeilin että kun usbin liittää akku paikallaan, niin sitten akun kestää irrottaa. Toimii nyt kuin CC3D levy :P

Ja oleellisempana. Tuosta jäi nyt pois erillinen bec ja johtoja hieman lyheni yms. Mutta kaikkine lisä johtosukkineen yms. painoa tuli lisääkin sen verran että kaikenkaikkiaan tämä keveni eilisen yhden mittauksen perusteella tasan yhden gramman.  8) Sanoisin että se perinteinen virranjakolevy ja erillinen pieni 5V bec on ihan hyvä ratkaisu. Toiminnallisesti voi olla varmempikin kuin tämä. Mutta itsellä tässä yhtenä lähtökohtana oli saada tuo alalevyjen väli siivottua ja sinne paikka vtx:lle. Siltä osin projekti vielä jatkuu jossain vaiheessa. Ja vielä suurempi syy muutoksille oli vain päästä raksailemaan ja testaamaan uutta ;D nuo johtosukat on näissä kohteissa joihin nyt tässä panin aika turhia. Sen verran lyhyitä johtopätkiä ja vapaassa tilassa. Mutta nuokin on vähän sellasta testaamista. Ajattelin kokeilla saisiko ulkonäköä fiksailtua noilla siistimmäksi

IleFPV

Niistä "sivuplekseistä" sen verran että muailmalla on ollu kokemuksia että vaikuttaa yawiin negatiivisesti ja muutenkin huonontaa ohjausta kun tulee "seinää" vastukseksi, eikä ilma pääse vapaasti kulkemaan. Lisäksi ilmavirta toimii hyvänä jäähdytyksenä juurikin vaikka vtx:lle.

Eli kannattaa vielä harkita niitä sivusuojia, vaikkakin sillä käärmeet saisikin piiloon  ;)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Samppa

#23
Itse en ole huomannut yawiin vaikutusta, mutta toki lento ei olekaan aggressiivisemmasta päästä. Tuo on näin maalaisjärjelläkin ajateltuna kyllä hyvinkin mahdollista. Mullahan on ollutkin sivussa nuo teippisuojat. Ne on olleet siis tuollaista kalvoteippiä, joka ei paina mitään. Mutta tehokas tuulisuojahan siitä kyllä tulee. Noista suojista olisi näin talvella sekin hyöty ettei pöllyävä lumi pääse niin helpolla piirilevyille. Eilen kun illalla lensin sen yhden testiakullisen, niin sisällä huomasin kun Nazen päällä oli tasainen kerros pientä lumipöllyä/kuuraa vaikka en torpannut tai lumihankeen upottanut mitenkään. Nousussa ja laskussa sen verran pöllyytti, keli oli aika pöperöinen. Nyt siis ei ole vielä mitään teippejä kyljessä. Vaan eipä tuosta lumestakaan sinänsä haittaa kun levy on nyt dipattu kauttaaltaan. VTX mulla olisikin kylkisuojien ulkopuolella. Pitää harkita asiaa. Voi olla että talveksi ainakin laitan ne teipit ja otetaan sitten vaikka kesäksi pois.

Testasin yhden akullisen lentää 3S akulla. Näyttää toimivan silläkin ihan ongelmitta, eli edelleen voi harrastaa sekakäyttöä. Irrallaan tuosta levystä kuuli ihan pienen sirinän kun jännite meni alle 12V, mutta nyt kun se on paikallaan multissa, niin en onnistunut kuulemaan sirinää vaikka koitin korva liki kuunnella.

Samppa

Lunta sataa sakeasti, ei viiti lennättää multia. Mutta kun lomalla nyt on niin jotain rc touhua pitää harrastaa. Autolla mukava lunta pöllyyttää ja tulee ne plastidippailut tässäkin tarpeeseen, kuten kuva alla osoittaa  8)

Video

Pitäisi jossain vaiheessa hankkia kunnollinen autokin. Tätä saa rempata joka ajon jälkeen...

Samppa

#25
Tein kompromissiratkaisun noiden kylkien suojausten kanssa 8). Laitoin kalvot vain ensimmäiselle tolppavälille. Nuo peittää alleen FC:ltä eteenpäin lähtevät noparijohtoviidakot ja suojaa kameraakin sivuilta, samoin vastaria joka on ylälevyssä tuossa eka välissä. Keulasta tämä on ollutkin täysin umpinainen aina. Peräpää jää kokonaisuudessaan avoimeksi, jolloin ei pitäisi yawin käytökseenkään olla niin suurta merkitystä. Toki tämä pienikin teippaus jotain vaikuttanee. Nyt jää myös FC:n usb- liitin paremmin käytettäväksi. Ja omasta mielestäni parantaa kuitenkin hieman ulkonäköäkin. Mutta kauneus on varmaankin katsojan silmässä tässäkin..

Samppa

#26
Piti se käydä yksi lento vielä tänäänkin lentämässä. Aika pöperöluminen keli, mutta ei satanut mahdottomasti nyt. Näyttää se lumi kuitenkin löytävän tehokkaasti tuonne koneen kyytille vaikka ei varsinaisesti hangessa sitä uitakaan. Joko nousun tai luultavimmin laskeutumisen yhteydessä suurin osa lumesta tullut nyt kyytiin. Suojaukset on onneksi kunnossa. Koskaan ei ole itsellä vielä ollut isoja ongelmia kosteuden vuoksi. Kerrattain meni hieman kosteutta kameran kennolle ja se sumensi kuvan. Kameran piirilevynkin suojasin eilen.


Samppa

#27
Vieläkin odotellaan Epiquad rungon saapumista >:( Hieman tuota epitilausta myöhemmin tilasin HK:sta DYS XM10A noparin, ohjelmoitintyökalun ja pientä sälää (EU varastolta). Otin halvimman toimituksen ilman seurantaa. Tuo paketti tuli tänään suoraan postilootaan, mutta Epiquadia ei näy eikä kuulu. Noh nyt kun tuli tuo XM10A nopari, niin otinpa sitten Diatonen työn alle. Ohjelma:
- CC3D kuikkaan, Naze32 acro rev.5. tilalle
- Nazeen buzzeri ja akun jännitevalvonta
- Nopareiden konffaus uudella työkalulla ja/tai nazen kautta.
- Yhden noparin tarkistus ja tarvittaessa vaihto.
Homma alkoi sillä että koitin ensin nopareiden asetuksiin päästä käsiksi kun ne oli vielä kiinni CC3D:ssä. Ohjelmointikalu on sellainen jossa piikit, joilla pystyi levyn päältä painamaan vaikka kun johdot on juotettu fc:lle. Jostain syystä en saanut pelaan. Kokeilin uutta XM10A:ta joka oli irrallaan. Sen kanssa pelasi mainiosti. Päivitin samalla uusimman BLhelin sisään (14.4).

No sitten vain CC3D irti ja Nazea tilalle. Kun nopareiden johdot oli irti, niin kokeilin vielä uudelleen softata ja sehän toimi. Päivitin samalla vanhatkin noparit uusimpaan BLheliin. Asetuksissa ei ollut mitään erikoista joka olisi voinut aiheuttaa yhden noparin ongelmat ja synkasta tipahtelut. Laittelin koneen alustavasti kasaan ja kokeilin kädessä pitäen että miten kestää antaa kierroksia. Ja hetihän se yksi nopari alkoi pätkimään. Eli ei muuta kuin taas pieni purku ja noparin vaihto. Otin sekä uudesta että vanhasta sukat pois päältä että pääsee juottamaan moottorikaapelit. Vanhan juotoksetkin oli hyvät, joten noparin täytyi olla vialla. Näyttää olevan täysin identtiset nämä RCX XM10A ja "aito" DYS XM10A. Vanhassa ei näyttänyt olevan muuta kosteussuojausta kuin sukka päällä. Se voi olla osasyy sille että hajosi. Uuden uitin plastidipissä ennen kuin panin sukan päälle. Tiivistelin myös vanhojen nopareiden sukkien päitä.



Kun nopari oli vaihdettu, niin kokeilin päästä niihin käsiksi BLhelillä suoraan Nazen kautta. Ja sehän pelasi hienosti. Mulkkasin vielä asetukset massana kaikkiin samanlaisiksi. Ja pienen kylmätestin perusteella näytti hyvältä. Samoin akullinen tuli lennettyä onnistuneesti. Nazelta jäi vielä telemetriat ottamatta ulos, kun ei ollutkaan X4R:n smartportiin sopivaa liitintä. Mikä se muuten on? Joku jst variantti ilmeisesti? Pitää kaivaa tyyppi ja hankkia piuhoja ko. päällä. Piipperi kuitenkin nyt hälyttelee kun akku alkaa loppumaan, sekin riittää jo alkuun.

Tavoitteet saavutettiin:
- Kone on jälleen lentokunnossa
- Nopareihin pääsee nyt käsiksi FC:n kautta (helpottaa kun johdot on juotettu)
- Piippari!! Pari kertaa on meinannut jo hukkua koko konhe, nyt saa vivusta piipparin päälle
- Akkuvalvonta ja mahdollisuus saada telemetriat radioon (telemetria vielä liittämättä)
- Naze pelaa nätimmin tuon usb-johdon kanssa. Ei tarvii temppuilla liittämisessä tai käyttää akkua
- Kosteussuojausta paranneltu kauttaaltaan (FC, noparit, vastari ja vtx)


Kuvassa näkyvä kiiltävä nazen päällä on kirkasta plastidippiä. Sitä on isompi tonkka kuin mustaa, niin panin tähän sitten kirkasta.

Jufee

Lainaus käyttäjältä: Samppa - helmikuu 26, 2016, 01:59:42 IP
Lunta sataa sakeasti, ei viiti lennättää multia. Mutta kun lomalla nyt on niin jotain rc touhua pitää harrastaa. Autolla mukava lunta pöllyyttää ja tulee ne plastidippailut tässäkin tarpeeseen, kuten kuva alla osoittaa  8)

Video

Pitäisi jossain vaiheessa hankkia kunnollinen autokin. Tätä saa rempata joka ajon jälkeen...

Kannattaa hankkia ihan oikeasti dustycover tuohon autoon.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Jufee - helmikuu 29, 2016, 07:35:25 IP
Kannattaa hankkia ihan oikeasti dustycover tuohon autoon.

En taida tähän autoon hankkia mitään. Varaosia on laatikollinen käytetään ne loppuun. Viime ajolla paukahti takaa toinen sisempi vetonivel pasaksi  :o Ikinä ennen ei ole moista tehnyt. Ei ole vielä jaksanut katsella vaatiiko koko jakolaatikon purkamisen että saa vaihdettua.